Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevalletje strontmazzel

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 20:14 #1662223

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
skik op reis schreef :
Joop66 schreef :
skik op reis schreef :
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen

Ligt er maar niet aan WELK metaal. Messing moet je gewoon ECHT niet doen. Zeker niet als je af en toe je neus buiten steekt. En ja, dit voorval toont aan dat t echt zo erg is.

DZR, of ZR messing kan best, maar is net zo duur als TrueDesign. Brons is veel duurder.

Daarbij zou ik dit willen opnemen op de lijst van zaken te melden bij verkoop, om verborgen gebrek claims te vookomen. Je WEET nu dat je een slechte keuze maakt. Dat mag best, maar dat moet je wel pro-aktief melden. En nu dit hier op t forum geschreven is, kun je je ook niet meer verschuilen achter Wissiknie.
Ehhh, ik denk dat het verschil tussen trudesign en metaal vrij zichtbaar is? Hoe kan dat verborgen zijn? Als je de leeftijd van de kranen vermeldt is het verder aan de onderzoeksplicht van de koper.

Dat wel, maar je kiest voor metaal staat er. Dan komt de vraag op: WELK metaal precies.

En dat kun je niet zomaar zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 20:23 #1662226

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
skik op reis schreef :
Liever weer on topic. Waar is eigenlijk de claim van vorstbestendigheid op gebaseerd? Vorstvrij zijn ze zeker niet tenzij met verwarming. Een gewone kraan vriest stuk doordat water bij dooien uizet. Ik heb altijd geleerd dat ze dus eigenlijk niet stukvriezen maar stukdooien.
Hoe kan het dan dat dit bij TD niet gebeurd? Kunnen ze wellicht enigszins meebewegen?
En hoe kunnen ze tegen een groot aantal keren krimpen en uitzetten?
Ik las hier iemand die ze al 20 jaar gebruikt. Dat begint een aardige praktijk te worden. Maar ik hoor ze volgens mij pas enkele jaren op zf voorbij komen. Het voelt voor mij dus relatief nieuw.

TD is glasgevuld PolyAmide, ik weet niet precies welk, maar ik geloof PA 6-6.

Messing heeft een rek bij breuk (het gaat dus stuk als het zoveel % opgerekt wordt) van ongeveer 50%, brons 25%, en PA 6-6 tot 100%. Dat is de reden dat kunststof veel beter tegen bevriezing kan.

Of t nou precies bij bevriezing of bij ontdooien stuk gaat, is een beetje een filosofische discussie. Het KAN bij bevriezen: de kristalstructuur van ijs bij 0C is groter dan het water vlak daarvoor. Dat is echt wel een volume stap.

Kunststoffen kunnen daar beter tegen.

Nu heeft TD een aantal van z'n kranen getest. Maar toch zou ik daar niet helemaal op vertrouwen.

Zijn er nog andere merken dan TD? Ja, er is er nog 1. Naam vergeten, in de handel ook nooit tegengekomen.

BTW: Nog een argument TEGEN PVC: Het smelt bij vrij lage temperaturen. 60C is al een hoop voor PVC.
Laatst bewerkt: 01 dec 2025 06:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:00 #1662230

Ik kom bij een aantal overzeese refits Marelon tegen:
www.forespar.com/marelon-marine-boat-plumbing.shtml
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:02 #1662231

Nachtvlinder schreef :
Ik kom bij een aantal overzeese refits Marelon tegen:
www.forespar.com/marelon-marine-boat-plumbing.shtml
DIe hebben we op de boot van vrouwlief. Die boot heeft 10 doorvoeren en deze afsluiters zitten er nu 26 jaar op. Werken probleemloos en zijn allemaal al tig keer bevroren geweest. Ze zien er niets anders uit, maar het concept is natuurlijk identiek aan die van TD. Het enige nadeel van de Forespars vind ik dat ze behoorlijk zwaar open en dicht gaan. Ondanks dat ze ieder jaar goed schoongemaakt worden en op advies van de fabrikant ook ieder jaar ingevet worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:05 #1662233

Waarom zijn die kunststof dingen van TD eigenlijk zo duur? Je zou zeggen dat het veel goedkoper is te maken van metalen afsluiters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:14 #1662236

Vooral de kleine maten zijn duurder dan de metalen versies. Voor de grotere maten geldt dat veel minder.

In het algemeen denk ik dat de markt een stuk kleiner is, het is een relatief nieuw product en wordt specifiek vermarkt voor nautische wereld met mooi glossy folders en als een goed afgestemde productrange aan de man gebracht. In plaats van te moeten puzzelen in een Wildkamp filiaal kun je online je hele systeem opschrijven.
Maar ik denk dat de kostprijs van één appendage verder onder de marktwaarde ligt dan een messing versie: mensen zijn bereid een hogere marge te betalen.

Maar eigenlijk is dat appels met peren vergelijken: vergelijk je met brons en bv Blakes afsluiters dan is TD niet duurder.
Laatst bewerkt: 30 nov 2025 21:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:31 #1662239

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Ik vind het grootste bezwaar dat het assorti van bijpassende zooi nogal beperkt is.
Vooral ook de bochten zijn knudde. Soms goed maar voor de meeste toepassingen een veel te kleine radius.
Laatst bewerkt: 30 nov 2025 21:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:37 #1662241

het is een relatief nieuw product en wordt specifiek vermarkt voor nautische wereld met mooi glossy folders en als een goed afgestemde productrange aan de man gebracht. In plaats van te moeten puzzelen in een Wildkamp filiaal kun je online je hele systeem opschrijven.


Dit heet marketing.... ;) Dit is waarom mensen meer betalen voor een Mercedes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:40 #1662242

Precies.

@holtere: Dat was mij niet opgevallen, maar het TD is idd behoorlijk volumineus bij eenzelfde doorlaat als de metalen versie. Zijn bv 90 graden knietjes echt scherper binnenin?

Cobmineren metaal en TD zag ik niet zo zitten: kans op beschadigen van de draad en nog steeds weer messing in het systeem (goed: wel aan de veilige kant van de afsluiter in elk geval)…
Laatst bewerkt: 30 nov 2025 21:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 30 nov 2025 21:50 #1662245

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Naast knietjes zouden bochten toch ook wel praktisch kunnen zijn lijkt me.
Overigens vind ik het geen probleem om metaal in plastic te draaien. Terugdraaien tot de hik en dan pas indraaien maar bovenal gewoon voelen wat het doet.
Laatst bewerkt: 30 nov 2025 21:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 02:20 #1662247

AndreAzuree schreef :
Waarom zijn die kunststof dingen van TD eigenlijk zo duur? Je zou zeggen dat het veel goedkoper is te maken van metalen afsluiters.
Het is toch vezel versterkt kunststof, of heb ik dat mis? VVK is niet hetzelfde als simpel spuitgiet plastic werk wat betreft produceren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 06:13 #1662254

Joop66 schreef :
skik op reis schreef :
Liever weer on topic. Waar is eigenlijk de claim van vorstbestendigheid op gebaseerd? Vorstvrij zijn ze zeker niet tenzij met verwarming. Een gewone kraan vriest stuk doordat water bij dooien uizet. Ik heb altijd geleerd dat ze dus eigenlijk niet stukvriezen maar stukdooien.
Hoe kan het dan dat dit bij TD niet gebeurd? Kunnen ze wellicht enigszins meebewegen?
En hoe kunnen ze tegen een groot aantal keren krimpen en uitzetten?
Ik las hier iemand die ze al 20 jaar gebruikt. Dat begint een aardige praktijk te worden. Maar ik hoor ze volgens mij pas enkele jaren op zf voorbij komen. Het voelt voor mij dus relatief nieuw.

TD is glasgevuld PolyAmide, ik weet niet precies welk, maar ik geloof PA 6-6.

Messing heeft een rek bij breuk (het gaat dus stuk als het zoveel % opgerekt wordt van ongeveer 50%, brons 25%, en PA 6-6 tot 100%. Dat is de reden dat kunststof veel beter tegen bevriezing kan.

Of t nou precies bij bevriezing of bij ontdooien stuk gaat, is een beetje een filosofische discussie. Het KAN bij bevriezen: de kristalstructuur van ijs bij 0C is groter dan het water vlak daarvoor. Dat is echt wel een volume stap.

Kunststoffen kunnen daar beter tegen.

Nu heeft TD een aantal van z'n kranen getest. Maar toch zou ik daar niet helemaal op vertrouwen.

Zijn er nog andere merken dan TD? Ja, er is er nog 1. Naam vergeten, in de handel ook nooit tegengekomen.

BTW: Nog een argument TEGEN PVC: Het smelt bij vrij lage temperaturen. 60C is al een hoop voor PVC.
Dank, dit is goede informatie. Van cognitieve dissonantie naar keizer zonder kleren is maar een kleine stap in marketing. Ik ben daarom altijd wat voorzichtig met goed nieuws shows. Dit lijkt me een afgewogen oordeel. Zolang ze er nog niet in zitten kan ik nog van gedachte wisselen. Het blijft lastig dat een boot nogal wat kritische onderdelen heeft en je die afweging 100 keer moet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 06:44 #1662258

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
Nachtvlinder schreef :
Vooral de kleine maten zijn duurder dan de metalen versies. Voor de grotere maten geldt dat veel minder.

Omdat een mal maken voor een grote of een kleine even duur is. Het materiaal kost vrijwel niets.

Bij messing en brons is dat anders: het materiaal is ook duur, en domineert de kosten bij grote maten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 07:32 #1662260

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
De maatvoering van TD is apart. Bij vervanging van mijn inlaat voor de motor kwam ik op kleinere binnendiameter uit om het allemaal passend aan de slang te krijgen.
Advies gevraagd en het was geen probleem zeiden mijn motormannen.

Mocht ik brand aan boord krijgen vooral in de motorruimte is dat wel een ding met TD.
Maar heb je een metalen afsluiter zal je die ook dicht moeten zetten als de slang doorfikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 08:02 #1662267

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Waterblok schreef :
Mocht ik brand aan boord krijgen vooral in de motorruimte is dat wel een ding met TD.
Maar heb je een metalen afsluiter zal je die ook dicht moeten zetten als de slang doorfikt.

Je begrijpt het niet, dat is een feature van de TD. Zie het als een automatische brandblusser....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 08:44 #1662271

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
Waterblok schreef :
De maatvoering van TD is apart. Bij vervanging van mijn inlaat voor de motor kwam ik op kleinere binnendiameter uit om het allemaal passend aan de slang te krijgen.
Advies gevraagd en het was geen probleem zeiden mijn motormannen.

Mocht ik brand aan boord krijgen vooral in de motorruimte is dat wel een ding met TD.
Maar heb je een metalen afsluiter zal je die ook dicht moeten zetten als de slang doorfikt.

Precies. En zonder mechanische afstandsbediening daarvan heb je gewoon dezelfde situatie.

Daarbij de slangen zijn meestal PVC, dat is bij 100C echt wel weg. Daarbij fikt het als de neten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 08:48 #1662273

Ook maar voor de SVB aanbieding trudesign gegaan. Ben wel benieuwd of dat beetje gaat passen of dat ok nog verloopstukjes nodig ga hebben ivm maat voering.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 09:08 #1662278

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zijn die kunststof dingen van TD eigenlijk zo duur? Je zou zeggen dat het veel goedkoper is te maken van metalen afsluiters.
Het is toch vezel versterkt kunststof, of heb ik dat mis? VVK is niet hetzelfde als simpel spuitgiet plastic werk wat betreft produceren.

ok, dat verklaart een hoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 09:28 #1662281

lschip schreef :
Dat snap ik dan weer niet. Waarom heb je dan afsluiters?

Omdat iets wat eraan zit kan gaan lekken?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 13:10 #1662310

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
lschip schreef :
Waterblok schreef :
Mocht ik brand aan boord krijgen vooral in de motorruimte is dat wel een ding met TD.
Maar heb je een metalen afsluiter zal je die ook dicht moeten zetten als de slang doorfikt.

Je begrijpt het niet, dat is een feature van de TD. Zie het als een automatische brandblusser....

Of TD smelt gewoon dicht als het in de fik gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 13:55 #1662314

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
Waterblok schreef :
lschip schreef :
Waterblok schreef :
Mocht ik brand aan boord krijgen vooral in de motorruimte is dat wel een ding met TD.
Maar heb je een metalen afsluiter zal je die ook dicht moeten zetten als de slang doorfikt.

Je begrijpt het niet, dat is een feature van de TD. Zie het als een automatische brandblusser....

Of TD smelt gewoon dicht als het in de fik gaat?

Het brandt niet echt. Nylon is behoorlijk vlamdovend, en het glas er in houdt de zaak bij elkaar. Dat is getest, maar ik kan de video even niet vinden.

Zoekende hiernaar, kwam ik een artikel tegen wat laat zien dat hun kantoor niet brandvast is:

www.times.co.nz/news/photos-trudesign-office-fire/

Maar dat geheel terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 14:07 #1662316

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Dat blijkt toch duidelijk uit dit filmpje: [url=]#1662163[/url]
Daar steken ze hem in de fik. Tenminste, dat proberen ze maar dat lukt niet. En hij blijft het doen....
Laatst bewerkt: 01 dec 2025 14:08 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 14:07 #1662317

Ze maken niet heel veel winst aan het wagenpark te zien.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 01 dec 2025 14:25 #1662320

helmsman 38 schreef :
Ze maken niet heel veel winst aan het wagenpark te zien.

“ fortunately the fire was contained before it could reach the plastics factory.” de directie parkeert de auto natuurlijk wel vlak bij de ingang ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 02 dec 2025 05:58 #1662416

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Waarom zijn die kunststof dingen van TD eigenlijk zo duur? Je zou zeggen dat het veel goedkoper is te maken van metalen afsluiters.
Het is toch vezel versterkt kunststof, of heb ik dat mis? VVK is niet hetzelfde als simpel spuitgiet plastic werk wat betreft produceren.
Even de boomer uithangen. Bij mijn studie bedrijfskunde kreeg ik veel methodes voorgeschoteld om kost- en verkoopprijs te berekenen. Dat is allemaal achterhaald. Alles draait om de max die mensen er voor neer willen leggen. En dat kunnen ze met modellen heel goed berekenen. Productie wordt geoutsourced. Risico ligt bij fabrikanten die meer technische dan marketingskills hebben.
Het spel wordt pas anders als er een concurrent verschijnt. Of als ze bij een veel grotere productie de winst kunnen optimaliseren.
Niet helemaal hetzelfde maar wel illustratief is het draadje over de Bayesian. Een geavanceerd model voor kansberekeningen in de financiele wereld maakte die knakker steenrijk. Zulke modellen zijn er ook voor productafzet. Voorbij is de tijd dat een fabrikant zelf verkoop, logistiek en marketing deed. Tegenwoordig is voor ieder onderdeel een specialist. Het spelletje is razend geavanceerd geworden.
Laatst bewerkt: 02 dec 2025 05:59 door skik op reis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl