Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Moderniseren Maxi 77

Re: Moderniseren Maxi 77 16 sept 2009 15:09 #89537

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De lijn die je nu hebt verjongen is niet zo moeilijk hoor. Kwestie van op de juiste plaats de kern uit de mantel trekken, mantel schuin afknippen en het restje mantel weer even in de kern stoppen. Daarna een klein takelingetje erop zodat de boel netjes op z'n plek blijft zitten en klaar. Heb je in je handen bij je lier en in je stopper de volle 10 mm en in je mast en over je blokken ongeveer 8 mm (geen mantel), deze overgangen zijn in principe heel soepel. Alleen als je hele lomp aftakelt wil 't wel eens een klein beetje stug worden. Ook geen speciaal gereedschap voor nodig, met een breinaald of een schroevendraaier lukt het prima.

Eventueel wil ik 't wel even voor je doen als je hier langskomt of anders kan ik je een duidelijke uitleg met plaatjes mailen. Doe maar een PB indien belangstelling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 17 sept 2009 15:43 #89686

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Bedankt voor je aanbod, maar 8mm is nog steeds teveel voor staaldraadschijfjes. Ik denk dat ik de ingeslagen weg voor nu even aanhoud... kost 1x iets meer moeite, daarna kan ik altijd vallen van de rol kopen als er eens eentje verslijt of op een andere manier stuk gaat. Af en toe een stukje inkorten om de slijtplekken te verhuizen is dan ook een optie. Jouw methode zou leiden tot (voor mij) moeilijk te dupliceren "one-off" vallen die niet in te korten zijn en nog steeds matig passen in de blokjes bovenaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 17 sept 2009 16:08 #89690

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gisteravond met wind tot 28 knopen op het Markermeer een pittige test!

De met gewoon polyester naaigaren gerepareerde genua - check! Heeft het overleefd.

Overloop - check!

Het overloopje functioneerde super... ook bij vlagen tot windkracht 7 was-ie prima te bedienen zolang ik niet vergat de lijzijde los te gooien ;) Helemaal geweldig.

Wel hadden we een beetje problemen dat de genua schoten en de grootschoot af en toe een beetje in de war raakten in de kuip, daar zou ik nog eens wat op moeten verzinnen. Misschien is dat een effect van de selftailers, dat je de vrijkomende lijn niet netjes opruimt omdat je 'm immers niet vast hoeft te houden :)

Verder is 's nachts een stoomlicht, deklicht, zoeklicht of op z'n minst een zaklamp wel handig :oops: ... het was toch niet helemaal zorgeloos varen met zo'n wind, hoge golven (dus toch wat voorzichtiger sturen) en pikkedonker.

Heb gevaren met 1 rif in het grootzeil en minimaal tweederde ingerolde 150% genua. Totaal verkeerd zeil natuurlijk voor dit weer, maargoed, het zeil was toch al afgeschreven, dus... gaan met die banaan :twisted:

Onnadenkend een paar luwtes invaren, afgeleid worden door een andere deelnemer die op de keien liep, en uberhaupt proberen te kruisen met zo'n frietzak aan je voorstag (quote 'geleend' van Vince ) kostte me wel een zodanige achterstand dat ik het veld kwijt was. Toen ik ook nog eens in het donker de lichtsignalen van de boeien verkeerd interpreteerde en dus geen idee had waar ik heen moest, heb ik maar opgegeven, na een verder wel leuke tocht, en met een waardevol stukje nachtzeil-ervaring erbij. Maar... volgende keer minimaal een zaklamp mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 17 sept 2009 16:31 #89695


Wel hadden we een beetje problemen dat de genua schoten en de grootschoot af en toe een beetje in de war raakten in de kuip, daar zou ik nog eens wat op moeten verzinnen. Misschien is dat een effect van de selftailers, dat je de vrijkomende lijn niet netjes opruimt omdat je 'm immers niet vast hoeft te houden :)

zaklamp is inderdaad iets wat ik bij het lesgeven en andersoortig zeilen standaard in mijn tonnetje heb zitten, omdat je nooit weet wanneer je moet nachtzeilen :wink: heb een touch-led met een paar klitteband stickertjes vast gezet aan de deksel, werkt prima en is zeker fel genoeg.

over je probleem.
misschien kun je proberen een soort langwerpige bak maken waarin je zo via de lier de schoot deponeerd.

hier even in sketchUp een voorbeeldje gemaakt.
als je deze bevestigd onder je lier is het misschien een oplossing.
een echte viking heeft geen boot nodig om te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 17 sept 2009 17:09 #89701

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Grootschoot achter de overloop, genuaschoten ervoor, of klinkt dat heel dom? Netjes opruimen houd ik niet van, komen de schoten regelmatig van in de kink met vieren.

Mag ik trouwens vragen waar aan het Markermeer je ligt? Dan zal ik eens opletten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 17 sept 2009 22:28 #89756

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Grootschoot achter de overloop, genuaschoten ervoor, of klinkt dat heel dom? Netjes opruimen houd ik niet van, komen de schoten regelmatig van in de kink met vieren.
Er is niet zoveel plek voor de overloop, en de plek die er is, ligt hoger dan de overloop zelf. Vind ik te riskant, de schoot zou te makkelijk tussen de overloop geraken. Overigens is de huidige schoot geleend en wat te lang ; dat draagt natuurlijk ook bij aan het probleem. Ik moet nog altijd eens meten welke lengte ik nodig heb, dan schaf ik een eigen schoot aan die niet veel te lang is, dat scheelt al een stuk denk ik.

Wat normaliter werkt is de genua schoten via de kuipbank zoveel mogelijk in de daar aanwezige zijvakken te proppen, en alleen de grootschoot in de kuip te laten. Dus de genuaschoten boven, de grootschoot beneden. Alleen ging dat niet helemaal goed met de bemanning die ik dit keer mee had, die liet toch telkens flinke stukken genuaschoot in de kuip glijden. Hij deed ook vrij veel vanaf loef (op de hand aantrekken van het puntje genua wat we voerden) en daar is het zaakje eigenlijk niet voor uitgelegd, tenzij je dan ook gewoon de lijschoot in de de loeflier legt ofzo. Iets om in een training sessie eens mee te experimenteren. Geen vaste bemanning hebben helpt natuurlijk niet echt :)
Mag ik trouwens vragen waar aan het Markermeer je ligt? Dan zal ik eens opletten.
Lelystad Haven. Heb nog geen koffie aan boord, maar een biertje (of colaatje/sapje) is altijd mogelijk als je in de buurt bent. Binnenkort de Origo maar eens uitproberen, dan kan ik iig oploskoffie zetten ;) Dat zijn zo van die dingen waar ik nog niet aan toegekomen was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 06:29 #89769

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die 'zijvakken' heten 'vogelnestjes.

Schoot op de lier aan loef is wel heel chique. Mooiste is om 'm via een keerblok erheen te geleiden, dan hoeft ie niet langs je andere lier. Zoiets dus:



Bij sommige boten kan dat overigens alleen als je een tunneltje door de kuiprand maakt voor de schoot.


Op de kuipvloer ipv banken voor de overloop ook geen plaats voor de uiteinden van de (nieuwe, op maat zijnde) schoten trouwens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 09:01 #89787

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zoals op de overloop-foto's te zien is er geen kuipvloer voor de overloop, alleen erachter en daar ligt de grootschoot al.

De genua schoot hoeft denk ik niet eens langs de andere lier, die kan vanaf de rail mogelijk direct de kuip oversteken naar de loef lier, maar het zou kunnen dat-ie dan ruzie krijgt met de grootschoot. Kwestie van proberen. Een fokkeschoot zou inderdaad keerblokken nodig hebben, of via de lijlier lopen. Maargoed, dat is iets om eerst maar eens mee te experimenteren.

Ik heb overigens niet eens een fokkeschoot of zelfs maar blokken op die rail: kennelijk had de vorige eigenaar besloten uitsluitend met de reefbare 150%-genua te gaan varen en die er dus maar af gesloopt. Rail met sliders zit er gelukkig nog wel, dus twee blokjes en twee veertjes en het zit weer.

Het is echter wel gebleken dat permanent 150% erop op het Markermeer geen doen is, voor zover het uberhaupt een goed idee was. Dat wordt dus een HA bestellen, en nog even puzzelen om te zien hoe de schoothoek goed uit zal komen t.o.v. de originele railtjes. De maten van het originele 100%-voorzeil zijn bekend, maar niet op een rolfokinstallatie berekend. Of dan zomaar alleen de halshoek verhoogd kan worden terwijl de schoothoek op dezelfde plek blijft (t.o.v. de rail) zal ik aan een zeilmaker moeten voorleggen denk ik.

Origineel zeilplan:



De originele fok (Genua II genoemd in de tekening - ik zou niet weten waarom, want het is m.i. gewoon een fok) kan een high aspect genoemd worden toch? Of begrijp ik de definitie van HA verkeerd. Vroeger heette dat gewoon een fok :)

(om de schoothoek te vinden kan je 'm het beste vanaf de tophoek naar beneden achter de zalingen langs volgen - erg overzichtelijk is de tekening niet...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 09:26 #89789

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Een fok is 100% J maat of kleiner en eindigd voor de mast, wat er achter zit zijn genua's.

Elk zeil, ook een genua kan een hoge aspect ratio hebben. Zeg maar de verhouding onderlijk versus achterlijk. Afhankelijk of de mast ver naar voren staat en de lengte van het onderlijk.

Een fok is niet per definite altijd een zeil met een hoge Aspect ratio. Maak het onderlijk 90% x J en het voorlijk tot slechts halverwege de voorstag en voila, geen hoge AR. Een genua op een oude IOR racer is per definitie een vette lap en geen HA. Op een moderne (cruiser) racer met de mast ver naar voren kan een genua absoluut een hoge AR hebben.

In de volksmond wordt onder een High Aspect in mijn beleving de zeilen G +/- 110%, fok <100% bedoeld.

My 2cts

Leuk project trouwens, ik mag dat wel .... beetje pimpen :D

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 10:26 #89803

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De LP-maat van deze "Genua II" is 99% van de J-maat. Toch komt ie een fractie achter de mast uit (geometrisch kan dat ook gewoon, omdat de LP-maat altijd korter is dan het onderljk).

Wat is de aspect ratio van een voorzeil eigenlijk? Achterlijk gedeeld door onderlijk? (2.29 voor de 99%-fok op de tekening) Of is het meer een begrip en niet zozeer een getal.

Het tuig van deze boot volgt absoluut nog de oude IOR 'school of thought' met z'n grote voordriehoek, maar de romp gelukkig niet. Dus geen vin-kiel met hoog zwaartepunt, of de malle lengte/breedte verhouding van de kwarttonners van destijds (24-voeters van 3 meter breed...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 10:44 #89805

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Wat ook vaak wordt gedaan om knopen te voorkomen is een doorlopende schoot gebruiken. Deze loop dat van de schoothoek naar je lier volgens de gebruikelijke weg, echter daarna stop ie niet maar gaat ie van echter naar voren weer terug naar de schoothoek, via de ander kant van de boot.

hierdoor kan je nooit een knoop erin trekken en kan ie ook minder makkelijk in de knoop raken met andere lijnen.
Voor de grootschoot kan je dan kiezen om dez lang genoeg te maken en het uiteinde ergens onderin je kuip vast te knopen, je houdt dan geen losse eindjes meer over, en dus minder knopen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 11:48 #89812

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zoals op de overloop-foto's te zien is er geen kuipvloer voor de overloop, alleen erachter en daar ligt de grootschoot al.

Ik was even in de war, ik dacht aan een overloop achterin in de kuip in plaats van op het brugdek. Bij overloop op het brugdek werkt dat niet nee. Doorlopende schoot zou ik wel doen voor de 'fok' maar niet voor de overlappende genua, die moet je te ver heen en weer halen tijdens het overstag gaan.

Je voorste genuarailsen zitten ver genoeg naar voren om de HA-fok binnen de verstaging te schoten, dat is mooi want dat scheelt een bak aan hoogte. Alle goede zeilmakers meten de zeilen aan boord op en beslissen daarna pas hoe het er precies uit gaat zien. Kan inderdaad lastig worden omdat de rails op dek zit en de halshoek niet, moet de schoothoek ook opgesneden maar dat is zonde.

Overweeg anders eens om de hele rolfok er vanaf te gooien en met leuvers of een profiel te gaan varen. Kan je nieuwe fok een mooie dekschuiver worden en je genua als je die tzt vervangt ook. Zeilt veel fijner en zeiltjes van dit formaat zijn nog heel gemakkelijk op te rollen of te vouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 15:40 #89840

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Weghalen van de rolreef installatie heb ik ook wel eens aan gedacht, maar het bedieningsgemak werkt wel verslavend. Vind het zelf geen pretje om op het voordek een hevig klapperende fok op te ruimen bij windkracht 6-7. Het grootzeil netjes opbinden is al werk genoeg.

Wel ben ik van plan altijd het zeil eraf te halen als er weer wat fatsoenlijks op zit, maar dat zou ik dan wel meestal in de haven pas doen, als de boot beschut en vast ligt, en alle handen beschikbaar zijn om het zeil in bedwang te houden (en meteen netjes op te vouwen).

Het voordek is overigens niet vlak. Er zit nog een klein afstapje tussen fokrail en voorstag, dus een echte dekschuiver wordt het nooit.

Dekschuivers raken in mijn beleving ook telkens verstrikt in preekstoel en zeerailing, en daar heb ik nu dus weinig last van. Natuurlijk zou een fok die de voorste rail gebruikt, aan de wind binnen de railing blijven, maar dan ook alleen aan de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 15:45 #89841

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Aan boord meten betekent trouwens wel, dat ik nog ruim een maand heb, totdat de mast eraf moet voor de winterstalling 8O

Ivm onderhoud aan roer, saildrive en afsluiters overwintert-ie dit keer op de wal. Volgend jaar zien we wel wat we dan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 17:14 #89846

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bij de meeste winterstallingen kan je ook met mast en al op de wal. Maar zeilen zijn op dit moment wel het goedkoopst (najaarskorting), dus als je voor volgend seizoen een fokje wilt hebben zou ik dat zsm regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 20:02 #89865

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik heb al 2 indicaties opgevraagd, maar zie door de bomen het bos niet in het aanbod eigenlijk. Zo veel zeilmakers, hoe kies je er 1 behalve op prijs? Er is vast geen mooie onafhankelijke test ofzo...

Wel heb ik een aardig idee wat voor type zeil ik zoek - denk ik... Met de combinatie van clubwedstrijden en sterk wisselende bemanning is laminaat onverstandig (klappert kapot), een vlag op een modderschuit en kost ook nog eens een SW-punt. Dus sowieso Dacron, het moet een stootje kunnen hebben. Maar dan liefst wel het mooist gesneden Dacron wat er te vinden is ;) Bv. de "Offshore Performance" lijn Polypreg van Hagoort spreekt wel aan.

Verder ook nog even in Zweden kijken, daar komt de Maxi immers vandaan... dat zou natuurlijk postorder worden, maar met bijna vierduizend van die boten in omloop staan de maten daar ongetwijfeld allang in de computers van de zeilmakers.

Een zeil koop je toch wel voor enkele jaren, dus het is nu best lastig een zeil uit te zoeken waar ik na een seizoen bijleren nog steeds blij mee ben :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 18 sept 2009 22:44 #89900

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ook dacron moet je niet overdadig laten klapperen, dat is niet goed voor de coating. Het voorbeeld van Hagoort dat je noemt is wel een chique zeiltje. Een mooie fijn geweven dacron met goede coating kan je jarenlang plezier van hebben. Een iets goedkoper zeiltje van een mindere kwaliteit doek ga je waarschijnlijk spijt van hebben.

Mocht je in Zweden uitkomen dan moet je wel expliciet de rolfok doorgeven, je hebt kans dat die niet standaard in de computer zit.

Onafhankelijke tests van zeilmakers zijn er niet, je moet je gevoel achterna. Zelf vind ik 't erg prettig als ik persoonlijk contact kan hebben met de mensen die het ontwerpen en in elkaar zetten en makkelijk terug kan voor 'service'. Dus kies ik het liefst voor een zeilmaker die alles in eigen beheer in Nederland doet, waarvan Hagoort tegenwoordig verreweg de grootste is.

Maakt dat je niet uit en vind je prijs belangrijk dan ga je naar een tussenpersoon waar je een goed gevoel bij hebt die de zeilen uit het buitenland laat komen. Van de buitenlandse zeilmakers zijn North, Quantum en UK meer echte zeilmakers en minder alleen tussenpersoon. Zijn ook jongens die veel aan research doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 19 sept 2009 11:09 #89939

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Klapperen is voor geen enkel zeil goed, maar een overgevoelig zeil is niet goed voor de sfeer aan boord, als niet elke bemanning even handig met de schoten is zegmaar ;) En aangezien de sfeer aan boord het belangrijkste is, is prio 1 dat het zeil tegen een stootje kan.

Daarbij verder natuurlijk zo snel mogelijk vooruit komen, bij een gunstige prijs/levensduur verhouding. Een zeil wat twee keer zo duur is maar slechts 50% langer meegaat is dus niet zinvol, maar ik denk dat ik zulke grote prijsverschillen niet aan ga treffen, afgaande op een ander offertedraadje hier op het forum waarin de prijzen elkaar maar heel weinig ontliepen.

Verder wil ik natuurlijk geen mooi verhaal kopen maar een goed zeil :) Maargoed, eerst maar eens wat bladeren wat er zoal te koop is. Goed ook om je mening te lezen over Polypreg, dat geeft in ieder geval vertrouwen dat ik in de juiste richting zit te denken :)

Eigenlijk maakt het me ook niet zoveel uit waar het zeil gemaakt wordt, als het maar goed is. Liever een tussenpersoon die een goed zeil levert, dan een lokale zeilmaker die op kwaliteit moet bezuinigen om prijstechnisch te kunnen concurreren met 'de tussenpersonen'...

Ik zal de barsten in m'n genua ook eens letterlijk onder de loupe nemen, om te zien of ik daarvan kan leren. Of het een fout soort doek voor de toepassing is, of dat er vooral verkeerd mee omgegaan is. Waarschijnlijk het laatste. Op het eerste gezicht lijkt het een meerlaags weefsel, waarvan coating laag en de eerste weefsel laag gescheurd zijn. Er komt een maagdelijk witte ongeschonden tweede weefsel laag onder vandaan. Het is op zich een boeiend triradiaal zeil met allerlei soorten doek door elkaar, ook doek met kleine 'vierkantjes' erin, een soort wapening denk ik. Of heet dat ripstop? En het is al eens gelapt ook, in het achterlijk, waarschijnlijk op zalinghoogte :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 20 sept 2009 00:55 #89968

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Vandaag nog een paar namiddag uurtjes aan wat kleine dingetjes besteed.

O.a. het oog aan de mast voor de fok/spinnaker boom. 8O



Hoe beroerd dit er ook uitziet, het functioneerde nog steeds! Heb een aantal malen bij licht tot midden weer de genua ermee uitgeboomd en hij gaf geen krimp... dus hoe deze schade ontstaan is... wil ik dat wel weten? Stevig gebruikt in ieder geval, dat oog...!



Timmermansoog eerste monteur was wel even op vakantie ; het oude oog zat dus echt met z'n gaten op ongelijke hoogtes. En niet een klein beetje ook. Misschien heeft dat 'wringen' ook wel bijgedragen aan het loskomen ervan. Beide montageplaatjes van het oude oog zijn in ieder geval totaal gemangeld.

Het kostte nog wel een paar keer in de bankschroef en een vriendelijke aai met de slijptol (een dikke 'lasdruppel' aan de binnenkant) voordat de nieuwe mooi aansloot op de kromming van de mast. Maar hij ligt er nu op alsof ie ervoor gemaakt is. En 'heel toevallig' bedekt ie ook precies alle lelijke oude gaatjes ;)



Het zit als een huis. En ja, hij zit recht. Echt. 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen en zeilen 20 sept 2009 07:22 #89972

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
heb je jou vraag hier al een s gezocht of geprobeerd?
www.maxisidorna.com/diskussion...m.jsp?page=1&topid=1

verder zijn er inderdaar zeilmakers in zweden die veel ervaring met maxi's hebben. zie bijvoorbeeld www.segelochbat.se/default.asp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen en zeilen 20 sept 2009 10:25 #89988

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
heb je jou vraag hier al een s gezocht of geprobeerd?
www.maxisidorna.com/diskussion...m.jsp?page=1&topid=1
Als dat forum nou in een taal was waar ik een woord van begreep... dat is zo jammer aan de Maxi... er is ontzettend veel over geschreven maar allemaal in Scandinavische talen. Deens en Zweeds vooral. Ontzettend populaire boot daar. Er lijkt helaas geen Engelstalig (o.i.d.) forum te zijn voor eigenaren uit de rest van de wereld. Wel een owners club in de UK, maar die is meer gericht op de nieuwere Maxi's - en heeft geen forum.
verder zijn er inderdaar zeilmakers in zweden die veel ervaring met maxi's hebben. zie bijvoorbeeld www.segelochbat.se/default.asp
Het prijsvoorbeeld van een nieuw grootzeil voor 4600 kronen is goedkoop zeg! Da's iets van 500 euro. Nou is het ook maar 10m2 natuurlijk... (zo'n beetje alles zit in de voordriehoek bij een Maxi 77...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Als dat forum nou in een taal was waar ik een woord van begr 20 sept 2009 12:05 #89999

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
tip: :D mijn ervaring is dat een engels bericht ook gelezen en beantwoord wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 20 sept 2009 12:27 #90001

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hier in Nederland was vroeger ook een Maxi club maar die is een jaar of 3 terzielle gegaan. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 20 sept 2009 21:05 #90090

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je rustig leest is Deens net Nederlands, je moet alleen die paar rare karakters even snappen (a met bolletje erboven is 'oo' bijvoorbeeld), dus beetje gericht op die fora lezen moet wel gaan lukken. Vervolgens gewoon in het Engels een vraag / reactie posten, Scandinaven kunnen uitstekende Engels.

Vwb de dure en de goedkope zeilen, vergelijk ze goed! Vergelijk zeilen van een zelfde uitvoering met elkaar, geen appels met peren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 20 sept 2009 21:30 #90092

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Het kan veel simpeler !

Open google.nl

Plak daar in de zoekbalk deze link:
www.maxisidorna.com/

De link zal als eerste resultaat gevonden worden, achter de link om naar de pagina te gaan staat VERTAAL DEZE PAGINA

voor de rest zal de hele pagina vertaald worden in het nederlands (ok, niet 100% perfect, maar toch wel beter begrijpbaar dan wat er onvertaald staat)

Leve google :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl