Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 06:44 #1441629

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Voor de World ARC moet de boot >12,19m (40') zijn.

www.worldcruising.com/world_arc/worldarcfaqs.aspx

PS de kleinste boot in de ARC dit jaar is volgens de eerder gelinkte lijst een Vancouver 28.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 06:48 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 07:10 #1441633

AndreAzuree schreef :
Als je iets over de ARC leest lijkt het of je dat met eenvoudige en kleinere, oudere, langzame boten niet kan doen. Terwijl zeilers die het journaal van de Takebora hebben gelezen of het boek van Herman Jansen wel anders weten.


Het kan wellicht prima, maar misschien vindt men het gewoon fijner met moderne, grotere en meer comfortabele boten?

In de tijd van zeezeilers als Jansen en Maurenbrecher werden hun 30ft. bootjes als zeewaardige oceaan jachten beschouwd. De zeezeilerij is nadien zoveel makkelijker geworden. Boten zijn goedkoper, sneller en groter geworden en navigatie en zeemanschap is verworden tot een computerspelletje achter de kaartentafel of op de Ipad. Iedereen kan het en met voldoende financiele middelen ook nog eens heel comfortabel en onder leiding van een organisatie als ARC om de laatste onzekerheden weg te nemen.

Niets mis mee toch. Maar de boot is daarin niet de kritische factor. Die is nl. net zo zeewaardig als haar bemanning is. En daarin kan een klein bootje waarmee dat soort reizen worden gemaakt met kop en schouders uitsteken boven haar veel grotere en comfortabeler zusjes. Ik denk zelfs dat dat vaker wel dan niet zo zal zijn
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 07:34 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 07:45 #1441638

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1672
JotM schreef :
Voor de World ARC moet de boot >12,19m (40') zijn.

www.worldcruising.com/world_arc/worldarcfaqs.aspx
.....

Daar is een simpele reden voor:
De gemiddelde haalbare snelheid van kleinere schepen is te laag om het strikte schema van de World Arc aan te kunnen houden.

In 2015 heeft een 11 meter jacht een uitzonderingspositie bekomen omdat het een stevige crew was die al meer bewezen zou hebben. Dat is 2015 uiteindelijk mislukt, ze haalden het niet (lees: aankomen in een haven terwijl de rest van de vloot al weer vertrekkende is). In 2017 mochten ze revancheren: maar in Vanuatu moesen ze toch weer afhaken, te laat binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 07:51 #1441640

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Snap ik; ik reageerde op de overdenkingen van Erik.

PS Wat ik bedoelde te zeggen: ondernemingen als "the voyage of Fathom" kan simpelweg niet als onderdeel van de World ARC. (Vancouver 28, singlehanded)
Zelfs als je het budget er wel voor (over) hebt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 08:34 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 08:31 #1441645

Wel apart dat de vrijheid die zeilen kan geven wordt ingeruild voor een gezamelijke happening onder streng regiem en dan ook nog eens steeds meer voor de beter gefortuneerden. Vermogen wordt dan een factor bij de vraag wel of niet geschikt voor de ARC ipv het vermogen om de oceanen te bezeilen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 08:34 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 08:36 #1441647

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik zie een hele hoop reacties van mensen die geen idee hebben wat ze te wachten staat tijdens een stukje varen op wat ruimer water , van 'die mensen hebben maar 1000 mijl gevaren in 2 maanden, het lijkt wel of ze op vakantie zijn en niet op wereldreis' tot 'een beneteau oceanis valt uit elkaar'

nu heb ik niet zo veel ervaring als het grootste deel van de mensen die hier reageren (tenmiste , dat denk ik als ik alle experts hier zo lees, wij hebben pas 18150 nm gevaren sinds mei 2018 oftewel een schamele 302.5 mijl per maand) maar wat mensen zich misschien niet realiseren is dat als je eenmaal Biskaje gehad hebt je eigenlijk het ergste wel gehad hebt ? (op misschien zuid afrika na.. ;)

dus als het bootje veilig biskaje over kan steken, een dag of 3, lukt de rest van de reis ook nog wel. Ook met 1000 mijl in 2 maanden met 'te kleine lieren', ook met een beneteau , ook met een bavaria , ook met een GS en zeker met een 24-26 voet bootje als je vertrekt vanuit de Med

een paar hooibalen aan elkaar gebonden en een stok er op voor wat lappen stof drijft zonder veel problemen naar de overkant tussen januari en juni (als zou ik dan niet weten waar ik mijn espresso apparaat moet laten)

Dus mijn zeer bescheiden mening : als je Biskaje kunt oversteken met je bootje lukken die laatste paar mijl ook wel als je een beetje je verstand erbij houd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 08:39 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 10:29 #1441676

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
jiperdie jee,
8 maal Golf van Biscaje met mijn langkieler Koopmans 2 jaar med 3 jaar atlantic.

Ik mag mij dus ervaren noemen. Op grond van die ervaring zeg ik long distance sailing never met een veredelde surfplank met 3 hutten en een zwabberkiel en furling grootzeil. :silly: ;)

Paul
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 10:30 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 10:44 #1441680

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27444
Noballast schreef :
Wel apart dat de vrijheid die zeilen kan geven wordt ingeruild voor een gezamelijke happening onder streng regiem en dan ook nog eens steeds meer voor de beter gefortuneerden. Vermogen wordt dan een factor bij de vraag wel of niet geschikt voor de ARC ipv het vermogen om de oceanen te bezeilen.

Ach, misschien zien de deelnemers (die gefortuneerden, vooral) het als een mooie mogelijkheid om onderweg fijn te netwerken, misschien zelfs hele fyne deals te sluiten, of toch op z'n minst een mooie basis te leggen voor zaken waar ze weer mee verder kunnen als ze weer thuis zijn (waar dat ook moge zijn als je gefortuneerd bent). Zaken doen als 'zeilers onder elkaar' gaat veel beter en makkelijker dan zaken doen tussen mensen met liefhebberijen die volledig haaks op elkaar staan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 11:46 #1441692

Wadloper schreef :
Ach, misschien zien de deelnemers (die gefortuneerden, vooral) het als een mooie mogelijkheid om onderweg fijn te netwerken, misschien zelfs hele fyne deals te sluiten, of toch op z'n minst een mooie basis te leggen voor zaken waar ze weer mee verder kunnen als ze weer thuis zijn (waar dat ook moge zijn als je gefortuneerd bent). Zaken doen als 'zeilers onder elkaar' gaat veel beter en makkelijker dan zaken doen tussen mensen met liefhebberijen die volledig haaks op elkaar staan..

Nou dat is dan toch wel vrij omslachtig en best lastig met zoveel water tussen de deelnemers in. Als dat netwerken binnen de m2 van de boot moet plaatsvinden lijkt het mij niet handig om je zakelijke relatie daaraan bloot te stellen. Of die relatie moet al bij voorbaat erg goed zijn, maar dan hoef je niet meer te netwerken.

Nee, er zijn betere zeil activiteiten om je netwerk te bestendigen. Zo heb ik zelf goede ervaringen (en herrinneringen) aan een dagje zeilen met zakenrelaties op de eigen boot of gehuurde boot. Ook hebben wij jaren lang meegedaan met de bedrijven competitie Skûtsjesilen. Na een dagje handen uit de mouwen in voor de meesten een onbekende activiteit werden zakelijke relaties ook in toegenomen vertrouwen en zelfs vriendschappen voortgezet.

Het mag niet meer tegenwoordig geloof ik.



Edit: Oh zeilers onder elkaar bedoel je ook, daar ging ik even aan voorbij. Ik ken er velen maar niemand waarmee ik uit zakelijke overwegingen had willen netwerken ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 11:52 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 11:57 #1441693

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Nee, er zijn betere zeil activiteiten om je netwerk te bestendigen. Zo heb ik zelf goede ervaringen (en herrinneringen) aan een dagje zeilen met zakenrelaties op de eigen boot of gehuurde boot. Ook hebben wij jaren lang meegedaan met de bedrijven competitie Skûtsjesilen. Na een dagje handen uit de mouwen in voor de meesten een onbekende activiteit werden zakelijke relaties ook in toegenomen vertrouwen en zelfs vriendschappen voortgezet.

Het mag niet meer tegenwoordig geloof ik.
Dat mag best maar zodra de vriendschap voor de dag komt moet je geen declaraties meer indienen. Dat kan de krullenjongen ook niet.
Ik denk dat iedereen wel precies weet waar het om gaat en daar gaat het ook fout.
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 11:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:00 #1441695

Leg uit, die begrijp ik niet.
Is dat zoiets als zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 12:02 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:09 #1441697

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Ja, precies. Als het om geld gaat is wat niet van jou is moet het niet meer om vertrouwen draaien maar gewoon de boeken open. Je moet dit niet persoonlijk nemen maar we gaan toch niet onnozel doen he :laugh:
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 12:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:16 #1441698

Op wantrouwen is het slecht zaken doen. Helaas is dat in de afgelopen twee decennia gemeengoed geworden met alle negatieve gevolgen van dien. De juristen en adviesburo’s varen er wel bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:25 #1441700

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Wantrouwen bestaat alleen bij de gratie van onduidelijkheid. Die schep je zelf 9/10 keer bij dit soort zaken.

Zie Trump :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:28 #1441702

Mocht je het niet eens zijn met de regels van de (World) ARC, dan begin je toch een nieuwe organisatie voor kleinere boten? Als er genoeg animo is en de juiste mensen eraan trekken dan wordt het wel wat mits de kosten laag genoeg blijven.

SSRAW (Small Ships Race Around the World)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:31 #1441703

holtere schreef :
Wantrouwen bestaat alleen bij de gratie van onduidelijkheid. Die schep je zelf 9/10 keer bij dit soort zaken.

Zie Trump :silly:

Precies, die advocaten zijn er schatrijk van geworden. Kunnen ze mooie bootjes van kopen om maar weer on topic te komen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 12:32 door Noballast. Reden: Quote toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:36 #1441707

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2283
JotM schreef :
PS Wat ik bedoelde te zeggen: ondernemingen als "the voyage of Fathom" kan simpelweg niet als onderdeel van de World ARC. (Vancouver 28, singlehanded)
Leuk, dank voor de link. Dit is het soort varen waar ik me in kan verplaatsen.

Noballast schreef :
Wel apart dat de vrijheid die zeilen kan geven wordt ingeruild voor een gezamelijke happening onder streng regiem en dan ook nog eens steeds meer voor de beter gefortuneerden.
Precies, dat is ook het gevoel dat ik erover heb.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 12:59 #1441717

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Orange Sunset schreef :
Mocht je het niet eens zijn met de regels van de (World) ARC, dan begin je toch een nieuwe organisatie voor kleinere boten?

?

De regels van de World ARC staan alleen schepen vanaf 40' toe, dus zal je in de deelnemerslijst vooral grote schepen zien. Ook in de "aanvoer-rally" van Europa naar de Carieb. (Vermoed ik)
En dus kun je je afvragen of de deelnemerslijst van de ARC representatief is voor de jachten waarmee de wereld rond wordt gezeild. Dat is het enige wat ik wilde zeggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 13:13 #1441720

Noballast schreef :
Wel apart dat de vrijheid die zeilen kan geven wordt ingeruild voor een gezamelijke happening onder streng regiem en dan ook nog eens steeds meer voor de beter gefortuneerden. Vermogen wordt dan een factor bij de vraag wel of niet geschikt voor de ARC ipv het vermogen om de oceanen te bezeilen.

Mee eens, maar het is geen verplichting om in een flottielje treintje naar de overkant te zeilen, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 13:15 #1441721

elixer schreef :
jiperdie jee,
8 maal Golf van Biscaje met mijn langkieler Koopmans 2 jaar med 3 jaar atlantic.

Ik mag mij dus ervaren noemen. Op grond van die ervaring zeg ik long distance sailing never met een veredelde surfplank met 3 hutten en een zwabberkiel en furling grootzeil. :silly: ;)

Paul

Wat is nou weer een "veredelde surfplank" ? Zou een mooie geuzennaam zijn, Veredelde Surfplank 42 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 13:52 #1441725

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
AndreAzuree schreef :
elixer schreef :
jiperdie jee,

Wat is nou weer een "veredelde surfplank" ? Zou een mooie geuzennaam zijn, Veredelde Surfplank 42 ;)

Een veredelde surfplank is een vlakke bodem welke is verbeterd met wat aangeplakte wandjes en een dakkie waaronder van wat waaibomenhout hutten zijn gemaakt en waarin de schotten bij een beetje wind en zee kraken. Voorwaar geen geuzennaam.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 14:09 #1441728

AndreAzuree schreef :
Mee eens, maar het is geen verplichting om in een flottielje treintje naar de overkant te zeilen, toch?

Kennelijk is het erg populair en ook niets mis mee. Ik gun het eenieder van harte :P

Vwb de veredelde surfplank met kajuitje. Het lijkt mij dat de Class40 bootjes die rond de wereld racen best zeewaardig in elkaar steken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 17:09 #1441776

Noballast schreef :
Maar de boot is daarin niet de kritische factor. Die is nl. net zo zeewaardig als haar bemanning is. En daarin kan een klein bootje waarmee dat soort reizen worden gemaakt met kop en schouders uitsteken boven haar veel grotere en comfortabeler zusjes. Ik denk zelfs dat dat vaker wel dan niet zo zal zijn
Voor een rondje om de wereld via de kokosnoot route ben ik het volledig met je eens. Maar als je dan bijvoorbeeld gaat kijken naar de Golden Globe Race die nu op dit moment voor de tweede keer gehouden word dan ligt dat toch al heel anders. Die boten zijn totaal ongeschikt voor waar ze voor gebruikt worden en in dat geval zijn de boten gewoon niet zeewaardig voor het beoogde doel. Dat een schippers ze toch rond de wereld krijgt, al dan niet heel huids betekend dat de schipper zeewaardiger was als de boot.
Er zijn gewoon bepaalde vaargebieden waar een hele rits boten niet geschikt voor is, en helaas maar waar, de maat van de boot is daar toch van erg grote invloed.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 19:39 #1441827

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
Noballast schreef :
Kan zo’n innige verlijming met laminaat niet juist breuk veroorzaken? Ik stel mij zo voor dat ingelamineerd meer flexibiliteit met zich meebrengt.

het is meer een reparatie probleem, het is makkelijker wat wrangen terug te plaatsen dan een grid welke het halve vlak ook nog eens gedelamineerd heeft. De eerder aangehaalde crestomer is veel flexibeler dan een laminaat verbinding,dus daar ligt het niet aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 20:09 #1441834

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Naar mijn bescheiden mening is elke boot zolang die structureel de omstandigheden aankan “geschikt” voor elke oceaan. Zolang de boot geheel als een cocoon waterdicht kan worden afgesloten, ramen en luiken sterk genoeg zijn, rigging sterk is, enz. kun je daar altijd in overleven. Hoe comfortabel dat is en wat voor eisen je aan je comfort stelt is een andere vraag. Bij moderne boten kun je het comfort sterk vergroten door aanpassingen in het interieur. Dicht schroefbare cabin sole, geen losse laptops of andere troep, goede kast sluitingen, handgrepen overal, lee cloths enz.
En dan “hoe wordt de boot gevaren ?” In recordtijd naar destination of de tijd nemen? Conservatief op tijd reven, bijliggen, drogue gebruiken, evt. Parachute anker. Er kunnen op elke boot dingen stuk gaan, van belang is daarop voorbereid zijn met evt. nood roer, voldoende gereedschap en reparatie materiaal enz.
Desondanks zou ik liever met de boot Kiwi Roa van Peter Smith (de “uitvinder” van Rocna ankers) een wereldomzeiling doen dan in een goed aangepaste produktieboot. Peter Smith’s boot: www.petersmith.net.nz/
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 20:12 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl