3Noreen schreef :
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De slip van de schroef zal stil liggend wel ma.ximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
Als de boot stil ligt met draaiende schroef is de slip 100 procent. Slib is te berekenen. Afgelegde afstand
delen door spoed maal aantal omwenteling van de schroef X 100 procent. Maar principe van een sleepboot en een op motor varende zeilboot is hetzelfde.Bootje, motortje, schroefje.
Ik snap wat slip van de schroef is. Wat ik wilde opmerken dat als de schroef meer slip heeft deze minder vermogen vraagt om rond gedraaid te worden. Dus de test stil liggend in de box voor ons soort scheepjes niet representatief is voor het testen van of de motor vermogen bij de schroef pas.
Dit is onjuist. Precies wat wij aanmerken als "slip" is het enige wat vermogen vraagt.
Als er geen slip zou zijn, er is dus geen verschil tussen de snelheid van het langsstromend water en de snelheid die de spoed oplegt, is het geabsorbeerd vermogen nul.
Hoe meer slip, hoe groter de vermogensvraag van de schroef.
100% slip bestaat alleen met bootsnelheid nul. Er wordt dan dus geen vermogen geleverd door de schroef. Alleen kracht. Maar wèl gevraagd.
Of dat meer of minder is dan tijdens volle snelheid, hangt af van de balans tussen de schroef karakteristiek en die van de motor.
Slip betekent niet meteen cavitatie. Cavitatie is als de onderdrukken rondom de schroef de 1 bar overschrijden. Formeel 27mbar(a), de dampdruk van water bij 20C. Meestal is dit zeer lokaal. Als die water-gas belletjes even van het oppervlak verwijderd raken, klappen ze met geweld dicht. Dat hoor je bij boegschroeven. En dat zorgt ook voor het karakteristieke poreus achtige oppervlak aan de leading en trailing edge.
Ventilatie is weer wat anders. Dat is als de schroef lucht door het water in zichzelf trekt. En ook dat komt nog wel eens voor. Ik hoor het regelmatig gorgelen als ik flink terug sla. Maar dat is geen cavitatie.
Dan is er nog overtrekken. Al dit soort vleugel-dingen hebben een laminaire omstroming nodig om te werken. Bij een verkeerde aanstroomhoek, is dat er niet: de stroming kan het oppervlak niet volgen en gaat "killen". In water gebeurt dat niet zomaar. Maar bij flink achteruit slaan, kan ik me dat prima voorstellen. Dan heeft de schroef inderdaad even geen "grip".
Ik pluk de verschijnselen maar even uit elkaar. Omdat alle 3 voor gripverlies zorgen.