frankrijk schreef :
Oei, Koko, dat klinkt gelijk wel weer erg professioneel. Ik heb de vlakken met een blokje met nat schuurpapier 500 geschuurd. Ik twijfelde nog of ik met 800 en daarna 1000 zou schuren, maar dat leek me een beetje overdreven, of niet?
frank
Nou, professioneel is het zeker niet, die mannen doen dat weer heel anders. Dit is eerder een poor mans solution, maar wel een waar al hele generaties engelse motoren in ieder geval het lang mee uithielden. Ik heb op die manier destijds zelfs mijn aluminium kop gevlakt, al zou ik dat nu laten doen (is echt wel een stuk beter, omdat hij dan ook haaks blijft).
Een blokje met schuurpapier klinkt niet goed.
De bedoeling is dat je het hele pasvlak (de randen zeg maar) ook werkelijk vlak schuurt over eeuhhhh......het hele pasvlak. En dan bedoel ik dat als je een deksel (of bijv. je kleppendeksel, of het huis van je KK) op een helemaal vlakke plaat legt hij nergens meer mag kieren. Dat bereik je alleen maar als je het geheel op een vlakke plaat schuurt. Een andere omschrijving is dat het deksel dan niet meer mag wiebelen.
Dat doe je om overal een goede afdichting te krijgen. Een pakking helpt daar ook bij, maar het moet eigenlijk uitzichzelf al 99,9% goed zijn, zodat de pakking dat laatste beetje maar hoeft af te sluiten.
Een mooie test is om het hele pasvlak met een stift te bewerken, zodat je na het schuren kunt zien of de kleur overal is verdwenen. Als je er direct mee begint zie je vrij snel hoe ernstig het is of dat het meevalt.
Een blokje met schuurpapier klinkt niet goed omdat het de indruk wekt dat je de pasvlakken centimeter voor centimeter (bij wijze van spreken) mooi glad en schoon hebt geschuurd, maar dus waarschijnlijk ook hier een daar "deukjes" en rond ipv vlak. Nou loopt het niet zo'n vaart met p500 op het handje, maar dat moet je dus niet doen.
Denk er wel goed aan dat slijpkorrels, maar ook het slijpsel van je schuurpapier ECHT NIET thuis horen in het inwendige, dus MEGA GOED schoonmaken. Het is anders alsof je zand door je olie mengt anders (en dat is niet eens heel erg overdreven).
Probeer geen haast te krijgen, en helemaal niet tegen de tijd dat de motor weer in elkaar kan. Blijf grondig werken!