Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 24 juni 2014 18:44 #526989

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Succes!.......ik ga dit volgen.

De evolution staat ook op mijn lijstje.
Die P70 staat heel netjes naast mn I70. B)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 24 juni 2014 19:04 #526994

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Mooi spul, wel flink aan de prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 24 juni 2014 19:56 #527014

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Mooi, toch maar aangeschaft! Als je extra handjes nodig hebt dan hoor ik het wel.
Laatst bewerkt: 24 juni 2014 19:57 door Maxi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 24 juni 2014 20:27 #527028

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ga dit topic ook volgen.

Heb een boot van 4,5 ton bij 10,40 meter en een simrad TP22 die tot 5 ton geschikt is en die stuurt de boot best goed, ook in golven. Simrad heeft overigens ook de tp32 die tot 6,3 ton gaat.
Zou het echter wel liever onderdeks hebben en als het echt een stuk beter is dan sta ik er voor open.

Besef wel dat een automaat hoe slim hij ook is de vaareigenschappen niet optimaliseert (het gedrag wat je noemt hoort ook bij het type schip met veel volume onderin), laat staan dat hij op een aanstormend brekende golf anticipeert.
Voor dit type schip zou ik eerder richting een wind piloot denken, heb je dat ook overwogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 24 juni 2014 20:52 #527039

jouzers schreef :
Besef wel dat een automaat hoe slim hij ook is de vaareigenschappen niet optimaliseert (het gedrag wat je noemt hoort ook bij het type schip met veel volume onderin), laat staan dat hij op een aanstormend brekende golf anticipeert.
Voor dit type schip zou ik eerder richting een wind piloot denken, heb je dat ook overwogen?

Of een windpilot wél anticipeert betwijfel ik, maar deze zijn meestal wel veel sneller en met een hoog koppel.
Maar die Raymarine EV zijn zeer geavanceerde dingen! Zie eerder draadje over wat er tegenwoordig gemeten wordt!

Maar IlCigno, waarom ben je niet voor een onderdeks systeem gegaan? Dan blijft het spul lekker droog en is het "engagen" met één druk op de knop voor elkaar zonder losse dingen in de kuip of op de kajuitbanken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 24 juni 2014 22:18 #527060

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
@Jouzers
Een windvaan is op dit moment niet aan de orde. Ik zou er best graag eentje hebben, maar ook met windvaan heb je nog steeds een betrouwbare autopilot nodig. Ik denk dat de kapiteinse ook niet zit te wachten op zo'n apparaat achterop.

@Nachtvlinder
Een onderdeks systeem is niet mogelijk op een C888, de ruimte om een kwadrant en stuurcilinder in te bouwen ontbreekt gewoon. Ook loopt de hennegatskoker van vlak tot dek, er zou alleen al daaraan een zeer forse verbouwing nodig zijn. Maar ik heb nog nooit problemen met water gehad, de bovendekse cilinder is voor mij prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 04:26 #527073

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
leuk project, maar ik kan me natuurlijk heel erg vergissen maar was er een tijdje geleden geen sprake van dat je je schip wou verkopen?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 04:32 #527074

Daar was inderdaad geen sprake van. Ben je niet in de war met Aernoud?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 07:16 #527102

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
jessejohn schreef :
ik kan me natuurlijk heel erg vergissen maar was er een tijdje geleden geen sprake van dat je je schip wou verkopen?
Euhh, nee. We erg blij met en tevreden over de il Cigno. Op de stuurautomaat na dan :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 07:52 #527117

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :

Of een windpilot wél anticipeert betwijfel ik, maar deze zijn meestal wel veel sneller en met een hoog koppel.
Maar die Raymarine EV zijn zeer geavanceerde dingen! Zie eerder draadje over wat er tegenwoordig gemeten wordt!

Echt vooruit zien kan een stuurautomaat natuurlijk niet. Echter golven hebben de neiging elkaar op te volgen. Wat een betere stuurautomaat nu doet is meten hoe golf 1,2,3,4 enz zich gedraagt. En zo kan die wel degelijk anticiperen op de volgende golf. Hoe beter de automaat hoe meer hij weet te analyseren. Bijvoorbeeld dat elke 3e golf iets heviger is. enz enz. Elk zo’n repeterende golf beschrijft men in de wiskunde met een harmonische functie. En stuurautomaat kan wel 10 of meer van deze functies bijhouden. Natuurlijk die ene uitzonderlijke golf…..
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 08:08 #527132

Ik heb dit jaar een autopilot ingebouwd in m´n J33. Ik voer op die boot met een Simrad TP22 (die heb
ik nu als reserve) en dat voldeed eigenlijk niet. Ik heb gekozen voor een onderdeks Raymarine systeem.
De nieuwe Evolution serie kwam toen net op de markt en met name in de UK (ebay) kon je met aantrekkelijke kortingen het oude SPX 10 systeem kopen.
Ik heb totaal € 1700,- uitgegeven voor SPX 10, roerstandterugmelder, lineaire drive type 1, kompasje en
een mooi i70 klokje. Het inbouwen is echt een behoorlijke klus maar het resultaat is echt niet vergelijkbaar met een bovendeks (tillen-drive) apparaat.
Ik kan niet anders dan iedereen die een pilot zoekt een onderdeks systeem aanraden, mits je daar de ruimte
voor hebt (zowel in je portemonnee als in je boot). @jouzers: kom maar een keertje langs als je geïnteresseerd bent.
@ il cigno: veel succes bij het installeren, ik ben wel jaloers op je evo-sensor. Ik moest nog eindeloos kalibreren....pfff.
Edit: in totale kosten de Jefa tiller arm vergeten: kost incl opsturen € 300,-
Moet nu alleen nog de gaitor installeren (rubber afsluit manchet om roerkoning)....


H
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 10:14 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 09:11 #527160

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
@ Timo: goede keus. Mijn zeilmaatje heeft zo'n simpele tillerpilot op zijn Kolibri 900. Wat voor de wind vooral opvalt: Hij is niet zozeer te traag, of te onnauwkeurig, maar vooral te laat.

Ik had geen keus: stuurwiel. Dus een SPX-5 gekocht. Bijkomend voordeel: die stuurt met een Gyro. En is er dus wel op tijd bij.

Wat me nog de meeste hoofdbrekens gekost heeft was het vinden van een goede plek voor het kompas. Uiteindelijk hangt dat nu ergens onder het bed in de piek. Daar wordt tijdens het zeilen niet veel gedaan en ook weinig met stalen spullen gewerkt. De beugels in de BH van mijn vrouw vergeten we maar even. En daar slaapt ze niet mee.

Tip: de AP heeft maar 1 NMEA ingang. Maar de bedieningsunit heeft er ook één. Dat is dus 1 voor de GPS en 1 voor de windset.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 09:35 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 09:19 #527163

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
har.vogel schreef :
Ik heb dit jaar een autopilot ingebouwd in m´n J33. Ik voer op die boot met een Simrad TP22 (die heb
ik nu als reserve) en dat voldeed eigenlijk niet. Ik heb gekozen voor een onderdeks Raymarine systeem.
De nieuwe Evolution serie kwam toen net op de markt en met name in de UK (ebay) kon je met aantrekkelijke kortingen het oude SPX 10 systeem kopen.
Ik heb totaal € 1700,- uitgegeven voor SPX 10, roerstandterugmelder, lineaire drive type 1, kompasje en
een mooi i70 klokje. Het inbouwen is echt een behoorlijke klus maar het resultaat is echt niet vergelijkbaar met een bovendeks (tillen-drive) apparaat.
Ik kan niet anders dan iedereen die een pilot zoekt een onderdeks systeem aanraden, mits je daar de ruimte
voor hebt (zowel in je portemonnee als in je boot). @jouzers: kom maar een keertje langs als je geïnteresseerd bent.
@ il cigno: veel succes bij het installeren, ik ben wel jaloers op je evo-sensor. Ik moest nog eindeloos kalibreren....pfff.

H

Zelfde automaat ingebouwd een jaar eerder, met tiller arm kwam ik op 2700, ben er nog steeds erg tevreden mee, helaas nog niet kunnen linken aan mijn B&G wind.... dat staat nog op mn to-do list.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:15 #527213

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het eerste wat ik heb opgepakt is het bedenken hoe ik de stuurautomaat moet gaan inpassen in de andere systemen aan boord. Er moet namelijk nogal wat gelinkt worden om alles correct te laten werken. Meneer Raymarine doet voorkomen of dit allemaal een fluitje van een cent is, maar dat is natuurlijk alleen maar zo met allemaal gloednieuwe Raymarine spulletjes. Dat zit er even niet in helaas.

Op een boot met wat oudere instrumenten wordt het al best een hele puzzel om een soort Babylonische spraakverwarring weer glad te praten. Op de il Cigno zitten nog de Autohelm ST50 klokken, waarvan de windset de meest relevante is. De ST50's praten 'Seatalk 1'. Daarnaast praat de GPS in 'NMEA0183'. Alle nieuwe spulletjes van Raymarine praten 'SeatalkNG', een eigen variant op NMEA2000. Zo ook de Evolution stuurautomaat. En nee, die kan natuurlijk niet met Seatalk 1 of NMEA0183 overweg...

Gelukkig bestaan er wel slimme vertaalapparaten. Raymarine levert de 'inline Seatalk 1 - SeatalkNG converter' en Roozeboos heeft een hele mooie 'Multiplexer' die NMEA0183 in Seatalk1 kan vertalen (kan nog veel meer, maar daar gaat het hier niet over). En mogelijk zijn er ook nog andere oplossingen. Op dit moment ziet het plan er dus als volgt uit:


Alle items, met uitzondering van de MUX, zijn wat er nu beschikbaar is. Wat vinden jullie hier van?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 11:58 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:25 #527220

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Sinds afgelopen pinkstertrip ben ik niet zo erg meer te spreken over de robuustheid van die tiller drive. Wat een speelgoed ding.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 11:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:30 #527225

Ziet er netjes uit zo, goed leesbaar in ieder geval!

Belangerijkste communicatie tussen seatalk1/nmea en seatalk ng lijkt me de waypoint/routeinformatie/xte van gps naar de evolution. Deze data gaat nu door 2 vertaaldtappen: eerst de mux en dan de seatalk convertor. Ik zou eerst uitzoeken of dat stuk goed gaat. Wil je (de andere kant op) de roerstandterugmelding hebben? Die lijkt me lastig, net zoals magnetisch kompas en helling, beide data uit de EV sensor. Wss is nmea daar sowiezo te traag voor maar mss leuk om zichtbaar te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:35 #527229

Moet de P70 niet aan de STNG backbone?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:41 #527235

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
@Philip: de ST4000 tiller drive voelt robuuster aan dan de ST2000+ die ik nu heb. Ik weet eigenlijk geen alternatief. Ik ben wel al aan het kijken of ik nog een spare kan regelen.

@Nachtvlinder: de koppeling met de GPS gaat inderdaad over waypoints en XTE, maar uit de documentatie van Raymarine begrijp ik dat ook de SOG gebruikt wordt in de algoritmes. De dubbele vertaling ben ik me bewust van, maar het lijkt mij ook weer niet zo'n groot probleem.

@FreeBird: De P70 hangt aan de backbone. De converter is eigenlijk een combinatie van een converter (gele Seatalk 1 ingang) en backbone (witte en blauwe ingangen).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 11:44 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:45 #527239

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Voor wat het waard is: 39ft denk 6,5 ton, stuurautomaat Autohelm enige apparaat wat nog origineel is 26 jaar oud..... Werkt perfect en denk dat er minstens zoveel mijlen door stuurautomaat gestuurd zijn als door mensen op dit schip! Nummer ben ik effe kwijt maar met onderdekse arm op kwadrant.
Piepjes doen het soms wel soms niet dat is enige manco.

Bediening zit tegen kajuitschot dus voor en weg van de stuurstand. Daar heb je hem niet nodig.
In de kajuitingang sta ik om te reven (rolgrootzeil) en op de banken voor genualieren ben ik ook dichtbij bediening automaat. Ik stap om het roer laat het los en druk op auto, soms vraag je het even als er iemand bij zit. Zo kan ik echt onder alle omstandigheden solo en ik hoef nooit uit de kuip.
De stap om stuurwiel is gevaarlijkste en ik stuur dan ook vaak voor het stuurwiel of zittend op de tafel als het schuin gaat.

Afijn de tip is dus de bediening niet bij de stuurstand zetten daar heb je hem niet nodig en elders mis je hem dan.
Laatst bewerkt: 25 juni 2014 11:46 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:48 #527241

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Welk model Vesper heb je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:52 #527245

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Philip schreef :
Sinds afgelopen pinkstertrip ben ik niet zo erg meer te spreken over de robuustheid van die tiller drive. Wat een speelgoed ding.

Mij is ongeveer hetzelfde gebeurt
De werking ben ik dik tevreden over, ook zwaarder weer en op zee
het zwakke punt is inderdaad niet zo fraai

Ik had zelf bedacht het eea misschien met een pvc buis te beschermen (die er overheen schuiven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:54 #527247

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Waterblok schreef :
de tip is dus de bediening niet bij de stuurstand zetten daar heb je hem niet nodig en elders mis je hem dan.
Goede tip denk ik. Voor mij echter niet zo van toepassing omdat wij helmstokbesturing hebben. De P70 bedienunit komt op de il Cigno dan ook vlakbij de stuurautomaat zelf te zitten. In de toekomst komt er mogelijk nog een afstandsbediening bij.

Het vreemde is dat Raymarine nu geen afstandsbedieningen heeft die rechtstreeks op het SeatalkNG netwerk kunnen worden aangesloten, maar alleen via een converter omdat ze 'Seatalk 1' praten. Volgens hun blog komt er wel iets nieuws wat op SeatalkNG gebaseerd is, maar wanneer is onbekend. De oude voorraad S100's zal eerst nog wel op moeten...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 11:56 #527248

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
roberteb schreef :
Welk model Vesper heb je?
De WMX850.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 12:00 #527250

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
ilCigno schreef :
@Philip: de ST4000 tiller drive voelt robuuster aan dan de ST2000+ die ik nu heb. Ik weet eigenlijk geen alternatief. Ik ben wel al aan het kijken of ik nog een spare kan regelen.
Ik denk er over om om mijn toekomstige spare (die ik dus nog niet heb) preventief een aluminium buis te maken. Of toch maar over naar onderdeks (wat bij jou dus niet gaat en bij mij ook lastig is ivm waterdicht schot voor de koning).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 25 juni 2014 12:05 #527252

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
ilCigno schreef :
Waterblok schreef :
de tip is dus de bediening niet bij de stuurstand zetten daar heb je hem niet nodig en elders mis je hem dan.
Goede tip denk ik. Voor mij echter niet zo van toepassing omdat wij helmstokbesturing hebben. De P70 bedienunit komt op de il Cigno dan ook vlakbij de stuurautomaat zelf te zitten. In de toekomst komt er mogelijk nog een afstandsbediening bij.


Losse afstands bediening is wel eens "kwijt" ook om je nek als je druk bent en solo, zet hem daar waar je moet zijn om andere dingen te doen dan sturen, een op de mast bij het reven heb ik nog nooit gezien maar je begrijpt wat ik bedoel. Let eens op waar je veel werkt als je alleen vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl