Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 15 jan 2013 17:01 #357673

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
@Fer
je moet wel goed citeren!
ik had geschreven; "als dit allemaal lukt..."
>daarna mag je hem aannemen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 17 jan 2013 12:57 #358326

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Even een kleine update. Vanmiddag eindelijk de koppakking binnen gekregen, en nog de juiste maat ook, dus het spannendste gedeelte kan beginnen. Helaas is het hier momenteel te koud om 's avonds in m’n onverwarmde garage te gaan sleutelen. Hopelijk is het komend weekeinde weer wat warmer, en dan kan dus de cilinderkop eraf.
Oh, ja de keerkoppeling ligt in onderdelen klaar om weer gemonteerd te worden, maar hier is het vooral wachten op pakkingmateriaal en ook iets warmer weer.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 17 jan 2013 13:53 #358339

frankrijk schreef :
Even een kleine update. Vanmiddag eindelijk de koppakking binnen gekregen, en nog de juiste maat ook, dus het spannendste gedeelte kan beginnen. Helaas is het hier momenteel te koud om 's avonds in m’n onverwarmde garage te gaan sleutelen. Hopelijk is het komend weekeinde weer wat warmer, en dan kan dus de cilinderkop eraf.
Oh, ja de keerkoppeling ligt in onderdelen klaar om weer gemonteerd te worden, maar hier is het vooral wachten op pakkingmateriaal en ook iets warmer weer.
frank

wat dacht je van de keukentafel,je kan ons toch niet tot het voorjaar laten wachten :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 17 jan 2013 16:37 #358369

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Gelukkig is het hier veel sneller voorjaar dan bij jullie :) .
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 17 jan 2013 19:38 #358447

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ben benieuwd naar je vorderingen


Klein kacheltje aanschaffen voor je garage misschien een idee


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 17 jan 2013 20:43 #358485

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ach Fer, het is nu even koud met 's avonds behoorlijk onder nul, maar ik verwacht dat ik dit weekeinde weer lekker aan het sleutelen ben hoor!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 19 jan 2013 15:03 #358941

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
En ja hoor, veel minder koud vandaag, dus lekker sleutelen op m’n vrije zaterdag.

Ik ben superblij dat ik een compressor gekocht heb, want daarmee maak je alles toch wel veel gemakkelijker schoon/stofvrij ( dank je om me daar eerder in dit draadje nog even op te wijzen Koko!).



De keerkoppeling zit weer in elkaar, maar het vooral de vloeibare pakkingen riepen toch wel wat vragen op:

Allereerst moet je de vlakken waar vloeibare pakking op gaat volgens loctite met ‘ loctite 7063’ reinigen. Ik heb ze gewoon met terpentine afgenomen, en vlak voor de pakking erop ging nog even met aceton. Is dat eigenlijk wel de goede manier om die vlakken te ontvetten?

Als je dan de vloeibare pakking aangebracht heb, kun je dan de vlakken gelijk op elkaar zetten, of moet je even wachten? En kun je de moeren gelijk strak aandraaien, of moet je, net als ik met sikaflex doe, de moeren eerst alleen handvast draaien en de volgende dag alles flink natrekken? ( ik heb alles gewoon gelijk vastgezet ).

Tenslotte vraag ik me af, als ik later weer het vliegwielhuis terug monteer, gaat er dan een pakking tussen blok en vliegwielhuis? Want als alles goed is blijft dat huis toch droog. En als er ergens een olielek is ( keerkoppelingkeerring of krukaskeerring ) wil ik dat toch juist weten. Toen ik de boel openmaakte lag er namelijk een plasje olie in m’n vliegwielhuis!
Frank ( morgen de cilinderkop eraf!).
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 19 jan 2013 20:29 #359037

Gelijk vast zetten is goed. Als er alleen vloeibare pakking tussen zat is het ontwerp niet gebaseerd op een pakkingdikte. Dus als je de zaak eerst zou laten uitharden zoals je bij huiddoorvoeren doet is dit niet goed en heb je maat/spelingsafwijkingen. De vloeibare pakking vult lichte oneffenheden op en maakt daardoor de zaak lekvrij.
Tussen blok en vliegwielhuis hoort normaal geen pakking of vloeibare pakking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 19 jan 2013 22:54 #359090

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ontvette doe je met loctite ontvetten maar een aston of en ander vluchtig middel werkt ook


Loctite aan brengen waar nodig en dan meteen vast schroeven , soms wil je een dun laagje tussendeks pasvlakken hebben en dan is het verstandig om de boel niet vast te draaien meteen ( lees de gebruiksaanwijzing of dit mag)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 19 jan 2013 23:21 #359095

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Spirit of Mary schreef :
Gelijk vast zetten is goed. Als er alleen vloeibare pakking tussen zat is het ontwerp niet gebaseerd op een pakkingdikte. Dus als je de zaak eerst zou laten uitharden zoals je bij huiddoorvoeren doet is dit niet goed en heb je maat/spelingsafwijkingen. De vloeibare pakking vult lichte oneffenheden op en maakt daardoor de zaak lekvrij.
Tussen blok en vliegwielhuis hoort normaal geen pakking of vloeibare pakking.

offtopic, voor de mensen die het niet wisten:
Het bestaat trouwens wel, maar dat is alleen bij een oliebad drukgroep/koppeling (koppelingsplaat en vliegwiel draaien door de olie in het vliegwielhuis..) op een enkel motorvoertuig of heavy machinery komt dat voor' zoals mijn vorkheftruck het toevallig heeft...
Maar nee, op een bootmotor inderdaad niet tussen het blok en het vliegwielhuis, een boot heeft alleen een vliegwiel zitten daar :) ... Daar is het in principe droog.
Het is wel makkelijk als er iets lekt en je het zien kan dat er olie lekt en dat uiteidenlijk het vliegwielhuis uitlekt en het niet daarin blijft staan, het zou kunnen gebeuren dat je een keer een lekke krukaskeerring aan de vliegwielkant hebt en die gelekte olie er onder bij het vliegwielhuis uit komt. B)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 19 jan 2013 23:29 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 06:31 #359103

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank jullie wel, ben blij dat ik de vloeibare pakkingen op de juiste manier gedaan heb! Zou toch lullig zijn als straks alles weer open moet omdat het lekt. Ofschoon ik dat natuurlijk pas weet als m’n motor weer draait. Het is wel voorzien dat ik ‘m uitgebreid laat ‘test draaien’ in m’n garage voordat die de boot weer ingaat, maar goed zover is het nog lang niet.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 06:51 #359105

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Die compressor ga je veel plezier van hebben, ook als je motor allang weer klaar is. Je ziet regelmatig bij discounters haspels met flinke lengte slang er op voor weinig. Is wel eens fijn, wel nog even de goede koppelingen er bij zoeken.

Verder kun je los een vochtafscheider/drukregelaar er bij krijgen, ook goed om eens te onderzoeken. Samengeperste lucht wil nog wel eens vocht bevatten die je dan met hoge druk overal doorheen blaast. Hoeft niet erg te zijn, maar als je het ooit in je hoofd krijgt om bijvoorbeeld te gaan spuiten is het een must. (Motorblok??)

Ontvetten doe je niet met terpentine, daar zit nog wat vettigheid in. Thinner of Aceton zijn veel betere ontvetters.

Over ontvetten gesproken, heb je al eens gegooogled op ontvetterbak? Je hoeft heus niet perse zo'n ding aan te schaffen, maar het plaatje en de beschrijving kunnen je wel helpen iets tijdelijks te verzinnen voor je motorblok. Dat is eigenlijk wel een must, imo.

Mooi project aan het worden Frank! Respect voor je lef!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 08:16 #359117

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank Koko, dat zijn weer een stel echt handige tips!

En ja hoor, de kop is eraf . Ging eigenlijk heel gemakkelijk. Volgens de tekening de bouten rustig aan en stukje voor stukje losgedraaid. Paar tikjes met een rubber hamer en klaar.
Bijgaande foto’s laten duidelijk zien dat zuiger, cilinder en cilinderkop van nr 2 veel zwarter zijn dan nr 1. Toch zijn de cilinderwanden van allebei helemaal gaaf, (geen krasje oid te bekennen). Hoe kan die cilinder 2 dan zo aangekoekt zijn?





Nu is m’n volgende klusje: de zuigers eruit.

Als ik het goed begrepen heb, kan ik de drijfstangen losmaken van de krukas en de zuigers naar boven toe uitnemen.
En op dezelfde manier gaan ze ook weer terug erin? Ik bedoel dat de krukas zelf niet los hoeft?

Kan ik het blok ( om die cilinders te laten honen ) in deze staat wegbrengen naar de honer, of willen ze dan toch dat de distributie en het vliegwiel eraf is? ( al was het maar voor het gewicht!).
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 08:30 #359120

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een cilinder heeft niet echt mee gewerkt vandaar dat er verschil in zit

Voor het honen moet het cilindervlak los, ze willen en kunnen niet honen met de krukas er nog in, of ze moeten in Frankrijk iets hebben dat ik niet weet ;)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 08:35 #359122

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok Fer, wel jammer, ik hoopte een beetje dat de krukas kon blijven zitten.
Toch nog één poging, want omdat die cilinderwanden er zo mooi uitzien, moet er dan wel gehoond worden? Kan ik niet alleen de zuigerveren vervangen? ( ik vrees dat ik het antwoord al weet :( )

Maar hoe kan dat eigenlijk dat die 2e cilinder veel minder meegedaan heeft. De compressie van die 2e was veel minder, dat weet ik wel, maar ik bedoel in termen van oorzaak en gevolg .
frank

Oh, ja en hoe krijg nu gemakkelijk die pakkingresten weg van blok en cilinderkop, zonder de boel te bekrassen?
( zoveel vragen :blush: )
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 20 jan 2013 08:41 door frankrijk. Reden: stukje vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 08:47 #359123

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tje Jan het proberen maar als je de cilinderwant gaat meten zal je zien dat deze niet meer rond is


Er isolerend nog een reden compressie verlies en dat is dat de kleppenzitting niet afdicht en dus is beschadigt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 08:51 #359124

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Kijk eerst eens of er geen zuigerveren gebroken zijn of vastzitten in de groef. Verder kan je controleren of de cilinderwand nog binnen de toloranties zit door een nieuwe zuigerveer in de cilinder te stoppen en de slotspeling te meten.
Deze gegevens moet je wel hebben natuurlijk anders moet je met een micrometer aan de gang.
Als je de zuigerveer in de cilinder drukt met de bovenzijde van de zuiger zit de zuigerveer precies goed en kan je op diverse plaatsen langs de cilinderwand meten. Mocht alles nog goed zijn kan je volstaan met de cilinderwanden "op te ruwen" om beter op de nieuwe zuigerveren in te laten lopen. Wel lekker alles in de motorolie zetten bij het monteren. ;)
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 09:01 #359127

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ja precies, Metar, ik ga nu eerst de zuigers eruit halen ( laat de krukas nog even zitten ) en aan de hand daarvan kan ik de volgende stap weer zetten. ( foto's komen er straks aan, hoop ik ).
Opruwen, wat houdt dat precies in.

Duidelijk Fer, kan ik op de een of andere manier controleren of die kleppen goed afdichten?

frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 09:38 #359139

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Frank,

ik denk, dat de "vuile" cilinder onvolledige verbranding is door b.v. een niet goed werkende verstuiver
-laat beide nazien
het kan ook aan de druk vande brandstofpomp liggen
-laat dit nazien

tip;
voor je de drijfstangen loshaalt, met een scherpe centerpons alle onderdelen in huidige stand markeren
b.v. cilinder 1
onderschaal en drijfstang beide 1x
bij cilinder 2 alles 2x
maak een tekeningetje met deze notities
ook de "stand" van de zuigers en drijfstang op krukas is belangrijk
deze niet 180 gr. verdraaien
dit i.v.m. "stand" zoals alles nu is "ingelopen"

bij de kop er op letten, dat de klepstelen niet te veel speling in de bussen hebben i.v.m. olieverbruik
-anders nieuwe geleiders plaatsen



ik gebruik voor ontvetten remmenreiniger, werkt prima
(spuitbus bij automaterialen zaak)
Laatst bewerkt: 20 jan 2013 09:46 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 09:40 #359140

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Zo, de zuigers zijn er ook uit. Ik heb zowel de zuigers als de cilinders uitgebreid bekeken en betast, en eerlijk, ik kan geen onregelmatigheid ontdekken ( nee, een micrometer heb ik niet ). Het enige dat opvalt is dat de zuigerveren van 2 zwarter zijn dan van 1. En dat het cm dikke randje bovenin cilinder 2 wat meer aangekoekt is dan van 1.



Fer, je begreep het al, ik ben doodsbenauwd om die krukas eruit te halen. Nou ja eruit zal wel lukken, maar d’r weer in hè :) .
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 09:43 #359142

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je Ardea, ik heb inderdaad alles gemerkt en in de stand zoals het eruit kwam op tekening en in de deksel van een kartonnen doos gefixeerd.
Tot hier kan ik het. Maar die krukas eruithalen, ik weet het niet hoor.
frank

Lees nu pas het eerste stukje van je bericht. Die verstuivers en brandstofpomp, ja daar zal / moet ik ook aandacht aan gaan besteden.
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 20 jan 2013 10:03 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 10:02 #359151

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
[vriendelijkdochovertuigendmodusgezichtaan] Frank, nu even doorzetten en diep ademhalen. Je bent nu zo ver dat je niet moet gaan liggen rommelen. Zuigers, cylinder, krukas,drijfstangen, kop naar de specialist en alles laten na meten. Dus Big end (drijfstang aan krukaslager), small end (zuiger aan drijfstang lagerbus) cylinderwand op maat EN rondheid, zuigers, zuigerveren, de hele bende.
Eerst onderzoeken of je krukaslagers nog kan vinden en bij voorkeur per definitie vervangen. (Niet duur en een versleten krukaslager verkloot de hele bende in no time en je kunt de hele excercitie weer herhalen).

Goed noteren wat de specialist je na meting adviseert, liefst meetgegevens mee nemen en hier terug koppelen. En dan onderdelen opsporen, beslissen, bestellen of op zoek naar een andere motor (Ik ga er niet van uit, maar dat kan nog steeds gebeuren).
[vriendelijkdochovertuigendmodusgezichtuit]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 10:03 #359152

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Frank,
't blok;
als er geen krassen in de cilinderwanden en op de zuigers zitten, zou ik het er op wagen deze zonder "reparatie" te hergebruiken
kijk wel goed of er in de lagerschalen en op de krukas ook geen krassen of "blauwe plekken" (oververhitting) aanwezig is
alles heel goed schoonmaken en met nieuwe veren monteren
zuigers met veren d.m.v. een dun rondgebogen stukje blik er omheen terugplaatsen, zo is het simpel te monteren
dan kan je de krukas laten zitten

de kop;
kijk goed naar de zittingen en kleppen
wel aan te raden even "inslijpen"
en met een smal strookje van sigarettenvloeitje rondom controleren
meet ook de breedte van draagvlak op
bij te breed ,zitting laten aanpassen (speciale frees voor nodig)

als er vragen zijn "hoor" ik het wel

mvg. Hanno (ex dieselmonteur fa.Enkes , Voorburg)
Laatst bewerkt: 20 jan 2013 10:16 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 10:13 #359163

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Koko en Hanno, ik ben heel blij met beide reacties! Maar ja, nu zal ik toch zelf moeten beslissen. Denk dat ik het werk voor vandaag even laat rusten ( vindt m’n vrouw ook niet erg ) nog eens uitgebreid ga studeren op de huidige situatie, en dan neem ik morgen of zo de beslissing wel wat ik ga doen.
Het is toch zo dat ik nu in vaarwater kom, waar ik me niet thuis voel, en eerlijk gezegd voelt het (nog?) niet goed om ook die krukas eruit te halen.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 10:22 #359170

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
frankrijk schreef :
Koko en Hanno, ik ben heel blij met beide reacties! Maar ja, nu zal ik toch zelf moeten beslissen. Denk dat ik het werk voor vandaag even laat rusten ( vindt m’n vrouw ook niet erg ) nog eens uitgebreid ga studeren op de huidige situatie, en dan neem ik morgen of zo de beslissing wel wat ik ga doen.
Het is toch zo dat ik nu in vaarwater kom, waar ik me niet thuis voel, en eerlijk gezegd voelt het (nog?) niet goed om ook die krukas eruit te halen.
frank

Heb het hele verhaal gevolgd! Je bent al zover gekomen, dat de krukas er ook nog wel bij kan! Is niet veel moeilijker dan wat je al gedaan hebt!
Maar wat daarna?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl