Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevalletje strontmazzel

Gevalletje strontmazzel 23 nov 2025 08:42 #1661304

AndreAzuree schreef :
Erikdejong schreef :
Vuilwatertanks kunnen gevaarlijk zijn als ze onder de waterlijn gemonteerd zijn en als de overboord leiding ook onderwater zit. Als een fitting afbreekt dan ga je onder water.

ah, helder.
Maar dat water is dan niet meer helder. Bah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 06:00 #1661858

Ben bezig de afsluiters te vernieuwen op onze nieuwe aanschaf. Compleet vastgerot. Ook veelvuldig gebruik van hard pvc! Hoe krijgt iemand het bedacht. De vorige eigenaar moet loodgieter geweest zijn.
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 06:01 #1661859

Zat ook een zwanenhals op de keukengootsteen. Voor als het buitenwater stinkt denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 12:13 #1661897

Wadloper schreef :
sy helios schreef :
ik zeg ; gevalletje poepdom

maar dat blauwe; lijkt wel op ontzinking

Ik zeg: blaaskaak.

Dat blauw is geen ontzinking, maar koperoxyde, zoals iedere koekenbakker weet. Ontzinking kenmerkt zich door het feit dat het messing onderdeel steeds koperkleuriger wordt; het zink verdwijnt uit het messing en het koper blijft over.

Gestudeerd aan de universiteit van Harderwijk zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 12:24 #1661899

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Prof. Fetze Alsvanouds :D

skik op reis schreef :
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen.
In 2011 wegens ook budgetaire redenen (toen studeerde ik nog) voor messing gekozen. Met het idee 'op zoet gaat het niet zo hard' etc. In 2017 alsnog met veel spijt de hele kraam weer vervangen door trudesign. Goedkoop is duurkoop en al die clichés, hoe oud je boot ook is. Die trudesign afsluiters gaan nog net zo soepel als op de dag van aankoop.

Het enige metaal is nog de uitlaat van de motor, een stukje boven de waterlijn.
Laatst bewerkt: 28 nov 2025 12:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 12:54 #1661902

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29189
Philip schreef :
Prof. Fetze Alsvanouds :D

skik op reis schreef :
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen.
In 2011 wegens ook budgetaire redenen (toen studeerde ik nog) voor messing gekozen. Met het idee 'op zoet gaat het niet zo hard' etc. In 2017 alsnog met veel spijt de hele kraam weer vervangen door trudesign. Goedkoop is duurkoop en al die clichés, hoe oud je boot ook is. Die trudesign afsluiters gaan nog net zo soepel als op de dag van aankoop.

Pcies.

Als je om budgetaire redenen meent te moeten afzien van Trudesign afsluiters, dan moet je jezelf ernstig afvragen of je sowieso het eigendom van een boot kunt betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 16:04 #1661909

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
holtere schreef :
AndreAzuree schreef :
Hoezo risico's? Als je gewoon goede afsluiters hebt is er niks aan de hand.

Als je gewoon voor anker ligt te chillen en in het water stapt als je koffie wilt zetten flip je behoorlijk vermoedelijk.
Zolang we aan boord zijn staan kranen open bij ons.
Dit is failure by design o.i.d.

Zout water is niet lekker met Messing, maar urine al helemaal niet.

Om de een of andere duistere reden gaan kranen op watergesmeerde schroefaslageringen ook harder.

Of zoals Joop66 8 jaar geleden al eens schreef:

drive.google.com/open?id=1Yo8n...MfvlhvP&usp=drive_fs

Aan de foto kun je nog niks zien. Alles is goor, dus hier kan nog best ontzinking spelen. Of niet heel diepe ontzinking, maar genoeg om t losdraaikoppel niet meer te weerstaan.

Mijn dank, overigens, dat je ons zonder schade demonstreert waarom messing echt, maar dan ook echt niks te zoeken heeft in de boordafsluiters of dat hele circuit.
Laatst bewerkt: 28 nov 2025 16:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 16:09 #1661910

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
Philip schreef :
In 2011 wegens ook budgetaire redenen (toen studeerde ik nog) voor messing gekozen. Met het idee 'op zoet gaat het niet zo hard' etc. In 2017 alsnog met veel spijt de hele kraam weer vervangen door trudesign. Goedkoop is duurkoop en al die clichés, hoe oud je boot ook is. Die trudesign afsluiters gaan nog net zo soepel als op de dag van aankoop.

Het enige metaal is nog de uitlaat van de motor, een stukje boven de waterlijn.

Daar komen we allemaal bij ondervinding achter. De instinker, ook ten opzichte van auto-techniek is deze: Een boot wordt makkelijk 50. Een auto is na een jaar of 15 wel op. Dan heb je echt een ander niveau van degelijkheid nodig.

Nog een instinker is dat je met een boot in een veel vijandelijker omgeving zit dan in een auto. Je kunt niet even op de vluchtstrook gaan staan. Er is geen status quo. En er is geen bergingsdienst binnen een uur. Je afhankelijkheid van je spullen is echt VEEL groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 16:12 #1661911

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
skik op reis schreef :
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen

Ligt er maar niet aan WELK metaal. Messing moet je gewoon ECHT niet doen. Zeker niet als je af en toe je neus buiten steekt. En ja, dit voorval toont aan dat t echt zo erg is.

DZR, of ZR messing kan best, maar is net zo duur als TrueDesign. Brons is veel duurder.

Daarbij zou ik dit willen opnemen op de lijst van zaken te melden bij verkoop, om verborgen gebrek claims te vookomen. Je WEET nu dat je een slechte keuze maakt. Dat mag best, maar dat moet je wel pro-aktief melden. En nu dit hier op t forum geschreven is, kun je je ook niet meer verschuilen achter Wissiknie.
Laatst bewerkt: 28 nov 2025 16:14 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 16:13 #1661912

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Hoe houden pvc, pe en hdpe zich eigenlijk op die plekken?
Laatst bewerkt: 28 nov 2025 16:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 28 nov 2025 16:16 #1661913

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
holtere schreef :
Hoe houden pvc, pe en hdpe zich eigenlijk op die plekken?

Op zich niet eens heel slecht. Maar het is er gewoon niet voor bedoeld.

PVC veroudert door t uitdampen van weekmaker en wordt over de jaren ontzettend bros. Kan verder best tegen zeewater. Ook is de lijmverbinding tussen de onderdelen op geen enkele manier te kwalificeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 07:53 #1661964

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Ok, zetten we pvc aan de kant.
Wat denk je van PE?
Veel mogelijkheden met monteerbare en demonteerbare koppelingen.
Goedkoop ook trouwens!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 08:01 #1661965

Wadloper schreef :
Philip schreef :
Prof. Fetze Alsvanouds :D

skik op reis schreef :
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen.
In 2011 wegens ook budgetaire redenen (toen studeerde ik nog) voor messing gekozen. Met het idee 'op zoet gaat het niet zo hard' etc. In 2017 alsnog met veel spijt de hele kraam weer vervangen door trudesign. Goedkoop is duurkoop en al die clichés, hoe oud je boot ook is. Die trudesign afsluiters gaan nog net zo soepel als op de dag van aankoop.



Als je om budgetaire redenen meent te moeten afzien van Trudesign afsluiters, dan moet je jezelf ernstig afvragen of je sowieso het eigendom van een boot kunt betalen.
Budgettaire overweging gaat bij mij gelukkig zelden over kunnen betalen maar over willen betalen. De kwaliteit van de afsluiters is maar één van de honderden keuzes die ik moet maken bij de refit. Uiteindelijk moet de investering nog ergens in de buurt van de waarde liggen. Iets meer is geen probleem maar ik ga geen ton uitgeven aan een boot die maar de helft waard is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 08:05 #1661966

Joop66 schreef :
skik op reis schreef :
Na lang twijfelen gaan we toch voor metaal. Op een bood van veertig jaar verwacht ik de investering in trudesign er nog uit te halen. En de kosten lopen al flink uit de klauwen

Ligt er maar niet aan WELK metaal. Messing moet je gewoon ECHT niet doen. Zeker niet als je af en toe je neus buiten steekt. En ja, dit voorval toont aan dat t echt zo erg is.

DZR, of ZR messing kan best, maar is net zo duur als TrueDesign. Brons is veel duurder.

Daarbij zou ik dit willen opnemen op de lijst van zaken te melden bij verkoop, om verborgen gebrek claims te vookomen. Je WEET nu dat je een slechte keuze maakt. Dat mag best, maar dat moet je wel pro-aktief melden. En nu dit hier op t forum geschreven is, kun je je ook niet meer verschuilen achter Wissiknie.
Ehhh, ik denk dat het verschil tussen trudesign en metaal vrij zichtbaar is? Hoe kan dat verborgen zijn? Als je de leeftijd van de kranen vermeldt is het verder aan de onderzoeksplicht van de koper.
Laatst bewerkt: 29 nov 2025 08:06 door skik op reis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 08:11 #1661967

Iedereen is vol lof over Truedesign. Ik vraag me af: zijn zij monopolist? Zijn er andere opties, of gebruikt iedereen over de hele wereld Truedesign?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 08:29 #1661968

AndreAzuree schreef :
Iedereen is vol lof over Truedesign. Ik vraag me af: zijn zij monopolist? Zijn er andere opties, of gebruikt iedereen over de hele wereld Truedesign?

Marelon is een vergelijkbaar produkt.

Overigens had mijn bij Huisman gebouwde aluminium Koopmans gewoon pvc kogelkranen. Ook na 30 jaar niets mee aan de hand en prima werkend.

Op mijn huidige boot (zelfbouw, over veel keuzes gesproken Skik ;) is alles Trudesign en is ingelijmd in de rest van het plastic. Ik raad Skik aan om eens zo’n TD kraan in de hand te nemen om van zijn vooroordeel af te komen. Het is echt beter en veiliger dan metaal. Ook volop getest en gecertificeerd. Zelfs vorstbestendig, alhoewel ik ze nog steeds watervrij maak (doorblaas) bij vorst. Nadeel kan zijn een wat groter formaat en soms wat kleine doorlaat van sommige modellen. Dat laatste los je op met een maatje groter.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 nov 2025 08:56 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 10:12 #1661973

Het draadje ging natuurlijk niet over mijn keuze. Die is voor mij echter wel duidelijk. Ik krijg nog kostbare kwalieitskeuzes bij het vernieuwen van de besturing, bij een nieuwe stuurautomaat, en nog veel meer. Daarbij is TD volgens mij nog niet zo lang in omloop en moet de tijd het nog leren. En als zelfs Huisman PVC in durft te bouwen.....
Ik ga voor goed metaal en controleer dat om de vier a vijf jaar (walfrequente) door volledige demontage. Ik voel me daar volledig veilig bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 10:20 #1661974

Erikdejong schreef :
die worden deze winter allemaal vervangen door standpijpen.
Hoe doe je dat met de aanzuig van je koelwater?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 10:26 #1661975

Is TD echt een ZF-ding? Ik hoor er verder nooit over. Of zijn er al wel fabrikanten die het inbouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 10:44 #1661977

Erikdejong schreef :
Ik ga deze winter mijn afsluiters er allemaal uithalen. Er komen ook geen nieuwe afsluiters meer in, ze zijn veel te onderhoudsgevoelig. Mijn boot heeft maar 3 huid doorvoeren, die worden deze winter allemaal vervangen door standpijpen.

Slimme oplossing! En met staal prima te doen. Lekke extra dikke schedule pijp erin lassen (heb je voldoende corrosion allowance), en klaar… je moet er wel de ruimte voor hebben, maar daar zal je bij het ontwerpen stiekum al vast rekening me hebben gehouden (en ander de doorvoer op een andere plaats maken, bij stalen boot ook meestal wel te doen…)

Staat ook op mijn lijstje om aan te passen bij onze polyester baroudeur. Door de constructie van de motorruimte is daar prima plaats voor. Beste afsluiter is geen afsluiter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 10:46 #1661978

CaptainRob schreef :
Erikdejong schreef :
die worden deze winter allemaal vervangen door standpijpen.
Hoe doe je dat met de aanzuig van je koelwater?

Als je de aanzuigslang gewoon in de standpijp hangt, tot net voor de romp, zuigt ie op dezelfde hoogte aan als dat de slang op die hoogte op een afsluiter zou zitten. Dus dat is geen verschil…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 10:59 #1661981

AndreAzuree schreef :
Is TD echt een ZF-ding? Ik hoor er verder nooit over. Of zijn er al wel fabrikanten die het inbouwen?

Veel te duur voor AWB’s en valt buiten hun produktie gewoontes.

Bij staal en aluminium bouwers zal het anders liggen (denk ik).
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 11:48 #1661984

sjoerd1981 schreef :
CaptainRob schreef :
Erikdejong schreef :
die worden deze winter allemaal vervangen door standpijpen.
Hoe doe je dat met de aanzuig van je koelwater?

Als je de aanzuigslang gewoon in de standpijp hangt, tot net voor de romp, zuigt ie op dezelfde hoogte aan als dat de slang op die hoogte op een afsluiter zou zitten. Dus dat is geen verschil…
Eigenlijk een bun dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 11:53 #1661985

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4738
@ Skik

Trudesign in de aanbieding bij SVB.

www.svb24.nl/find?query=trudesign

Geen aandelen of zo.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevalletje strontmazzel 29 nov 2025 12:49 #1661988

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
Is TD echt een ZF-ding? Ik hoor er verder nooit over. Of zijn er al wel fabrikanten die het inbouwen?

Veel te duur voor AWB’s en valt buiten hun produktie gewoontes.

Bij staal en aluminium bouwers zal het anders liggen (denk ik).

Te duur? Zie de prijzen hierboven...dat is toch niet duurder dan de metalen varianten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl