Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 03 mrt 2022 09:51 #1373130

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ja mooi piet, mooie tapas en buffet plank ook in de haven.
handige plek ook voor reddingsvlot.
JeePee schreef :
Mooi,en bijna identiek wat ik op mijn vorige boot gemaakt had met hetzelfde doel.

Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2022 12:43 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 mrt 2022 13:38 #1374785

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Moet mijn verstaging eigenlijk nog vernieuwen, heb hem wel geïnspecteerd en ziet er op het oog heel goed uit, maar geen zin in nu.
Denk er aan om het maar uit te stellen tot hij volgende winter op de kant ligt en ook het deklicht dan.
Best een behoorlijke slag gemaakt met de onyx deze winter.
wel genoeg zo.


Wel nieuwe zeillaarzen besteld.


Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2022 13:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 mrt 2022 13:47 #1374786

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Goed zo, ik wil ook dingen afronden en in ieder geval de zeilklare staat van mijn schip niet meer in gevaar brengen met ingrijpende klussen. Verder zal het wel om-en-om klussen-varen blijven voor mij, voorlopig.

Sjieke laarsjes, hoor! Ik heb niks. Nou ja. Van die rubberen/acryl waterschoentjes, ben ik gewend. Of natte sokken. We'll manage :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 10 mrt 2022 16:56 #1374835

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
als je maar lol hebt, daar gaat het om.Thijs1971 schreef :
Goed zo, ik wil ook dingen afronden en in ieder geval de zeilklare staat van mijn schip niet meer in gevaar brengen met ingrijpende klussen. Verder zal het wel om-en-om klussen-varen blijven voor mij, voorlopig.

Sjieke laarsjes, hoor! Ik heb niks. Nou ja. Van die rubberen/acryl waterschoentjes, ben ik gewend. Of natte sokken. We'll manage :-)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 12 mrt 2022 06:43 #1375187

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
ze zijn binnen, zie er zeer goed uit en passen perfect met dikkere sokken


Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 18 mrt 2022 15:55 #1376901

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
wij gaan lekker maandag een paar dagen dobberen, en met wat mazzel ook nog zeilen , waarheen ? de grootste plannen maar het zal wel moeten indalen naar realisme.
Ik was over enthousiast zeg maar.

waar ik wel zin in heb is de ontwikkeling met de normale spi, wel eens mee gezeild maar eigenlijk erg weinig , ik gebruikte in hoofdzaak de de genaker op mijn vorige boot.

En nu dus alleen maar de spi nog in mijn bezit, en die gaan we inzetten en ook solo.
dus snel en makkelijk binnen halen gaan we echt goed oefenen komende dagen als er weinig wind staat.

met een spi moet je deze trage zware bak toch op rompsnelheid krijgen met een bf 4


wordt in ieder geval wel leuk.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2022 18:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 20 mrt 2022 11:39 #1377437

succes Peter, komt wel goed laat je tips even zien dan kan ik het kopiëren.. bij mij ligt hij ook nog te wachten.
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 26 mrt 2022 08:26 #1378923

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Even een paar dagen weg geweest en zowaar naar Amsterdam en veel op de motor dus die heeft een langdurigheidstest gehad en liep erg lekker met 4,6 kts als kruissnelheid want dan liep ie rustig en lekker met een minimaal windje tegen.

Wel tevreden over hoe ie loopt en ook over het geluid, volgende keer ga ik GTL diesel tanken zal ie nog mooier op lopen, verbruik is ook niet zo hoog.

Voor het eerst de sluizen door met deze boot en dat gaat lekker relaxt omdat ie koersvast is en zwaarder.
Dit was de eerste echte wat verdere zeil (vaar)tocht die ik maakte.

leuk is ook het verloop van de tocht op vesselfinder te zien door de aistransponder.

Was ook zeer mooi weer en zeker in de stad Amsterdam.
Leuk haventje vind ik dat ..de Sixhaven.


Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2022 09:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 26 mrt 2022 13:45 #1378975

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Genieten!

Ik ga morgen vh eerst wat langer zeilen, op het IJmeer dus wie weet zie ik je, schipper en schip dat ik hier met plezier en aandachtig in ontwikkeling heb mogen volgen! Nog niet op de AIS v.v. maar ik ben daar bijna volgens mij, puur de (priori)tijd om het aan te sluiten en vast te schroeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 26 mrt 2022 13:59 #1378981

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ben al weer terug , zit nu met corona thuis
Veel plezier
Thijs1971 schreef :
Genieten!

Ik ga morgen vh eerst wat langer zeilen, op het IJmeer dus wie weet zie ik je, schipper en schip dat ik hier met plezier en aandachtig in ontwikkeling heb mogen volgen! Nog niet op de AIS v.v. maar ik ben daar bijna volgens mij, puur de (priori)tijd om het aan te sluiten en vast te schroeven.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 26 mrt 2022 15:50 #1379001

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Sterkte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 31 mrt 2022 14:53 #1380301

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 01 apr 2022 20:32 #1380746

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ohh Piet
JeePee schreef :
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 04 apr 2022 18:36 #1381501

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Voor de motor een digitale afstands temperatuurmeter en tachometer besteld...kan ik onderhoud en inspectie beter uitvoeren.

Levertijd zal wel lang duren nu uit china.


Voor de rest schiet het op...lijst aan het maken voor de grote winterklussen als de boot op de kant staat volgend jaar.

Wordt toch een aardige klus.. nieuwe kabel door mast voor licht..verstaging vernieuwen, antifouling er af krabben en nieuw erop..zwarte rand op de boot wordt opnieuw geschilderd, deze is wat vaal aan het worden.
en er zal nog wat bij komen vermoed ik zo, maar dat zijn de grote klussen als de boot in andijk op de kant staat.

Deze zomer komt er nog een nieuwe buiskap op.

voor de rest is het wachten op knap zeilweer nu.
Misschien dit weekend
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 04 apr 2022 20:27 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 06:57 #1382643

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Achterstag aangepakt, de twee staaldraden met boei zijn verwijderd en het hel systeem is gemaakt van dyneema met polyester mantel met 2 blokken en een extra vertraging met klem.

Nu kan ik de voorstag veel meer op spanning zetten dan daarvoor met zijn vaste voorspanning, ik kon de voorstag nooit echt goed strak zetten.

Werkt wel goed zo, ben benieuwd of dit aan de wind hoger en beter zeil.

liefst had ik er een grootschootje tussengehad met drievoudig blokjes maar deze had ik liggen, maar met de 2 blokken er boven is er best veel vertraging zo.

ook een aandachtspunt is de kleuren van de lijnen, ik wil voor de rest alleen nog klassiek kleuren gebruiken voor de lijnen.



Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 apr 2022 07:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 07:29 #1382661

Hoi Peter,

Je achterstagspanner, het kan maar er is een ‘maar …’ Een Leisure 23 heeft een toptuigage, waarbij de topwanten (als ik het goed heb) naast de mast in de gangboorden aangrijpen en niet achterwaarts, met ‘af werf’ een vast achterstag. De hoofdwanten die onder de zalingen aan de mast aangrijpen zijn wel achterwaarts en voorwaarts aan dek geplaatst. Jou verhalen kennende houd je wel van een extra voorzeil en stevig doorzeilen. Vandaar dat je achterstagspanner wel een aandachtpunt heeft: zolang de lijn in de klem blijft de voorstag wel op spanning en wordt de mast ondersteund, maar raakt deze los dan zwiept het bovenste deel van de mast naar voren. Zelf zou ik denken aan een vaste spruit en dan een takel die de twee parten naar elkaar toetrekt als spanner. Om te voorkomen dat je je mast verspeelt.

Vriendelijke groet,

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 09 apr 2022 07:31 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 08:36 #1382676

Op mijn Leisure 23 zat een spanwiel op de achetarstagspanner waarmee de achterstag prima te spannen was.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 08:45 #1382679

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Jeetje Johan hier moet ik goed over nadenken, als optie zou ik een borglijn kunnen maken tussen de de blokken, zodat als ie losschiet er een veiligheid is qua spanning, zodat ie nooit helemaal ongespannen kan komen.

Ik kan wel begrijpen wat je bedoeld, al heb ik naar wat ander boten gekeken met een topgetuigde mast en daar zag ik ook een grootschoot met drie blokken er tussen, dus ik kom het veel tegen

en idd ik ga vrij ver door met wind, ik reef pas het voorzeil als het moet, niet eerder

Dus hoe groot dat gevaar is weet ik niet...daar schiet mijn inzicht in te kort.

Maar een soort lijntje er tussen die er voor zorgt dat de spanning niet in een keer naar niks valt is een optie..het nadeel daarvan is dat ik hem niet helemaal kan ontdoen van spanning met weinig wind.
maar daarin tegen is dan de bolle jan al bol genoeg.
het systeem wat jij bedoeld zie ik ook vaak terug, dat zou ik ook kunnen maken als veiligheid.


En Ad een spanwiel is ook makkelijk, ik heb er wel een spanner tussen zitten, maar moet dat met gereedschap aan spannen en dan nog krijg ik er onvoldoende voor spanning mee.

maar duur systeem om te kopen


Ik laat het even zakken allemaal, op zich zet ik binnen een uur het oude systeem weer terug.
alleen dan 30 euro leergeld betaald aan materiaal.

ik ben helemaal met je eens dat hij niet zomaar er uit mag schieten....ik laat het zakken allemaal.

wat ook kan is een handvat voor het knoopje waarmee ik de lengte meteen kan bepreken en dus ook de minimale spanning....dat is de makkelijkste oplossing.

ik zie dat de leisure 17 lotje van Martijn dat ook heeft.
Waterrimpels schreef :
Hoi Peter,

Je achterstagspanner, het kan maar er is een ‘maar …’ Een Leisure 23 heeft een toptuigage, waarbij de topwanten (als ik het goed heb) naast de mast in de gangboorden aangrijpen en niet achterwaarts, met ‘af werf’ een vast achterstag. De hoofdwanten die onder de zalingen aan de mast aangrijpen zijn wel achterwaarts en voorwaarts aan dek geplaatst. Jou verhalen kennende houd je wel van een extra voorzeil en stevig doorzeilen. Vandaar dat je achterstagspanner wel een aandachtpunt heeft: zolang de lijn in de klem blijft de voorstag wel op spanning en wordt de mast ondersteund, maar raakt deze los dan zwiept het bovenste deel van de mast naar voren. Zelf zou ik denken aan een vaste spruit en dan een takel die de twee parten naar elkaar toetrekt als spanner. Om te voorkomen dat je je mast verspeelt.

Vriendelijke groet,

Johan
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 apr 2022 09:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 09:25 #1382686

Peter, dat achtknoopje in de lijn zou zomaar een prima veiligheid zijn! En bij meer wind de lijn borgen met een paar mastworpen rondom de takel onder de klem. Dan blijft de lijn ook in de klem geborgd.

Johan (7/8 getuigde boot die zowel het hondje als de takel van de achterstag in het oog houdt)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 09 apr 2022 09:26 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 11:21 #1382712

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
In principe hoef je bij een (toer)toptuigage ( met voor/achter onderwanten) je achterstag helemaal niet te ontspannen of spannen ivm mastbuiging. Je kunt hem permanent strak zetten voor voldoende voorstagspanning. Ik had er op mijn oude Victoire met vergelijkbare verstaging gewoon een goede stagspanner tussen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 12:12 #1382721

en als je m strakker zet trek je de oude boot tot een banaan. Dus schiet je er nog weinig mee op qua trim.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 12:25 #1382723

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2061
Zet er aan 1 kant een stuk rvs draad tussen, aan de andere kant de takel. Heb ik ook werkt prima.





op mijn vorige boot, de leisure 17 zat het ook zo:






En je mast vouwt niet zomaar dubbel, daar moet je bij onze bootjes wel heeeel erg je best voor doen. Hij moet wel recht blijven, geen kromming er in trekken, daar is onze tuigage niet voor geschikt.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 09 apr 2022 12:26 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 apr 2022 13:22 #1382738

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Boten zijn zeker sterk en de mast ook, dat gaat niet zo snel kapot idd

ook de puttings achterop voor de achterstag zijn zeer degelijk gemonteerd, de lijn die ik heb gebruikt is een 4mm dyneema met polyester mantel....de blokken van dat bruine materiaal, de vertraging is van rvs blokjes...

Ik neig erna om het oude systeem terug te zetten, en de stagspanner maar eens goed te smeren en opnieuw aan te spannen, dit is wel een heel erg mooi bomproef systeem.

Al is dit nieuwe systeem niet voor de mastbuiging maar meer om de voorstag op spanning te zetten.

ik vermoed dat het bij deze boten qua trimmen niet veel uit maakt..zolang de voorstag maar echt goed strak gezet kan worden.



Wel 22,50 aan leergeld betaald zo..

uurtje werk om het weer terug te zetten en dan kijken of ik hem strak kan krijgen als het draad van de spanner goed in het kopervet zit.

maar eerst even laten bezinken allemaal..blijkbaar dit keer minder doordacht te werk gegaan.
maar goed ik denk er nu over na dat scheelt, zo een achterstag bij en topgetuigde boot is toch heel anders dan van de t7 die ik zonder vertraging al kon aantrekken.

we nemen de tijd even en ga ook zo even zeilen...dat is voorlopig maar mijn plan.




Watermaat schreef :
In principe hoef je bij een (toer)toptuigage ( met voor/achter onderwanten) je achterstag helemaal niet te ontspannen of spannen ivm mastbuiging. Je kunt hem permanent strak zetten voor voldoende voorstagspanning. Ik had er op mijn oude Victoire met vergelijkbare verstaging gewoon een goede stagspanner tussen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 apr 2022 16:21 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 18 apr 2022 17:23 #1384562

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
toch een probleempje nu, waterpompje op de yanmar druppelt bij dekseltje, dekseltje wat vaster gezet en
gaan varen,

terug in de haven lekt het nog steeds wat en nu meer naar achter en de motor staat uit, dus het water wat in de motor zit zorgt nog voor wat druppelen, het is niet heel veel maar toch.

Dacht ineens aan het waterpompje zelf, dus in gaan lezen op hoe het werkt en dat snap ik wel, er zitten verklikkergaatjes op waar water uit kan komen als de seals lek zijn van de as.

Daar moet ik even goed naar kijken, het meest voor de hand liggende is dat ik de deksel opnieuw moet monteren met en nieuwe pakking aangezien ik na dat ik de impellor heb vervangen deze minimale lekkage heb , daarvoor was er niks.

Maar eens heel goed naar gaan kijken volgende week.

mocht het zo zijn dat het toch het pompje zelf is dan neem ik hem mee naar huis en reviseer ik hem.
is goed te doen zie ik
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 apr 2022 17:25 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 18 apr 2022 18:14 #1384578

Dag Peter,

De pakking van het pompdeksel aan weerszijde een beetje insmeren met vaseline kan helpen, en dan kruislings de schroefjes aanzetten zodat het deksel gelijkmatig aan komt te liggen. Dus je begint bij schroef 1, dan de volgende daar tegenover, van schroef 2 weer naar de volgende daar tegenover. Vast is vast.

Dan de seals rond de as en het verklikkergaatje. Hoe de constructie bij een 1GM10 zit is mij niet bekend, maar vaak zijn er twee seals, één aan de koelwaterkant, één aan de smeeroliekant. Het verklikkergaatje laat weten welke lekt. Deze twee seals voorkomen dat er water in de smeerolie komt, of smeerolie in het koelwater.

Nog even de pakking: van wat dikker papier (briefkaart / zeekaart) is zelf een nieuwe te snijden. Old School.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl