Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootte klapschroef

Grootte klapschroef 09 nov 2024 17:46 #1595645

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Tuurlijk lukt dat wel! Bangerds.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 09 nov 2024 19:27 #1595651

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
madoc schreef :
Reed schreef :
Hanseman schreef :
Ik ken Jooren niet maar dat zou best een optie kunnen zijn. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is met de Beneteau schroef kan. Zelf zou ik t niet aandurven om met een slijptol een schroef aan te passen.

Met een slijptol je schroef aanpassen is net zo iets als met een waterpomptang je kies later trekken.
Het kan wel maar....
De kies trekken met een waterpomp tang lukt wel.De schroef met een slijptol aanpassen lukt niet!

Is mij gelukt. Nog gebalanceerd ook!

Maar goed. Dat vergde wel enige zorg.

zeilersforum.nl/index.php/foru...op-s110-s120#1054001
Laatst bewerkt: 09 nov 2024 19:33 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 09 nov 2024 20:41 #1595658

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4123
Joop66 schreef :
madoc schreef :
Reed schreef :
Hanseman schreef :
Ik ken Jooren niet maar dat zou best een optie kunnen zijn. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is met de Beneteau schroef kan. Zelf zou ik t niet aandurven om met een slijptol een schroef aan te passen.

Met een slijptol je schroef aanpassen is net zo iets als met een waterpomptang je kies later trekken.
Het kan wel maar....
De kies trekken met een waterpomp tang lukt wel.De schroef met een slijptol aanpassen lukt niet!

Is mij gelukt. Nog gebalanceerd ook!

Maar goed. Dat vergde wel enige zorg.

zeilersforum.nl/index.php/foru...op-s110-s120#1054001


Idem hier, maar heul veul "meten is weten".

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 08:44 #1595688

  • Hanseman
  • Hanseman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Dat weet ik eerlijk gezegd nog niet. We zijn nog bezig met de koop. Ik heb natuurlijk al wel met de boot gevaren maar ik heb toen eerlijk gezegd niet gelet opmeet toerental. Toen we de boot uit het water haalden voor de keuring, bleek de schroef helemaal geoxideerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 09:01 #1595696

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1719
Was dat geoxideerd of gecaviteerd ? Want dat kan ook nog.
M.a.w. bescahdigingen aan de schroef ontstaan meestal door galvanische (zat er nog een goede anode in de buurt), of mogelijke putcorrosie door cavitatie.
Wel intressant om dat te weten want dan kun je gepaste maatregelen nemen.
Alleen een nieuwe schroef steken is dan mogelijk niet de oplossing.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 09:10 #1595699

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
3Noreen schreef :
De meest aardige praktijk test lijkt het simpele testen of de motor zijn maximum toerental kan halen met de gemonteerde schroef. Als dat kan dan is de schroef niet te groot/zwaar.
Dat gebeurt ook als de schroef te licht is.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 09:22 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 09:26 #1595701

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De meest aardige praktijk test lijkt het simpele testen of de motor zijn maximum toerental kan halen met de gemonteerde schroef. Als dat kan dan is de schroef niet te groot/zwaar.
Dat gebeurt ook als de schroef te licht is.

Het zou mooi zijn als jij een praktijk test beschrijft die laat zien dat de schroef te ligt is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 09:51 #1595705

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
3Noreen schreef :
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De meest aardige praktijk test lijkt het simpele testen of de motor zijn maximum toerental kan halen met de gemonteerde schroef. Als dat kan dan is de schroef niet te groot/zwaar.
Dat gebeurt ook als de schroef te licht is.

Het zou mooi zijn als jij een praktijk test beschrijft die laat zien dat de schroef te ligt is.
Leg de boot in de box. Start de motor ,geef vol vermogen en kijk naar het toerental van de motor. Als dat ongeveer 5 a 10 procent lager ligt dan het maximale toerental bij een onbelaste motor dan zit je aardig goed met de schroef. Mijn motor/schroef als voorbeeld. 3900 rpm onbelast. Vol belast 3200 rpm in de box. Varend loopt de boot maximaal rompsnelheid bij 3300 toeren.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 09:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 10:01 #1595708

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
madoc schreef :
3Noreen schreef :
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De meest aardige praktijk test lijkt het simpele testen of de motor zijn maximum toerental kan halen met de gemonteerde schroef. Als dat kan dan is de schroef niet te groot/zwaar.
Dat gebeurt ook als de schroef te licht is.

Het zou mooi zijn als jij een praktijk test beschrijft die laat zien dat de schroef te ligt is.
Leg de boot in de box. Start de motor ,geef vol vermogen en kijk naar het toerental van de motor. Als dat ongeveer 5 a 10 procent lager ligt dan het maximale toerental bij een onbelaste motor dan zit je aardig goed met de schroef. Mijn motor/schroef als voorbeeld. 3900 rpm onbelast. Vol belast 3200 rpm in de box. Varend loopt de boot maximaal rompsnelheid bij 3300 toeren.

Dat lijkt me een test die constateerd dat de motor overbelast wordt. Bovendien lever je bij de meeste motoren dan 5-10% van het maximum vermogen in. Immers het maximum vermogen wordt wordt bij de meeste scheepsdiesels gehaald mij het maximum toerental. De meeste fabrikanten adviseren juist niet verder te gaan met de schroef zodat het maximum toerental gehaald wordt. Staat zelfs soms in de gerantie voorwaarden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 10:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 10:15 #1595714

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
3Noreen schreef :
madoc schreef :
3Noreen schreef :
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De meest aardige praktijk test lijkt het simpele testen of de motor zijn maximum toerental kan halen met de gemonteerde schroef. Als dat kan dan is de schroef niet te groot/zwaar.
Dat gebeurt ook als de schroef te licht is.

Het zou mooi zijn als jij een praktijk test beschrijft die laat zien dat de schroef te ligt is.
Leg de boot in de box. Start de motor ,geef vol vermogen en kijk naar het toerental van de motor. Als dat ongeveer 5 a 10 procent lager ligt dan het maximale toerental bij een onbelaste motor dan zit je aardig goed met de schroef. Mijn motor/schroef als voorbeeld. 3900 rpm onbelast. Vol belast 3200 rpm in de box. Varend loopt de boot maximaal rompsnelheid bij 3300 toeren.

Dat lijkt me een test die constateerd dat de motor overbelast wordt. Bovendien lever je bij de meeste motoren dan 5-10% van het maximum vermogen in. Immers het maximum vermogen wordt wordt bij de meeste scheepsdiesels gehaald mij het maximum toerental. De meeste fabrikanten adviseren juist niet verder te gaan met de schroef zodat het maximum toerental gehaald wordt. Staat zelfs soms in de gerantie voorwaarden.
De regulateur moet een vermindering van toerental voelen om meer brandstof te geven.De z.g. speeddrop. Die ligt zo ongeveer bij die 5 a 10 procent beneden max toeren onbelast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 10:23 #1595717

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
madoc schreef :
De regulateur moet een vermindering van toerental voelen om meer brandstof te geven.De z.g. speeddrop. Die ligt zo ongeveer bij die 5 a 10 procent beneden max toeren onbelast.

Dit is duidelijk anders dan wat sommige fabrikanten in hun garantie voorwaardes hebben staan. Iedereen mag natuurlijk doen met zijn motor wat die wil maar ik zou het niet aanraden. Als het fout gaat heb je geen poot om op te staan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 10:41 #1595723

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
3Noreen schreef :
madoc schreef :
De regulateur moet een vermindering van toerental voelen om meer brandstof te geven.De z.g. speeddrop. Die ligt zo ongeveer bij die 5 a 10 procent beneden max toeren onbelast.

Dit is duidelijk anders dan wat sommige fabrikanten in hun garantie voorwaardes hebben staan. Iedereen mag natuurlijk doen met zijn motor wat die wil maar ik zou het niet aanraden. Als het fout gaat heb je geen poot om op te staan.
Ik heb zelf nooit iets veranderd. Het is de installatie zoals geleverd door Volvo Penta, door de werf berekend en geïnstalleerd op mijn boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 10:50 #1595725

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
madoc schreef :
3Noreen schreef :
madoc schreef :
De regulateur moet een vermindering van toerental voelen om meer brandstof te geven.De z.g. speeddrop. Die ligt zo ongeveer bij die 5 a 10 procent beneden max toeren onbelast.

Dit is duidelijk anders dan wat sommige fabrikanten in hun garantie voorwaardes hebben staan. Iedereen mag natuurlijk doen met zijn motor wat die wil maar ik zou het niet aanraden. Als het fout gaat heb je geen poot om op te staan.
Ik heb zelf nooit iets veranderd. Het is de installatie zoals geleverd door Volvo Penta, door de werf berekend en geïnstalleerd op mijn boot.

Hanseman wil zelf een andere schroef onder zijn boot zetten. Dat is wat anders dan in zijn geval naar een Yanmar dealer gaan en een schroef kopen en er onder laten zetten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 12:02 #1595740

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Het is ook een keuze. Ga je voor een maximum uit je motor halen of wil je vooral zorgen dat de motor gezond blijft.

Wat mij opvalt is dat de opgegeven vermogens van voor zover ik kan nagaan de zelfde motor wel uit elkaar liggen. Waarbij er soms ook nog een verschil gemaakt wordt tussen pleziervaart en beroepsvaart.

Zie pdf's van de de zelfde motor. Heel verschillende opgaves van het vermogen.
Bijlagen:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 12:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 13:21 #1595745

Een motor heeft een toerental waar het koppel maximaal is, dat geeft het beste rendement in brandstof verbruik

(Bij veel automerken ligt dat omstreeks de 100Km per uur. Het is me één keer een tankinhoud gelukt om onder de 3 ltr per 100Km uit te komen. Meestal in de buurt van de 3,5 Km/uur.
met een clio. Één keer ruim 2000 Km uit een volle 65? ltr tank, dat was best wel spannend de laatste 100Km.)

Dat toerental wordt bepaald door de nokkenas.

Een goede schroef heeft een vorm die ontworpen is voor het aan te drijven schip en hoe snel je er mee varen kan/wil.

Het gebruik van het schip bepaalt de beste vorm van de schroef, wat weer een toerental dicteerd.

Met die gegevens wordt door een goede werf de motor en toeren overbrenging gekozen. Iets wat wel eens te wensen overlaat bij jachtbouwers.


Met een vaanstand schroef is meestal de spoed inselbaar.
Dat maakt hem aanpasbaar voor de scheepsmaat en snelheid. Maxprop is een prima schroef met ruime stelmogelijkheid.

Ik heb, vele jaren geldeden, een aantal maxprops geplaatst. De spoed was vaak een gokje,
Ik stelde om te beginnen de spoed zo groot dat het max toeren ongeveer wel gehaald zou worden.
was dat redelijk in de buurt van maximaal motortoeren, dan bleeft het zo.
Werd maximaal toeren niet gehaald, dan was het verschil meestal een goede indicator voor het verstellen, een enkele keer moest meer dan één keer aangepast worden.
Om na te stellen werd de boot meestal gratis even in de kraan gehangen met de prop juist boven water. En dan verstellen met een dingy even eronder.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 13:26 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 13:29 #1595748

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
[quote="Saeftinghe" post=15957

Dat toerental wordt bepaald door de nokkenas.
[/quote]Het toerental wordt bepaald door de instelling van de regulateur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 13:36 #1595750

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1719
De test die Madoc aangeeft zou ik nooit doen.
In ieder geval niet om te testen of de schroef goed gekozen is.
Simpelweg omdat de schroef dan niet doet wat ie moet doen.
Dat komt omdat de aanstroomsnelhed (van water naar de schroef) in de box nul is .
Varend is dat natuurlijk totaal anders.
Sterker, de kans op cavitatie wordt op deze wijze ook groter en kan onder langdrurigee omstandigheden je schroef beschadigen, kortom onzintest.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 13:44 #1595751

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
Reed schreef :
De test die Madoc aangeeft zou ik nooit doen.
In ieder geval niet om te testen of de schroef goed gekozen is.
Simpelweg omdat de schroef dan niet doet wat ie moet doen.
Dat komt omdat de aanstroomsnelhed (van water naar de schroef) in de box nul is .
Varend is dat natuurlijk totaal anders.
Sterker, de kans op cavitatie wordt op deze wijze ook groter en kan onder langdrurigee omstandigheden je schroef beschadigen, kortom onzintest.
Het is een methode om de Bolard pull van sleepboten te bepalen. De schroef zorgt er wel voor dat er aanstroming van water plaats vind. Als je 1000 keer weg vaart van stilstand zou dat ook funest zijn voor je schroef. Over achteruit slaan maar helemaal niet te spreken.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 13:50 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 14:07 #1595758

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
De slip van de schroef zal stil liggend wel maximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 14:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 14:35 #1595760

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
3Noreen schreef :
De slip van de schroef zal stil liggend wel ma.ximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
Als de boot stil ligt met draaiende schroef is de slip 100 procent. Slib is te berekenen. Afgelegde afstand
: door spoed x aantal omwenteling van de schroef x 100
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 14:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 14:51 #1595762

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3600
3Noreen schreef :
De slip van de schroef zal stil liggend wel ma.ximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
Als de boot stil ligt met draaiende schroef is de slip 100 procent. Slib is te berekenen. Afgelegde afstand
delen door spoed maal aantal omwenteling van de schroef X 100 procent. Maar principe van een sleepboot en een op motor varende zeilboot is hetzelfde.Bootje, motortje, schroefje.
Laatst bewerkt: 10 nov 2024 14:55 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 14:54 #1595763

Madoc, Ik heb niet duidelijk genoeg geschreven of je begrijpt het verkeerd.



Het bedoelde toerental is niet het motortoerental, Maar het toerental waarbij de efficiency van de motor maximaal is. Waar de minste brandstof nodig is voor de beste opbrengst van vermogen.
Bij mijn auto ligt dat omstreeks 2200 tot 2500 RPM. in snelheid nabij de 100 Km/uur

De motor heeft daar zijn maximale koppel bij het geringste verbruik per Kw. En dat wordt bepaald door de aansturing van de kleppen DOOR de nokkenas, en ook de inspuiting heeft daar mee te maken.
Er zijn motoren waar je dat punt verplaatsen kunt door er een andere nokkenas te plaatsen.

Bij tractor motor of een Ferarimotor zijn daar duidelijk verschillen.

Het verstandig wanneer dat toerental net onder de rompsnelheid van het schip ligt, maakt een enorm verschil in brandstofverbruik per uur of afstand.
Er zijn jachtbouwers die daarop letten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 15:12 #1595768

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De slip van de schroef zal stil liggend wel ma.ximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
Als de boot stil ligt met draaiende schroef is de slip 100 procent. Slib is te berekenen. Afgelegde afstand
: door spoed x aantal omwenteling van de schroef x 100

Voor mezelf kom ik op vrij nauwkeurig 50% uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 17:19 #1595780

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De slip van de schroef zal stil liggend wel ma.ximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
Als de boot stil ligt met draaiende schroef is de slip 100 procent. Slib is te berekenen. Afgelegde afstand
delen door spoed maal aantal omwenteling van de schroef X 100 procent. Maar principe van een sleepboot en een op motor varende zeilboot is hetzelfde.Bootje, motortje, schroefje.

Ik snap wat slip van de schroef is. Wat ik wilde opmerken dat als de schroef meer slip heeft deze minder vermogen vraagt om rond gedraaid te worden. Dus de test stil liggend in de box voor ons soort scheepjes niet representatief is voor het testen van of de motor vermogen bij de schroef pas.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 10 nov 2024 17:20 #1595781

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Joop66 schreef :
madoc schreef :
3Noreen schreef :
De slip van de schroef zal stil liggend wel ma.ximaal zijn. Is het niet zo dat namate je sneller vaart de slip minder wordt en daardoor het opgenomen vermogen van de schroef toeneemt ?
Verder hebben we met onze zeilbootjes natuurlijk geen schroef die bedoelt is om te slepen.
Als de boot stil ligt met draaiende schroef is de slip 100 procent. Slib is te berekenen. Afgelegde afstand
: door spoed x aantal omwenteling van de schroef x 100

Voor mezelf kom ik op vrij nauwkeurig 50% uit.

Als je stil ligt trekkend aan de landvasten ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl