Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: veilig omgaan met gas aan boord

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 08:09 #297361

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
de meeste verzekeringen hebben in hun
eisen pakket iets staan over de gas instalatie wat slangen aan gaan en de plaats van de gasfles in mijn verzekering voor ons schip zat een hele clausule aangaande waar de gas instalatie aan moest voldoen.
anders wordt er na schade niet uit betaald maar hoeveel eigenaren voldoen hier nu aan.met als gevolg deze ellende van lekken.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 08:24 #297365

Ja ,dat document heb ik al eens gezien. Alleen gaat dat over het op de markt brengen van nieuwe vaartuigen in Nederland of van vaartuigen die vanuit buiten de EU voor de eerste keer worden geimporteerd. Deze moeten < net als trouwens alle technische producten , een CE keur hebben. Men constateerd dat er nogal wat importeurs/werven zijn die ondanks de CE markering niet aan de regels voldoen.
Maar er wordt met geen woord gerept over boten die al in bezit zijn van particulieren en waarbij zaken niet aan de aanwezige CE markering voldoen.
Hetzelfde geldt trouwens ook bij bijv. machines die met CE keur worden geleverd.
Wat de klant er mee uitspookt na aankoop wordt normaliter niet meer gecontroleerd.
En hier gaat het nu juist om de vraag of je boot , als die eenmaal met CE keur is gekocht , mag worden aangepst of niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 08:32 #297368

tonsr schreef :
de meeste verzekeringen hebben in hun
eisen pakket iets staan over de gas instalatie wat slangen aan gaan en de plaats van de gasfles in mijn verzekering voor ons schip zat een hele clausule aangaande waar de gas instalatie aan moest voldoen.
anders wordt er na schade niet uit betaald maar hoeveel eigenaren voldoen hier nu aan.met als gevolg deze ellende van lekken.vgr tonsr.

Dit soort ongelukken , die trouwens maar weinig gebeuren, zijn vrijwel nooit te wijten aan het niet voldoen aan de officiele regeltjes maar aan achterstallig onderhoud of domme fouten van de betreffende eigenaar.
En daarvoor beschermt de CE keur echt niet.
Wie een Gasfles wisselt terijl er iemand een sigaret opsteekt en daarbij ook nog door foute handelingen een flinke hoeveelheid gas laat ontsnappen vraagt om een ramp!
En wat te denken van het zoeken naar een gaslek met een aansteker ( is echt gebeurd als oorzaak voor een explosie!).
En dat kan net zo goed gebeuren met een installatie die netjes aan alle regels voldoet.
misschien dat een algemeen verplicht vaarbewijs waarbij veiligheid een grotere rol speelt in de opleiding meer zou helpen dan allerlei regeltjes.
Regels beschermen nu eenmaal heelaas niet tegen stommiteiten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 08:42 #297372

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ad je heb gewoon gelijk,wij vervingen ,hoewel niet nodig ,elkjaar de gasslangen zo ook de klemmen en met de zeepsop fles werdt alles nagelopen
helaas gebeurd dit zo weinig met als resultaat dergelijke ongelukken.
ik gebruikte altijd goed gekeurde slangen en toch gebeurde het dat ik slangen tegen kwam met haar scheuren,droogte scheuren en dat voor nagenoeg een jaar oud.dus wij hebben nooit geen risico willen lopen.
en helaas kan je het niet altijd voorkomen,maar je kan het wel proberen.
ook hadden wij verschillende detectoren aan boord waar onder gas melders.
allemaal voor een stuk eigen veiligheid daar moet je niet op beknibbelen is onze mening.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 09:10 #297382

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
CE-keur is alleen voor nieuwe boten, het onderhoud zelf is veel belangrijker. Die oranje gasslang moet je bijvoorbeeld toch echt iedere 3 jaar vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 10:35 #297402

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Doe mij dan maar een zwarte slang, die blijft wel jaren goed :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 14:17 #297433

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zijn die BOA inoxgasslangen niet goed meer?. Mag je 25 jaargebruiken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 17:19 #297495

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 17:26 #297499

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Ik lag in Herkingen toen de boot om 3 uur 's nachts explodeerde. Wat een knal. Ik zat letterlijk rechtop in bed. Goed dat ik voldoende ruimte boven mijn bed heb. Later zag ik een foto van de boot. Het is een wonder dat die vrouw daar levend uit is gekomen! Ik hoop dat ze goed hersteld, maar ze heeft over een groot deel van haar lichaam ernstige brandwonden opgelopen.
Voor het vervangen van de gasslang heb ik een slang gekocht met een blauwe binnenkant. Deze moet ik voor 2017 vervangen. Er staat iets op van EN 1763-1-class 3. Geschikt voor propaan en butaan. Weten de experts hier iets over te vertellen?

Gr.

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 17:56 #297514

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het gevaar van zo'n slang met een lange levensduur is dat je geneigd bent om al die tijd ook niet meer naar de gasinstallatie om te kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 28 juni 2012 18:37 #297536

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor zover beredeneerd kan worden moet ook een gasslang EN 1763-1-class 3 bij ingebruikname na 3 jaar vervangen worden, De slang zal niet meer in gebruik genomen mogen worden 3 jaar na 2017. Maar er zijn specialisten die ongetwijfeld de voorschriften kunnen vertellen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 08:10 #297618

Ik wil even wijzen op de titel van dit topic: veilig OMGAAN met gas aan boord. Daar zit volgens mij de crux: het gaat er niet zozeer om aan welke norm/richtlijn/keur/etc. je boot voldoet, maar hoe je als schipper/eigenaar met je gasinstallatie omgaat.
Je kunt een nieuw jacht hebben dat aan alle eisen voldoet en toch iets stoms doen, waardoor je schip in de hens gaat. En er varen heel wat jaren 70 bootjes rond, die niet eens een gasbun hebben (soms zelfs de fles in de kajuit...), maar die door voorzichtig en verantwoord gedrag zichzelf en anderen niet in gevaar brengen.

Ik heb overigens gas afgezworen in mijn boot, ik kook sinds twee jaar op spiritus en dat bevalt mij uitstekend.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 08:45 #297627

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
gas kan aan boord wel goed gaan als je er met de goede zorg mee om gaat
en voor je zelf wat ik al schreef hanteer melders de goede kosten een paar centen,maar je leven is toch meer waard is mijn idee.vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:00 #297632

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Ik blijf toch zitten met de eerdere vraag, wat je doet als midden op de noordzee je gaslekmelder afgaat. Meest doeltreffende oplossing die we tot nu toe hebben bedacht is de boot afvullen met water, totdat de kuiprand nog vlak boven water ligt. Je kan dan het restant gas wegwuiven, en beginnen je boot leeg te hozen...
Wie heeft er alternatieven? Wie heeft er naast en gaslekdetector ook een ventilatiesysteem met vonkvrije ventilator gemonteerd, met voldoende capaciteit om gelekt gas uit de bilge te kunnen verdrijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:10 #297633

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Apae schreef :
Ik blijf toch zitten met de eerdere vraag, wat je doet als midden op de noordzee je gaslekmelder afgaat. Meest doeltreffende oplossing die we tot nu toe hebben bedacht is de boot afvullen met water, totdat de kuiprand nog vlak boven water ligt. Je kan dan het restant gas wegwuiven, en beginnen je boot leeg te hozen...
Wie heeft er alternatieven? Wie heeft er naast en gaslekdetector ook een ventilatiesysteem met vonkvrije ventilator gemonteerd, met voldoende capaciteit om gelekt gas uit de bilge te kunnen verdrijven?
Als die oplossing van jou ècht nodig zou zijn, voldoet de gasmelder niet, of hij zit veel te hoog gemonteerd.
Bij een zo laag mogelijk geplaatste melder gaat het ding af lang voor het hele schip zich met gas heeft gevuld. Bovendien staat een goede gasmelder vanuit de fabriek zo afgesteld, dat het alarm al afgaat vóórdat het kritische lucht/gasmengsel is bereikt. Met andere woorden: voor het moment dat elke vonk een explosie kan veroorzaken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:28 #297639

en hou ook het verbod van het eten van bruine bonen en aanverwante zaken in het oog.

je moet al een hele gevulde gasfles volledig laten leeglopen in de kajuit wil je een ontplofbaar mengsel krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:34 #297642

Smooth Operator schreef :
er varen heel wat jaren 70 bootjes rond, die niet eens een gasbun hebben (soms zelfs de fles in de kajuit...)
Er zijn ook installaties waarbij de gasfles direct onder de brander geschroeft zit en waarbij de gasfles als contragewicht werkt voor het cardanische zwieren. Dit zijn de veiligste gasinstallaties die je aan boord kunt hebben doordat je geen slang meer hebt (zwakste schakel) en slechts 1 schroefdraad verbinding. Zodra je de vlam uitdraaid met de regelaar is de fles ook gelijk afgesloten.

Wij hebben gas overigens ook afgezworen, maar dat was voornamelijk vanwege de verkrijgbaarheid in den verre en het feit dat ik een bloedhekel aan leidingen en kabels door een boot heb. We koken dus op ethanol :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 juni 2012 09:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:52 #297646

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Vitara schreef :
Ik lag in Herkingen toen de boot om 3 uur 's nachts explodeerde.
Om drie uur 's nachts?
Ik zou wel eens wat meer willen weten over de feitelijke toedracht. Gezien het tijdstip klinkt dit niet als een gevalletje 'overjarige slang' of 'lekkende koppeling'.
Was die vrouw alleen aan boord? De boot heeft zich mogelijk in relatief korte tijd met gas gevuld, terwijl zij sliep. Als dat gas de boot had gevuld terwijl ze nog wakker was, had ze misschien nog iets geroken. Waarbij het verneukeratieve is dat dit vullen van onderaf gebeurt (flessengas is zwaarder dan lucht). Je ruikt dus pas wat als er al aardig wat in boot staat.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:52 #297647

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
@Sietse: helaas, was het maar zo'n feest. Je hebt gelijk als de hele kajuit vol ontplofbaar mengsel moet staan, maar dan waren deze twee gevallen evenmin gebeurd.
Omdat het gas zich netjes op de bodem concentreert, kan in een veel kleinere ruimte veel eerder zo'n mengsel komen te staan. En dat kan vervolgens voldoende schade aanrichten.

@Stegman: natuurlijk was mijn potentiele maatregel erg serieus bedoeld....not!
De afstelling van het alarm die je aanhaalt is dus de kritische factor: dat moet wel zo zijn. Je hebt tenslotte alleen iets aan zo'n alarm als je dan nog iets kunt doen, zoals gas afsluiten, lek opsporen, etc.
Punt blijft: gas is heel moeilijk weer uit een drijvende boot te krijgen, omdat het zwaarder is dan lucht. En ik zie zelden boten die daar echt een voorziening voor hebben, vonkvrij of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 09:54 #297648

Erikdejong schreef :
Er zijn ook installaties waarbij de gasfles direct onder de brander geschroeft zit en waarbij de gasfles als contragewicht werkt voor het cardanische zwieren. Dit zijn de veiligste gasinstallaties die je aan boord kunt hebben doordat je geen slang meer hebt (zwakste schakel) en slechts 1 schroefdraad verbinding. Zodra je de vlam uitdraaid met de regelaar is de fles ook gelijk afgesloten.

Tja en dat met die ondergeschroefde fles wordt door de experts nu juist weer omscheven als zeer gevaarlijk!
Maar inderdaad, minder lekkagemmogelijkheden gaat niet.
Net zoiets al;s met de schotkoppelingen voor een schot doorvoer.
Volgens mij is een ononderbroken koperen pijp met in het schot een rubber doorvoer ter bescherming een veiliger oplossing. Maar ook dat is weer "verboden". dat dat beter is in een stalen schot snap ik nog maar in polyester of zelfs hout??
Als je je helemaal aan de regeltjes houdt heb je maar liefst minimaal zo'n 10-12 knelkoppelingen in een gasleiding zitten.
Ik vraag me af of dan één lange slang ( maar dat mag ook weer niet) niet veiliger zou zijn.
Ik denk dat dit sort regeltjes weer eens door niet watersportende ambtenaren zijn gemaakt , natuurlijk met de (niet geheel zonder eigen belang) adviezen van installatie leveranciers o.a. verenigd in de Hiswa.
Zie ook de CE verplichting om een zwemtrap o.i.d. te hebben terwijl al diverse malen is aangetoond dat de kans dat je daar een half verzopen drenkeling over aan boord krijgt vrij gering is.
Maar ja , als ambtenaren geen regeltjes meer mogen/kunnen verzinnen worden ze overbodig . Vandaar dat er alleen maar steeds meer regeltjes bijkomen ondanks de goede voornemens van sommige ministers.
Ad
Laatst bewerkt: 29 juni 2012 10:25 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 10:00 #297650

YELLOW BOAT schreef :
Tja en dat met die ondergeschroefde fles wordt door de experts nu juist weer omscheven als zeer gevaarlijk!
Maar inderdaad, minder lekkagemmogelijkheden gaat niet.
Iemand die zichzelf een expert vind en dit roept mag van mij de naam niet dragen!
Minder lekkage mogelijkheden zijn er niet en als je geen vlam hebt is de fles zelf afgesloten inplaats van alleen het kooktoestel. Verder pak je het hele ding er zo uit en draai je de brander op de nieuwe fles op iedere locatie die je wilt, in de kuip, op de steiger, in het gasfles wissel kantoor etc. etc. Veiliger kun je het echt niet maken! De fles is namelijk NOOIT het probleem en ook de brander niet, het is alles wat er tussen zit dat je op de een of andere manier kunt verkloten!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 juni 2012 10:04 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 10:03 #297651

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Apae schreef :
Wie heeft er naast en gaslekdetector ook een ventilatiesysteem met vonkvrije ventilator gemonteerd, met voldoende capaciteit om gelekt gas uit de bilge te kunnen verdrijven?
Gewoon alle luiken open gooien, het mengsel is in no-time tot een niet-ontplofbare situatie verdund. En als je gasmelder idd goed zit en werkt dan komt het niet eens zo ver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 10:32 #297660

Erikdejong schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Tja en dat met die ondergeschroefde fles wordt door de experts nu juist weer omscheven als zeer gevaarlijk!
Maar inderdaad, minder lekkagemmogelijkheden gaat niet.
Iemand die zichzelf een expert vind en dit roept mag van mij de naam niet dragen!
Minder lekkage mogelijkheden zijn er niet en als je geen vlam hebt is de fles zelf afgesloten inplaats van alleen het kooktoestel. Verder pak je het hele ding er zo uit en draai je de brander op de nieuwe fles op iedere locatie die je wilt, in de kuip, op de steiger, in het gasfles wissel kantoor etc. etc. Veiliger kun je het echt niet maken! De fles is namelijk NOOIT het probleem en ook de brander niet, het is alles wat er tussen zit dat je op de een of andere manier kunt verkloten!

Zoals ik al schreef , ben ik het daar helemaal mee eens.
Alleen zou een boot met zo'n kooktoestel nooit een CE keur krijgen.
En je verzekering zal het er ook zeker oneens mee zijn.
Er schijnen zelf havens te zijn ( ben ik in Nederland trouwens nog niet tegengekomen) waar je voor een vaste ligplaats een goedgekeurde gasinstallatie moet hebben.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 10:55 #297667

Mijn broer heeft een waarschip 10-10 waar een dergelijke cardanische gasinstallatie inzit (2 flessen/2 branders) en heeft nooit geen problemen gehad met de verzekering oid. de boot is dan welliswaar van 83 dus niet CE plichtig, maar de installatie werden geen vragen over gesteld toen hij een verzekeringsexpert aanboord kreeg voor een routine controle. Wellicht geluk gehad?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veilig omgaan met gas aan boord 29 juni 2012 13:00 #297700

  • TripleB
  • TripleB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Misschien mag ik mij als zeiler, woonbootbewoner en (gas)expert met dit onderwerp bemoeien.
Gas aan boord is over het algemeen veilig, het ongeval in Herkingen is gelukkig een uitzondering, maar als boot eigenaar zijn er toch een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. In mijn werk heb ik vaak een discussie over lekkende gasflessen en de gevolgen hiervan, dat de eigenaar er dan altijd bij is en een oplossing heeft.
Propaan en butaan gas zijn zwaarder als lucht en het gas zal naar het laagste punt in de boot stromen. Het gas is in een verhouding van 3% al explosief. In de praktijk betekend dit dat een kleine lekkage ernstige gevolgen kan hebben.
Nieuwe boten worden met een CE norm afgeleverd, maar ook voor deze schepen geldt, net als schepen van voor de normplicht, de factor tijd.
Alles slijt, gaat stuk, is onderhevig aan trillingen noem maar op. De terechte vraag op dit forum, hoelang is de tijdsinterval voor bv een keuring. Ikzelf, en al mijn HISWA gecertificeerde collega's hanteren een keuringsinterval van drie jaar. Deze keuringen zijn niet verplicht zoals bv de APK keuring van een auto, uw boot laten keuren is vrijwillig. Een aantal verzekeringen willen dat u dit doet, maar hanteren geen harde maatregelen, of zeggen dat dit hoort bij goed huisvaderschap.... Ja, leuk antwoord, maar als er nu toch iets gebeurt... Wat doet de verzekering?
Wat houd een keuring in? Als eerste wordt het systeem visueel gecontroleerd, zijn slangen en drukregelaar niet aan het einde van hun termijn. Vervolgens wordt het systeem afgeperst en gecontroleerd op lekkage, dit afpersen kan, afhankelijk van de situatie tot 1 bar gaan, 20 tot 30 maal de werkdruk. Als laatste wil ik de tip geven geen afwasmiddel te gebruiken, dit kan ammoniak bevatten en de koperen leiding aantasten.
Wilt u meer weten? Bijgevoegd de brochure gasveilig.

ZcdepqkIE_Gasveilig_brochure_2011.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl