Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 10:20 #1442328

De gedachte achter het zeeanker is dat het sterkste deel van de boot, de boeg, naar het geweld blijft gekeerd. De krachten op het roer agv deinzen kunnen wel heel groot worden.
Mij staat het tegen om zo geparkeerd in een storm te liggen. Zou meer wiillen meegeven met het geweld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 05 dec 2022 10:21 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 12:34 #1442355

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
AndreAzuree schreef :
Ik heb één keer 7bft op de kont gehad, en dat was eigenlijk prima te doen, en mooi surfen. Al kun je geen seconde je aandacht verliezen, qua sturen.

7bft Zou voor geen enkele zeegaand jacht enig probleem moeten zijn. Op weg naar de Azoren hadden we 36-48 uur tussen de 30 en 35 koop bakstag wind. Was eerde een feestje dan iets anders. Gewoon 100% op de automaat. Boven de 40 knoop wordt het misschien oppassen. Maar ook dan zou je met een goed jacht nog hoogte moeten kunnen winnen. Pas tegen de 50 knoop wordt het overleven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 13:16 #1442364

Erikdejong schreef :
Titel van hun boek was 'eenmaal is genoeg'

...en dat is volgens mij de hele reden waarom dit soort zaken zo hoogoplopend onenigheid oplevert.

Het bezeilen van een (roerige) oceaan is voor verreweg de meesten een "once in a lifetime". Er zijn ma weinigen met concrete en recente ervaring en nog héél veel minder hebben ervaring in verschillende schepen. Wie heeft er nou én met een degelijke langkiel spitsgatter én met een AWB met te kleine liertjes een vergelijkbare storm doorstaan en kan je daar objectief de verschillen van vertellen? Dat zijn er maar héél erg weining en dan is er nog de vréselijke mogelijkheid dat er meer wegen naar Rome bestaan. Of nog ondenkelijker; dat er niet zo iets is als gelijk, dat er enkel subjectieve belevingen zijn, gekleurd door het moment, affectie met het schip en eigen waarden op gebied van veiligheid. Niet één boot is het zelfde en niet één storm is het zelfde.

Ik zou me heel veilig voelen met een planerende bak en een gereduceerd maak krachtig tuig. Iemand anders verklaart je voor gek en accepteert niets anders als een varende tank achter een drijfanker als veilig. Veilig is subjectief. In ieder geval voor de overlevenden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 13:17 #1442365

Forum Error, dubbel bericht
Laatst bewerkt: 05 dec 2022 18:14 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 17:05 #1442425

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
In deze video een leuke kijk op blue water eigenschappen van iemand met veel ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 17:49 #1442439

Wadloper schreef :
Zijn er toch niet een paar factoren die bepalen of gebruik van een zeenanker (parachute of andere vorm) gevaarlijk is, of niet?

- het gegeven of golven al of niet breken en hoe vaak ze dat doen.
- de maat van de parachute (hij moet groot genoeg zijn om de boot haaks op de golven te houden, vanzelfsprekend).
Golven breken altijdals het meer dan windkracht 5 is en bij die omstandigheden heb je een zeeanker echt niet nodig. Maw als je een zeeanker nodig zou hebben dan heb je altijd last van brekende golven.
Maat van de parachute: als deze te klein is ga je te hard achteruit en breekt je roer aan splinters, maak je hem groot genoeg of te groot dan komen die brekende golven met 20-30 knopen over je boot heen en dat is ongeveer hetzelfde als een auto tegen een betonnenmuur aan rijden met 40-50km/h.
Het lijkt me in zware omstandigheden met een relatief kleine bemanning ook prettig om op enig moment rust te kunnen nemen. Een zeeanker zou die mogelijkheid kunnen bieden
Die rust kun je pakken door een series drogue te gebruiken. Die stroom je achter over de spiegel uit en zorgt ervoor dat je boot niet of nauwlijks boven de rompsnelheid komt, maar juist rond de 6 tot 10 knopen blijft varen. De kracht waarmee de golven op je boot in rammen zijn nog maar een fractie van wanneer je stil ligt. De kracht die de golf uitoefend gaat met de kwadraad van de snelheid waarmee die tegen je aankomt. Iedere minuut of iedere twee minuten met 30 tot 50km/h tegen een betonnen muur aanrijden kan ik niet scharen in de categorie 'rust pakken'.
Zoals ik al zei, zeeankers zijn levensgevaarlijk en veroorzaken meer schade dan ze voorkomen. Het is een relic uit een ver verleden, net als langkielers en spitsgatters. Wil je de veiligste boot voor (erg) slecht weer op open oceaan hebben, dan blijf je bij alle drie deze zaken weg.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 18:18 #1442444

boarderbas schreef :
...en dat is volgens mij de hele reden waarom dit soort zaken zo hoogoplopend onenigheid oplevert.

Het bezeilen van een (roerige) oceaan is voor verreweg de meesten een "once in a lifetime". Er zijn ma weinigen met concrete en recente ervaring en nog héél veel minder hebben ervaring in verschillende schepen. Wie heeft er nou én met een degelijke langkiel spitsgatter én met een AWB met te kleine liertjes een vergelijkbare storm doorstaan en kan je daar objectief de verschillen van vertellen? Dat zijn er maar héél erg weining en dan is er nog de vréselijke mogelijkheid dat er meer wegen naar Rome bestaan. Of nog ondenkelijker; dat er niet zo iets is als gelijk, dat er enkel subjectieve belevingen zijn, gekleurd door het moment, affectie met het schip en eigen waarden op gebied van veiligheid. Niet één boot is het zelfde en niet één storm is het zelfde.
Hier maak je enkele hele goede punten. Daar wil ik ook nog aan toe voegen dat geen enkele storm gelijk is.

Het zijn niet de stormen zelf die gevaarlijk zijn, het zijn de golven die veroorzaakt worden door die storm. Golven zijn altijd anders, iedere storm weer. Het duurd vele uren (12+) voor golven om zich aan te passen aan de windsnelheid. Terwijl de golven aan het bouwen zijn, zijn ze onstabieler en breken ze vaker. De meeste stormen zijn in depressie vorm en de windrichting veranderd meestal een graad of 90 gedurende de storm, dit veroorzaakt kruiszeeen. Sommige stukken open oceaan hebben zoveel als 2 knopen stroom in een bepaalde richting, net als op het wad krijg je rare korte stijle golven als de wind en de stroom de golven tegen elkaar in staan en blijft er bijna niets over van de golven als ze dezelfde kant op stuwen. Dan heb je ook nog omstandigheden waarbij de bestaande deining uit een andere richting komt als de storm dus krijg je ook een vorm van kruiszeeen. De temperatuur van het water maakt ook een groot verschil, net als de temperatuur van de wind. Koude lucht en koud water hebben voor dezelfde windsterkte een grotere impact omdat koude lucht en koud water zwaarder zijn.

Ze zijn er trouwens zeker, de zeilers met veel ervaring op veel verschillende boten in vergelijkbare stormen. Ik reken mezelf nog niet tot die categorie, al begin ik wel aardig in de buurt te komen denk ik. Het grappige is dat het overgrote meerendeel van deze mensen uiteindelijk bij een one-off terecht komen die neerkomt op een gematigde moderne boot. Dus vinkiel met bulb (al dan niet intrekbaar), plat onderwaterschip, redelijk breed en een groot en modern tuig. Ik heb het dan over boten als de Bestevaers, de Boreals, de van der Stadts zoals de Samoa en Stadtship, de echte one-offs zoals bijvoorbeeld die van Skip Novak en Peter Smith en wat het stel van 'distant shores' nu aan het bouwen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2022 18:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 20:43 #1442465

Dus vinkiel met bulb (al dan niet intrekbaar), plat onderwaterschip, redelijk breed en een groot en modern tuig.

Viel me inderdaad op dat zo'n Boreal, best een heel modern ontwerp is:




ter vergelijking, mijn boot:

Laatst bewerkt: 05 dec 2022 20:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 21:11 #1442474

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong schreef
Dus vinkiel met bulb (al dan niet intrekbaar), plat onderwaterschip, redelijk breed en een groot en modern tuig. Ik heb het dan over boten als de Bestevaers, de Boreals, de van der Stadts zoals de Samoa en Stadtship, de echte one-offs zoals bijvoorbeeld die van Skip Novak en Peter Smith en wat het stel van 'distant shores' nu aan het bouwen is.

Bestevear ziet eruit als een dijk van een schip met toch iets gematigde vormen dus niet extreem brese kont, die lag daar mooi stoer te zijn op de Hiswa te water tussen al dat “plastic” , die Boreal is dan wel zo een “breedkont” komen wel enorme krachten op, dan denk ik houd ie dat? Zo ja en zon schip planeert erover dan zit je goed.

Overigens ging het bij Mark Slats dus wel mis met zo een series drogue. Die boot was gewoon half vol gedumpt door paar grote golven Ik denk wel dat alles echt per situatie verschilt en dat Mark een te grote series drogue had.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 05 dec 2022 21:14 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 21:29 #1442479

Aswin schreef :
In deze video een leuke kijk op blue water eigenschappen van iemand met veel ervaring.

leuke video! helemaal uit zitten kijken, dank voor posten. Deze man pleit duidelijk voor een iets traditioneler ontwerp, (maar geen langkieler), met een vinkiel, en roer met scheg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 22:12 #1442487

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
...en niet één storm is het zelfde.
Daar wil ik ook nog aan toe voegen dat geen enkele storm gelijk is.

Maar dank voor het compliment ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 05 dec 2022 23:21 #1442496

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
AndreAzuree schreef :
Aswin schreef :
In deze video een leuke kijk op blue water eigenschappen van iemand met veel ervaring.

leuke video! helemaal uit zitten kijken, dank voor posten. Deze man pleit duidelijk voor een iets traditioneler ontwerp, (maar geen langkieler), met een vinkiel, en roer met scheg.

En hij pleit voor pilot berths, boten met alleen een ruime master bedroom vallen af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 04:17 #1442503

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Aswin schreef
En hij pleit voor pilot berths, boten met alleen een ruime master bedroom vallen af.
Klopt rol je gewoon uit. Wist Peter Bruun ook. 2 van die zitten erin :laugh:

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 10:00 #1442544

en boten met een krappe master bedroom? ;) just kidding....zeekooien zijn natuurlijk super belangrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 11:16 #1442556

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Zeekooien zijn super om rommel in te stouwen. Een nadeel, altijd alles eruit omdat wat je zoekt achterin ligt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 11:44 #1442558

wij hebben ze ook niet, maar wij zeilen ook niet op de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 11:51 #1442560

Niet specifiek voor de oceaan, ook op meerdaagse tochten heb je ze nodig. Veel moderne boten lijken wel ontworpen te zijn voor alleen dagzeilen. Is ook de grootste markt denk ik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 13:06 #1442563

ach, wij zeilen wel eens een nachtje door, maar slapen dan in de kuip. Dat was het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 15:34 #1442578

Ik slaap op zee gewoon altijd achterin in het dubbele bed, ook in een flinke storm buiten zee. Slaap prima, ik ben blij dat ik op mijn boot geen ruimte heb gemaakt voor zogenaamde zeekooien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 15:49 #1442580

Blijft een interessant topic.

Ruime wind/voor de wind hebben we uitvoerig 'behandeld' alsmede enkele andere onderwerpen zoals roer.

Hoe zit het met aan de windse koersen in ruig weer. Pikken de moderne ontwerpen dan niet sneller de golfjes? (of heb ik dat gemist in dit topic?)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 15:52 #1442583

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Deze man pleit duidelijk voor een iets traditioneler ontwerp, (maar geen langkieler), met een vinkiel, en roer met scheg.

De man is geen liefhebber van alle langkielers, maar heeft op z'n voorkeurslijst wat modellen staan waar Erik van gruwelt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 16:05 #1442586

Orange Sunset schreef :
Blijft een interessant topic.

Ruime wind/voor de wind hebben we uitvoerig 'behandeld' alsmede enkele andere onderwerpen zoals roer.

Hoe zit het met aan de windse koersen in ruig weer. Pikken de moderne ontwerpen dan niet sneller de golfjes? (of heb ik dat gemist in dit topic?)


Ik denk zeker dat moderne ontwerpen daar meer last van hebben. Maar hoeveel wereldomzeilers varen vaak aan de wind, in ruig weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 16:07 #1442587

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Deze man pleit duidelijk voor een iets traditioneler ontwerp, (maar geen langkieler), met een vinkiel, en roer met scheg.

De man is geen liefhebber van alle langkielers, maar heeft op z'n voorkeurslijst wat modellen staan waar Erik van gruwelt.

Waar is dat lijstje dan?

Overigens doet deze man eigenlijk helemaal geen uitspraken over moderne ontwerpen. Hij vindt gewoon de jaren 80/90 boten met vinkiel en scheg prettig, maar onderbouwt ook niet waarom.
Laatst bewerkt: 06 dec 2022 16:07 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 16:14 #1442590

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
De laatste serieuze stuiptrekking van het lang kiel concept als Ocean going waren op het moment dat Sir Francis Chichester zijn lang kiel van zijn Gipsy Moth liet afzagen om er een wat modernere boot van te maken. Alle nostalgie ten spijt het is een gepasseerde tijdsgeest.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 06 dec 2022 16:22 #1442591

AndreAzuree schreef :
Orange Sunset schreef :
Blijft een interessant topic.

Ruime wind/voor de wind hebben we uitvoerig 'behandeld' alsmede enkele andere onderwerpen zoals roer.

Hoe zit het met aan de windse koersen in ruig weer. Pikken de moderne ontwerpen dan niet sneller de golfjes? (of heb ik dat gemist in dit topic?)


Ik denk zeker dat moderne ontwerpen daar meer last van hebben. Maar hoeveel wereldomzeilers varen vaak aan de wind, in ruig weer?

Voor de oceaan oversteken waarschijnlijk niet zo vaak, maar die enkele oceaan passage per jaar valt in het niet tov de normale zeilbewegingen zou ik verwachten? Uiteindelijk heb je niet altijd het weer op je hand en kan het zijn dat er een stuk tegen de wind in gevaren moet worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 dec 2022 16:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl