plusfast schreef :
Anesti schreef :
...Is het verstandig om de aanzuiglucht ook vanuit de kajuit te laten komen? (Die lucht is warm(er), dus meer rendement?
Lijkt mij beter van niet. Als je de aanzuiglucht vanuit de kajuit laat komen blijft alle vocht in die lucht hangen. Daardoor zal je kajuit langzaam maar zeker steeds vochtiger worden, en dat vocht slaat weer ergens neer, meestal waar je het niet wilt hebben. Vergelijk het maar eens met je auto, daar kun je hetzelfde doen maar al na een kwartier of zo beslaan al je ramen.
Als je de aanzuiglucht van buiten laat komen zal het rendement van je kachel lager zijn, maar je leefomgeving wordt er beter van.
Je kunt best de aanzuiglucht voor de verarming ( niet de verbrandingslucht) uit de kajuit halen hoor. Daarmee verhoog je het vochtgehate in de kajuit echt niet , in tegendeel. Als je lucht opwarmd verlaag je het relatieve vohtgehalte eerder. Wat wel zo is is dat je zelf voor dat vocht zorgt omdat een mans nu eenmaal nogal veel waterdamp uitademt , ongeveer 15-20 gram per uur . Daarbij komt nog vocht van je zweten wat je ook altijd doet in meer of mindere mate .
Wat je daarom moet doen is zorgen voor voldoende ventilatie , dat is op een boot net anders dan thuis.
Het mooiste is een driewegklep in de luchtaanzuig waarmee je de verhouding buitenlucht en recirculatelucht in kunt stellen .Kan in principe zelfs automatisch geregeld met een vochtmeter maar dat lijkt me op een boot wat et ver gegrepen.
Luht aanzuigen uit de kajuist scheelt echt enorm , bij een buitentemperaturu van nul graden en binnen van 20 al snel 25 % effiientie ( opwarmen van nul naar 80 vs. van 20 naar 80) .
Overigesn is die KW opgave van de fabrikant ook niet de netto opbrenst want dat is de theoretische verbrandingswaarde van de diesel . Doordat de uitlaatgassen echetr zo heet zijn moet je daar zo'n 20% vanaf trekken want mer dan 80% verbrandings effiientie hebebn die dingen echt niet.
Theoretisch zou dat wel verhoogd kunne worden met een warmtewisselaar tussen uitlaatgas en verbrandingslucht ( zoals elke moderne CV ketel heeft) maar niet bij dit soort kachels omdat de plastic ventilator waarschijnlijk niet tegen dat soort hoge temperaturen kan .
Ik heb er al eens aan gerekend en kwam toen tot die conclusie. Mogelijk kan die verbrandingsluchtwaaier wel hogere temperatuuren aan ( ziet er immers anders uit dan de zwarte warme lucht waaier , zie plaatje) maar ik heb nog nergens kunnen vinden van welk materiaal dat ding is. Misschien koop ik er een keer een om te testen
Gezie de kleur zou het best eens kunnen want de kleur heeft wel wat weg van PPO/PPE of PES en dat kan tegen temperaturen van rond de 200 graden.
Ad