Herman Hartman schreef :
@ Ronaldl en nu de vraag waarom welke keuzes gemaakt bij deze Stern. 2masten twee heel kleine kuipjes die niet direct op de spiegel zitten een vast dekhuis het heeft vast allemaal goede een goede reden. Vraag zouden jullie deze toch ook met een schip tussen de 10 en 11 meter gedaan hebben? En wat zouden jullie aan dit ontwerp nog aanpassen als je de zeflde tocht nog een keer maakt.
Uitgangspunten:
- alle zeilen handmatig bedienen: een kits kent kleinere zeilen dan een sloop, het grootzeil 50m2 hijsen gaat nog net handmatig.
- vind een kits gewoon mooi.
- kits mooi te trimmen, bv alleen fok en bezaan, heerlijk tuigje.
- airdraft max 18 meter inzake bruggen
- diepgang max 1,8 meter voor lekker ankeren in baaien. (Geen wad-aspiraties hier)
- vaste kiel, geen gebonk of malfunctioning bewegende kielen.
- 1 zeer ruime (midden)kuip, genoeg stagen om bimini zeiltjes te knopen.
- kuip laag in het schip voor rustige bewegingen
- separate achterhut met 2 kooien voor wisselende extra bemanningen (opstappers)
- loodskooi en salonbank voor slapie slapie tijdens nachtelijk zeilen, lekker in midden van schip.
- dubbel bed in vooronder voor slapie slapie in haven of met rustig weer.
- vaste davits voor bijboot, hoog genoeg voor permanent ophangen, desnoods met motor eraan. (Tijdens overtochten gaat de BB motor naar de machinekamer)
- dekhuis met navigatie tafel en 2 stoelen voor heerlijk zitten tijdens wachtlopen met goed rond-zicht (hmmm zitten en lopen -
)
- grote motorruimte (4x2,5 meter) om motor en generator goed bereikbaar te hebben, met werkbank.
- 1000 liter diesel voor 1500 mijl range.
- 90 cm zeerailing die je echt tegenhoudt
Oorspronkelijk wilden we een 12 meter lengte, tot ik de motor in wilde tekenen. Toen kwam er een aparte machinekamer en werd ie 15 meter.
Uiteindelijk is dat de beste keus gebleken. Je woont op het schip. Klussen aan motor, generator en pompen, hydrofoor, kachel etc kan gewoon geschieden zonder de hele boot overhoop te halen (trap weg, zijpanelen kooi weg, alle spullen in de opberg-hut er uit enz).
We zijn van alles tegen gekomen onderweg. 8 meter lang tot 30 meter lang. Die 8 meter gaat eeerrrggg langzaam. Moet je tegen kunnen. Die 30 meter daar heb je een prof crew voor nodig. Veelal is 13 meter toch wel een veel genoemde minimale lengte. Maar onze 15 meter met 18 ton is toch erg stabiel, helt slechts licht (we hebben zelfs een vast kooktoestel), zeilt droog op alle koersen behalve echt aan de wind (de scherpe rechte steven gaat door de golf lijkt het wel i.p.v. over de golf en daarom rolt de top van de golf over dek naar achteren).
Voor lange tochten voor de wind zou ik de zeilvoering nog aan willen passen. Ons doorgelat uitgebouwd grootzeil klapt soms te veel bij minder wind. Is nogal zwaar bovenin. Een extra rif hielp. Maar een conventioneel zeil zou wellicht beter zijn?
Maar een dubbele fok zou dan nog beter zijn, dat gaan we nog aanpassen.
Antwoord op je vraag: nee met 10 meter gaan wij dit echt niet doen.
Maar dat is en blijft erg persoonlijk.