Jari schreef :
Leuk dat jullie dit volgen en bedankt voor de aangeboden hulp.
Vivat ligt inmiddels binnen en ben gister begonnen met strippen van dekbeslag en andere zaken.
Je mag even in de luxe binnenstalling bij de haven en de winkel staan, zie ik..
Hier mijn kluslijst op dit moment, komen vast nog heeeel veel dingen bij of staan nu als 1 klus omschreven maar komt veel werk en geld
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
bij kijken.
Klussen lijst Vivat 06/09/2018
Romp:
- Strippen dekbeslag
- Gaten dichten
- Verven
- Kiel inventariseren
- Ingezakte mastvoet repareren/versterken
- Zeerailing vernieuwen
- Verstaging vernieuwen
- Lopend wand vernieuwen
Motor en aandrijving:
- Motor eruit en reviseren
- Schroefas controleren
- Schroefas uithouder repareren vernieuwen
- Schroefas lager vernieuwen
Apparatuur:
- Koelkast inbouwen
- Nieuw navigatie apparatuur
- Verlichting boven deks
- Verlichting kajuit vernieuwen
Elektra:
- Volledig vernieuwen
Interieur:
- kombuis uitbreiden (voor wat langere reizen)
Overig:
- Brandstof tank inventariseren (is nu een brandstof zak)
- Zoet water tank inbouwen inclusief pomp en slangen
- Gasbun inbouwen inclusief leidingwerk voor gasstel
- Afsluiters vernieuwen
- Mast opknappen ( ziet er verweerd uit)
Ik zou even goed naar het lijstje kijken en prioriteiten stellen. Het wordt heel hard werken om daar in één winter doorheen te komen. Ik heb vele vaarseizoenen gedeeltelijk doorgebracht met de boot op de kant (ging ie er in juli pas in, of zo). Allemaal overdreven perfectionisme. Veel zeilen is veel belangrijker!
Motor en brandstofsysteem moeten 100% zijn op het Hollands diep. Die doorzakkende mastvoet is niet iets om te laten rotten (zeker niet als je volgend seizoen wilt zeilen).
Koelkast (het is een genot; ik weet het, sinds twee seizoenen heb ik er ook één) kan altijd nog. Een goede maken is een tijdrovend klusje (been there, done that).
Ik weet niet of er duidelijk sprake was van lekkage, anders had ik het dekbeslag ook nog even laten zitten. Dat verwijderen combineer je liefst met het opknappen van het dek (schilderen met dd-lak). Het is ook een typisch binnenklus (vooral het schilderen) en als ik het goed begrijp moet je over een maand weer naar buiten.
Bezin dus, eer je begint.
Wat betreft de kiel die ziet er nu zo uit. Er is iig 1 x aan de grond gezeten daar zitten namelijk beschadigingen. Verder om de flens heen een rand met roest en binnen wat roest rond sommige draadeinden / moeren.
De vraag is waar die roest bij de kielbouten binnen vandaan komt. Op de foto zijn de draadeinden en moeren namelijk vrijwel vrij van roest; het lijkt er op dat dit rvs is. Mogelijk zijn ze al een keer vervangen en zijn de roestsporen van de oude draadeinden, die negen van de tien keer van normaal staal waren.
Je kan proberen, als de boot op de kiel staat en verder goed ondersteund is, om één van de draadeinden eruit te draaien, om de conditie ervan te bekijken. Als het er goed uitziet de rest gewoon laten zitten. In mijn ervaring is er niet zo gauw wat aan de hand met kielbouten. Ook niet na een keer hard vastlopen.
Roest buiten, op de naad tussen kiel en romp is een veel voorkomend iets.
Zover mogelijk ontroesten en er vervolgens dunne epoxy (injecteer-epoxy) op smeren, gevolgd door een paar lagen normale epoxy. Het gietijzer is nooit glad en tot op zekere hoogte poreus; je moet het conserveren met iets dat een beetje naar binnen zuigt.
Wat betreft de verstaging: kijk of je bij de terminals gebroken draden (vleeshaakjes) ziet. Is dat niet het geval, dan zou ik nog even wachten met het vervangen van de verstaging. Wil je toch vervangen (kwaad kan het nooit, natuurlijk), dan kan ik Hans Jansen in Alphen aan de Rijn aanbevelen. vervang dan ook meteen de spanschroeven (brons!).
Afsluiters: ik beveel kunststof afsluiters van Trudesign aan. Met een beetje zoeken is er op Zeilersforum heel veel te vinden over afsluiters en ook over die van Trudesign.
To zover maar even. We spreken elkaar nog wel. Blijf je op het terrein bij de winkel en de haven, als je naar buiten gaat?