Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 10:24 #359173

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Frank,

doe het zeker rustig aan
ik weet niet hoe oud en hoeveel motoruren er op zitten
als je de krukas eruit haalt, heb je kans dat hij geslepen moet worden
dan moet je overmaat lagerschalen zien te kopen!
zijn deze nog te koop?

nog een tip;
bekijk de tuimelaars waar deze de stoterstangen raken
let op, dat er GEEN "platte" kant/stukje op de ronding zit
zo ja , deze laten slijpen, anders kan je de kleppen niet goed afstellen

Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 10:29 #359174

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
mbt je vraag schoonmaken kop;
ik heb dit 2x gedaan door eerst de boel los te weken met iets als terpetine/wasbenzine en daarna van messing een schraapmesje gemaakt (denk aan de vorm van een beitel)omdat ik ook vooraf bedacht had ik wil geen krassen. Dit ging prima en de kool gaat er wel af.

maar als een specialist nog een beter tip heeft,
be my guest..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 13:56 #359248

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Frank,

heel slim om het even te laten rusten. Lees je er nog eens rustig op in, kijk nog eens aan wat voor reacties er nog meer komen en loop nog eens een rondje om het blok. Wellicht eerst maar informeren of je de onderdelen nog kan krijgen. Er is meer dan genoeg te doen aan de rest, dus je hoeft je niet te vervelen. Dat carter gaat zonder jou nergens heen.

Hanno heeft veel meer ervaring dan ik, maar net als ik kan ook hij het blok niet "live" zien. Dan is meten een objectievere graadmeter en de monteur die dat voor je doet heeft ook vast heel wat ervaring en advies voor je. Als je vind dat dat advies erg afwijkt van wat je verwacht had, kan je altijd nog de meetgegevens alhier posten.



Over de stoterstangen: kijk ook even of ze nog recht zijn (rollen op vlakke plaat). Anders blijf je stellen.

Wijsheid toegewenst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 14:56 #359267

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja laten afpersen en maar je kan ook de zittingen bekijken als je de kleppen licht ,ziet dit er goed uit dan zullen de kleppen wel afsluiten
Ik heb zelf meetmateriaal dat ik gebruik (soort latoenkoper 0.02 mm
kleppen niet verdraaien ivm met slijtbeeld, dus markeren

Verder tips.

Alle lage schalen MOETEN weer op de zelfde manier terug ander kan de boel gaan vreten dit geld ook voor de positie van de drijfstangen en eigenlijk alle draaiende onderdelen MOETEN echt precies weer zo in elkaar als je ze uit elkaar heb gehaald.

Krukas hoeft niet geslepen te worden , dit is niet te betalen en geloof nooit dat deze zo ver is versleten dan je naar een overmaat lager schaal moet gaan.

Oude pakking verwijder met bv een stuk messing/koper plaat dat niet te scherp , ja kan ook de kop even laten week in een vloeistof als terpentine


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 14:58 #359269

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zie dat er al veel tips zijn gegeven die op van mij lijken wat hebben we toch veel kennis op het forum :) super



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 14:59 #359271

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Frank nog een vraag zaten de zuigerveren vast van de zware cilinder

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 16:06 #359284

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Er is inderdaad heel wat vakmanschap aanwezig, Fer! Dank jullie wel voor alle tips.
Fer, de zuigerveren waren allemaal los. Dwz, ik kon ze zonder moeite rond de zuiger draaien.
Ik heb alle delen gemerkt en op de goeie volgorde op een stuk karton gefixeerd. Dus het moet me lukken om het goed terug te plaatsen.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 20 jan 2013 18:09 #359339

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoi Frank,

Je moet zeker niet bang zijn en alles kan los en goed beschrijven hoe het zat.

Ikzelf heb mijn arona motor zoals eerder gezegd gereviseerd en dat hele motor gebeuren was voor mij ook nieuw. ik ben van beroep telecom monteur en houtbewerking als hobby. Ook ik heb de krukas etc allemaal los gehad echt ieder deel en wonder boven wonder het blokje terug in elkaar.

Het heeft mij mede door het gebrek aan onderdelen veel zoekwerk 2 maand geduurd toen alles weer in elkaar zat en ik toen toch met twijfel de contact sleutel omdraaide kwam alles goed.

Succes.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 06:03 #359439

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bij twijfel, mag ik er altijd graag even een nachtje over slapen :) .

JesseJohn, bedankt om me een hart onder de riem te steken. Mooi, dat het bij jou zo goed gelukt is trouwens!

Hanno, de motor heeft een kleine 2000 draaiuren.
Jij haalde terecht aan om de verstuivers te ( laten ) testen.
Mijn theorie: Een niet goed werkende verstuiver zou natuurlijk de oorzaak van de zwarte aanslag in cilinder 2 kunnen zijn. Ook rond de kleppen is het erg aangeslagen. Daardoor zou die klep niet meer goed kunnen afsluiten. Wellicht heb ik daardoor zo’n lage compressie in cilinder 2 gemeten? Het zou dan dus helemaal niet aan de te ver ingesleten zuigerveren hoeven liggen dat de compressie in cilinder 2 te laag was?
Ik merk dit op, omdat ik vind dat de zuigers en cilinders er zo mooi en absoluut onbeschadigd uitzien.
Wel zou ik graag de zwarte koolaanslag verwijderen, is daar een speciaal oplosmiddel voor? Of verdwijnt dat straks vanzelf als de motor weer goed loopt?

De pomp zelf zal wel goed zijn, want de andere cilinder heeft nergens last van ( zei de leek).

Voordat ik dus de krukas eruit ga halen wil ik eerst eens weten hoe het met de verstuivers staat en hoe goed de kleppen nog afsluiten.

Koko, een goeie vriend van bood aan om een collega van hem (dieselmonteur!) even mee te laten kijken, dus ik hoop dat die van de week langs kan komen.

Nar aanleiding van alle bevindingen kan ik dan m’n beslissingen nemen.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 07:47 #359452

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Dag Frank,

gelukkig heb je iemand die er naar kan kijken , van hieruit is het moeilijk te beoordelen
het lijkt er zeker op, dat die verstuiver de boosdoener is
vroeger gebruikten we TRI om alles grondig te reinigen, maar dat is niet meer te koop
ik weet even niet, wat er nu gebruikt wordt
als je mazzel hebt hoeft hij dus niet verder uit elkaar (hoop ik)
neem er de tijd voor
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 09:45 #359478

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
frankrijk schreef :
Bij twijfel, mag ik er altijd graag even een nachtje over slapen :) .

JesseJohn, bedankt om me een hart onder de riem te steken. Mooi, dat het bij jou zo goed gelukt is trouwens!

Hanno, de motor heeft een kleine 2000 draaiuren.
Jij haalde terecht aan om de verstuivers te ( laten ) testen.
Mijn theorie: Een niet goed werkende verstuiver zou natuurlijk de oorzaak van de zwarte aanslag in cilinder 2 kunnen zijn. Ook rond de kleppen is het erg aangeslagen. Daardoor zou die klep niet meer goed kunnen afsluiten. Wellicht heb ik daardoor zo’n lage compressie in cilinder 2 gemeten? Het zou dan dus helemaal niet aan de te ver ingesleten zuigerveren hoeven liggen dat de compressie in cilinder 2 te laag was?
Ik merk dit op, omdat ik vind dat de zuigers en cilinders er zo mooi en absoluut onbeschadigd uitzien.
Wel zou ik graag de zwarte koolaanslag verwijderen, is daar een speciaal oplosmiddel voor? Of verdwijnt dat straks vanzelf als de motor weer goed loopt?

De pomp zelf zal wel goed zijn, want de andere cilinder heeft nergens last van ( zei de leek).

Voordat ik dus de krukas eruit ga halen wil ik eerst eens weten hoe het met de verstuivers staat en hoe goed de kleppen nog afsluiten.

Koko, een goeie vriend van bood aan om een collega van hem (dieselmonteur!) even mee te laten kijken, dus ik hoop dat die van de week langs kan komen.

Nar aanleiding van alle bevindingen kan ik dan m’n beslissingen nemen.
frank

De brandstofpomp bestaat uit twee onafhankelijke plunjers(voor elke cilinder een).
Een van de twee kan beschadigd of vastgelopen zijn!
Gelukkig komt het niet veel voor bij motoren op gasolie! Ik heb het echter wel meegemaakt t.g.v.defect brandstof filter.
Staaldeeltje tussen plunjer en barrel (cilinder waar plunjer in beweegt), invreten en vast!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 09:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 16:35 #359612

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Had even niet in de gaten dat je maar 2000 uur op de teller heb staan , het kan zijn dat er een cilinder beschadigt is of versleten maar zou me nu even gaan consternatie op de verstuivers en de kleppen zitting


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 19:57 #359757

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dankjewel Hanno, Douwe en Fer, moet nu dus eerst een adresje zoeken om de verstuivers en pomp te laten testen. wellicht weet die monteur die langskomt iets? Of zou je dat zelf kunnen doen?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 20:24 #359782

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nee dat kan je niet zelf doen


De pomp zelf zal wel in orden zijn en het enige wat stuk of slecht kan zijn is het persklepje en de veer er onder kan gebroken zijn.

Dit kan je zelf controleren


http://s810.beta.photobucket.com/user/ferdinand1974/media/perklep-1.jpg.html?sort=3&o=155

Het kan zijn dat de klep is gecorrodeerd door bv water in de brandstof dan sluit de klep niet goed af (zie rode pijl) of het veertje is gebroken.

Pomp weg brengen kost je veel geld en is eigenlijk nooit nodig , maar valt goed aan te verdienen als iemand hem weg brengt en goed gelovig is

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:34 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 20:28 #359784

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Dank je, nee, Fer,ik ben niet zo heel goedgelovig.
(krijg alleen je plaatje / link niet in beeld :)).
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 20:32 #359788

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb die link gerepareerd. Is niet erg duidelijk geworden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 21 jan 2013 20:36 #359793

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ben met me aaaaipad bezig en heb je moeite foto's te plaatsen zal morgen e ven op me vaste pc de link in orden maken



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 08:18 #359901

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ja 2000 uur is niet zo veel
wat ik alleen even niet kan volgen is het grote olieverbruik
-was dit door lekkage?
-kwam er een overdreven blauwe walm uit de uilaat?
(iets mag, omdat het een direct gekoelde motor is)
in dat geval kan het zijn, dat er olie werd aangezogen langs de klepstelen
deze "speling" kan ook overdruk in het carter geven
vanaf hier is het een beetje gissen
bij montage klepseals monteren
dit zijn rubberen O ringetjes om de klepsteel, die er voor zorgen dat er "geen?" olie langs de steel in verbrandingsruimte komt

als er verder weinig "schade"is te zien zou ik de krukas niet demonteren

bij mij was er een lekkage op de middelste aansluiting persleiding op de pomp
ik heb bij mijn MD17C ook de pomp persklepjes uit elkaar gehaald
het betreft een Bosch pomp en in de buurt zit een reperateur
de onderdelen per cilinder apart neerleggen
bij mij heb ik nieuwe koperen en rubberen O ringetjes gemonteerd
lekkage is over

de verstuivers zou ik bij een prof. laten nazien
zij beschikken over de juiste gereedschappen (testbank)
of "ruilsetje" kopen

klus ze
Hanno
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 08:34 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 11:03 #359955

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ardea schreef :
ja 2000 uur is niet zo veel
wat ik alleen even niet kan volgen is het grote olieverbruik
-was dit door lekkage?
-kwam er een overdreven blauwe walm uit de uilaat?
(iets mag, omdat het een direct gekoelde motor is)
in dat geval kan het zijn, dat er olie werd aangezogen langs de klepstelen
deze "speling" kan ook overdruk in het carter geven
vanaf hier is het een beetje gissen
bij montage klepseals monteren
dit zijn rubberen O ringetjes om de klepsteel, die er voor zorgen dat er "geen?" olie langs de steel in verbrandingsruimte komt

als er verder weinig "schade"is te zien zou ik de krukas niet demonteren

bij mij was er een lekkage op de middelste aansluiting persleiding op de pomp
ik heb bij mijn MD17C ook de pomp persklepjes uit elkaar gehaald
het betreft een Bosch pomp en in de buurt zit een reperateur
de onderdelen per cilinder apart neerleggen
bij mij heb ik nieuwe koperen en rubberen O ringetjes gemonteerd
lekkage is over

de verstuivers zou ik bij een prof. laten nazien
zij beschikken over de juiste gereedschappen (testbank)
of "ruilsetje" kopen

klus ze
Hanno
Een vraagje? Had je een lekke hogedrukleidig en die gerepareerd met koper en rubber o-ring?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 11:52 #359977

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
douwe,

helaas wel de klok horen ................
ja bij een Boschpomp zitten koperen en rubberen ringetjes
als je het niet gelooft, ga op Google zoeken
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 11:53 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 11:57 #359979

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ardea schreef :
douwe,

helaas wel de klok horen ................
ja bij een Boschpomp zitten koperen en rubberen ringetjes
als je het niet gelooft, ga op Google zoeken

Niet direct boos worden, ik stel alleen een vraag!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 12:40 #359998

douwe schreef :
Ardea schreef :
douwe,

helaas wel de klok horen ................
ja bij een Boschpomp zitten koperen en rubberen ringetjes
als je het niet gelooft, ga op Google zoeken

Niet direct boos worden, ik stel alleen een vraag!
'

O,jee....
drie monteurs op een klein motortje :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 13:05 #360012

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ja leuk hé
dat noemen ze "sleutelen" met aftandsbediening

en boos worden, waarom zou ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 13:12 #360015

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
...of de beste stuurlui staan aan wal, wil je zeker bedoelen met ''sleutelen met afstandsbediening..''.....?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 22 jan 2013 14:56 #360079

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Fly-Tour schreef :
...of de beste stuurlui staan aan wal, wil je zeker bedoelen met ''sleutelen met afstandsbediening..''.....?

even goed lezen wat er al geschreven is
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 14:57 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl