3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Het aardige, en voor mij enigszins verrassend, was dat mijn proefje liet zien dat multiplex niet wezenlijk minder sterk/stijf is dan WRC. Alleen wat zwaarder.
Grapjas.
Persoonlijk dacht ik dat je in eerste instantie na je proefjes wat anders beweerde.
Mijn vorige pots in deze draad zette daar wat vraagtekens bij, en nu ben je ineens van mening veranderd.
Heeft wat ik schreef iets met veranderde mening te maken?
Het heeft niets met mening te maken maar met feiten. Multiplex boog 3,6 mm door en wrc 3,1 mm. Dat is pakweg 15% verschil. Het gewicht scheelt 50%. De proef is maar één keer uitgevoerd. Welke conclusies mag je dan op basis van deze feiten trekken ?
1. Multiplex is zwaarder. Aannemelijk. Komt ook overeen met andere feiten bronnen.
2. Multiplex is sterker. Niet aannemelijk. Bij deze proef was dit niet het geval.
3. Multiplex is minder sterk. Niet aannemelijk. De doorbuiging verschilt niet heel veel. Bij herhaling van de proef met twee andere exemplaren kan de meting andersom uitpakken. De deviatie van de uitkomsten bij een herhaalde proef is net bekend. Een deviatie van 15% komt bij vergelijkbare proeven veel voor. Te weinig feiten om deze conclusie met zekerheid te trekken.
Blijft over de laatste mogelijkheid.
4. Multiplex is even sterk. Het verschil in doorbuiging valt binnen de deviatie die veel bij vergelijkbare proeven voorkomt. Aannemelijk dus.
Goeie poging tot nuance, maar hier:
zeilersforum.nl/index.php/foru...wen?start=75#1598796
schreef je:
Ten opzichte van het gewicht is WRC in dit geval ruim 70% sterker.
De ontsnappingroute zit natuurlijk in de clausule "in dit geval", maar 70 % sterker is, in het kader van wat je hierboven nuanceert, toch wel èrg veel.
Je kiest er ook voor om wat ik als reactie op je proef schreef over sterkte in twee richtingen, al of niet kwartiers gezaagd wrc, en veel minder plaatselijke gebreken van multiplex, gewoon te negeren, maar komt vervolgens tot een herroeping van de eerdere "70 % sterker".
Een roer is, in welke vorm dan ook, geen ligger op twee steunpunten.
En al dat geneuzel over die voorkeur voor wrc is in het geval van een roer op niets gebaseerd, behalve misschien het idee dat wrc sjieker is. Maar dat geldt wel voor meer dingen in de watersport.