Erikdejong schreef :
Er zijn ook installaties waarbij de gasfles direct onder de brander geschroeft zit en waarbij de gasfles als contragewicht werkt voor het cardanische zwieren. Dit zijn de veiligste gasinstallaties die je aan boord kunt hebben doordat je geen slang meer hebt (zwakste schakel) en slechts 1 schroefdraad verbinding. Zodra je de vlam uitdraaid met de regelaar is de fles ook gelijk afgesloten.
Tja en dat met die ondergeschroefde fles wordt door de experts nu juist weer omscheven als zeer gevaarlijk!
Maar inderdaad, minder lekkagemmogelijkheden gaat niet.
Net zoiets al;s met de schotkoppelingen voor een schot doorvoer.
Volgens mij is een ononderbroken koperen pijp met in het schot een rubber doorvoer ter bescherming een veiliger oplossing. Maar ook dat is weer "verboden". dat dat beter is in een stalen schot snap ik nog maar in polyester of zelfs hout??
Als je je helemaal aan de regeltjes houdt heb je maar liefst minimaal zo'n 10-12 knelkoppelingen in een gasleiding zitten.
Ik vraag me af of dan één lange slang ( maar dat mag ook weer niet) niet veiliger zou zijn.
Ik denk dat dit sort regeltjes weer eens door niet watersportende ambtenaren zijn gemaakt , natuurlijk met de (niet geheel zonder eigen belang) adviezen van installatie leveranciers o.a. verenigd in de Hiswa.
Zie ook de CE verplichting om een zwemtrap o.i.d. te hebben terwijl al diverse malen is aangetoond dat de kans dat je daar een half verzopen drenkeling over aan boord krijgt vrij gering is.
Maar ja , als ambtenaren geen regeltjes meer mogen/kunnen verzinnen worden ze overbodig . Vandaar dat er alleen maar steeds meer regeltjes bijkomen ondanks de goede voornemens van sommige ministers.
Ad