Erikdejong schrijft:Dat brengt alles toch een stap te ver voor beginnende ontwerpers (no offence thomas)
ik ga nix ontwerpen
het enige wat ik probeer is een simpele spreadsheet te maken waarin voor een bepaald Scantling Number (SN), dat zelf heel eenvoudig uit te rekenen is, de totale 'sterkte' van schotten, wrangen, stringers, kiel en romp/dek wordt uitgerekend op basis van de vele formules in het boek Boat Strength.
Als je dan die dingen (schotten, wrangen, stringers, kiel en romp/dek) aan je eigen boot opmeet moet je dat eenvoudig kunnen vergelijken met het resultaat uit de formules obv SN.
Voor kiel en romp/dek is het niet al te lastig, en schotten gaan ook goed (ik neem nu het aantal, de dikte, de meters rondom die zijn vastgelamineerd aan romp en dek, en de breedte van dat laminaat. Dat lijkt allemaal redelijk te gaan, er komen plausibele cijfers uit.
In het boek volgen uit de formules voor stringers alleen vierkante (even hoog als breed) of half-hoge. 10*10cm of 10*5cm (breed/hoog) zo ongeveer.
Wel veel: 10 totaal van voor tot achter.
In een (mijn) boot zit het anders:
- minder dan 10, over de volle lengte
- veel deel-stringers, deel van de lengte dus
- erg hoog in verhouding tot dik: 1cm dik, 30 cm hoog is niets bijzonders
de gemiddelden volgens de formules:
10 cm breed, 6 cm hoog
de gemiddelden in de capolavoro:
1,2 cm breed 33 cm hoog
dus 8 maal smaller, maar 5,5 keer hoger.
met Erik zijn formule wordt de laatste 109 maal stijver.
Da's nogal wat, de boot is dan 50 maal stijver (de stringers) dan nodig. Er zijn er namelijk maar ca 5, geen 10.
Dan heb ik vast teveel betaald
groet
t