Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 apr 2014 13:17 #510310

Let ook even op dat de antwoorden op niet op de zelfde vragen zijn.

Dat GTL beter water af kan scheiden betekent ook gewoon dat je als zeiler meer invloed hebt op het water in je tank. Je kunt het makkelijker aftappen ter preventie.

Verder staan hier al enkele positieve verhalen over minder walm en rustiger lopende motor. Al twee hele sterke argumenten, die voor mij bijvoorbeeld al reden genoeg zijn.

Als je vraagt; is GTL ongevoelig voor dieselalg, dan zul je het antwoord "nee" krijgen (zoals shell dat zegt). Als je vraagt of de bacterie minder kans heeft om slakken te vormen, dan krijg je een antwoord zoals dat van Venema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 29 apr 2014 13:47 #510321

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik heb een mail gestuurd naar Shell Technology Centre Amsterdam (STCA) met de vraag hoe dat nou zit met die bacteriën in GTL. Kreeg vandaag een reactie van een medewerker dat hij het gaat uitzoeken en met een antwoord komt.
Onderscheid tussen bacterievorming en slakken heb ik niet gemaakt, wist ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mei 2014 08:49 #511985

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
Maar zolang Shell niet zegt dat GTL gevoeliger is voor bacterievorming dan gewone (inmiddels deeels bio-)diesel, blijft het voor ons toch gewoon zinnig om GTL te tanken in plaats van diesel. Een verbetering is vaak iets anders dan het hele probleem oplossen, maar het blijft een verbetering.
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mei 2014 09:24 #512000

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10681
Staan we er bij stil dat GTL gewonnen wordt uit aardgas, en dat we daar niet zoveel meer van hebben?. Heeft het dan nog zin om hier groot op in te zetten?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mei 2014 10:08 #512020

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5518
aardgas of niet, schoner in de tank en minder rook dan ga ik ervoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mei 2014 15:25 #512164

Proost schreef :
Staan we er bij stil dat GTL gewonnen wordt uit aardgas, en dat we daar niet zoveel meer van hebben?. Heeft het dan nog zin om hier groot op in te zetten?.

In het Middenoosten hebben e dus plenty aardgas, wat ze wegens gebrek aan CV dan maar affakkelden. Nu wordt er dus GTL van gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mei 2014 18:12 #512243

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5518
ik denk niet dat het aardgas is dat wordt afgefakkeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 04:01 #512321

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5140
ik ben er tot nu toe zeer tevreden over, afgezien de hoge prijs zijn de voordelen groter.
mn motortje start een stuk sneller dan voorheen en hangend aan zn landvasten volgas in zn werk geen wolkje rook.
ook is mn kachel er wel blij mee, start ook een stuk sneller en maakt minder lawaai en produceert ook nog eens minder stank.
stel je voor er komt oorlog en niemand gaat er naar toe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 04:26 #512329

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
HPV schreef :
ik denk niet dat het aardgas is dat wordt afgefakkeld.
Actueel:

Bijlage Affakkelen.png niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 06:24 #512362

Als de opbrengst van het gas minder is dan de kosten voor de infrastructuur om het te vervoeren moet je dr vanaf hé. En in diep donker afrika een beetje fakkelen merkt niemand als je er een paar professionele mediasussers op zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 07:03 #512371

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5518
tja...als dat inderdaad zo is kan je allen maar diep triest worden van zoveel stupiditeit.
Heb ergens op de noordzeekaart gezien dat er aardgas uit het water omhoog komt. zal ook wel niet op natuurlijke wijze zo zijn gekomen.
Goed bezig met zn allen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 07:06 #512376

Dat is wel natuurlijk hoor. Dat gebeurt wel vaker. Hel stukken van de zeebodem liggen vol met instabiel methaanijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 09:09 #512421

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5518
methaanijs heb je dacht ik alleen in diep water met een heel lage stabiele temp, zal op de noordzee wel niet aan de orde zijn.
Niettemin errug lastig als je ergens ligt te dobberen in een aardgasbel...
motor starten en meteen een satelliet erbij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 16:20 #512545

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
avdhoeff schreef :
Ik heb een mail gestuurd naar Shell Technology Centre Amsterdam (STCA) met de vraag hoe dat nou zit met die bacteriën in GTL. Kreeg vandaag een reactie van een medewerker dat hij het gaat uitzoeken en met een antwoord komt.
Onderscheid tussen bacterievorming en slakken heb ik niet gemaakt, wist ik niet.
Hieronder het antwoord van het Shell Technology Centre Amsterdam. Ik heb toestemming om de tekst hier te plaatsen. De twee bijlagen die genoemd worden vind je hier ook.

"Allereerst over de beschikbaarheid van GTL aan het water:
Shell verkoopt op dit moment geen GTL brandstof op plekken aan het water. Verkoop voor particulieren gebeurt momenteel op 3 tankstations voor vrachtwagens in Nederland: 2 in de Waalhaven (Rotterdam) en 1 aan de Radarweg in Amsterdam. Door het indrukken van een knop kun je hier ook met een personenwagen tanken dus ook jerrycans vullen. Waarschijnlijk zal de beschikbaarheid voor particulieren in de toekomst groter worden.
De GTL brandstof die door Veenema en Salland Olie wordt geleverd komt niet van Shell en kan in sommige eigenschappen verschillen van het Shell product.

Shell levert GTL brandstof aan bedrijven (Business to Business). Zo is er een rondvaartbedrijf in Amsterdam dat tot grote tevredenheid zijn vaartuigen op Shell GTL brandstof laat varen. Voordelen als minder stank (zowel van de brandstof zelf bij tanken en opslaan als ook van de uitlaatgassen), minder geluid en mooi rond lopen van de motor worden bevestigd. Ook is er een geslaagd experiment met Shell GTL brandstof uitgevoerd door Teso, de veerdienst tussen Den Helder en Texel.

Dan over bacteriengroei in dieseltanks:
Bacteriengroei treedt alleen op als de diesel of GTL brandstof is gecontamineerd met water. De bacteriën of andere organismen groeien in de waterlaag. Een goede waterhuishouding is hier van groot belang.
Shell heeft geconstateerd dat er geen verschil is tussen Shell GTL brandstof en gewone diesel voor wat betreft de groei van bacteriën of andere organismen. Wel kan gewone diesel met een hoog gehalte aan biodiesel een hoge bacteriengroei opleveren omdat de biologische componenten een “lekker hapje” vormen voor de bacteriën. De waterhuishouding is dus het belangrijkste. Zie 2 bijlagen hierover: één van Shell en één van de VNPI (Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie). Deze zijn vooral bedoeld voor industrie en pomphouders maar ook van toepassing voor particuliere gebruikers.

Shell GTL als brandstof
Shell GTL wordt gemaakt uit aardgas, is dus volledig synthetisch en heeft unieke eigenschappen.
Deze zijn terug te voeren naar de chemische samenstelling: Shell GTL brandstof bestaat vrijwel volledig uit geïsomeriseerde paraffines en bevat vrijwel geen zwavel, stikstofverbindingen en aromaten.
Deze unieke chemische samenstelling heeft de volgende bewezen voordelen:
- De brandstof heeft vrijwel geen “dieselgeur”.
- De brandstof heeft een hoog cetaan getal (verbrandt dus gelijkmatig) wat de mooie ronde loop van dieselmotoren met deze brandstof verklaart.
- De brandstof leidt tot lagere emissies inclusief stank, rook en geluid."
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 mei 2014 16:32 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 18:00 #512585

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14316
Ik weet niet wat jullie lezen, maar ik lees hier wederom een heleboel woorden zonder enige informatie. "We hebben geconstateerd dat" is voor mij net zo veel waard als "geloof mij nu maar, écht waar, blauwe ogen" en vergelijkbare uitspraken. Waar blijven nu de echte onderzoeksgegevens? Dat water een issue is wisten we al. Kluitje in het riet dit, erg jammer van de moeite die avdhoeff hiervoor gedaan heeft!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 19:44 #512628

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10681
ilCigno schreef :
Ik weet niet wat jullie lezen, maar ik lees hier wederom een heleboel woorden zonder enige informatie. "We hebben geconstateerd dat" is voor mij net zo veel waard als "geloof mij nu maar, écht waar, blauwe ogen" en vergelijkbare uitspraken. Waar blijven nu de echte onderzoeksgegevens? Dat water een issue is wisten we al. Kluitje in het riet dit, erg jammer van de moeite die avdhoeff hiervoor gedaan heeft!

Bij een researchcentrum gewerkt hebbende, snap ik best dat je niet alle kennis zomaar vrijuit kan en mag aanvoeren en in algemene bewoordingen moet antwoorden op vragen.

Daarom Avdhoeff, dank voor de moeite.
De GTL is net als alle soorten diesel gevoelig voor bacteriën als er water bij komt. Andere voordelen tov de standaard diesel zijn er gelukkig wel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 19:58 #512636

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3703
avdhoeff schreef :
...Shell GTL wordt gemaakt uit aardgas, is dus volledig synthetisch...
???
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 19:58 #512637

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14316
Proost schreef :
Bij een researchcentrum gewerkt hebbende, snap ik best dat je niet alle kennis zomaar vrijuit kan en mag aanvoeren en in algemene bewoordingen moet antwoorden op vragen.
Er wordt doorgaans genoeg onderzoeksmateriaal wel gepubliceerd. Dit is grotendeels gewoon marketingpraat en geen echt antwoord.
De GTL is net als alle soorten diesel gevoelig voor bacteriën als er water bij komt.
Dat staat er niet echt, al neem ik de tekst van Shell niet al te letterlijk. De bio-diesel component van gewone diesel zou gevoeliger zijn voor bacterievorming (maar waarom precies en hoe veel dan blijft onduidelijk) en de Shell variant van GTL zou wel eens anders kunnen zijn dan wat er elders te koop wordt aangeboden. Vaag, vaag. Kom op zeg, waarom nemen ze de vraagsteller niet iets serieuzer en wordt het antwoord niet wat meer onderbouwd met objectieve gegevens? Presteert de Shell GTL soms slechter dan de concurrentie op dit punt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 20:00 #512638

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14316
Free Bird schreef :
???
Wat is je vraag nou?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 20:30 #512644

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3703
ilCigno schreef :
Free Bird schreef :
???
Wat is je vraag nou?
Begrijp het woordje 'dus' niet.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 06 mei 2014 21:19 #512649

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14316
Free Bird schreef :
Begrijp het woordje 'dus' niet.
Ik lees het kennelijk anders, maar goed, wellicht helpt deze open deur: Omdat GTL niet zoals gewone diesel uit het raffinageproces van ruwe olie komt, maar gefabriceerd wordt met aardgas als grondstof, wordt het 'dus' als synthetisch (kunstmatig vervaardigd) aangeduid.

Taalkundig is daar natuurlijk wel wat op af te dingen, want ook gewone diesel haal je niet als zodanig uit de grond maar wordt ook 'gefabriceerd'. Maar nu dwalen we af.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mei 2014 08:37 #512757

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3487
Free Bird schreef :
avdhoeff schreef :
...Shell GTL wordt gemaakt uit aardgas, is dus volledig synthetisch...
???

Het verschil tussen raffinage en synthese, wat wil je meer weten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mei 2014 10:21 #512791

Raffinage is scheiden. Zeg maar het zelfde als destilleren, zeven of afscheiden. Je maakt het een beetje warm, koelt het af, doet dit handig met wat pijpjes en stoom enzo en je hebt twee vloeistoffen met andere concentraties van andere lengten koolwaterstoffen. Je laat de moleculetjes heel.

Synthethiseren is een beetje bob de bouwer uithangen met moleculen en atomen. Kraken, breken hercombineren tot je hebt wat je wil.





Nafta kraken is een onderdeel van het raffinageproces waarbij wel een klein beetje aan moleculen wordt geklust, maar goed, de wereld is niet zo zwart wit.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 10:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mei 2014 13:13 #512869

Ik had voorheen altijd zwarte zooi in de kannen diesel die ik langs het water haalde.
Ik kan het in de kan houden dus simpel af te voeren.

Sinds ik bij een veel goedkoper (dus zeer druk) wegstation de kannen vul nooit meer zwarte zooi of water gezien.

Zover ik weet geen GTL, maar gewone diesel.
Met wat ik hier allemaal lees kan ik geen verschil vinden in kwaliteit van GTL en van een druk snelweg station.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 07 mei 2014 17:16 #512937

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 319
Saeftinghe schreef :
Met wat ik hier allemaal lees kan ik geen verschil vinden in kwaliteit van GTL en van een druk snelweg station.

Dan zou ik de teksten nog eens herlezen als ik jou was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.574 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl