Zoals beloofd dan mijn verhaal van deze zomer......
Zaterdag 1 september.
Eindelijk, het is zover, vakantie! Volgens de statistieken van het weer de laatste jaren is september overwegend mooi en daarom hadden we besloten om de eerste 3 weken van september te gaan varen dit jaar. Wel een lange ruk zo naar september, zeker omdat een geplande week vrij in juni niet doorging. Was er nu echt aan toe. Zaterdagochtend de tas gepakt, het forum nog even prettige weken wensen (vooral Delphi veel geluk met posten) en naar Lemmer. Daar maar eerst eens de boot lekker schoonmaken, was dit jaar na te waterlating niet echt meer gebeurd. Ondertussen arriveerde Ella (vriendinlief) ook en samen inkopen doen. Zeker omdat de plannen niet echt omlijnd waren maar rekening houden met alle mogelijkheden. In ieder geval wat rantsoenen aan boord die lang houdbaar zijn, en veel drinken. Nog snel actuele kaarten van de Duitse Wadden en een Duits gastenvlaggetje gekocht voor het geval dat we oost zouden gaan en een nieuwe Noordzeekaart. Mijn oude van 1984 was toch echt aan vervanging toe....Daarna de boot nog verder klaarmaken (o.a. een borging maken voor het achterluik, was er nog nooit van gekomen) en daarna lekker onderuit en laat de vakantie maar beginnen! Vakantie is: lekker niets hoeven maar mogen, scheren en wassen wanneer je zin hebt anders niet, en lekker wekenlang in die ene spijkerbroek en trui blijven lopen die zo lekker zijn.........
Zondag 2 september.
Wind W5, niet de meest gunstige richting om Lemmer uit te komen. Wel nog lekker weer.
Plan was om naar Makkum te gaan, dat betekent dan eerst opboksen tot voorbij het Vrouwenzand. Altijd lastig dat Vrouwenzand, je moet er verschikkelijk ver omheen als je naar het noorden van Friesland wilt. Maar goed eerst maar dus het Vrouwenzand om en daarna lekker halve wind naar Makkum gescheurd. Ondertussen betrok de lucht en werd het donkerder en donkerder. Helaas net vlak voor we Makkum inliepen een geweldige hoosbui! He, nu toch de boel nat, ook binnen, want het perspex regenluik nog niet bij de hand gehouden.
's Avonds een praatje met de eigenaar van een mooi klassiek Zweeds jacht (maar later hier meer over).
Maandag 3 september.
NW5, plan is om naar Harlingen te gaan, dus een klein stukkie om de hoek. Om 9.00 uur weg om zo met de stroom mee naar Harlingen te scheuren. Ella staat op voordek en raakt in gesprek met een jongedame die behulpzaam is. En ik kijken en denken, verrek dat is een oude vriendin van de sportacademie! Blijkt bij het klassieke Zweedse jacht (de pelikaan) te horen! Nou ja! Zij hadden ook een weekje om naar Terschelling te gaan en waren ook onderweg! Nou we zien jullie dan nog wel!
Vlot door de sluis bij Kornwerd (lekker alleen). Lekker met 7 tot 9 knopen naar Harlingen gekruisd over de Boontjes. Bij binnen lopen van Harlingen hectisch druk, bruine vloot die er uit gaat en vissers die binnenkomen. Grote Urker visser liet "dat jachie" lekker de ruimte om te strijken en naar de sluis te varen. Ze bestaan dus nog die vriendelijke vissers! Daarna lekker vlot door de sluis en door naar de verenigingshaven Harlingen.
Zoals met Shackle afgesproken zou ik hem sms-en als we in Harlingen waren, en dus zo gezegd zo gedaan. Rond borreltijd Shackle aan boord en lekker zitten praten over boten, bootjes en het forum. Ondertussen natuurlijk ook een inspectie van de boot door Shackle en van de drankvoorraad. 's Avonds Harlingen maar eens bekeken bij avondlicht, toch sfeervol.
Dinsdag 4 september.
N-NW6. Plan om naar Terschelling te gaan laten we deze dag maar varen. Opboksen tegen NW6 naar Terschelling is niet het vakantiegevoel wat we hebben dus blijven we nog een dagje in Harlingen liggen. Er is altijd wel wat te kijken daar, dus we hebben dan ook Harlingen nog eens goed bekeken.
Woensdag 5 september.
Z-ZW4-5. Wat een wonder! Terschelling te bezeilen! Tij is gunstig voor het echte vakantiegevoel, oftewel, we hoeven pas rond 14.00 uur buiten te zijn om de stroom mee te hebben naar Terschelling. Hopelijk blijft de wind nog even in deze hoek. We kunnen lekker zeilen vanaf Harlingen en het loopt lekker vlot. Ondertussen trekt het dicht en wordt het zicht steeds minder. Er komt zelfs miezer uit de lucht, niet helemaal het idee van ons, maar ja, je hebt het maar te aanvaarden. We zien Terschelling pas als we vlak bij de Geul zijn en het weer klaart dan ook wat op. De Geul is niet meer bezeild dus dat laatste stukje dan maar op de motor.
Terschelling is niet druk en we kunnen nog lekker kiezen waar we willen liggen. Wel zijn er een paar steigers gereserveerd voor de maritieme dagen van aankomende vrijdag en zaterdag. Plekje gevonden en snel naar het dorp om te eten. Bij het verlaten van de haven kom ik nog een zakelijke kennis tegen, ook hij ligt op Terschelling voor een weekje met zijn vrouw. De wereld is klein! 's Avonds als we teruglopen naar de haven komt de Pelikaan ook binnen, zij zijn dus ook overgestoken.
Donderdag 6 september.
De havenmeester meldt ons 's ochtends dat we niet op de plek kunnen blijven liggen, maar een ander plekje moeten zoeken. Nou geen probleem hoor dus eerst maar eens de boot verlggen. We vinden weer een uitstekend plekje.
We hadden ons voorgenomen een of twee dagen op Terschelling te blijven, lekker ons overgeven aan het eiland gevoel. 's Middags de fietsjes eruit en naar het Noordzeestrand om uit te waaien.
We gaan 's avonds naar de Walvis om van de zonsondergang te genieten, alleen jammer dat het zo bewolkt was. Aansluitend op de Pelikaan uitgenodigd voor de borrel. Zij kunnen niet van boord vanwege kind, dus wij moesten hun drankvoorraad maar opmaken. Lekker even bijkletsen over de laatste jaren.........
Vrijdag 7 september.
We moeten gaan besluiten wat we gaan doen. Gaan we Oost, zoals we in het originele plan hadden staan om richting Helgoland te gaan of gaan we West en misschien naar Engeland of anders langs de Nederlandse kust. Er ligt al een tijd een hoog boven Ierland wat niet veranderd en in de Navtex maakt al dagen melding van veel wind in de Duitse Bocht. Heen zou nog wel gaan (toch voornamelijk zeilend voor het lapje), maar dan terugkomen???? Dan buitenom naar het westen?? Lijkt een beter plan, voorlopig nog NW5 eventueel 6. We besluiten uiteindelijk om zaterdagochtend vroeg (6.00 uur) buitenom te gaan naar Den Helder. Dus nog even een dagje boeken bij de havenmeester en voor de rest het eiland nog maar eens een stukje verkennen op de fiets. Ook even de oude reddingsboten bekeken die er waren. Deze lagen er als een soort overzicht van reddingsboten die in verloop van tijd dienst hadden gedaan rondom Terschelling. Wel prachtig om die oude glorie te zien!
's Avonds alvast de boel klaarmaken voor zaterdagochtend, ben niet zo'n erg ochtendmens....... en op tijd naar bed. Nog even iedereen gedag gezegd.
Zaterdag 8 september.
5.30 uur, de wekker gaat. Grmphhh het bedje ligt nog te lekker, maar vooruit er uit! Snel naar de wc en koffie en een broodje ondertussen. De wind is W5 en we moeten er pal tegenin. De Navtex geeft een aantrekkende wind tot 6/7 uit NW. Het is donker en het zicht is niet al te best. Wat doen we? We gaan het bedje weer in.......! Vanmiddag binnendoor naar Den Oever lijkt een verstandiger plan. Dat blijkt inderdaad veel verstandiger blijkt later (lees de laatste Zilt maar eens). 's Ochtends verbaasde blikken als de mensen ons nog zien liggen....
Maar dan toch ons losscheuren van het eilandgevoel en op pad na de middag. Het weer is nog redelijk, maar het betrekt wel. Omdat we eigenlijk te laat zijn voor het Scheurrak gaan we via Kornwerd naar Den Oever. Het is om, maar goed te doen. We gaan!
De wind trekt ondertussen aan en we schieten lekker op, rond zessen zijn we bij de sluis van Kornwerd. Vlotte schutting en door naar Den Oever. En verdorie, weer bij Makkum een fikse bui! Maar ja gelukkig kortdurend. We zeilen lekker op vlak water onder de Afsluitdijk door naar Den Oever met dik 6.5 knoop. De windvaan stuurt dus lekker relaxed. Iets na half negen liggen in de haven bij Den Oever.
Het is koud, we eten snel even wat en trakteren onszelf op Irish coffee in de Dikke Bries. Wat een prachttent, te komt ogen te kort! Echt aan te raden als je in de beurt komt!
Zondag 9 september.
NW5 tot 6. We gaan binnendoor naar IJmuiden en dan Scheveningen in een paar etappes is het plan nu. Eerst naar Hoorn, en dan even kijken wat het weer doet. Er trekt een flinke depressie over en de waarschuwingen van 7 verschijnen al op de Navtex en ook de kustwachtberichten geven aan dat het slechter gaat worden. Maar we zeilen lekker ruime wind vanaf Den Oever naar de sluizen van Enkhuizen en we komen dicht langs De Ven.
Niet zo impossant als het Paard van Marken, maar toch een duidelijk herkenningspunt.
Ook de sluizen bij Enkhuizen worden snel genomen en we zeilen nog lekker naar Hoorn. De wind neemt iets af en het rif gaat eruit en de genua gaat erop voor de snelheid. We komen lekker vlot richting Hoorn en schieten de verenigingshaven in. Altijd weer aardig om daar te liggen en je kan daar ook prima eten op de jachthaven. En dat doen we dan dus ook!
Maandag 10 september.
NW 6 tot 7 en veel heel veel buien. We besluiten om een dagje te blijven liggen in Hoorn. We liggen lekker beschut en hebben tenslotte vakantie. Het weer klaart in de loop van de dag op en we genieten van het weer. Tegenover ons ligt een boot die kennelijk in bezit is genomen door een reiger.
Het zal je maar gebeuren zo'n viespeuk aan boord van je boot!
We willen vis eten, maar alle vistentjes blijken dicht te zijn op maandag in Hoorn. Dan maar straks in Scheveningen.
Dinsdag 11 september.
De wind is nu NW5 en we gaan op pad naar Amsterdam. Ook daar komen we nauwelijks in een weekend dus ook weer eens leuk om te kijken. Met het windje zit het deze dag wel goed en we maken goed voortgang. Natuurlijk moet de meest gefotografeerde vuurtoren van Nederland op de plaat gezet worden!
We besluiten om niet in de Sixhaven maar bij WSV Aeolus te gaan liggen. Dit blijkt een geweldige goede keus te zijn.
Leuke kleine verenigingshaven met alle nodige faciliteiten en zeker niet duur. We liggen bovendien achter Dirk vd Broek en kunnen dus morgen snel even boodschappen doen! De jachthaven wordt bemand door vrijwilligers die er veel van maken, erg vriendelijk en gezellig. Echt een aanrader voor Amsterdam.....
Woensdag 12 september.
We gaan vandaag een dagje motoren over Het IJ en het Noordzeekanaal. Snel nog eerst boodschappen doen bij Dirk en dan op pad naar IJmuiden. Het valt mee met de drukte op de route, gelukkig maar. Het blijven soms toch echt wel impossante kolossen die zeeschepen!
We varen vlotjes naar IJmuiden en gaan schutten. We moeten met beroepsvaart schutten, helaas........ Het is erg krap in de sluis. Een ander jacht gaat ons voor en ligt te springen achter de beroepsvaart. Wij wachten maar eerst eens even tot de beroepsvaart ligt. Oke het lijkt rustig nu dan maar rustig invaren... op moment van het werpen van de lijntjes bedenkt de beroepsvaart dat de schroef er nog maar eens extra hard er op gezet moet worden. Kl.....e, de beslissing of ik de romp wel of niet ga schilderen deze winter is bij deze genomen! En flinke kras helaas......... Daarna de sluis uit en naar Seaport. Dankzij de Hiswa mooi leeg en steigers voor het uitkiezen.
Daar maar even de wonden gelikt (oftewel even de ergste krassen wegpoetsen) en proberen te genieten van de luxe die hier te vinden is. Als goedmakertje krijgen we 's avonds een prachtige zonsondergang.
Donderdag 13 september.
ZW3 draaiend naar Zuid. We gaan naar Scheveningen, hopelijk blijft de wind nog even in ZW! We zijn vroeg op pad om het stroomvoordeel naar Scheveningen te benutten. Het is een prachtige dag op zee!
Het gaat toch vlot naar Scheveningen en we zijn 's middags al redelijk op tijd in de haven. Het Vispaleis (in de hoek van de tweede haven) mag op ons bezoek rekenen die avond. Echt goede vis daar met de lekkere Haagse humor (mag ik betalen? ja hoor mag morgen ook!). Terug in de haven is er paniek! Kinderen zijn op het dak van het havengebouw geklommen en een is er nu door het raam naar beneden gevallen! De politie was ondertussen al wel gewaarschuwd en ook de havenmeester. Maar er was paniek onder de kinderen en ben daarom ook maar eens het dak op geklommen. Het jochie in kwestie maar eens bekeken door het raam, hij had een smak van een meter of 3 gemaakt. Zere enkel (al dik, waarschijnlijk dus gebroken) en glassneden in de handen, maar wel volledig bij kennis. Even later is hulp gearriveerd en na het inrammen van de deur van het kantoor (politie wilde niet even een minuutje langer wachten op de havenmeester) werd het jochie afgevoerd per ambulance. Kijk zo beleef je nog eens wat! Aan boord maar een lekkere borrel genomen....
Vrijdag 14 september.
Vandaag een gepland dagje Scheveningen. De fietsjes er weer uit en richting de Boulevard om mensen te kijken. Altijd leuk! Scheveningen heeft toch altijd wel wat te bieden. Bij het terugkomen worden we aangesproken: hey mate nice name from down under, why this name? Blijken Australiërs aan de andere kant te liggen die hun boot hebben laten verschepen om hier in Europa een racecircuit te volgen. Leuk praatje met deze mensen, waar een naam al niet toe leidt! Bovendien worden we weer getrakteerd op een mooie zonsondergang.
Zaterdag 15 september.
We blijven nog even liggen, de wind is NW terwijl deze morgen ZW zal zijn. Dus nog even een dagje Scheveningen, het is prachtig weer en lekker op het fietsje even naar de pieren. Scheveningen baadt zich lekker in de zon en wij genieten. 's Avonds lekker uit eten op de haven, je hebt toch tenslotte vakantie. Terug aan boord blijken we buren gekregen te hebben, drie studievrienden die een boot aan het overvaren zijn. Een bleek die dag niet erg zeevast..... de sporen waren nog aan de achterkant van de boot te zien. Nog even een praatje gemaakt en daarna naar bed. Morgen weer vroeg dag.
Zondag 16 september.
ZW 5 aantrekkend naar 6 tot 7. In eerste instantie waren we van plan om een lange dag naar Den Helder te maken, maar we besluiten eerst naar IJmuiden te gaan er verder te beslissen daar. De Navtex spuwt steeds slechtere berichten uit, dus we gaan terug naar Amsterdam vandaag. Niet meer bovenlangs maar via het zuiden terug naar Lemmer. Het Markermeer komen we maar zelden dus dan nu maar eens weer verkennen. Het gaat vlot naar IJmuiden, ZW6 en de zee bouwt op. Met alleen de Genua2 erop loopt de boot prima. Maar het blijft in de zeegang stevig sturen. Om 14.00 uur zijn we de sluizen bij IJmuiden gepasserd, dit keer zonder kleerscheuren gelukkig. We gaan weer naar WSV Aeolus, de enige haven die we deze vakantie 2 keer aandoen. Eenmaal daar aangekomen zijn we goed op, snel naar de snackbar om op verhaal te komen en vroeg naar bed.
Maandag 17 september.
Regen en bijna geen wind. We gaan naar Muiden, even 8 mijl motoren en we zijn er dan. We maken de boot ook niet klaar voor het zeilen, maar laten alles lekker droog ingepakt. In dik 2 uur zijn we in Muiden waar we nog net een plekje kunnen krijgen.
Het blijft de hele dag nat (foto is van de dag erna), en we lopen even naar de "koninklijke" om de Groene Draeck op de plaat te zetten.
Heb geen deuken kunnen ontdekken dit keer in de Groene Draeck...... 's Avonds liggen een paar Belgen bij ons langszij.
Dinsdag 18 september.
N-NW draaiend naar W 6/7 afnemend 4-5. We willen naar Monnickendam. De cat's voor ons hebben sponsorvlaggen die in de harde wind losgaan en zich nestelen in de top van de mast van onze zuiderburen. Windex aan gort! De havenmeester is allervriendelijkst en laat de jongens een nieuwe Windex halen en belt ondertussen met de eigenaren van de cat's. Bij terugkomst wordt er meteen afgerekend door de havenmeester en we helpen even de Belgen om de Windex weer in de mast te krijgen. In de middag vertrekken we naar Monnickendam. De wind is grillig, draaiierig en niet constant van kracht. Vervelend varen.... Uiteindelijk dan toch in Monnickendam belandt, ook hier weer nattigheid en koud. We zetten lekker de kachel hoog en binnen de kortste keer is het behagelijk onder dek. De havenmeester is er niet dus we kiezen maar zelf een plekje aan een kopsteiger, weinig kans dan om 's nachts gestoord te worden.....
's Avonds even Monnickendam verkennen voor supermarkt/bakker. Leverde wel leuke reacties op, bij navraag bij een toevallige middenstander waar we een bakker konden vinden: Rond dit uur?? ('s avonds negen uur). Maar goede uitleg en de volgende ochtend eenvoudig te vinden.
Woensdag 19 september.
Het weer wordt er niet beter op..... ZW6 aantrekkend naar 7. We gaan naar Lelystad. Weer onder de Genua2 alleen gaat het lekker vlot en we speren echt naar Lelystad. We schutten snel bij de Houtribsluis en gaan naar de Houtribhaven. De passantenkom ligt er verlaten bij en we hebben ruime plek om te kiezen.
Hier worden op woensdagavond altijd wedstrijden gevaren en een paar oud collega's doen daar aan mee. Even sm's-en... Het blijkt dat ze niet kunnen varen vanwege schade opgelopen vorige week, maar ze zijn wel op de haven. 's Avonds gezellig meeborrelen na de wedstrijd in het clubgebouw en even bijpraten. Je onderhoud je contacten nog eens zo.......
Donderdag 20 september.
Het weer is slecht ZW6 tot 7 en veel regen, we blijven maar liggen vandaag. We hadden eventueel nog naar Enkhuizen gewild, maar dit is niet echt prettig vandaag. We doen het lekker kalm aan en 's middags klaart het iets op. We zijn beiden nog nooit in Bataviastad geweest dus daar gaan we 's middags dan maar eens kijken. Ella koopt twee poloshirtjes voor weinig, maar voor de rest is er weinig te vinden. Outlet of niet, een shirt van 100 voor 70 euro vind ik nog steeds teveel geld......Voor de rest is Lelystad saai, altijd al gevonden..........
Vrijdag 21 september.
We gaan naar Lemmer. De wind is ZW 5 tot 6 draaiend naar west. Weer gaat alleen de Genua2 er op en we lopen lekker vlot voor de wind naar Lemmer. Het weer wil opklaren, maar ook blijven buien dreigen. We houden het droog en we komen Lemmer in zonder een spatje nattigheid. We kunnen mooi de boel droog inpakken. We zijn weer thuis, een kras rijker maar voor de rest alles goed verlopen. We douchen maar weer eens en sluiten af met uiteten gaan in Lemmer. Hebben we verdiend. We hebben uiteindelijk 321 mijl gevaren deze vakantie, valt toch niet tegen.
Zaterdag 22 september.
De boot maar eens opruimen, we hebben de tijd nog even. De beloofde mooie dag blijft uit, het is lang donker en het miezert van tijd tot tijd. We halen alvast spullen van boord die we dit jaar toch niet meer gaan gebruiken. Daarna de boot verder nog eens lekker luchten en opruimen en zelf even genieten van de laatste dagen vakantie. Het is snel gegaan 3 weken....
Weliswaar het oorspronkelijke plan niet gevolgd, maar dat is achteraf ook niet erg. De Navtex gaf zeer regelmatig 8 voor de Duitse Bocht en een boot achterlaten wil ik eigenlijk niet. Het alternatief zoals we gevolgd hebben was minstens zo leuk, het zeilen is mogen niet een heilig moeten..... En bovendien weer een hoop leuke mensen gesproken en oude contacten onderhouden. En het weer? Ach je leeft toch meer buiten dan dat je thuis zou doen. 's Avonds toch regelmatig even het kacheltje er bij aan en het bleef aangenaam. Lekker droog onder dek en niet koud..... Zeilpakken hebben we elke dag wel nodig gehad, niet alleen vanwege regen, maar ook vanwege de frisse wind. Maar de dagen op Terschelling en in Scheveningen waren goed, zelfs nog lekker in de korte broek.
We zijn in ieder geval uitgerust en kunnen er weer even tegen!
O ja en dit nog even, Ella krijgt alle credits voor de plaatjes, zij is de fotograaf in deze....