Zoals gezegd, m’n eerste klusje van vanochtend was het vliegwielhuis verwijderen. Na een paar extra steunen onder het motorblok te hebben gezet, was dat een ‘fluitje van een cent’.
Zoals te zien op de foto’s, heeft Renault ( of kubota?) gekozen voor een iets andere bevestiging tussen vliegwiel en keerkoppeling ( niet dat het iets uitmaakt) Dient dit als dempplaat?
Wat wel opviel, was een klein plasje olie op de bodem van het vliegwielhuis, waarbij ik aanneem dat de keerring wat olie doorlaat? Die zal ik dus vervangen. Oh, jee, dan moet het vliegwiel eraf, de krukas los, wat toch al moet vanwege de zuigers, die er uit moeten.
Ik vind het nu opeens wel erg ver gaan,wat ik met m’n beperkte technische kennis aan het doen ben.
Maar, ja wie A gezegd heeft moet ook B zeggen, slik.
Tussen vliegwielhuis en blok zit een in redelijke staat verkerende pakking. Volgens mij heeft die pakking amper functie, dus ik geloof niet dat ik die hoef te vervangen door een nieuwe?
Nu ik de keerkoppeling toch los heb ( nou, ja zit nog wel aan het vliegwielhuis vast ) vraag ik me af of ik daar iets mee moet. Vooruit varen ging altijd prima, maar achteruit schakelde de keerkoppeling slecht in en ik had altijd het idee dat ik vermogen te kort kwam in z’n achteruit. Die keerkoppeling reviseren is geen optie ( veel te duur ). Maar wellicht is er beperkt nog iets mogelijk?
Het viel me al wel op dat die keerkoppeling er eerder af is geweest, gezien de lelijke pakking die ze er tussen gezet hebben, kijk maar:
Ik vraag me af, of het mogelijk is ( met de motor in de garage ) om straks als de revisie uitgevoerd is te checken hoeveel kracht er aan de uitgaande as ter beschikking komt, zowel met de keerkoppeling in vooruit als achteruit.
Ik bedoel, het is een beetje zuur, als ik de boel weer in de boot heb ingebouwd, om er achter te komen dat de keerkoppeling onvoldoende kracht aan de schroef doorgeeft. Of misschien is het zelfs zo, dat ik onwetend ben en er sowieso heel veel kracht verloren gaat. Is dit een beetje duidelijk? Zijn daar mogelijkheden toe?
Bon, tot zover m’n avontuurtje en vragen. Nu eerst de boel maar grondig schoonmaken en ontroesten.
frank