Philip schreef :
Als je nog moet zoeken naar een schroef: overweeg een vaanstand schroef waarvan je de spoed kan bijstellen. Dan heb je sowieso de goede schroef
Zoals reed al opmerkte: ook de reductie van de keerkoppeling en max. toerental van de motor zijn erg belangrijke parameters als je de schroef van een andere boot wil overnemen, ook al is de boot zelf exact gelijk. Bij een motor zijn vaak verschillende opties reducties geleverd dus zelfs de exact gelijke motor hoeft niet een gelijke schroef te betekenen.
Precies dit. Denk aan de schroef als de laatste stap van de versnellingsbak.
Je kunt er als volgt naar kijken: De boot heeft snelheid. Die biedt weerstand, een kracht. Om die kracht te kunnen leveren moet de schroef (met de spoed) sneller draaien dan de snelheid van de boot. Dit wordt ook wel "Slip" genoemd. Geen slip geeft geen kracht. 100% slip, heeft de boot geen snelheid. Ik ben geen expert, maar voor zover ik begrepen heb, zit voor een verdringend schip die slip rond de 50% (Erik?)
De kracht wordt dus bepaald door de slip. Maar ook door de diameter. Die slip en diameter bepalen ook het vermogen wat nodig is om de schroef aan te drijven.
Dan komt er nog factor bij. De karakteristiek van de motor. Bij sommige motoren valt het koppel bij hogere toerentallen snel af. Het hoogste vermogen zit altijd voorbij die top. Als de vermogenscurve snel daalt, is er een groter tolerantie voor een foutje in de schroef keuze: Het toerental zal wat dalen, maar er komt snel meer koppel bij, en het evenwicht wordt weer hersteld. Maar dergelijke motoren hebben vaak ook een matige laagtoerig koppel. Denk aan oudere motorfietsmotoren: knallen tussen 6000 en 9000 rpm, onder de 4000 niemand thuis. De meeste (scheeps-)diesels hebben een heel vlakke karakteristiek, maar er zijn nog immer verschillen.