Jeetje Johan hier moet ik goed over nadenken, als optie zou ik een borglijn kunnen maken tussen de de blokken, zodat als ie losschiet er een veiligheid is qua spanning, zodat ie nooit helemaal ongespannen kan komen.
Ik kan wel begrijpen wat je bedoeld, al heb ik naar wat ander boten gekeken met een topgetuigde mast en daar zag ik ook een grootschoot met drie blokken er tussen, dus ik kom het veel tegen
en idd ik ga vrij ver door met wind, ik reef pas het voorzeil als het moet, niet eerder
Dus hoe groot dat gevaar is weet ik niet...daar schiet mijn inzicht in te kort.
Maar een soort lijntje er tussen die er voor zorgt dat de spanning niet in een keer naar niks valt is een optie..het nadeel daarvan is dat ik hem niet helemaal kan ontdoen van spanning met weinig wind.
maar daarin tegen is dan de bolle jan al bol genoeg.
het systeem wat jij bedoeld zie ik ook vaak terug, dat zou ik ook kunnen maken als veiligheid.
En Ad een spanwiel is ook makkelijk, ik heb er wel een spanner tussen zitten, maar moet dat met gereedschap aan spannen en dan nog krijg ik er onvoldoende voor spanning mee.
maar duur systeem om te kopen
Ik laat het even zakken allemaal, op zich zet ik binnen een uur het oude systeem weer terug.
alleen dan 30 euro leergeld betaald aan materiaal.
ik ben helemaal met je eens dat hij niet zomaar er uit mag schieten....ik laat het zakken allemaal.
wat ook kan is een handvat voor het knoopje waarmee ik de lengte meteen kan bepreken en dus ook de minimale spanning....dat is de makkelijkste oplossing.
ik zie dat de leisure 17 lotje van Martijn dat ook heeft.
Waterrimpels schreef :
Hoi Peter,
Je achterstagspanner, het kan maar er is een ‘maar …’ Een Leisure 23 heeft een toptuigage, waarbij de topwanten (als ik het goed heb) naast de mast in de gangboorden aangrijpen en niet achterwaarts, met ‘af werf’ een vast achterstag. De hoofdwanten die onder de zalingen aan de mast aangrijpen zijn wel achterwaarts en voorwaarts aan dek geplaatst. Jou verhalen kennende houd je wel van een extra voorzeil en stevig doorzeilen. Vandaar dat je achterstagspanner wel een aandachtpunt heeft: zolang de lijn in de klem blijft de voorstag wel op spanning en wordt de mast ondersteund, maar raakt deze los dan zwiept het bovenste deel van de mast naar voren. Zelf zou ik denken aan een vaste spruit en dan een takel die de twee parten naar elkaar toetrekt als spanner. Om te voorkomen dat je je mast verspeelt.
Vriendelijke groet,
Johan