Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Electrische aandrijving ombouw Tapas!

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 24 apr 2018 13:19 #937870

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Nachtvlinder schreef :

Boot moet wel het water uit, maar is een klus van een paar uur. En het voorkomt vieze luchtjes bij voor het eerst spoelen na een tijd afwezigheid vanwege de afwezigheid van stilstaand, opgewarmd water in de lange slang.

Zou een gasturbine geen goede oplossing zijn op de Tapas? :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 24 apr 2018 17:12 #937933

nou die afvoer laat ik lekker zitten als het zo ook lukt. Heb al genoeg werk te doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 11:46 #938133

zou dat nu nog uitmaken RVS of gewoon staal voor het frame?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 12:35 #938138

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Mooiste is aluminium
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 13:37 #938152

staal of rvs is wel sterker denk ik. Er moet wel een 5kW motor aan kunnen trekken...
en de dikte wil ik eigenljk op 5 mm houden, in ieder geval voor de onderste plaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 14:00 #938157

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Staal of RVS is inderdaad sterker, maar dan nog moet je iets van spantjes eropzetten of omzetten.
Staal is (veel) gemakkelijker te bewerken dan RVS, maar dan moet je converseren.
Aluminum is beter omdat het lekker meehelpt als extra koel oppervlak, en het motorhuis is ook van alu (dacht ik) dus geen last van elektrolyse met een alu plaat.
Bij mij is het 6mm alu.
Laatst bewerkt: 25 apr 2018 14:05 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 15:03 #938168

ja okay, 6 mm alu zou ook nog kunnen. En dan in de breedte een hoekprofiel. of gewoon omzetten?
Het is wel zo'n 45 cm breed. dat is wel veel voor mn gevoel.

motor behuizing is aluminium inderdaad
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 apr 2018 15:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 15:46 #938178

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
6mm alu is te slap
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 25 apr 2018 15:54 #938183

Het is wel zacht.
Gewoon staal gaat t worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 26 apr 2018 11:48 #938356

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 mei 2018 19:01 #939816

voorbeeld om te testen aan boord of t past:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 mei 2018 19:28 #939831

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
ben benieuwd of het past en of er nog wat ruimte over is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 mei 2018 19:33 #939835

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Het is nog maar een materiaalschets en mogelijk niet compleet maar ik zou altijd een stelschroef of spanschroef gebruiken in combinatie met die sleuven.
Gewoon lekker aan dat schroefje draaien, is de spanning goed dan fixeren.
Bij een dynamo zou dat ook fijn zijn. Die willen ook altijd kruipen :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 01 mei 2018 19:49 #939849

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Hier zit het min of meer vergelijkbaar. Voor het spannen zet ik er even een autokrik onder. Spannen, vastzetten en krik weer weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 02 mei 2018 12:32 #940048

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
een stelschroef er onder zorgt er wel voor dat hij geborgd is als ie is aangespannen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mei 2018 06:46 #940774

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
WADnWIND schreef :
Misschien mosterd na de maaltijd, maar waarom wil je een symmetrische constructie maken met sleufgaten??? da's lastig spannen

Ik zou mogelijk kiezen voor een scharnierpen constructie met een as van 30 of 50 en een drukbout aan de andere zijde voor de snaar te spannen met borgsleufgat.

Mooi gelast van 30 of 40mm aluminium (ALmg 5083 o.i.d.) Zeewater bestendig en keurige treksterkte en vreselijk star.

Habbeké maakt dat zo voor je.

my 2 cents

Helemaal mee eens ! Vergelijk het met de ophanging van een generator aan een motor. Die symmetrische sleufgaten zijn zowel constructief als qua instelgemak niet optimaal. Maak er een eenzijdig draaipunt van, de aandrijfkrachten in de snaar kun je dan door het draaipunt en aan de tegenoverliggende zijde door een stelbout laten opnemen. Je bent dan niet alleen afhankelijk van de wrijving van de bevestigingsbouten van de motor, en de instelling heb je veel beter onder controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 06 mei 2018 11:55 #940838

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Even een efficiëntie opmerking.

Als men i.p.v. een riem / tandriem overbrenging een rollenketting overbrenging gebruikt word de efficiëntie flink de hoogte in geschroefd. Velen denken dat een rollenketting veel lawaaiiger is als een tandriem, hoeft niet te zijn.

Op mijn grote windgenerator gebruik ik een rollenketting om de generator bijna dubbel zo snel te laten draaien als de propeller. Na drie winters ( ongeveer half jaar ) gebruik was een nieuwe ketting nodig. Dus ook de slijtage valt mee.

Er is veel te vinden over de efficiëntiegraad van overbrengingen, hier een simpel videootje.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 06:50 #940997

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
roozeboos schreef :
Ligt de boot zo in het water ? Als de as naar achter toe kan zakken heb je een groot gat. Misschien tijdelijk voor de zekerheid een slangenklem om de as zetten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 07:04 #941003

Moet toch echt eerst Chris zijn roer er ook afvallen :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 07:54 #941013

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
ben mij erg aan het inlezen over electrische varen, ik ga zeker geen nieuwe 4 t buitenboordmotor meer kopen, al is het voor mij makkelijker vanwege bijna 2-3x zo laag bootgewicht..

bijzonder interessant materie.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 07 mei 2018 09:12 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 10:15 #941069

Heeft iemand enig idee voor een 'gas'hendel met potmeter?
en dan niet voor 300+ euro..
ze zijn niet echt te vinden, wellicht heeft iemand een tip.

Anders moet ik m zelf ontwerpen.
De mooie chromen hendel zelf is te krijgen voor rond de 30 euro. maar dan moet dat op een asje, en het asje op een potmeter..

alternatief is de controller via rs232 aan te sturen, en met drie knopjes. sneller, langzamer en stop. ( en richting uiteraard). (dat kan dan eventueel zelfs via de multiview.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 10:17 #941070

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
rudder feedback unit ?
de analoge hebben vaak een potmeter
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 10:22 #941074

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
zou zo een regelaar voor die brushless motoren uit de modelvliegerij geen optie zijn ?

gaat ook via een potmeterje in de joystick, geen idee of ze er zijn die 200A kunnen regelen.

geen idee of dat wat is !




roozeboos schreef :
Heeft iemand enig idee voor een 'gas'hendel met potmeter?
en dan niet voor 300+ euro..
ze zijn niet echt te vinden, wellicht heeft iemand een tip.

Anders moet ik m zelf ontwerpen.
De mooie chromen hendel zelf is te krijgen voor rond de 30 euro. maar dan moet dat op een asje, en het asje op een potmeter..

alternatief is de controller via rs232 aan te sturen, en met drie knopjes. sneller, langzamer en stop. ( en richting uiteraard). (dat kan dan eventueel zelfs via de multiview.)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 10:36 #941078

de motor controller regelt de hoge stromen. Maar hem moet wel verteld worden wat te doen.

Dat kan met een laag vermogen potmertje. Maar die moet met een conventionele gashendel wel heel blijven natuurlijk. En waterdicht bij het asje..

Het voordeel met deze opzet is dat ik gewend bent het zo te doen.
Een los potmetertje is natuurlijk veel te fragiel, dat schop ik meteen kapot

Met drie knopjes kan ook wel. Ik kan dan ook snel achteruit met 1 druk op de knop. De controller regelt dan de de- en accelleratie automatisch.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrische aandrijving ombouw Tapas! 07 mei 2018 10:44 #941081

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Het zal wel, ik heb er te weinig inzicht in, gelukkig heb jij dat dan wel.

bij mijn modelvliegtuig vroeger, zat er een brushless motor in doe zeg maar 20 A trok op 12 volt, en daar zat een regelaar tussen die maar 30 gram woog ofzo...die zat tussen de accu en de motor in..en werd aangestuurd door de ontvanger die op zijn beurd werd ana gestuurd door een potmeterje in de afstandsbesturing, ik heb wel een regelaars gezien die echt 80 A konden regelen op hoge voltages.

zo iets zou best kunnen werken op een bootmotor ware het niet dat de motor een soort regel geluidje gaat geven, wat voor een modelvliegtuig geen probleem is maar voor een bootmotor uiteindelijk een zelfmoord poging gaat opleveren.

maar nogmaals ik ben er nog niet zo diep in gedoken, maar daar is het forum voor toch !

blijf het wel volgen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl