Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 apr 2018 10:38 #932970

ja, zie de foto een paar postjes terug.
Dankzij de creativiteit van Jeroen-Pion ging het buitengewoon soepel, gelukkig maar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 apr 2018 19:32 #933271

sy helios schreef :
toen jullie bezig waren vroeg ik me af hoe hij op de kant zou komen.
waarschijnlijk de laadklep gebruikt om te heffen?
mooi dat gelukt is

Laadklep dient alleen als plateau niet om te heffen hij gaat maar een meter en weinig met gevoel , met een kettingtakel omhoog gehaald, meer controle en rustig aan :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 apr 2018 09:22 #933374

Kan iemand mij adviseren over de trandriemschijven?
De motor heeft een 22.3 mm as. De schroefas is 25.
De schroefas zou de helft van de toeren van de motor moeten draaien.

Hoe bepaal ik de benodigde breedte? En het aantal tanden van beide schijven?

Waar kan ik zoiets kopen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 apr 2018 09:36 #933381

ff googlen. Bijvoorbeeld: www.tbhengelo.nl/component/vir...gold-detail?Itemid=0
er staan er nog (veel) meer).
Gaaf man!! volg je draadje met toenemende belangstelling!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 apr 2018 10:54 #933402

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 apr 2018 12:54 #933415

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Op de optibelt site kan je een programma downloaden wat dat voor je uitrekend. Ik gebruik een htd tandriem van 30-8m goed tot ongeveer 10 kw. Of een leverancier bellen. Ik ben toen goed geholpen door kobo.

Ik heb conische tandriem schijven gebruikt. Wel in de as als motoraa een spie baan.
Laatst bewerkt: 08 apr 2018 12:59 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 apr 2018 19:13 #933528

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Maedler.de heeft ook diverse calculators. Oa voor tandriemaandrijvingen.
Verkopen uiteraard ook de benodigde onderdelen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 08 apr 2018 19:41 #933550

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Mooi om mee te lezen dit. Had je die motorsteunen niet mee moeten geven? Die zijn best prijzig. Of waren ze op?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 09 apr 2018 08:11 #933669

ja die gaan ook naar Jeroen, ik heb besloten toch niet die te gaan gebruiken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 09 apr 2018 08:11 #933670

dank voor de tandriem suggesties , ik ga het onderzoeken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 10 apr 2018 19:09 #934261

Aangezien ik het nogal druk heb, en ook omdat ik meer weet over electronica dan aandrijfsystemen zoek ik eigenlijk een mannetje/zzpér die:

Een plaat kan regelen voor de motor en de drukaslager.
Daarop komen twee tandriempullies (motor 22.3 mm as met spi, schroefas 25 mm) en een tandriemsnaar. die moeten nog gekozen worden.

Dan de plaat aan een frame, die in de ruimte wordt gemonteerd.
Dan ben ik al erg geholpen.

Tegen betaling, uiteraard.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 12:21 #934462

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Het maken van een plaat is niet echt rocket sience. Als je weet welke componenten je wilt gebruiken. Motor ligt vast overbrenging ook?

De tandriem kan je een optibelt 30-8m gebruiken tandriem schijven in de reductie van 1:2 zijn niet moeilijk te vinden lengte van de riem zijn diverse tooltjes voor oa de CAP tool van optibelt. Ik weet niet wat je inbouw beperingen zijn. Voor de overbrenging een 24tands en 48tands riemschijf.

het druk lager kan of een plummerblock behuizing Lager worden lager word uit genomen vanaf boven. Je kan het lager in het onderste gedeelte van het huis zetten en dan de as door het lager steken en vast klemmen. Maakt je adapterplaat iets moeilijker. Of een Flens behuizing lager eerst op de as klemmen (op de goede plek) en dan de as van achter door het lagerhuis steken as lagerhuis deksel vast draaien en klaar. Dit maakt een makkelijkere montage plaat. Zowel het lagerhuis als de motor hebben in het zelfde vlak montage gaten.

Ik mijn opbouw heb ik een plummerblock (SNL 506) gebruikt met een dubbelrijig tonlager (22206 EK). Had ook een dubbelrijig kogellager kunnen zijn.

In mijn optiek de keuze tussen:
Plummerblock SKF Snl506 of een flens huis FNL 506B. In beide huizen passen het zelf instellend kogellager SKF 2206 EKTN9 met een SKF H306 adaptersleeve (daarmee klem je hem ook op de as)

Scheelt weer uitzoekwerk voor de ZZPer.


In welke regio lig je?
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 12:27 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 13:04 #934486

Lelystad.
waar ik vooral tegenop zie is de 22.3 mm motor as met spi, en de 25 mm as diameter.
De tandriem schijven moeten dat gat hebben, en een beetje groter lijkt me. Hoe regel ik dat?

Het druklager is al onderweg, lagerhuis en motor in het zelfde vlak inderdaad. Dat lijkt me ook het makkelijkste:
lager-techniek.eu/index.php/huizen/fagf506-wb-l

Megadyne heeft een mooi calculatie programma,die ook de onmogelijke configuraties aangeeft.
ik zou een 125mm en 250 mm poelies moeten nemen. kleiner pakt ie niet.
maar dat kan ook mijn dommigheid zijn. eerlijk gezegd heb ik er geen gevoel bij.
- niet gestoord door enige mate van kennis zeg maar.- Of ik daar mee wegkom...

en hoe breed moet de riem, denk je?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 13:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 14:12 #934509

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Het CAP tooltje van optibelt geeft 30 breed en dan een HP riem, een Standaard riem gaat tot 3 kw.

net ea uitgezet in cad je poelies komen 187 mm uit elkaar (ivm motor grote en lagerhuis)
22.2 is 7/8 inch (amerikaanse maat verwacht een passende klem bus te vinden)
Riem
OPTIBELT Tandriem hoogvermogen, OMEGA HP, 680-8MHP-30

Poelie 1
HTD 24-8M-30 Tandriemschijf, staal, klembus 1108
Klembus
FENNER Klembus Taper Lock® boring inch 1108-7/8

poelie 2
HTD 48-8M-30 Tandriemschijf, staal, klembus 2012
klembus
FENNER Klembus Taper Lock® boring metrisch 2012-25

uitleg taper busch
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 14:26 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 14:29 #934516

dank!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 15:46 #934533

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
roozeboos schreef :
Lelystad.
waar ik vooral tegenop zie is de 22.3 mm motor as met spi, en de 25 mm as diameter.
De tandriem schijven moeten dat gat hebben, en een beetje groter lijkt me. Hoe regel ik dat?

Het druklager is al onderweg, lagerhuis en motor in het zelfde vlak inderdaad. Dat lijkt me ook het makkelijkste:
lager-techniek.eu/index.php/huizen/fagf506-wb-l

Megadyne heeft een mooi calculatie programma,die ook de onmogelijke configuraties aangeeft.
ik zou een 125mm en 250 mm poelies moeten nemen. kleiner pakt ie niet.
maar dat kan ook mijn dommigheid zijn. eerlijk gezegd heb ik er geen gevoel bij.
- niet gestoord door enige mate van kennis zeg maar.- Of ik daar mee wegkom...

en hoe breed moet de riem, denk je?
Mijn tandriem en schijven komen van kalkhuis(al eerder genoemd in dit draadje) Daar kan je gewoon zeggen wat voor gat en spiebaan ze erin moeten maken.
D'r zijn vast meer bedrijven waar dat ook kan.
Het lastigste is dat je op de een of andere manier moet kunnen spannen. De schroefas staat vast, dus mooet je motor een beetje kunnen bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 18:26 #934589

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Voordeel van een taper busch is dat deze ook direct het tandwiel vast zet op de as. Er zit volgens tekening geen schroefdraad in de motor as. Je zal dus moeten; klemmen ( taper busch), lijmen (loctide) of moeten werken met een krimp passing om de tandwielen axiaal te fixeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 18:44 #934599

besteld!
ipv 680-8mhp-30 de 720-8mhp-30, want die is wel in voorraad.
dat kan toch gewoon? iets meer afstand tussen de poelies uiteraard
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 apr 2018 18:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 18:58 #934606

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Natuurlijk kan dat. Komt de motor 20mm hoger boven de as. Dus bijna 207mm en de riem spanning gaat wat omhoog. Naar 810N volgens optibelt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 18:59 #934608

Super!
ik ben echt blij met je hulp, ik zat hier al een tijdje mee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 11 apr 2018 19:11 #934614

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Geen dank succes. Met de verder inbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 12 apr 2018 10:41 #934732

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Heb je meer foto's van de motor fundatie? Is er genoeg ruimte tussen shaft seal en eind van de schroefas om alles te monteren? Zo niet dan zou je een stukje as kunnen nemen met eenzelfde koppel flens. Of een nieuwe as maar dat gaat zo lastig in het water.

Op de foto's van het verwijderen kan je lastig zien tot hoever de fundatie door loopt richting de as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 12 apr 2018 11:00 #934740

Nee nog niet meer foto's momenteel.

Maar, ik heb wel grofweg al wat gemeten.
Vanaf de flens op de schroefas heb ik 43 cm naar achter.
Breedte tussen de opstaande rand is 46 cm.

Dus het idee is voorlopig om de motor boven de schroefas te monteren ( boven de flens is 53 cm beschikbaar) , met de motor as naar voren. Dan zit de motor dus achter de flens.
Zo hou ik meer ruimte over voor de accus.
(Vanaf flens naar voor is 67 centimeter.)

De flens gaat dan van de schroefas af, en de tandriemschijf komt er dan op.
Punt is even , zoals jij je ook al afvraagt, of de as lang genoeg is zodat het geheel ver genoeg naar achter kan. Dus dat de druklager op de schroef as kan en er dan nog genoeg vlees over is voor de tandriemschijf.
Zo niet, dan zou er als plan b een flens moeten komen met een stuk as. Maar dan verlies ik wel veel ruimte. Nieuwe as lijkt me plan c.

Ik moet dan dus een frame maken van pak m beet 46 cm breed en met twee zijkanten van een cm of tien hoog, om op de opstaande randen op de romp te monteren.
Op dat frame komt dan een plaat omhoog. Met daarin gat voor druklager en de motor.

Dat geheel moet dan passen op de schroef as , inclusief juiste hoek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 11:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 12 apr 2018 13:44 #934787

van lager-techniek.eu de stuwdruklager binnen gekregen:



nu nog even uitvinden hoe dat precies inmekaar moet. :ohmy:
er zit ook nog een vetnippeltje bij.

De motor controller is ook binnen.

Langzamerhand wordt het een komplete set.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 apr 2018 13:45 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 12 apr 2018 16:45 #934838

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Mooi zo kom je er wel. Zal morgen ff zoeken of ik nog ergens een tekening met mijn op zet heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.490 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl