Mijn genus profiel heeft 2 gleuven. DAr zou ik een tweede genua omhoog kunnen trekken. Heb ik ook zo'n dubbel voorzeil. Passaat zeilen heet dat toch? Renë
Dat gaat denk ik niet werken. Mijn ouders hadden een stalen S-spant met dubbele voorstag. Bij lange voor de windse of hele ruime koersen werden er idd twee voorzeilen gehesen (de fok en de Genua als een soort passaat zeilen). Juist de spleet tussen de beide zeilen (tussen de voorstagen) zorgt er voor dat ze beiden open blijven staan. Wanneer je de boom in het loefzeil steekt gaat het vanzelf en hoefde er nauwelijks meer gestuurd worden, de boot trekt achter de voorzeilen aan, uiterst comfortabel. Pa kon rustig even naar binnen lopen om een vuurtje te zoeken voor zijn sigaartje.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
29 nov 2022 19:14 #1441167
Ik lees hier maar weinig over de roerconstructie. Veel moderne ontwerpen hebben een balansroer of soms twee. Dat is allemaal prima voor een lichte besturing.
Echter als een dergelijk balansroer wat raakt en krom raakt waardoor je niet meer kunt sturen, dan heb je op een lange overocht een heel groot probleem.
Het gaat dan over roeren op een doorgestoken roerkoning, niet over een aangehangen roer.
Een balansroer sluit meestal aan op de romp, waardoor een geringe kromme roerkoning al direct problemen geeft en ook nog eens de romp beschadigd.
Een noodroer is sowieso verstandig om te hebben (bijv vloerplank aan spieboom). Of er nu een volledige skeg voor zit of niet. Als je een hydrovane windstuurinstallatie hebt, dan heb je ook nog een backup. JRomkes schreef :
[…]
[…]
Dus geen directe ervaring of kennis van de gebruikte lijm, enkel een 'vermoeden' dat de gebruikte lijm bros wordt bij veroudering, voor het gemak maar toegepast op elke ingelijmde constructie?
Geen directe ervaring en ik heb het woord ‘veroudering’ niet gebruikt. Maar bros of niet, als je de geposte YT filmpjes zou bekijken, dan is het een feit dat de constructie ondermaats is en niet voldoende hecht aan de romp. Of dit gangbaar is voor hele series aan boten weet ik niet, maar mij inziens iets om goed op te letten.
Vanaf 10:42 - dat is duidelijk een gebrek aan hechting en is zelfs nauwelijks delaminatie of schade aan de romp te zien in dit en een later fimpje (4:27), dus de hechting van de ‘lijm’ is duidelijk stukken zwakker dan de romp zelf. Schotten zijn trouwens wel gelamineerd bij deze Benneteau. Deze boot heeft 5 jaar met deze schade rondgevaren voordat het duidelijk werd hoe groot die schade daadwerkelijk was.
Ik meen me te herinneren dat ik bij één van de YT fimpjes zelfs gedemonstreerd werd hoe bros het was door er met een hamer op te tikken. Even gezocht maar niet meer gevonden, maar ik weet het kanaal ook niet meer.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 19:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
29 nov 2022 19:23 #1441169
Mijn genus profiel heeft 2 gleuven. DAr zou ik een tweede genua omhoog kunnen trekken. Heb ik ook zo'n dubbel voorzeil. Passaat zeilen heet dat toch? Renë
Dat gaat denk ik niet werken. Mijn ouders hadden een stalen S-spant met dubbele voorstag. Bij lange voor de windse of hele ruime koersen werden er idd twee voorzeilen gehesen (de fok en de Genua als een soort passaat zeilen). Juist de spleet tussen de beide zeilen (tussen de voorstagen) zorgt er voor dat ze beiden open blijven staan. Wanneer je de boom in het loefzeil steekt gaat het vanzelf en hoefde er nauwelijks meer gestuurd worden, de boot trekt achter de voorzeilen aan, uiterst comfortabel. Pa kon rustig even naar binnen lopen om een vuurtje te zoeken voor zijn sigaartje.
Reed, een bolle jan heeft toch ook geen spleet ertussen en die blijft toch ook open staan? Daarbij kun je de zeilen uitbomen, wat ik ook zou doen als ik voor lange tijd op voordewindse koers zou aanhouden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 19:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
29 nov 2022 20:40 #1441183
Tja, wat is een modern jacht? Alles dat geen s-spant is?
Elke boot is ontworpen met een specifieke doelgroep voor ogen. Dat wil niet zeggen dat de betreffende boot geen CE A zou kunnen krijgen, maar in het afgelopen decennium zijn de Franse, Italiaanse, Poolse (etc) AWB’s voornamelijk gebouwd voor de charter. Na 2008 zijn er erg weinig boten aan particulieren verkocht en was de ch artermarkt het voornaamste afzetkanaal. Goedkoop, ruim, makkelijk te varen.
Desondanks zijn er zeker moderne boten die zich wellicht beter op groter water thuisvoelen. Die derhalve minder aanpassingen vereisen naar de standaard van de veeleisende wereldomzeiler. Maar is dat niet van alle tijden? En zeker niet voor dezelfde prijs.
De boot van expedition Evans heeft flink aan de grond gezeten, dat vind geen enkele boot lekker. Overigens niet een heel mooi uitgevoerd ontwerp om oceanen mee over te steken. Kleine liertjes etc. Varen ook voornamelijk korte tochtjes en max een nachtje door bij voorkeur op alleen de fok en niet aan de wind. Laatst hadden ze in twee maanden 1000 mijl afgelegd. Zij lijken mij meer op vakantie dan op wereldreis. Dat kan op elke boot… wel stoer dat ze het avontuur van repareren zijn aangegaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
30 nov 2022 19:00 #1441379
Geen directe ervaring en ik heb het woord ‘veroudering’ niet gebruikt. Maar bros of niet, als je de geposte YT filmpjes zou bekijken, dan is het een feit dat de constructie ondermaats is en niet voldoende hecht aan de romp. Of dit gangbaar is voor hele series aan boten weet ik niet, maar mij inziens iets om goed op te letten.
(zie originele post)
Vanaf 10:42 - dat is duidelijk een gebrek aan hechting en is zelfs nauwelijks delaminatie of schade aan de romp te zien in dit en een later fimpje (4:27), dus de hechting van de ‘lijm’ is duidelijk stukken zwakker dan de romp zelf. Schotten zijn trouwens wel gelamineerd bij deze Benneteau. Deze boot heeft 5 jaar met deze schade rondgevaren voordat het duidelijk werd hoe groot die schade daadwerkelijk was.
Ik meen me te herinneren dat ik bij één van de YT fimpjes zelfs gedemonstreerd werd hoe bros het was door er met een hamer op te tikken. Even gezocht maar niet meer gevonden, maar ik weet het kanaal ook niet meer.
'bros wordende lijm' , zonder tijdsbestek dus ook geen brosheid leidt ik daaruit af.
Wat je beschrijft en in het filmpje te zien is, is overduidelijk een constructiefout. De lijmen die voor dit doel gebruikt worden (vaak Scott bader crestomer in onze oorden bijvoorbeeld) zullen bij de juiste verwerking schade veroorzaken aan het laminaat bij falen. De sterkte tussen de lagen glasmat is minder dan de hechting van de lijm. (zelfs bij een brossere variant) Een goed gelijmd grid/matrix zit dus steviger vast als een goede ingelamineerde.
(zo zijn er veel boten waarbij schotten enkel vaststaan met een fillet aan crestomer, laminaat heeft dan geen zin meer)
Wat me nog het meest verbaasd is eigenlijk het gebrek aan filmpjes waarbij ingelamineerde wrangen los gedrukt worden. Dat zijn in Nederland al makkelijk 2 tot 5 boten per jaar, met defecten die voor de leek zelfs overduidelijk zijn, maar bij de meeste boten netjes onder de topcoat of binnenschaal verstopt zitten, en die niet tevoorschijn komen omdat de boot nergens bovenop gezet wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
30 nov 2022 19:27 #1441387
Kan zo’n innige verlijming met laminaat niet juist breuk veroorzaken? Ik stel mij zo voor dat ingelamineerd meer flexibiliteit met zich meebrengt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell
Wat je beschrijft en in het filmpje te zien is, is overduidelijk een constructiefout.
Als het zo overduidelijk een constructiefout zou zijn, zou het ook niet zo moelijk moeten zijn om garantie te claimen. Dat is de mensen waarvan ik het linkje doorstuurde in ieder geval niet gelukt. En daar zie je toch overduidelijk dat de lijm/bonding losgekomen is van het laminaat en aan het laminaat geen enkele beschadiging is te zien. Ook zie je daar dat ze de bonding met een hamer en beitel gewoon weg kunnen slaan zonder het laminaat te beschadigingen.
Gelamineerde verbindingen zijn natuurlijk ook niet feilloos. Maar als daar regelmatig iets mee aan de hand zou zijn bij boten van 2 a 3 jaar oud kun je ervan op aan dat er informatie van te vinden is op internet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
30 nov 2022 20:02 #1441397
Stevige bootjes op de Arc lijst met maar een paar kleintjes er tussen. Op de gebubliceerde fotos van de start in Las Palmas lijken er nogal wat schepen een complete bemanning mee te voeren. Of het Arc publiek en hun boten helemaal representatief zijn voor ocean crossings laat zicht lastig inschatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
01 dec 2022 20:37 #1441588
De mensen die wel ervaring hebben lijken het ook niet met elkaar eens te zijn
Maar het korte antwoord op de vraag in de titel schijnt "ja" te zijn. Zolang je uit de buurt van de polen blijft.
Een meer relevante vraag is volgens mij: is de boot die ik nu heb geschikt voor wat ik er eventueel mee wil gaan doen? Of: wat kan ik met mijn bemanning, of solo, doen met de boot die ik nu heb?
Als je iets over de ARC leest lijkt het of je dat met eenvoudige en kleinere, oudere, langzame boten niet kan doen. Terwijl zeilers die het journaal van de Takebora hebben gelezen of het boek van Herman Jansen wel anders weten.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
01 dec 2022 21:43 #1441600
Als je iets over de ARC leest lijkt het of je dat met eenvoudige en kleinere, oudere, langzame boten niet kan doen. Terwijl zeilers die het journaal van de Takebora hebben gelezen of het boek van Herman Jansen wel anders weten.
Het lijkt of je boot krimpt naarmate je zuidelijker komt. Oftewel, de boten om je heen worden groter.
Maar je ziet soms ook wel verrassend kleine bootjes. Mij is het beeld bijgebleven van een bootje van een meter of 8 met een man met een verlamd been, die ik tegenkwam op de Kaapverden. Zijn enige navigatie bestond uit een oude laptop, maar zijn GPS-muis deed het niet meer. Ik had nog zo'n ding in onbruik in de la liggen. Daarmee dacht hij wel veilig in Brazilië te komen. Hij is vast wel aangekomen.
Als je iets over de ARC leest lijkt het of je dat met eenvoudige en kleinere, oudere, langzame boten niet kan doen. Terwijl zeilers die het journaal van de Takebora hebben gelezen of het boek van Herman Jansen wel anders weten.
ik denk dat dit iets anders ligt. Mensen die met een kleinere boot varen hebben meestal niet het budget voor het inschrijfgeld voor een arc. De oceaan oversteek van de kanaries naar de carieb loopt al in de duizenden euros. Voor een rondje wereld arc heb je het al over tienduizenden euros. Als je dat geld kunt missen voor gezelschap, lezingen, barbecues en wat al niet meer. Dan heb je waarschijnlijk geen Klein budget voor je reis en vaar je waarschijnlijk met een grotere boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?
01 dec 2022 22:43 #1441616
Als je iets over de ARC leest lijkt het of je dat met eenvoudige en kleinere, oudere, langzame boten niet kan doen. Terwijl zeilers die het journaal van de Takebora hebben gelezen of het boek van Herman Jansen wel anders weten.
Het kan wellicht prima, maar misschien vindt men het gewoon fijner met moderne, grotere en meer comfortabele boten?
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 22:45 door AndreAzuree.