Eerst maar eens het schootblok draaiend gemaakt. Die zesloper met erg dunne schoot, ipv de originele dikke schoot in vioolblokken. is overigens een verzinsel van een vorige eigenaar. Om de schoot vervolgens verkeerd in te schieten overigens (kruiste zichzelf op twee plekken), maar dat was natuurlijk snel opgelost.
In principe hoeft een schootblok eigenlijk niet draaibaar te zijn, maar toch heb ik het gedaan, om de bediening van de cleat te verbeteren. Met de overloop in het midden of aan lij, moest ik 'm namelijk in de cleat
trappen als ik aan loef zat ; op de hand kwam ie naast de cleat uit in plaats van erin. Dat hoop ik hiermee opgelost te hebben.
Nu de overloop nog van moderne lijntjes-bediening voorzien.
Eerst pal tegen het schroefgat, in elk eind van de overloop rail, een nieuw gat voor het stoppertje geboord.
De originele 'echte' stoppergaten waren 8mm, maar proefondervindelijk bleek 6mm ook genoeg, en het stopje zit erin als een huis. Zo kan de boel in ieder geval niet nog een keer ontsporen. Ik heb overwogen om ze eraf te halen en het met stopper knoopjes op te lossen, maar toch maar niet gedaan. Eraf kan altijd nog.
Nu kan ik een lang verhaal houden over hoe het in elkaar zit, en dat dit plan al vrij lang uitgewerkt in m'n hoofd zat, maar ik kan ook meteen het resultaat laten zien:
Twee oogjes (met lijntje en blokje eraan) en twee camcleats in de kuip geschroefd, twee blokjes aan 1 sluiting om de basis van het schootblok heen. Simpel doch doeltreffend.
Plaatsing van de camcleat was nog even tricky aan bakboord. Bakskist deksel en sloten zaten nogal in de weg, net als de drinkwater vulopening. Lijntje uiteindelijk dwars over die dop geleid ; ALS ik weer een schone drinkwatertank inbouw en die moet gevuld worden, dan gooi ik het lijntje wel even los. Ik vul die tank toch niet onder het zeilen. Maar zo zit-ie tenminste wel heel mooi in lijn met de arm van de stuurman. En dat was het doel.
Aan stuurboord alle ruimte, dus netjes de bakboord plek gespiegeld.
De lijntjes zijn exact op lengte zodat er een handbreedte overblijft op de uiterste standen. Zodat ze zo min mogelijk de kans krijgen ergens mee in de knoop te raken.
Deze ombouw was uiteindelijk niet zo heel goedkoop (totaal net in de 3 cijfers gelopen), maar toch nog vele malen goedkoper dan een 'echt' overloopsysteem met deze feature. Het had voor de helft van het geld gekund als ik 'gewone' klemmen gebruikt had ipv camcleats, en nog een keer door de helft als ik niet-gelagerde blokjes gebruikt had. Maar dit laat tenminste niets meer te wensen over... hoop ik.
Ik voorzie hoogstens dat ik de overloop lijntjes af en toe onder de benen van de bemanning vandaan moet grabbelen om ze te bedienen, maarja, plekken dichterbij de stuurman waren om andere redenen weer niet handig (vooral de slotjes van de bakskist zaten in de weg, en die moeten wel vrij blijven onder het varen, vind ik).
Heb de lijntjes bewust een fractie laten oplopen, zodat de blokjes minder snel tegen/over de overloop rammelen.
En die luiken...
dat komt ook nog wel een keer aan de beurt....