Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootte klapschroef

Grootte klapschroef 14 nov 2024 09:00 #1596436

Gelukkig nog een restje stroom mee; als die zou kenteren zouden we St. Catherine's dock niet gehaald hebben. We kwamen nét op de kentering binnen - met samengeknepen billen dus. Met een iets kleinere schroef hoop ik dan meer gang te kunnen halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 09:05 #1596438

Reed schreef :
Reductieverhouding Keerkoppeling ?


Zowel de Beta 14 als 16 halen hun max vermogen bij 3600 RPM = 1800 RPM aan de schroefas
De DV10 doet dat bij 3000 RPM en (2.25:1) 1333 RPM aan de schroefas

Dat scheelt nogal!

Deze schroef op deze boot bij de DV10 *lijkt* geoptimaliseerd om op vlak water het max vermogen dat deze motor levert af te kunnen geven, maar motor komt onder zwaardere omstandigheden vermogen tekort.

De Beta's niet en laten de schroef zelf nog sneller draaien (aannemende dat deze hun max toerental halen met deze schroef onder deze boot)
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 09:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 14:44 #1596495

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
Zoals eerder opgemerkt, zo simpel is het allemaal nog niet met die schroefjes.
Ook ik wisselde ooit van Volvo Penta MD7A naar een Beta-Marine BD722 in mijn Sigma 33.
Wat een verschil. Eerste natuurlijk al een verschil in vermogen (13 versus 22 pK).
Ander toerental, andere keerkoppeling, 2 cilinder vs 3 cilinder, ander koppel.
En nog veel stiller, zuiniger (bij zwaardere belasting) en lichter bovendien.
Daarom mijn advies: goed aan laten rekenen (ik ben enthousiast over de site van Gori) en alle beschikbare info er in gooien, dan heb je de grootste kans dat je de juiste keuze maakt en er veel plezier van heb.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 14:47 #1596496

Probleem is wel dat al die sites optimaliseren naar "zo hard mogelijk op vlak water" - ze laten schroef- en motorcurve zo dicht mogelijk bij rompsnelheid kruizen. Je kunt er geen "overdrive" of juist wat reserve mee engineeren...

Ik heb zelf destijds (andere boot, andere motor en schroef) propking.xls wat verbouwd om meer vrijheid te hebben en dit soort inzichten te krijgen:


Maar het blijven vuistregels: "first time right" is geen gegeven!
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 14:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 14:58 #1596498

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Nachtvlinder schreef :
Probleem is wel dat al die sites optimaliseren naar "zo hard mogelijk op vlak water" - ze laten schroef- en motorcurve zo dicht mogelijk bij rompsnelheid kruizen. Je kunt er geen "overdrive" of juist wat reserve mee engineeren...
Maar om wat reserve te engineeren kun je een schroef kiezen, die wat spoed betreft, een maatje kleiner is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 15:01 #1596499

Of twee, drie maten? Wie het weet mag het zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 15:06 #1596500

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Nachtvlinder schreef :
Of twee, drie maten? Wie het weet mag het zeggen...
Net hoeveel reserve je wilt hebben. Maar 2" minder bij een spoed van ongeveer 12" is al behoorlijk wat. Kijk maar even naar het diagram. Maar ik ben slechts een "zelfverklaarde deskundigen", dus?????
Laatst bewerkt: 14 nov 2024 19:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 18:32 #1596516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15688
Nachtvlinder schreef :
Of twee, drie maten? Wie het weet mag het zeggen...

Heb je een 15" schroef ? Je mag mijn reserve 2blad max-prop wel even een seizoen lenen om wat uit te proberen. 25mm as conus 1:10. Om hem te verstellen moet je wel "even" droog.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 19:19 #1596522

Dank voor het aanbod. Volgende winter zou dit gaan spelen. Wellicht neem ik dan contact met je op…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 14 nov 2024 21:30 #1596541

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
3Noreen schreef :
Je mag mijn reserve 2blad max-prop wel even een seizoen lenen om wat uit te proberen. 25mm as conus 1:10. Om hem te verstellen moet je wel "even" droog.

Vraagje over de max-prop (classic): de 2--bladslijkt geen anode te hebben, klopt dat en monteer je alsnog een as-anode of is dat niet nodig?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 15 nov 2024 17:31 #1596691

Nog even wat gespeeld met mijn te zwaar verdachhte 14x10 schroef...

Als ik mijn boot (beladen tot 4 ton) bereken, komt daar precies deze schroef uit om 5.4 kn te kunnen halen. Schroef zit op de wip tussen 14x9 en 14x10:

5.4 kn wordt met deze motor net wél gehaald bij 14x9 schroef:


Maar 5.5 kn net níet bij de daarvoor voorgestelde 14x10 schroef:


Een "vlakwaterschroef" dus, die deze boot niet op rompsnelheid (7.5 kn) kan brengen. Klopt heel aardig met wat ik gezien heb :)

www.boatdesign.net/attachments...-propking-xls.67079/
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 17:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 15 nov 2024 17:40 #1596696

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15688
Je zou ook de curve van de huidige schroef kunnen nemen en kijken waar je onder zware belasting op de Theems bleef steken. Klopt dat met wat de motor aan koppel zou moeten geven bij het behaalde toerental ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 08:45 #1596753

Goed idee en leerzaam om eens echt te gaan meten. Zal eens kijken of ik een betaalbaar toerentel-apparaatje kan vinden dat ik tegen de krukas aan kan houden. Kon nu niet meer dan op geluid afgaan en dat meten met een appje en luchtinlaatgeluid omrekenen naar RPM. Niet heel precies...

Zoiets? Telt hoevaak een stip op het vliegwiel langskomt:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 09:09 #1596755

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15688
Heb je toevallig een multimeter die Hz kan meten ? En een dynamo met een W uitgang. Of wil je slip van de V-snaar uitsluiten.
Ik gebruik ook wel eens een magneetje die ik tijdelijk op een as, (bijvoorbeeld de schroefas,) vast maak. Met een klein spoeltje kun je dan de frequentie meten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 11:19 #1596784

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Nachtvlinder schreef :
Goed idee en leerzaam om eens echt te gaan meten. Zal eens kijken of ik een betaalbaar toerentel-apparaatje kan vinden dat ik tegen de krukas aan kan houden. Kon nu niet meer dan op geluid afgaan en dat meten met een appje en luchtinlaatgeluid omrekenen naar RPM. Niet heel precies...

Zoiets? Telt hoevaak een stip op het vliegwiel langskomt:

Ik heb er zo een liggen op de boot (Durgerdam) maar kom nog even niet op de boot. Heb je hem snel nodig?
Laatst bewerkt: 16 nov 2024 11:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 12:12 #1596792

Ah ik woon op loopafstand; ik neem komend voorjaar contact met je op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 19:13 #1596831

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8468
Nachtvlinder schreef :
Ik heb zelf destijds (andere boot, andere motor en schroef) propking.xls wat verbouwd om meer vrijheid te hebben

graag delen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 19:15 #1596832

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8468
Nachtvlinder schreef :
Goed idee en leerzaam om eens echt te gaan meten. Zal eens kijken of ik een betaalbaar toerentel-apparaatje kan vinden dat ik tegen de krukas aan kan houden. Kon nu niet meer dan op geluid afgaan en dat meten met een appje en luchtinlaatgeluid omrekenen naar RPM. Niet heel precies...

Zoiets? Telt hoevaak een stip op het vliegwiel langskomt:

Belofte maakt schuld, vandaag gedaan met exact zo'n apparaatje. OK de mijne is oranje. Er zitten reflectieve stickertjes bij.

Onbelast 2600 rpm.
Op vlak water 2300 rpm
Bollard pull 1900 rpm.
Laatst bewerkt: 16 nov 2024 19:16 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 16 nov 2024 21:06 #1596845

Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik heb zelf destijds (andere boot, andere motor en schroef) propking.xls wat verbouwd om meer vrijheid te hebben

graag delen?

Daarvoor zou ik deze eerst foolproof en universeel moeten maken, waar ik nu geen tijd voor heb.

Wat ik gedaan heb als ik vlug kijk, is:
-vermogenscurve van mijn motor als 4e orde polynoom fitten
-tabel maken van stuwdruk vs. RPM van verschillende schroeven onder mijn romp (rondom de voorgestelde “vlakwaterschroef”)
-tabel maken van weerstandscurve van mijn romp
-gebied van “cruisingrange” als functie van rompsnelheid markeren
-handmatig/grafisch plotten of het lukt bij jouw motor een schroef te vinden die je binnen die range brengt bij een toerental waar koppelcurve het hoogst is (dus specifiek brandstofverbruik minimaal)
Laatst bewerkt: 16 nov 2024 21:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 17 nov 2024 12:06 #1596914

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goed idee en leerzaam om eens echt te gaan meten. Zal eens kijken of ik een betaalbaar toerentel-apparaatje kan vinden dat ik tegen de krukas aan kan houden. Kon nu niet meer dan op geluid afgaan en dat meten met een appje en luchtinlaatgeluid omrekenen naar RPM. Niet heel precies...

Zoiets? Telt hoevaak een stip op het vliegwiel langskomt:

Belofte maakt schuld, vandaag gedaan met exact zo'n apparaatje. OK de mijne is oranje. Er zitten reflectieve stickertjes bij.

Onbelast 2600 rpm.
Op vlak water 2300 rpm
Bollard pull 1900 rpm.
Zwaar schroefje!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 17 nov 2024 12:22 #1596917

Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :


Onbelast 2600 rpm.
Op vlak water 2300 rpm
Bollard pull 1900 rpm.
Zwaar schroefje!!

Of een onwillig regelstangetje in de regulateur. Of een te zuinig afgestelde aanslag op de regelstang.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 17 nov 2024 13:48 #1596935

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Berghout-2 schreef :
Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :


Onbelast 2600 rpm.
Op vlak water 2300 rpm
Bollard pull 1900 rpm.
Zwaar schroefje!!

Of een onwillig regelstangetje in de regulateur. Of een te zuinig afgestelde aanslag op de regelstang.
Kan ook! Wat voor motor is het? Mijn VP md 2020 b.v. moet je in de vrij afstellen op 3900 rpm.en maximum vermogen wordt afgegeven tussen 3200 en 3600 rpm
Laatst bewerkt: 17 nov 2024 14:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 17 nov 2024 14:12 #1596938

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8468
Berghout-2 schreef :
Joop66 schreef :


Onbelast 2600 rpm.
Op vlak water 2300 rpm
Bollard pull 1900 rpm.
Zwaar schroefje!!


MD11c

Die 2600rpm is niet gek, hoor.

En ja, misschien is die schroef zo bezien wat aan de zware kant.

EDIT:

Efkes nagekeken in mijn administratie.

Toen ik de boot kocht zat er een vaste 3 blad onder: 15x11 (volgens eigen meting)
Die voldeed echt goed.

Er zat ook een tamelijk prehistorische giet ijzeren klapschroef bij. 15x9. naast alle nadelen van een klapschroef, was die ook gewoon echt te licht.

Dus nu weer 15x11, maar nu modern brons. Wel ingekort vanaf 16x11, en niet zelf opgemeten. Dus defacto weet ik t niet echt.

Nu komen alle mij toen bekende methoden tot net wat andere resultaten:



Maar voorlopig ben ik nog tevreden.
Laatst bewerkt: 17 nov 2024 21:15 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 17 nov 2024 14:28 #1596946

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Joop66 schreef :
madoc schreef :
Berghout-2 schreef :
Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :


Onbelast 2600 rpm.
Op vlak water 2300 rpm
Bollard pull 1900 rpm.
Zwaar schroefje!!

Of een onwillig regelstangetje in de regulateur. Of een te zuinig afgestelde aanslag op de regelstang.
Kan ook! Wat voor motor is het? Mijn VP md 2020 b.v. moet je in de vrij afstellen op 3900 rpm.en maximum vermogen wordt afgegeven tussen 3200 en 3600 rpm

MD11c

Die 2600rpm is niet gek, hoor.

En ja, misschien is die schroef zo bezien wat aan de zware kant.
Ja, toerental onbelast is volgens de specificaties van de motor
Laatst bewerkt: 17 nov 2024 15:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootte klapschroef 20 nov 2024 15:06 #1597561

Joop66 schreef :
Er zijn verschillende berekeningsprogramma's die allemaal een beetje van elkaar verschillen kwa uitkomst.

Om daarmee een gooi te kunnen doen heb je meer informatie nodig:
Vermogen,
Toerental bij dat vermogen,
Overbrenging keerkoppeling,
gewicht boot,
Lengte waterlijn,

en nog zo wat.


Een boot is minder een standaardproduct dan een auto waarbij je op kenteken precies het schroefje van de linker voorrem kunt bestellen. Er zijn meer variaties. Dus alleen merk en type noemen is niet genoeg.

Bijgaande een folder met allerlei informatie die ik verzameld heb, en ook wat artikelen over schroeven testen.

drive.google.com/open?id=1a6JD...4R300-3&usp=drive_fs

Succes.

Als je dit doorgenomen hebt en daarna nog vragen hebt, horen we dat hier weer.

Op je laatste vraag: Misschien.

Op basis van deze testen besloot ik te gaan voor een 2 blads klapschroef, dus dank daarvoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl