3Noreen schreef :
Booty24 schreef :
Uiteraard. De bollard-pull test is ook geen ontwerp maar een verificatie test.
Door dit punt te meten kun je de schroef kromme en de hull interactie correleren.
Sorry ik kan je niet volgen. Als een boot vaart heb je een boeg en hek golf en stroming langs de hull. Dat lijkt me totaal iets anders dan stil liggend.
Ja dat is het ook.
Maar als je alle diagrammen hebt en je ontwerp modellen dan mis je alleen nog je correlatiecoefficienten zoals bijvoorbeeld de schroef-hull interface.
Voor de verificatie hoef je dus niet de krommen te meten. Je meet om correlatie tussen je ontwerpmodel en de werkelijkheid vast te stellen. Dat hoeft dus niet persé je ontwerppunt te zijn. Voor de meting probeer je een reproduceerbaar meetpunt te vinden waarbij je zoveel mogelijk verstoring (of andere correlatiecoefficienten) uit kan sluiten.
Wat je bij een bollard pull bijvoorbeeld precies weet is snelheid (=0) en stroming (=0?) diepte basin (=constant en goed te meten), golven (geen?), wind (geen invloed), watertemperatuur, waterdichtheid etc etc
Dat maakt de bollard pull een fijne test, maar veelal alleen mogelijk bij een beperkte kracht. De meeste schepen hebben geen voorzieningen een bollard pull en voor een beetje schip is de normale kade ongeschikt.
Voor onze boten kan het, maar neem dan een binnenvaartbolder en niet de klamp op de haven en zeker niet je klamp aan boord (leg de lijn rondom!).
Bij snelheid 0 lijkt alles heel onschuldig, totdat……
Vandaar ook dat we alleen observaties hebben en geen meting. Ze lagen vast met meerdere trossen vast.