Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 20:12 #1441835

WaltB schreef :
Naar mijn bescheiden mening is elke boot zolang die structureel de omstandigheden aankan “geschikt” voor elke oceaan. Zolang de boot geheel als een cocoon waterdicht kan worden afgesloten, ramen en luiken sterk genoeg zijn, rigging sterk is, enz. kun je daar altijd in overleven.
Tja, het probleem is dat te kleine boten voor een bepaald water nogal makkelijk een 360 graden rolletje maken. Een productie boot die dat schadevrij doorstaat wil ik nog wel eens zien. Zelfs de meeste robuust gebouwde one-offs overleven dat niet schade vrij.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 02 dec 2022 20:58 #1441844

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
@ReneK;

Met een Oceanis 54 kun je prima een oceaan oversteken. Het zal mijn aversie richting dat YT kanaal zijn… het is een typisch Amerikaans kanaal, niet mijn ding.

De kleine lieren vielen mij op (ja, ik heb het dus wel gekeken), ik zou een andere boot kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 05:45 #1441860

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erik, in de STIX-waarde telt de lengte heel zwaar mee. Zou je per vaargebied een STIX-waarde kunnen formuleren waarbij je denkt "hiermee zou het verantwoord moeten kunnen"?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 07:30 #1441868

Farrier, de ontwerper van mijn boot, vindt alleen zijn grotere ontwerpen, vanaf de F36, oceaanwaardig. De F33 en kleiner zijn dat niet. Hetgeen niet wil zeggen dat deze geen oceaan oversteken maken. Zowel de F27, F28 als de F31 hebben dat al wel gedaan. De laatste, een Corsair 31 productieboot, ook in een rondje Noordpool.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 09:35 #1441890

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
@JotM; dan kom je uit op de CE categorien. Stix vanaf 23 is kustwateren, stix van 32 of hoger is geschikt voor offshore.

hoe kleiner de boot, des te meer in het ontwerp er rekening mee moet worden gehouden in het ontwerp om alsnog een hoog genoeg stix-waarde te behalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:06 #1441897

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik vraag het Erik, omdat hij aangeeft dat hij een aantal schepen waarmee de Golden Globe wordt gevaren niet geschikt vindt voor de gebieden waar de race door komt.
Ik ben benieuwd of die "geschiktheid voor bepaalde wateren" nog iets meer gedifferentieerd kan worden dan de RCD ontwerpcategorieën.

Op de website van het IRC rating office staat een excel-lijst met STIX- en AVS-waarden van bijna 500 jachten. Leerzaam: een heel stel jachten lijken echt op de grenswaarde 32 te zijn ontworpen.
ircrating.org/wp-content/uploa...ta-web-220525-1.xlsx

PS @RickVis2: "kustwateren" was de oude aanduiding voor Cat C, daarvoor is de minimale STIX-waarde 14, voor Cat B, met oude aanduiding "zee" cq "offshore", is de min waarde 23 en voor Cat A ("Ocean") 32. Zou er een verstandige minimale STIX-waarde zijn voor "CAT A+ : Kaap Hoorn" oid?
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 10:22 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:33 #1441901

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
De Tzu Hang was 46 voet maar ondanks dat heeft ze toch bij Kaap Hoorn een koprol gemaakt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:47 #1441903

Een veredelde surfplank is een vlakke bodem welke is verbeterd met wat aangeplakte wandjes en een dakkie waaronder van wat waaibomenhout hutten zijn gemaakt en waarin de schotten bij een beetje wind en zee kraken. Voorwaar geen geuzennaam.

Welke boten vallen hier onder? ben nou wel benieuwd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:49 #1441904

Ben ook benieuwd naar de kokosnoot route: van hier naar de Carieb snap ik. Maar hoe loopt ie dan verder?
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 10:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:51 #1441905

Erikdejong schreef :
WaltB schreef :
Naar mijn bescheiden mening is elke boot zolang die structureel de omstandigheden aankan “geschikt” voor elke oceaan. Zolang de boot geheel als een cocoon waterdicht kan worden afgesloten, ramen en luiken sterk genoeg zijn, rigging sterk is, enz. kun je daar altijd in overleven.
Tja, het probleem is dat te kleine boten voor een bepaald water nogal makkelijk een 360 graden rolletje maken. Een productie boot die dat schadevrij doorstaat wil ik nog wel eens zien. Zelfs de meeste robuust gebouwde one-offs overleven dat niet schade vrij.

Nu komen we tot de kern denk ik. Wat gaat er zoal kapot (behalve tuig) na zo'n koprol?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:54 #1441906

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
De Tzu Hang was 46 voet maar ondanks dat heeft ze toch bij Kaap Hoorn een koprol gemaakt.

"Zonder geluk vaart niemand wel."

Wil na het artikel het boek van Dudley Dix eigenlijk nog wel lezen.

Uit de beschrijving:
I managed to coerce two of the crew to also put pen to paper, to each write a short piece about his experience. I felt this to be important because we all observe events from our particular points of observation and positions in life. My view from the inverted cabin roof of Sean Collins hanging on for his life in the cockpit and of Adrian Pearson flying like a rag doll around the cabin is very different from that of Sean looking down the steep slope of a monster wave and seeing the masthead spearing into the ocean below, knowing that the boat will follow deck-first.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:55 #1441907

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Ben ook benieuwd naar de kokosnoot route: van hier naar de Carieb snap ik. Maar hoe loopt ie dan verder?

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 10:58 #1441908

ah dank je wel! Dat stuk van Australie naar Kaap de Goede Hoop lijkt me nog geen sinecure trouwens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 11:26 #1441917

Vroeger gingen ze vanaf Madagaskar dan ook wel door het Suez kanaal naar huis, maar aan de kust van Afrika en in de regio rond de Rode Zee is het niet overal veilig. En een schip te bouwen dat ook kapers kan weerstaan vergt weer heel andere toevoegingen aan de uitrusting. Begreep ook dan Indonesie om die zelfde reden niet altijd meer aangedaan wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 14:08 #1441946

Ik dacht dat de piraterij in de Golf van Aden op zijn retour was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 14:46 #1441954

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
AndreAzuree schreef :
Ik dacht dat de piraterij in de Golf van Aden op zijn retour was?

Klopt , daar is al jaren (> 10 ?) niets meer gebeurt
‘Mijn’ kokosnoot route loopt dan ook via de rode zee en niet via zuid Afrika
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 14:48 #1441955

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Herman Hartman schreef :
Vroeger gingen ze vanaf Madagaskar dan ook wel door het Suez kanaal naar huis, maar aan de kust van Afrika en in de regio rond de Rode Zee is het niet overal veilig. En een schip te bouwen dat ook kapers kan weerstaan vergt weer heel andere toevoegingen aan de uitrusting. Begreep ook dan Indonesie om die zelfde reden niet altijd meer aangedaan wordt.

Voorlopig is er in de straat van Malakka nog geen enkel zeiljacht overvallen , het gaat daar meer om vrachtschepen en de lading
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 14:55 #1441957

JotM schreef :
Ik vraag het Erik, omdat hij aangeeft dat hij een aantal schepen waarmee de Golden Globe wordt gevaren niet geschikt vindt voor de gebieden waar de race door komt.
Een aantal? Geen van allen als je het mij vraagt. Het gross is zo ongeveer rond de 36 voet en dat is gewoon veel en veel te klein voor een tochtje rond de wereld door de zuidelijke oceaan. Ik vind mijn eigen boot eigenlijk de absolute ondergrens voor een dergelijke tocht als het op waterverplaatsers aankomt en die is 15.3m/50 voet op de romp met een STIX waarde van 89, die heb ik al een keer met de mast in het water gehad door een dwars inkomende golf.
Planerende boten zijn in vrijwel alle opzichten een stuk veiliger door hun dynamische stabiliteit en ik denk dat een Class 40 de verantwoordelijke ondergrens geacht zou kunnen worden voor die categorie voor en tochtje door de zuidelijke oceaan. Deze hebben een STIX van ongeveer 42-45.

Naar mijn mening is snelheid belangrijker dan de maat van de boot en deze zou in de STIX eigenlijk een grotere rol moeten spelen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 15:02 #1441959

3Noreen schreef :
De Tzu Hang was 46 voet maar ondanks dat heeft ze toch bij Kaap Hoorn een koprol gemaakt.
Tweemaal zelfs. Ook met gigantische schade beide keren. Een langkiel Spitsgatter die ze zo langzaam mogelijk door de storm heen wilde laten gaan. Bernard Moitessier heeft er in zijn boek 'Kaap Hoorn' ook over geschreven. Hij voer door vergelijkbare wateren en storm toen hij met zijn vrouw van Papeete naar Frankrijk voer zonder te stoppen ergens in de jaren 50. Dat was toen de langste zeiltocht ooit voor en shorthanded bemanning. In die storm heeft hij naar het gedrag van zijn spitsgatter zitten kijken en zijn observaties waren dat de boot zich te veel ingraaft en veel te snel ingehaald word door de golven. Hij heeft toen de lijnen met de autobanden eraan die hij meesleepte doorgesneden om de Joshua weer vrij te laten. Snelheid, snelheid, snelheid. Zolang een waterverplaatser maar niet teveel begint te surfen.
JotM schreef :
3Noreen schreef :
De Tzu Hang was 46 voet maar ondanks dat heeft ze toch bij Kaap Hoorn een koprol gemaakt.

"Zonder geluk vaart niemand wel."
Titel van hun boek was 'eenmaal is genoeg' Geschreven door Miles en Beryl Smeeton.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 15:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 15:14 #1441962

AndreAzuree schreef :
Nu komen we tot de kern denk ik. Wat gaat er zoal kapot (behalve tuig) na zo'n koprol?
Zo'n 360 (maar dan in de lengte richting) is mij eens overkomen op een aluminium 40 voeter. Robuste boot, one-off.
- De aluminium kiel hing los onder de boot,
- zetbordjes waren verdwenen waardoor er (veel) water binnen was gekomen, hierdoor werkte veel dingen niet meer,
- de mast was in elkaar gedrukt door de extreme spanning op de verstaging en was een centimeter of 10 korter geworden waardoor deze los in de verstaging stond te bungelen. Het is me nog steeds een raadsel hoe die mast ooit heeft kunnen blijven staan,
- Delen van het interieur ontwricht.

In veel gevallen verdwijnen er ramen, deuren, tuigages en is de chaos binnen niet te bevatten (die mast gaat de rammen omdat die nog met verstaging en lijnen bij de boot blijven met alle risico's vandien).

Toen mijn eigen boot plat gegaan is, ongeveer een 110 graden rol en weer terug, wsa er weinig schade. De boot schudde het water weer af en voer onder stuurautomaat gewoon verder alsof er niets gebeurt was. Toen het gebeurde zou ik net de stormfok erop gaan zetten, die had ik net in de (diepe) kuip gegooid en ik zou net naar binnen gaan om nog wat zeilbandjes te pakken. Van onder de buiskap zag ik de golf aankomen en wist dat het niet goed was. De stormfok is toen netjes uit de kuip gekieperd en heb ik nooit meer terug gevonden. Afgezien van de puinhoop binnen was er verder geen schade aan de boot, maar ik ben er van overtuigd dat platgaan een stuk vriendelijker is voor een boot als een 360 graden rol.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 15:31 #1441965

De grote chartevloten dicteren voor een groot deel de eisen waaraan een nieuw zeiljacht moet voldoen. Dit komt ook overeen met wat met wat veel individuele kopers willen, namelijk comfort en licht intereiur. Dus stahoogte, ruime slaapcabines en royale kuipa, alleen rolsystemen, makkelijk manouvreerbaar ( zo min mogelijk wielwerking), veel raampjes/ luiken/ plexiglas etc.. het gaat dan om Bavaria en Beneteau/ Jeanneau wat betreft huurboten maar andere merken gaan daar net zo goed in mee.

Een drijvende caravan op het water eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 16:18 #1441976

Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
De Tzu Hang was 46 voet maar ondanks dat heeft ze toch bij Kaap Hoorn een koprol gemaakt.
Tweemaal zelfs. Ook met gigantische schade beide keren. Een langkiel Spitsgatter die ze zo langzaam mogelijk door de storm heen wilde laten gaan. Bernard Moitessier heeft er in zijn boek 'Kaap Hoorn' ook over geschreven. Hij voer door vergelijkbare wateren en storm toen hij met zijn vrouw van Papeete naar Frankrijk voer zonder te stoppen ergens in de jaren 50. Dat was toen de langste zeiltocht ooit voor en shorthanded bemanning. In die storm heeft hij naar het gedrag van zijn spitsgatter zitten kijken en zijn observaties waren dat de boot zich te veel ingraaft en veel te snel ingehaald word door de golven. Hij heeft toen de lijnen met de autobanden eraan die hij meesleepte doorgesneden om de Joshua weer vrij te laten. Snelheid, snelheid, snelheid. Zolang een waterverplaatser maar niet teveel begint te surfen.
JotM schreef :
3Noreen schreef :
De Tzu Hang was 46 voet maar ondanks dat heeft ze toch bij Kaap Hoorn een koprol gemaakt.

"Zonder geluk vaart niemand wel."
Titel van hun boek was 'eenmaal is genoeg' Geschreven door Miles en Beryl Smeeton.


Ik heb dit boek ook gelezen! indrukwekkend relaas. Wat is het probleem als waterverplaatsers gaan surfen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 16:22 #1441977

Afgezien van de puinhoop binnen was er verder geen schade aan de boot, maar ik ben er van overtuigd dat platgaan een stuk vriendelijker is voor een boot als een 360 graden rol

Wow, wat een heftige verhalen Erik! Hoe zijn jullie na die koprol weer in veilig water gekomen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 17:21 #1441988

AndreAzuree schreef :
Wat is het probleem als waterverplaatsers gaan surfen?
Dat ze zich in de volgende golf boren zonder eroverheen te gaan. Je hebt dan een zeer sterk verhoogd risico op 'pitchpolen'.
Wow, wat een heftige verhalen Erik! Hoe zijn jullie na die koprol weer in veilig water gekomen ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...in-kustwater#1217179
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 03 dec 2022 20:35 #1442026

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Erikdejong schreef :
In die storm heeft hij naar het gedrag van zijn spitsgatter zitten kijken en zijn observaties waren dat de boot zich te veel ingraaft en veel te snel ingehaald word door de golven. Hij heeft toen de lijnen met de autobanden eraan die hij meesleepte doorgesneden om de Joshua weer vrij te laten. Snelheid, snelheid, snelheid. Zolang een waterverplaatser maar niet teveel begint te surfen.
Reddingboten hebben een stopzak om snijden te voorkomen als ze door grondzeeën naar binnen varen. Is dat niet hetzelfde idee? Ik heb zoiets op mijn verlanglijstje staan als uitrusting bij het zeewaardig maken van mijn bootje (zo'n uitrustingsstuk dat ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken). Er zijn ook fervente fans van de Jordan Series Drogue, die het ding ook in de praktijk gebruikt hebben. Misschien werkt dit beter naarmate de boot kleiner is?
Maar brekende golven op de Noordzee zijn vast iets anders dan wat je op de Zuidelijke Oceaan tegenkomt.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl