Gisteren kwam Stegman er dan eindelijk aan toe om de Wadloper droog te zetten, teneinde eens even naar het effect van de Coppercoat en naar de schroef-antifouling (Prop-o-Drev van International) te kijken.
De Coppercoat viel niet tegen. Zoals Il Cigno al eerder beschreef: een lichte groene aanslag en een paar aangegroeide stukjes wier, zie de foto's:
Opvallend is het verschil tussen de eerste opgezette lagen, en de CC die stegman later nog extra op de eerste 40 cm vanaf de waterlijn heeft opgezet; het overschot van de CC die is gebruikt voor het in tweede instantie behandelen van de stempelplekken, nadat de ondersteuning was verzet. Als ik het me goed herinner, heb ik die laatste lagen met K120 opgeschuurd. De eerste lagen zijn opgeschuurd met K180. Op die laag (K180) had zich meer slijm afgezet.
Grover schuren werkt dus beter.
De schroef zag er direct na droogvallen zo uit:
Geen pokken, zoals daarvoor bij een onbehandelde schroef gebruikelijk was, maar net als bij de romp slechts wat groen slijm. Maar waarom ziet e.e.a er dan zo vlekkerig uit?
De schoongemaakte schroef.
Het grijs is het restant van de Prop-o-Drev, de donkere stukjes is het kale brons (nou ja.. veredeld messing) van de schroef. De Prop-o-drev is er dus voor een aanzienlijk deel af, waarschijnlijk door slechte hechting.
International levert namelijk ook een speciale primer voor Prop-o-Drev. Waar ik pas achter kwam toen ik de spuitbus Prop-o-Drev al in huis had. Ook wekt International de indruk dat Prop-o-Drev vooral bedoeld is voor aluminium schroeven. Dus ik dacht: misschien gaat het op brons/messing ook wel goed zonder primer. Dat blijkt een vergissing.
Er zit nog wat in mijn spuitbus, dus als de boot er volgende winter weer uit gaat (komende winter dus niet) dan doen we het nog eens dunnetjes over, maar nu met primer.. In de tussentijd krabben we maar weer af en toe, voor zover nodig..
Ook opvallend is dat de dopanode op het uiteinden van de schroefas op een haar na vertrokken is. Of dit komt door de ontzagwekkende hoeveelheden koper in de CC, of door de Prop-o-Drev, weet ik niet.
Ik heb nog zo'n anode liggen, dus bij de volgende droogvalsessie gaat er een andere op..