Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Moderniseren Maxi 77

Re: Moderniseren Maxi 77 21 sept 2009 10:04 #90145

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Dat is inderdaad heel aardig leesbaar, en hij volgt ook links (dat maakte vroeger het werken met vertaalsites nogal vermoeiend... vertaalde 1 pagina en als je op een link klikte dan was je er weer uit). Werkt goed!

Zo af en toe kun je nog wel eens lachen om de vertalingen... "There is still some wooden, if you can not knock yourself, you hire a carpenter."

Juist ja...

Ik blijk dus een versie met verder versterkte kiel aanhechting te hebben, twee lange dikke stalen dwarsbalken. Geen half werk zegmaar. De oude versie kwam niet los ofzo, maar kon nog wel eens iets gaan lekken doordat het wat "werkte". Een belangrijke update die ik niet heb (1000 boten na de mijne ingevoerd) zijn trekstangen onder de wantputtingen. Niet dat die bij mij tekenen van zwakte vertonen ofzo (geen beweging of barstjes te zien - dat is bij heel wat andere boten wel anders), maar het voldeed kennelijk toch niet aan de Zweedse standaarden.

En nog een nuttige tip eruit gehaald om de versterking onder het achterstag montagepunt te controleren ; in sommige jaren was die kennelijk van roestvol staal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 21 sept 2009 10:21 #90149

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
BTW zelfs naar nederlands vertalen doet de vertaler nog heel aardig.
Ik denk zelfs dat als je dit doet het nog wat beter begrijpbaar is bij vage vertalingen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 07:48 #90330

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
En nog een nuttige tip eruit gehaald om de versterking onder het achterstag montagepunt te controleren ; in sommige jaren was die kennelijk van roestvol staal...

roestvol staal wat is dat voor spul?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 07:57 #90333

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik vermoed het tegenovergestelde van roest vast staal.....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 11:08 #90357

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Inderdaad :)

Overigens net een quote van Hagoort gehad die zeker niet verkeerd was ; het verschil tussen 'gewoon' cruising en het 'offshore' Polypreg is me absoluut meegevallen. Wel beide crosscut.

Verder het goedkope Zweedse adres nageplozen ; dat bleek helemaal niet Zweeds, maar het Thaise Rolly Tasker. Die hebben in NL ook een dealer, die ik ook maar eens benaderd heb voor een indicatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 11:14 #90359

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Cross-cut is tegenwoordig normaal! Door het verbeterde doek is het niet meer nodig om tri-radiaal te snijden! Ik heb mij hier ook over verbaasd, maar meerdere zeilmakers hebben dit bevestigd!

Verkijk je hier dus niet op! Hagoort heb ik overigens veel goed verhalen over gehoord en veel mooie zeilen van voorbij zien komen de laatste jaren!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 13:30 #90371

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Trotti, bedankt! Ik begon die indruk langzaam ook te krijgen maar er zijn nog wel zeilmakers die aan tri/bi radiale voorzeilen doen. Je ziet het ook bij de rolgenua meer dan bij de rolfokken. Is triradiaal ook bij rolgenua's (150%) niet meer nodig, of geldt dat alleen voor fokken (100%) ?

Tweede indicatie is binnen ; North.

Bijna twee keer (!) hoger geprijsd dan de offshore optie van Hagoort, wel gaat daar nog een najaarskorting af (waarvoor ik me wel zou moeten haasten) en het betreft het een iets ander zeil:

- Uit hun computer rolt een voorlijk maat van 9.54 meter voor een Maxi 77 rolfok (ja echt, specifiek rolfok), wat volgens mij minstens een halve meter te lang is. Af werf was geen enkel voorzeil langer dan 9.21m en dat was zonder rolinstallatie! Voorlijk van m'n huidige rolzeilen is beide onder de 9 meter. Zo komen ze wel 1 vierkante meter groter uit, voor een 100% fok, dan ikzelf berekend had.

- Opvallend is de keuze voor dunner doek, Hagoort gaat in eerste indicatie uit van 7.46Oz, North vindt 5.8 al genoeg.

- UV-bescherming achter- en onderlijk. Nuttige optie.

- Drie korte zeillatten in het achterlijk, schuin omhoog, evenwijdig aan de voorstag. Huh, zeillatten in een fok?

Zonder UV-beschermer, maar met najaarskorting en BTW (om het vergelijkbaar te houden) kom ik nog steeds op een factor 1,6 prijsverschil. Met enig zoeken lees ik overal berichten dat North naar verhouding buitensporig duur is, dus eigenlijk had ik dat wel kunnen weten.

Wat niet wegneemt dat ik nog steeds benieuwd ben waar die zeillaten voor zijn :) Iets met het oprollen wellicht? Al zou je dan denken dat het de ongewenste plooien alleen maar verplaatst (naar de onderkant van die zeillaten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 13:38 #90372

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Door zeillatten te gebruiken kan je, net als bij je grootzeil, je achterlijk iets uitbouwen en dus ene groter oppervlak creeeren. Dit verklaart misschien ook waarom ze een groter oppervlak bereiken dan jij berekent had.

In principe is een achterlijk van een fok (zonder zeillatten) trouwens iets hol, anders krijg je het nooit mooi strak.

Ik weet niet waarom een genoa wel triradiaal zou moeten en een fok niet. Ik heb ook nog wel eens wat rpijsjes aangevraagd, maar kreeg eig alleen maar cross-cut terug.

Probeer ook van vliet zeilen eens, die maakt ook mooie zeilen voor, volgens mij, een goede prijs!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 16:08 #90390

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Van Vliet levert Hood zeilen volgens mij, maakt ze dus niet zelf. Verder niets mis mee overigens, de pond staat bovendien ook nog eens redelijk gunstig op het moment.

Verschil in doekgewicht wil niet altijd zeggen dat het ene doek beter is dan het andere, daar zijn meer factoren voor verantwoordelijk.

Latten in een fok vind ik vrij normaal, je wilt een recht achterlijk houden dat mooi open staat en niet terugbolt. Als Hagoort ze niet specifiek vermeld heeft even ernaar vragen dan zet ie er ofwel latten parallel aan het voorlijk, ofwel oprolbare latten in.

UV-band is alleen nuttig als je je zeil er wanneer je niet zeilt op wilt laten zitten. Aangezien je voor meerdere voorzeilen gaat lijkt het me dat je het voorzeil er na aankomst in de haven vanaf haalt zodat je de volgende keer at je gaat varen weer kan kiezen. Dan kan je beter geen UV-band hebben, want dat is alleen maar gewicht en dikte aan je achterlijk en dus niet goed voor de zeilprestaties. Bovendien vind ik 't zelf erg lelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 20:31 #90441

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Latten in een fok normaal? Ook in een Dacron zeil voor een niet-racer? Toch eens beter opletten dus, die waren me nog nooit opgevallen :oops:

Begrijp niet helemaal waarom je het achterlijk van een fok zou willen uitbouwen, als je een grotere fok wil kies je toch gewoon een grotere LP-maat... okay, in rating systemen is een uitgebouwd achterlijk misschien handiger, maar dat gaat ook maar zo lang goed tot het rating systeem daarop aangepast wordt.

Niettemin, een strak achterlijk klinkt als een goeie reden. Terugbollen is bij m'n lichtweergenua (weegt de helft van m'n rolgenua van dezelfde oppervlakte) inderdaad een probleem, maargoed, die zal dan ook wel behoorlijk oud zijn...



Over een UV-strook: natuurlijk heb je gelijk dat het rolprofiel bij voorkeur leeg zal zijn, maar ik ken mezelf ook goed genoeg om te weten dat ik op langere tochten toch lui zal zijn : zolang het weer hetzelfde blijft, zal toch vaak 24 uur per dag hetzelfde zeil op de rol blijven. "Ach, kan wel een dagje toch?" En nog een dagje, en een keer een weekje... en opeens zit het er zomaar wekenlang op, in de brandende zon. Scheelt ook weer een flinke knots van een zeilzak die je ergens aan boord kwijt moet... afijn ik ken mezelf lang genoeg zegmaar :oops:

Ik denk dat de Genua I vaker benedendeks zal zijn dan de fok, omdat je de fok immers altijd nog makkelijk kan strijken als het te licht weer is, maar andersom een vervelender klusje is. Dus zodra ik een goeie fok heb, trek ik de genua wel naar beneden als ik er niet de volgende dag weer mee varen wil, want je weet nooit of je het lel anders de week daarop opeens bij 20+ knopen uit onhandige richting netjes naar beneden en opgeruimd moet zien te krijgen - al klapperend.

Trouwens, twee UV-stroken is nog goedkoper ook, dan 1 goeie rolfokhoes... en vele malen makkelijker.

Zal dus wel eens vragen zo'n UV-strook te zien, hoe dik ie werkelijk is. Ik zie ook wel voordelen aan een iets stuggere strook in het achterlijk, om dezelfde reden als zeillatten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 22 sept 2009 22:04 #90460

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Onze Hagoort fok (tour) heeft inderdaad oprolbare latten. Niet specifiek om gevraagd maar we kregen (nou ja kregen) ze er gewoon bij. Wij zijn ernstig tevreden over ons Hagoort setje die we via Nieuwenhuis in Langweer hebben laten aanmeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 06:24 #90469

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een zeil met latten staat altijd mooier dan een zonder, dag geld bij een grootzeil ook, wel eens een grootzeil zonder latten (ja die zijn er) bekeken? Dus wanneer het kan doet iedere serieuze zeilmaker latten in een HA-fok. In genua's kan je geen latten doen omdat die kapotslaan tegen de mast met overstaggaan, dus daar blijf je altijd problemen met het achterlijk houden.

Na een jaar stevig wedstrijdzeilen met een genua 1 zie je altijd de achterste 30 cm een beetje wegbuigen en je je hebt altijd een krul van de leechline.

De laatste J-24 wereldkampioen - welke z'n eigen zeilen maakt - was erg blij met het sinds dit jaar toestaan van kevlar voor de genua. Hij kon nu de eerste 3 dagen van het toernooi varen zonder spanning op de leechline voordat het achterlijk minder begon te worden en je er een kleine krul in moest trekken. Vroeger haalde je amper 1 wedstrijd :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 07:10 #90474

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Van Vliet levert Hood zeilen volgens mij, maakt ze dus niet zelf. Verder niets mis mee overigens, de pond staat bovendien ook nog eens redelijk gunstig op het moment.

Kees maakt ook zelf zeilen...

http://www.vanvlietzeilen.nl/index.html

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 07:36 #90478

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Tja, doet dat ertoe wie ze maakt? Er staat op de website van van Vliet in ieder geval een stukje over de samenwerking met Hood, die toegang geeft tot de modernste apparatuur etcetera... omdat dat bewust in het midden gelaten wordt, vul ik in gedachten aan: "... waarop onze zeilen dus in de UK gemaakt worden", al zal een zeilmaker die voorheen alles zelf gedaan heeft, allicht een eigen reparatie/specials afdeling aanhouden. Maar nogmaals, het boeit me niet zoveel waar ze gemaakt worden.

Hoewel ik bij Zwaan gisteren wel dingen hoorde over de arbeidsomstandigheden in sommige Aziatische fabrieken waar je niet vrolijk van wordt. Dat zou een reden kunnen zijn om geen "verweggistan-zeil" te willen - al weet je natuurlijk ook niet of zoiets waar is, of dat het alleen in de wereld geholpen wordt door zeilmakers die hun productie wel hier hebben :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 07:40 #90480

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Na een jaar stevig wedstrijdzeilen met een genua 1 zie je altijd de achterste 30 cm een beetje wegbuigen en je je hebt altijd een krul van de leechline.
In de genua op de foto hierboven (eind pg.3) ligt de leechline zelfs compleet los, en nog steeds die krul naar loef. Achterlijk zelf staat strak, dus ik zou zeggen dat het opgerekt doek tegen het achterlijk aan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 11:46 #90525

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
En die krul wordt er gedeeltelijk al ingesneden / gestikt omdat dat in ieder geval beter is dan de andere kant op wegwaaien. Als je die krul hebt heeft het nog zin om het leechlijntje aan te trekken, als ie naar lij floept niet, dan trek je 'm alleen maar meer naar lij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 16:36 #90581

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Had het idee dat ie met aantrekken alleen maar meer naar loef ging...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 23 sept 2009 19:16 #90604

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat bedoel ik ook. Maar als er dus geen krul ingesneden is en de boel buigt eenmaal naar lij af dan ga je natuurlijk de boel nog meer naar lij trekken als je het lijntje aantrekt. Je maakt gewoon de afstand tussen het bovenste en onderste punt korter. Liggen beide punten iets aan loef trek je de boel naar loef, liggen ze naar lij trek je de boel naar lij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 00:04 #90643

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Ok, ik dacht even dat ik er verkeerd aan gedaan had de reguleerlijn los te gooien. Niet dus.

Vanavond nog een avondwedstrijd gezeild waarin ik enkele seconden achter een Brin de Folie gefinished ben (die ik dus op rating voorbij kwam). Ging heel mooi, heb de overloop en het nieuwe fokkeboom-oog goed kunnen gebruiken. Halve wind heb ik echter nog niet door, daar liep de Brin de Folie me voorbij, nadat ik voor de wind zelfs een stuk op hem uitgelopen was.

Snap er geen bal van hoe je zo'n grote bolle genua (ruim 5 meter onderlijk op een 7.70m boot) halve wind voert. Om het killen in het voorlijk te stoppen moet de schoot vrij ver aangehaald, maar dan staat het onderlijk in een soort U-bocht zodanig dat het achterlijk tegen de wind in staat. Waar ik het blok of de schoot ook zette, de mooie boog die ik er idealiter in wilde kreeg ik niet voor elkaar. De schoothoek een eind buiten de boot krijgen zonder dat het voorlijk ging killen lukte gewoon niet. Ja, of ik had 'm moeten uitbomen... maar of dat nou de manier is? Tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 07:27 #90660

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Normaal zet je dan een schoot op je voetrail, wat verder naar voren. Maar jouw genuarail zit al op je voetrail toch? Dan is er weinig aan te doen inderdaad. Leioog een stuk naar voren en dan achter je middelste telltale aansturen. Bovenste telltale klappert dan wat aan loef en onderste wat aan lij. Grootschoot losser dan je denkt en met z'n allen heel hard hangen, meer is het niet dat halve wind varen. Of als je wat dieper vaar lekker reachen natuurlijk.

Maar lange stukken halve wind in een wedstrijd :roll: :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 09:46 #90692

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
ervaring is dat parkers na verloop van tijd zich loswerken..
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 10:17 #90698

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Tja, we zijn beperkt tot de vaargeulboeien en de havengaten - er liggen geen sporttonnen in deze hoek van het Markermeer. Dus een stuk halve wind van de laatste vaargeulboei naar het havengat (0,8 mijl, gisteravond dus gevaren), of (bij andere windrichting) binnen het havengat naar de finishlijn, is onvermijdelijk. Ik zie er eigenlijk het probleem ook niet van, het is wel een leuke afwisseling en duidelijk toch weer een skill apart. Altijd exact dezelfde twee koersen varen is ook niet alles, je moet ze allemaal beheersen vind ik :)

Leioog (blok) naar voren heb ik geprobeerd, maakte ik de U-bocht in het zeil alleen maar scherper mee ; met de schoot kon ik dan kiezen tussen klapperen voorin, of achterlijk potdicht. Een tussenweg was er niet. Ik ben er niet uitgekomen, volgende keer nog maar eens wat proberen.

Als het echt niet wil dan maar een bottere manier om het lei oog verder naar buiten te krijgen. Het omgekeerde van een barberhauler: de traploos verstelbare fokkeboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 11:12 #90701

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
"Vroeguh" was de olympische baan driehoek-worst. Hierbij was er ok altijd een halve winds rak.
Het nadeel hiervan, echter, is dat je in zo'n rak moeilijk kan inhalen en er niets tactisch aan is!

Daarom is de baan veranderd naar upwind-downwind. Dan heb je altijd kans om een goede tactiek te gebruiken om je tegenstanders de loef af te steken!

Daarentegen heb ik ook als eens onwijs plezier gehad van een heeeeeel lang hale winds rak op een j120! Dat was spuiten geblazen onder de gennaker! Ik geloof dat we de 20 knopen hebben aangetikt toen (en nog met 4 man ook!)!

YIEHAA!!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 16:38 #90745

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je zo laag voer dat je schoothoek van je genua buiten de boot moest zijn, kon je dan niet reachen? Zo hard waaide het niet gisteravond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 18:51 #90767

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Nee, denk dat ik een graadje of 70-80 schijnbare wind voer.

Ik zou het eigenlijk moeten tekenen, ik slaag er duidelijk niet in om het probleem onder woorden te brengen.



Groen is zoals ik zou willen dat-ie staat (denk ik..), rood is hoe ie staat. Klapperdeklapper...

Groen krijg ik dus niet voor elkaar zonder een lei oog buiten de boot - of een boom.

Om de krul uit het voorlijk te halen moet ik de genua schoot zo ver aanhalen, dat-ie vrijwel op "aan de wind" positie staat, en het grootzeil vervolgens invalt. Grootschoot dan ook maar strakker resulteert in alleen maar druk en geen vaart. In feite staan de zeilen dan getrimd voor zo'n 50 graden schijnbare wind.

Vier ik beide schoten nog wat t.o.v. die positie, dan loopt ie veel harder, maar gaat (door de schijnbare wind die door de bootsnelheid dan meteen iets naar voren draait) de genua onmiddelijk killen.

De oorzaak volgens mij: het onderlijk van deze 150% genua is ruim tweemaal zo lang als de boot breed is, en tweederde LOA ongeveer. Een extreem formaat dus, gevolg van de oude "IOR-voordriehoek". De boot is simpelweg te klein om dit zeil goed te schoten?

Tot een graad of 50 schijnbare wind kom ik prima uit de voeten met genua en grootzeil iets losser dan de 'aan de wind' positie. Vanaf een graad of 90 valt er aardig te reachen. Daartussen.... dit probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl