Ik heb niet gezegd dat ie niet kan branden onderweg maar dat er theoretisch gloeiende micro kooltjes uit zouden kunnen komen als de boot op de kop gaat.
Ik denk dat het onderweg hebben branden onder normale omstandigheden geen probleem zal zijn. Tenzij je (ik doe nu een gok) 30 graden helling of meer hebt en tegelijk in vlak water vaart en daarom niet hobbelt. Dan zou de toevoer misschien kunnen stokken en gaat ie uit.
En de vergelijking met webasto en ander inbouw systemen, die waren voor mij juist de reden om hier aan te beginnen. Een gasverwarming begint met meer dan 1000 euro, ex slangen, inbouw en andere spullekes. Webasto 1200, wallas is de voordeligste met 800.--
Ik wil een voordeliger optie voor die enkele keer in het voor- en najaar. Voordeliger en als het even kan gemakkelijker dan de huidige alternatieven. Ik streef naar 400 euro.
Gemakkelijker zal niet op alle vlakken lukken ten opzichte van een centrale instalatie maar gemakkelijker dan andere vaste brandstofkachels, dat gaat lukken.
Ik heb even wat meer zoekwerk gedaan rondom de kleuren van vlammen van houtvuur. Ze zijn geel vanwege de in hout aanwezige natrium- en calciumchloride. (
www.kyantec.com/Tips/flame_colorers_for_firewood.htm)
Nu heeft het zin daar op te blijven speuren maar ik heb tot nu toe geen enkele pelletbrander een andere kleur dan geel zien geven.
En voor wie de gedachte benauwend vind om een bron van co2 (wat co zou kunnen opleveren in ongunstige situaties) in een boot te hebben, die moet een andere verwarming toepassen of co alarmen plaatsen.
Dat neemt niet weg dat dergelijke angsten wel een plek moeten krijgen in mijn verhaal, Joop zal niet de enige zijn die dit een heikel punt vindt.