Wat maakt de Scanmar dé boot?
Snelle boot met:
* Ruime voorpunt die ook bij de voeten nog wat breedte heeft.
* Alu voetrail (met een heleboel mogelijkheden voor schoten in de rail en dergelijke).
* Geen klotskont.
* Door de "ouderwetse" spiegel erg veel binnenruimte voor z'n lengte.
* Belachelijk grote achterhut over de volle breedte (door iets vooruit geschoven motorkast en toilet).
Dit exemplaar:
* VP klapschroef
* Mylar fok
* Motorrevisie 2011
* AF nieuw 2016
* Extra ramen in de kuip ipv de altijd barstende bakjes die daar af werf zitten
* Saildrive manchet, schroefas en schroefas seals vervangen 2016
* Af werf kastjes aan BB van een Scanmar 35
* Drie extra luiken; boven keuken, natte cel en vlak achter de mast.
* Het hele dek vol geplakt met treadmaster (daar moest ik even aan wennen... maar het maakt 'm wel wat vlotter en het loopt lekker)
* Giektent
* Warm en koud stromend water
enz.
Volgens "Je hebt zeilers en vakantievaarders" (c) AlberthusMagnus: Deze boot was voornamelijk van een vakantievaarder. De zeilgarderobe is weliswaar uitgebreid, maar eigenlijk een allegaartje van oude rommel, het meeste via MP bijeen gescharreld. Daarentegen is op andere plekken in de boot weer niet bespaard, zoals op het Saildrive onderhoud, motoronderhoud enz... de praktische dingen zijn aardig op orde.
Er is één TV aan boord, met digitenne in de masttop
En die zit... jawel... hier:
Ja, deze mensen weten wel wat lekker is. Ergens anders aan boord (niet eens in de voorpunt
) kwam ik nog zo'n 3 liter doos rode wijn tegen. Je kan op deze foto trouwens ook mooi zien dat het op deze boot niet verplicht voetje-vrijen is.
Een ander grappig detail vond ik de moderne Lewmar rollo's... op de originele luiken uit het jaar kruik. Past eigenlijk heel mooi, en handig: zonnescherm en hor in één.
Nog zoiets: de rode strepen op het vrijboord. Een paar tinten donkerder geschilderd dan origineel. Lijkt onbelangrijk, maar toch een heel eind mooier!