Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vloeistof kompas bijvullen

Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 11:22 #57714

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7026
Beste mensen,

Ik heb een Cassens en Plath Sigma kompas met in het glas een enorme bel.
Ik heb al uitgevonden dat bijvullen erg gemakkelijk kan via een nippel aan de onderkant. De vraag is, waarmee vul ik dit kompas?

Ik hoor het graag,

Erik

Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 12:22 #57719

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Met kompasvloeistof. Kocht ik vroeger bij de Tagrijn in Amsterdam op de P. Hendrikkade. Maar die bestaat niet meer. Wat de samenstelling er van is heb ik ooit geweten maar helaas is die kennis niet meer paraat voorhanden.
Met een injectiespuitje is het gemakkelijk bij te vullen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 12:44 #57727

Ik heb wel eens gehoord dat blanke lampenolie prima voldoet. Een iets dichtere viscositeit voorkomt 'zenuwachtig'gedrag van het kompas.
Er is op het forum al eerder een discussie over geweest, incluis waar je je kompas kunt laten vullen. Even zoeken en je bent een stuk verder.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 12:59 #57730

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Lampenolie is petroleumdistillaat derhalve gevoelig voor UV. Wordt op den duur geel.
Kompasvloeistof bestaat uit 90% isopropanol (medische alcohol) en 10% glycerine. Meer of minder glycerine maakt je kompas trager/sneller.
Ipv glycerine kun je zuivere minerale/plantaardige olie nemen.

Haal wel alle OUDE olie uit het kompas en verwijder restanten door het voorzichtig te spoelen met je nieuwe vloeistof.
(was dit vergeten te melden)
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 14:35 #57742

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7026
Ik heb ondertussen contact gehad met met Paul Schol van de firma L.J. Harri en hij adviseerde voor dit kompas een mengel van 70% alcohol en 30% water. Officieel zit er nog een zweemje glycerine in maar hij zegt dat dat voor bijvullen niet nodig is. Als het maar een kleine bel is kan je zelfs alleen gedestileerd water toevoegen, maar voor de grote bel die ik heb is het mengsel aan te bevelen.

Bedankt voor tips,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 14:52 #57744

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dus opgelost. :lol: Ik had ergens de formule van de samenstelling nog liggen, maar wist alleen niet waar. De glycerine is alleen bedoeld om de massatraagheid van de kompasroos te beinvloeden.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 19:21 #57781

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Het is handig als je vóór het vullen het kompas en de vloeistof in de vriezer behoorlijk afkoelt. Dan worden eventueel in het kompas achterblijvende gasbelletjes makkelijker geabsorbeerd in de vloeistof. (ooit in een artikel over het d.h.z. vullen van het kompas gelezen.

Ook moet je in de gaten houden dat niet iedere fabrikant dezelfde vloeistof gebruikt, het kan op alcohol of glycerine basis zijn, maar net zo goed een aardolieproduct. Gebruik je het verkeerde product zal de boel niet mengen maar kan de boel ook aantasten of de belettering op de roos in de vloeistof oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 05 feb 2009 20:17 #57796

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2490
Ik heb het vroeger al eens gedaan met jenever. Zonde he
Na een jaar of 5 heb ik die boot verkocht geen idee hoe het langer goed blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 16:48 #58105

Lampenolie is petroleumdistillaat derhalve gevoelig voor UV. Wordt op den duur geel.
Kompasvloeistof bestaat uit 90% isopropanol (medische alcohol) en 10% glycerine. Meer of minder glycerine maakt je kompas trager/sneller.
Ipv glycerine kun je zuivere minerale/plantaardige olie nemen.

Haal wel alle OUDE olie uit het kompas en verwijder restanten door het voorzichtig te spoelen met je nieuwe vloeistof.
(was dit vergeten te melden)

Jawel hoor, vandaag mijn kompas geopend en de vleoistof geroken. Ik heb een ritchie kompas, en het rook wel heel erg sterk naar een oliesoort, en absoluut niet naar alcohol. Ook voelde het vettig en niet alcoholachtig. (en geloof me, alcohol herken ik :P Ik ben dus voornemens om het met een olie product te vullen. Lannes, weet jij misschien welke heldere minerale olie ik zou kunnen nemen om uv verkleuring te voorkomen? Ik wil het gaan vullen door een emmer te vullen met koude olie, kompas erin dompelen, "Dop (doorkijkglas dus) eop schroeven terwijl kompas ondergedompled is, en als het goed is ben ik dan klaar.
Of maak ik nu een grote fout en is mijn kompas volgend jaar onleesbaar. (nb, indien niet in gebruik is het kompas meestal afgedekt.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 17:02 #58108

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9725
Er wordt wel eens Zwitsal babyolie gebruikt om kompassen te vullen. Die zou goed kunnen werken en kost je de kop ook niet. Mocht die vergelen, dan is vervangen ook zo gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 17:05 #58109

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Die lui die kompassen maken zijn niet achterlijk. Die gaan geen kompasrozen fabriceren waarvan de verf oplost.
Ik zal nog eens even in m'n bibliotheek snuffelen. Kom er zo dadelijk op terug.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 17:20 #58110

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Voor minerale olie: baby-olie aangevuld met isopropanol - compasvloeistof bestaat uit een geurloze alcohol met een beetje olie om de roos trager dan wel sneller te laten reageren. Zeilers behelpen zich ook wel met geurloze lampolie. Ik zou kiezen voor babyolie met geurloze alcohol of de alcohol alleen. of een beetje babyolie alleen. De zal echt de verf van je billetjes eh kompasroos niet aantasten. :roll:

Het luistert allemaal niet zó nauw.

Met het bijvullen van een gyrokompas wordt het verhaal helemaal anders. Daar is de juiste viscositeitsgraad uiterst belangrijk. En die mag je nooit zo maar bijvullen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 22:02 #58142

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
... Ik ben dus voornemens om het met een olie product te vullen.
Ritchie heeft het onderhoud van hun producten aardig gedocumenteerd. In plaats van het compas te vullen met babyolie met onbekende samenstelling of jenever zou je ook de adviezen van de fabrikant op kunnen volgen: http://www.ritchienavigation.com/docs/manual2007/Introduction.pdf

Verder vind ik persoonlijk dat hier ook wel wat minder verstandige adviezen worden gegeven, het maakt wel degelijk uit of je een vloeistof op basis van een minerale olie, een alcohol of glycerol gebruikt. Zowel kunststoffen, beletteringen als afdichtingen en compensatiebalgen kunnen wel degelijk aantasten als de verkeerde vulvloeistof wordt gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 22:23 #58146

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat is je persoonlijke ervaring met het bijvullen van kompassen? Vrijwel niemand heeft een officieel gecompenseerd kompas aan boord en ik ben er bijna zeker van dat jij dat ook niet hebt.
Je hebt gelijk dat nagenoeg iedere kompasfabrikant zijn eigen vloeistof gebruikte. Maar in de huidige tijd is dat al lang niet meer zo. Wat in de documentatie van Ritchie staat heeft alleszins te maken met de wetgeving van de VS en willen ze de deur naar rechtszaken zoveel mogelijk dichttimmeren. In de diverse fora wordt Ritchie genoemd maar wat de meesten hier in EU hebben is C&P, Suunto, Plastimo, etc. Natuurlijk ook Ritchie maar zij maken er een drama in drie bedrijven van en in Amerikaanse sprookjes geloof ik allang niet meer.
Verder zijn de magnetische velden op de wereld niet overal even sterk en zullen er ten aanzien van dat feit altijd verschillen in declinatie zijn. ga maar eens je kompaskoers vergelijken met je GPS koers en dan zie je werkelijk verschillen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 22:31 #58149

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12464
Verder vind ik persoonlijk dat hier ook wel wat minder verstandige adviezen worden gegeven, het maakt wel degelijk uit of je een vloeistof op basis van een minerale olie, een alcohol of glycerol gebruikt. Zowel kunststoffen, beletteringen als afdichtingen en compensatiebalgen kunnen wel degelijk aantasten als de verkeerde vulvloeistof wordt gebruikt.
Ben het hier helemaal mee eens. Het ene kompas is het andere niet. Er wordt voor het fabriceren van de diversen kompassen verschillende materialen en verfsoorten gebruikt. Je kan niet op de bonnefooi er even iets in gieten. (kompassen zijn geen mensen. :roll: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 22:35 #58151

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wat is je persoonlijke ervaring met het bijvullen van kompassen?
Dat is bij mijn Ritchie nog niet nodig geweest. Ik heb hem gekozen omdat ik het een aardig alternatief vond op de duurdere C&P kompassen , maar toch goed te servicen is mocht er iets mee mis zijn. Hij is niet officieel gecompenseerd maar is dat wel op de d.h.z. manier. Bovendien heb ik er een deviatietabel bij gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 08 feb 2009 22:38 #58152

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Quote :

After 2001, Ritche went over to a
new product, which is basically mineral spirits with certain additives to make the compass rose respond better, etc. You can mix the oderless mineral spirits with their newer fluid which sells for $9.95 a pint at West. A quart of the Sunnyside oderless paint thinner cost me about six bucks at my local hardware store. The main trick is to get the fluid real cold (put it in your freezer for a few hours) and inject that into the filler hole. As the fluid warms up, it expands and forces any remaining air bubbles out. My compass repair worked out fine.

unquote

Ik heb al geschreven dat het hele verhaal radicaal verandert wanneer we praten over gyrokompassen en dat is iets waar Albert automatisch aan denkt. Daar heeft de fabrikant de viscositeitsgraad precies vastgesteld en gebruikt daar zijn eigen samengestelde vloeistof in.
Maar verwacht in een zeilbootkompas van 200-300 euro geen kompasvloeistoffen die 500 of meer US$ per halve liter kosten.
Ik hoop dat het bovenstaande een idee geeft.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:04 #58173

Ik ga het eens proberen met baby olie. Laat jullie binnenkort weten hoe het is gegaan. Het mooie is dat iedereen het heeft over bijvullen met injectienaals, echter mijn kompas ziet er momenteel uit als een ei dat door het midden is gesneden. Om het dus helemaal luchtbel vrij te krijgen moet ik het dus onderdompelen, en dus heb ik een liter of 5 nodig, aangezien ik het eierdopje er ook ondergedompeld op moet schroeven. Enne, wat we op een baby smerem lijkt mij geen verf op te lossen. Toch?
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:21 #58175

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik heb volledig lege kompassen gevuld met een kleine parfumtrechter en later bijgevuld (toen alle luchtbellen er uit waren met een injechtiespuit (zonder naald) onderdompelen is echt niet nodig.
Een stuk of 15 lui uit de haven waar de oude AC lag kwamen met hun kompassen met kleine tot grote luchtbellen. Na de opmerkingen van Marfamke ben ik gisteravond nog even gaan surfen, ook op de pilotensites want ook die gebruiken kompassen en iedere keer kom ik op hetzelfde uit :
Isopropanol met een vleugje minerale olie.
Vrij vertaald = isopropanol ethyl alcohol en minerale olie baby olie.
Nu twee dingen: je meldde eerst dat het niet meer dan een flinke bel was, nu blijkt da je halve kompas leeg is en door het vullen met alleen babyolie is niet verstandig omdat olie alleen onderhevig is aan temeperatuurwisselingen.
Koud = dik en warm = dun.
Alcohol daarentegen blijft dezelfde consistentie houden. Geberuik dus om bij te vullen de formule die je al eerder hebt gezien nl 95% alcohol en 5% babyolie of glucerine. Of gebruik desnoods alleen alcohol.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:25 #58176

Ik akn mijn kompas niet met een trechter vullen. De bovenkant (glas) en onderkant moeten van elkaar af om te vullen. enig idee waar ik die industriele alcohol zou kunnen krijgen? En mixen babyolie en alcohol dan wel met elkaar?
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:26 #58177

Is spiritus geen industriele alcohol?
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:39 #58181

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
Spiritus heeft een kleurtje en een geurtje om alcoholmisbruik tegen te gaan. Lijkt me niet bijzonder handig in een kompas ;)

Alcohol kan je halen bij de apotheek, als ik me goed herinner in een 70%-uitvoering en een 99%-uitvoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:39 #58182

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Spiritus is gekleurd dus daar heb je niets aan. Dan ga je naar de apotheek alleen die zal je geen grote hoeveelheden zuivere alcohol verkopen.
Babyolie haal je bij de drogist.
Zit er geen vuldopje onder het kompas? Ligt het hele kompas uit elkaar?
In het kompas zitten diverse naalden die wel op de juiste wijze t/o van elkaar moeten worden geplaatst. Dit vind ik een griezelig verhaal worden.

Je oorspronkelijke informatie luidde dat je een vulnippel aan de onderkant had en alleen een flinke bel. Dit gaat een totaal andere kant uit.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 10:56 #58186

Ik begrijp je verwarring Lannes, maar de persoon die dit gepost heeft "doet"niet meer mee. Ik ben in het midden aangehaakt met mijn eigen "probleem". Vandaar.
Simpel gezegd, het kompas is nog in orde, maar ik moet het nog vullen. Het doorzichtige gedeelte is er af gedraaid. (net als een deksel en een jampot) Om mijn kompas nu helemaal gevuld te krijgen moet ik deze dus onderdompelen.
Ben benieuwd waar ik dus voldoende alcohol kan krijgen.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vloeistof kompas bijvullen 09 feb 2009 11:02 #58188

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik zie het.

Ik kan me niet voorstellen dat in een serieus gemaakt kompas, geen vulnippel of expansienippel zit.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt met het jampot-idee maar ik kan me niet voorstellen dat in een productielijn de kompassen worden ondergedompeld en vervolgens worden gesloten. Dat werkt niet.
Kom eens met een merk en serienummer dan wil ik dat toch eens zien.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl