Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: motor eruit en boot blijft in het water.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 jan 2013 20:53 #361996

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Sorry Hanno, was even uit m'n gedachten. Jij en Fer zitten iig op één lijn met remmenreiniger.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 jan 2013 20:59 #362001

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Frank

Als de monteur je kleppen gaat slijpen maak er even een filmpje van als dit kan , wel,leuk voor het forum.

Ik heb zelf verloopig geen slijpklus ander had ik hem even gemaakt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 jan 2013 21:34 #362023

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
frankrijk schreef :
Fer schreef :
Voor alles waar waar je geen pakking voor kan maken


MvgFer

Ik hoop eigenlijk dat er niet zo veel overblijft waar ik geen pakking voor heb, maar ik heb ook een paar keer in het handboek gelezen dat het slim is om de pakking met een vloeibare pakking in te smeren. Bijvoorbeeld bij alle 3 de 'deksels' van de injectiepomp. Daar gebruik ik dan ook die blauwe vloeibare pakking voor?
frank


Ja dat kan


Let wel even op dat de pakking onder de brandstofpomp de zelfde dikte heeft ander veranderd het inspuit komend en loopt de motor slecht of niet


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 jan 2013 21:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 27 jan 2013 23:09 #362059

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Mag ik er op wijzen dat het belangrijk is dat je eerst de zetels moet fraizen (45 graden???) de zelfde hoek de kleppen slijpen en daarna in schuren voor een optimaal resultaat (draag/sluitvlak)
Klep (slijp)hoeken kunnen nog wel eens afwijken zie spec.
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 06:15 #362061

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nou Fer, dat filmpje maken zal wel lukken. Maar je schat me erg hoog in door te veronderstellen dat ik het filmpje hier geplaatst krijg. Ik zal het proberen.

Dank je Henk, ik zal het die monteur vanavond nog even voorzichtig influisteren, met de specificaties erbij.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 09:08 #362102

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Hierbij een paar foto's van mijn A Ford motor revisie.Hierbij heb ik een ouderwetse machiene gebruikt,waarvan je de slijpstenen kunt verwisselen (fijn of grof)deze kan je dan weer in de juiste hoek slijpen mer een standaard met een diamant.Deze zijklepper heeft geen stel mogelijkheid.
Juiste speling door het afslijpen van de klepsteel (preciesie werk)






Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 09:13 #362103

Nou , hier heb je het veiligheids datablad van een motorreiniger ( Motip) en remmenreiniger ( Motip).
www.motip.be/motip_upload/lijn...MSDS/NL/WEBL1112.pdf
www.motip.be/motip_upload/lijn...MSDS/NL/WEBL1108.pdf
Staat bij de motorreiniger op pagina 3 duidelijk dat het bij het chemisch afval moet.
En de ontstekingstemperatuur ( ongeveer hetzelfde als zelfontbrandingstemperatuur)van beide is niet veel anders als van dieselolie . De vlampunten zijn zelfs hoog te noemen.
Diesel en benzine liggen met vlampunt op -23 en +60 graden en kunnen dus veel makkelijker aangestoken worden.Met de reinigers gaat dat niet eens meer.
De waarschuwing voor de brandbaarheid slaat dus enkel op het drijfgas wat voor vrijwel alle spuitbussen butaan(evt. met propaan) is.
Valt dus wel mee met die brandbaarheid.
Grappig genoeg wijzen de gelijke vlampunten en ontstekingstemperaturen en de verdere er ook op dat het vrijwel hetzelfde spul is!
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 09:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 09:23 #362106

frankrijk schreef :
Nou Fer, dat filmpje maken zal wel lukken. Maar je schat me erg hoog in door te veronderstellen dat ik het filmpje hier geplaatst krijg. Ik zal het proberen.

Dank je Henk, ik zal het die monteur vanavond nog even voorzichtig influisteren, met de specificaties erbij.
frank

Een filmpje plaatsen gaat het makkelijkst als je het eerst upload naar Youtube en dan hier de link plaatst.
Moet je wel een Youtube(google) account hebben.
Overigens staan er gegarandeerd al filmpjes in Youtube over kleppen slijpen.Maar vaak moet je dan in het Engels zoeken.
Zal eens snuffelen.
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 09:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 19:44 #362327

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
henk4711 schreef :
Mag ik er op wijzen dat het belangrijk is dat je eerst de zetels moet fraizen (45 graden???) de zelfde hoek de kleppen slijpen en daarna in schuren voor een optimaal resultaat (draag/sluitvlak)
Klep (slijp)hoeken kunnen nog wel eens afwijken zie spec.

hier ben ik het helaas niet mee eens
de hoek van de klep is bepalend, die koop je standaard zo per merk en type
de hoek van de frais dient hierbij gekozen te worden
"opschonen" van zittingen dient heel suptiel gedaan te worden, zodat deze niet te breed worden
indien de zitting toch te breed werd, moest ik met de andere kant van de frais ca. 30 graden hoek deze weer smaller maken
bij fa. Enkes hadden we een zeer uitgebreide set
-diverse diktes i.v.m. dikte klepsteel
-diverse fraizen met verloopstukken en div. hoeken
iedere frais had aan de "andere kant" frais om zitting te versmallen
alles was handwerk wat met gevoel gedaan moest worden
(net zoals bij b.v. draadtappen)
let wel wij kregen alleen het blok binnen van vele merken
ook bij veel benzine koppen stelliet zittingen i.v.m. gasombouw geplaatst
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 19:45 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 19:52 #362335

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
henk4711 schreef :
Hierbij een paar foto's van mijn A Ford motor revisie.Hierbij heb ik een ouderwetse machiene gebruikt,waarvan je de slijpstenen kunt verwisselen (fijn of grof)deze kan je dan weer in de juiste hoek slijpen mer een standaard met een diamant.Deze zijklepper heeft geen stel mogelijkheid.
Juiste speling door het afslijpen van de klepsteel (preciesie werk)







even een vraag;
het passlijpen van klepsteel vind ik vreemd
zitten er onder de stoter busjes geen vulplaatjes?
bij mijn ex. Jaguar XK120 roadster uit 1948 was dit zo


Laatst bewerkt: 28 jan 2013 19:58 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 20:02 #362340

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het lijkt me voor Frank het beste zich te richten op de specificaties voor zijn type motor. In principe hoeft er niet vreselijk veel mis te zijn met zijn kleppen en klepzittingen en zou het schoonmaken en licht kleppen slijpen voldoende kunnen zijn. Mocht het dan eventueel alsnog lekken kan er altijd nog dieper op worden in gegaan.

Frank, ik testte de afdichting van mijn kleppen na slijpen door wasbenzine in de openingen te gieten en te kijken of dat doorlekte in de kop. Wasbenzine kruipt nogal, zodat je er een redelijk beeld mee krijgt. Er zijn ongetwijfeld andere (professionelere) methodes, maar deze is in jouw schuur tenminste haalbaar. De monteur die je komt helpen bij het slijpen houdt heus wel een ervaren oogje in het zeil en zal het echt wel zien als er meer moet gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 20:14 #362346

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Denk ik ook wel Koko, helaas moest hij vanavond werken, dus komt hij waarschijnlijk morgenavond. Eerst maar eens zijn aktie afwachten.
frank

ps. prachtige auto Hanno!
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 20:27 #362350

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Ja Frank dat was een echt race monster top 213 echte km
ik heb er in 1968 en 69 in gereden
was wel heel gevaarlijk om zo hard in te rijden
de BMW 2002 ti tjes bleven nergens
helaas mankeerde er veel aan en restauratie kom ik toen niet betalen
zoop olie en 1 : 3 á 60 ct was toen ook niet goedkoop
heb hem aan hr. de Munnik van 't Autotron verkocht
totale restauratiekoste ca. 75000 gulden!!!
huidige waarde ca. 90000 euro

werk se verder aan 't dieseltje
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 20:42 #362363

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
frankrijk schreef :
Denk ik ook wel Koko, helaas moest hij vanavond werken, dus komt hij waarschijnlijk morgenavond. Eerst maar eens zijn aktie afwachten.
frank

ps. prachtige auto Hanno!

Het zal vast goed komen en de klepenzittinghoek kan bij elke motor type anders zijn en maakt niet zo veel uit dat dit iets gaat afwijken mij handslijpen als ze maar weer goed afdichten



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 22:12 #362414

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
@Ardea
Ik weet niet wat ik verkeerd gezegd heb ???
Door het inslaan zal je het sluitvlak moeten fraizen,motoren verschillen van sluithoek.Daarvoor zijn div.slijpstenen/fraizen,de slijpsteen slijt natuurlijk ook in,die kan je dan weer opfrissen door die "af te draaien"
Natuurlijk is het opfrissen en niet zomaar materiaal weghalen.Wel moet de klep dan ook in een machine bewerkt worden.Het draagvlak zal zeker ca.3mm moeten wezen.Wat te controleren is door wat potlood streepjes te plaatsen.Door de klep op de zitting te draaien is duidelijk het draagvlak te zien.Met pasta slijpen lijkt het of je een groot gedeelte geslepen hebt maar als je het schoonmaakt en dan de potlood streepjes manier toepast zal je zien dat het veel minder is.Voor klep lekkage benzine motoren heb ik een bougie met een aansluiting voor een luchtslang (voor gemonteerde kop)
Wat betreft het afstellen van de kleppen van de foto's.
T/A/B/V8 motoren van Ford hadden geen afstel mogelijkheid,hier van moest je de klepvoet afslijpen wat erg precies kwam.Als het te veel was moest je of een nieuwe klep pasmaken of de zitting licht in fraizen.
Het is dus belangrijk dat de draagvlakken zitting/klep overeen komen
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 28 jan 2013 22:15 #362417

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Ardea schreef :
Ja Frank dat was een echt race monster top 213 echte km
ik heb er in 1968 en 69 in gereden
was wel heel gevaarlijk om zo hard in te rijden
de BMW 2002 ti tjes bleven nergens
helaas mankeerde er veel aan en restauratie kom ik toen niet betalen
zoop olie en 1 : 3 á 60 ct was toen ook niet goedkoop
heb hem aan hr. de Munnik van 't Autotron verkocht
totale restauratiekoste ca. 75000 gulden!!!
huidige waarde ca. 90000 euro

werk se verder aan 't dieseltje
Hanno

de Munnik,da's lang geleden :cheer:
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 22:17 door henk4711.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 06:35 #362466

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Dag Henk,
je hebt niets verkeerd gezegd, maar volgens mijn info is de hoek van de klep bindend
het is zeker een hele klus om bij die motor de speling te stellen
iets te veel en een andere klep pakken :blush:
is er geen mogenlijkheid om het aan te passen met sims?

hr. de Munnik heeft hem prive gerestaureerd
Hanno
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 08:39 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:10 #362624

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Uhmm, ik heb 2 probleempjes. Zojuist kreeg ik de offerte binnen voor zuigerveren, pakkingen, enz., maar:

Fer, eerder in dit draadje adviseerde je me om een setje extra zuigerveren te bestellen, maar nu ik de prijs zie ( 88 euro ex btw per setje), twijfel ik daar toch wel even over of dat echt nodig is?

Mijn temperatuurmeter heeft nog nooit gewerkt, ik had al eens een nieuwe temperatuurmeter geplaatst. Een nieuwe censor kost toch wel duur ( 52 euro ex ), kan ik zonder dat de motor draait die censor op de een of andere manier controleren?

Alvast bedankt! frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:20 #362630

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Hoi Frank,

koop een boot en ........ , maar ook betaal je ....
extra veren?
heb je plannen in nog een keer?

temperatuurmeter en sensor thuis onder de kraan testen(wel op 12V aansluiten)
even op MP zoeken

Hanno
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 15:22 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:24 #362634

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nee, Hanno, één keer is genoeg, maar volgens Fer sneuvelt er altijd wel een veer bij het plaatsen van de zuigers?

Dank je, die temperatuursensor ga ik vanavond testen. Vraag me nog af hoe ik een en ander aan moet sluiten. ( heb nu helaas geen tijd, is voor later vanavond ).
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 15:25 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:28 #362636

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
Frank,
dan kan Fer niet goed "sleutelen"
als je zoals ik al eerder aangaf ze met een dun stukje blik erom monteert, gaat het niet fout
zo ging het bij Enkes ook (speciale sets)
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 15:31 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:35 #362639

  • henk4711
  • henk4711's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
maar volgens Fer sneuvelt er altijd wel een veer bij het plaatsen van de zuigers?


Zuigerveer tang kopen :) + een klemband om de zuigers te monteren.
Goed gereedschap is het halve werk !!!

Oeps !!! Hanno was me net voor :(
Groeten Henk

Iedereen is goed in iets !!!
Laatst bewerkt: 29 jan 2013 15:40 door henk4711.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:40 #362641

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
henk4711 schreef :
maar volgens Fer sneuvelt er altijd wel een veer bij het plaatsen van de zuigers?


Zuigerveer tang kopen :) + een klemband om de zuigers te monteren.
Goed gereedschap is het halve werk !!!

zo'n klemband is natuurlijk wat ik bij fa. Enkes ook gebruikte
MAAR voor 1x is een dun stukje blik eromheen ook prima
denk je dat ze in Indie e.d. ook speciaal gereedschap hebben?????? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:43 #362644

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Ok, duidelijk, ik begin maar met te kopen wat ik echt nodig heb.
Ik denk trouwens dat Fer bedoelde dat er bij een beginneling als ik iets sneuvelt, en niet dat dat voor hem geldt!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor eruit en boot blijft in het water. 29 jan 2013 15:47 #362645

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
frankrijk schreef :
Uhmm, ik heb 2 probleempjes. Zojuist kreeg ik de offerte binnen voor zuigerveren, pakkingen, enz., maar:

Fer, eerder in dit draadje adviseerde je me om een setje extra zuigerveren te bestellen, maar nu ik de prijs zie ( 88 euro ex btw per setje), twijfel ik daar toch wel even over of dat echt nodig is?

Mijn temperatuurmeter heeft nog nooit gewerkt, ik had al eens een nieuwe temperatuurmeter geplaatst. Een nieuwe censor kost toch wel duur ( 52 euro ex ), kan ik zonder dat de motor draait die censor op de een of andere manier controleren?

Alvast bedankt! frank

Ik had je ook geadviseerd om moet nieuwe zuigerveren in een oude cilinder te gebruiken maar als je het toch wilt doen ga je gang het kan mee vallen maar ook tegen en je kan altijd later nog een extra set kopen moge het mis gaan


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl