Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Moderniseren Maxi 77

Re: Moderniseren Maxi 77 14 okt 2009 19:30 #93922

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Prachtig weer vanmiddag, knoopje of tien uit een gunstige richting, dus ik kon even gauw een solo rondje door de havenkom doen om deze plaatjes te schieten.

Helaas iets te haastig gedaan denk ik, als ik ze zo vanuit de luie stoel bekijk had het onderlijk wel een 'stukje' strakker gemogen, zelfs in dit lichte windje. Helemaal onderin vallen er nu lichte plooien in, en bovenin wat verticale. Die trek je er waarschijnlijk allemaal uit met het onderlijk wat strakker. En daarmee trek je de bolling waaarschijnlijk ook heel ergens anders naartoe, dus dan heb je niets aan deze foto's...

Maargoed, iets is beter dan niets, en ik weet niet of ik op korte termijn nog een keer kans zie om foto's te maken:





Aan de wind genomen, voor zover dat niet duidelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 14 okt 2009 20:17 #93933

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met het onderlijk wat strakker en de val cq cunningham wat losser staat het zeil er inderdaad best strak op denk ik zo.

Je kan aan het doek wel zien dat de coating niet 100% meer is, maar de staat van het grootzeil is zeker niet slecht. Ook zie je wat lichte verticale plooien die duiden op overbelasting van achterlijk en voorlijk. Val of cunningham heeft dus een paar keer te strak gestaan en het achterlijk begint wat uitgezeild te raken.

Maar voor toerzeilen en clubwedstrijdjes zou ik dit zeil nog niet vervangen, maar eerst investeren in een spinnaker en een snelle (laminaat) genua, dat zijn een stuk grotere motoren voor dit schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 14 okt 2009 23:42 #93951

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Okay, bedankt. Dan ga ik dit zeil om te beginnen dit najaar maar eens inleveren voor een hoognodige wasbeurt :) Want het is ook gewoon vuil.

Cunningham heb ik misschien een tikje te hard doorgezet om van de kleine plooitjes rond de leuvers af te komen, die blijven best lang staan. Dus denk die er in lichte mate bij, als de cunningham een tikje losser gezet wordt :)

Overigens heb ik niet echt een cunningham zoals m'n Europe had, maar meer een "giekomlaagtrekker" die ik dus maar voorlijk-strekker noem. Ik trek het hele zaakje dus omhoog met de val waarna ik met het vooraan terug omlaag trekken van de giek via een takeltje de voorlijkspanning regel. De rode lijn, in de diverse geposte trimfoto's. Inmiddels vervangen door een andere kleur lijn die wel lang genoeg is trouwens :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 14 okt 2009 23:54 #93952

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De nieuwe genua zal nog gewoon dacron worden denk ik. Ik heb geen aparte set toerzeilen, dus moeten de nieuwe voorzeilen ook geschikt worden voor bemanning die het zeil soms wat langer laat klapperen dan je zou willen.

Wat ik van de diverse zeilmakers begreep, is dat de "Cruising laminates" weliswaar een stuk robuuster zijn geworden over de jaren, maar de vergelijking met dacron in dat aspect nog niet aankunnen. Zelfs als je bedenkt dat de nuttige levensduur van Dacron korter is dan de technische.

Wellicht komt er een apart setje wedstrijdzeilen als ik volgend seizoen besluit met deze boot serieuzer door te willen met de wedstrijden. Dat wordt wel even slikken, als tegen die tijd het grootzeil ook aan vervanging toe is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 15 okt 2009 00:08 #93953

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een spinnaker had ik op het oog, origineel voor deze boot zelfs, maar heb ik voorbij laten gaan omdat ik te vaak shorthanded vaar voor zo'n relatief lastig te voeren zeil. Ik wil het dus eerst eens met een gennaker proberen, maar daar heb ik geen haast mee. Misschien ontstaat die behoefte wel als ik met de HA ga varen... dan loopt het ruime wind natuurlijk niet meer zo hard als nu met de rolgenua, die je ruime wind gewoon weer helemaal uitrolt natuurlijk...

Waarom wordt een gennaker eigenlijk zelden of nooit 'butterfly' uitgeboomd als runner? Omdat afkruisen sneller is, of zijn daar andere redenen voor?

Dat zou een alternatief kunnen zijn voor een boegspriet. Die ik best zie zitten om te maken trouwens, dat is het punt niet. Maar een fokkeboom van een meter of vier heb ik al. Zij het geen goeie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 15 okt 2009 07:20 #93960

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die nep-cunningham heet een halstalie.

Plooitjes rond de leuvers hoef helemaal niet erg te zijn, net als bij je genua. Zeker niet in lichter weer.

Een spinnaker heeft aan twee kanten een schouder, een van de schouders blijft dus hoe dan ook achter het grootzeil. Afkruisen is meestal effectiever en als je diep wilt varen is het het effectiefst om zover mogelijk uit te bomen en de boot naar loef te rollen zodat ie er nog verder naast komt. Uitbomen met een hele lange boom betekent bovendien dat je een hele lange boom (sterk genoeg voor het oppervlak van een spi) moet hebben en op je meetbrief moet hebben staan. Tik iig flink door in je rating als ie langer is dan de J-maat.

Solo spinnakeren is inderdaad even oefenen, maar op zich goed te doen, zeker in lichter weer. Het merendeel van de deelnemers aan de 200-myls solo schrijft in met spi en voert 'm ook gewoon, zelfs als 't lekker waait. Gennakers zijn alleen echt effectief als je ze uitboomt als een spinnaker (zoals op de TP52's ed) of als je echt een flinke boegspriet hebt die een flink eind voor je boot uitsteekt, zoals bijvoorbeeld de J's met uitschuifspriet. Gehalsd op de boeg doet zo'n ding 't maar matig en iig veel minder dan een spi, terwijl je er in je rating meer voor gestraft wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 15 okt 2009 23:00 #94109

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Als ik zo kijk dat zelfs ervaren veelkoppige crews regelmatig problemen hebben met hun spi, dan is een gennaker voorlopig meer iets voor mij. Een spi is shorthanded prima hanteerbaar... tot er iets niet volgens plan gaat. Dan heb je ineens zelfs met volle crew een flink probleem.

M'n uitschuifbare boom is inderdaad langer dan de J-maat, maar het is wel een beetje een prul (gaar "twist-lock" systeem) dus zal ergens komend seizoen wel vervangen worden. Het ding schuift spontaan in als het niet moet, en wil vaak niet meer los als het wel moet. En dan is zo'n pijp van 4 meter toch rottig hanteerbaar op een boot van net geen 8. Liever een iets betrouwbaarder mechanisme dus. Zit nog te peinzen of ik de bestaande boom kan modificeren maar heb nog niks weten te bedenken. Nouja, een pen-gat systeem misschien.

Nu heb ik geen meetbrief dus voorlopig maakt het niets uit - alleen ook onder SW systeem kost een gennaker een puntje (=1%) meer dan een spi - toch nog, ondanks de nadelen als runner, en het meestal kleinere oppervlak. Het moet dan wel heel veel harder reachen wil het die punt waard zijn :wink:

Maar dat SW-puntje heb ik alleen voor de betere hanteerbaarheid nu wel even over. Een boegspriet fabrieken moet wel lukken. Voor het gewenste effect moet die zo'n 50% van de J-maat voor de boeg uitsteken? Een klein grootzeiltje en naar verhouding grote J-maat werken misschien sowieso al in het voordeel van diep varen met een gennaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 16 okt 2009 07:32 #94136

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Als je voor de gennaker gaat, ga dan tijdens wedstrijden niet ook nog eens diep varen. een genaaker is gemaakt voor afkruisen!

je hebt het erover dat een bemanning zijn handen vol heeft aan een spi als het verkeerd gaat, maar da's bij een gennaker niet anders hoor!

Je kunt ook nog overwegen te beginnen met een spinnaker met slurf, dan is het helemaal goed te doen singlehanded!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 16 okt 2009 07:35 #94139

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gisteren nog heerlijk boven de 10 knopen gereacht met een symmetrische spi, enige bemanningslid dat mee was lag het grootste deel van de tijd te tukken 8)

Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en altijd ruimte incalculeren om te kunnen vallen mocht er wat misgaan.

Met een boegspriet van 50% J-maat voor de boot uit en een daarop door de zeilmaker ingemeten masttop gennaker zal die Maxi helemaal als een beest willen gaan. Oppervlak genoeg, dikke kans dat je al snel een tweede kleinere gennaker erbij wilt dan. Ter indicatie, de J-80 zit op 65% en heeft de mast vrij ver voorop staan. Naarmate de J's groter worden wordt de spriet in verhouding minder lang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 03 apr 2010 12:22 #121895

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zo, deze thread ook weer uit de winterslaap...

Dromen van een gennaker blijven nog even dromen, maar ik zal deze pagina's zeker nalezen als het zover is! Maar er moet nu eerst maar eens een mast op. Wel is dit het moment om aan het instrumentarium te werken.



Waarom zo'n stuk nostalgie eraf? Het ding voldeed niet. Niet alleen mis ik de NMEA aansluiting, maar hij is ook te dicht bij de schroef gemonteerd en was onbetrouwbaar onder de 3 knopen (deed helemaal niets onder de 2). Verder zit er een al even oud en verhard soort van slangetje als buitenkabel aan, waar buitenwater in staat zonder afsluiter. Geen fijn idee, hoewel de doorlaat minimaal is.

Oh, en om nou te zeggen dat het nogal forse ding erg goed waterdicht vast zat? Not really, no. Genoeg redenen om er vanaf te willen dus.

Ik heb al een speed/temp/depth visvinder klaarliggen als vervanger. Misschien kwalitatief geen waardig vervanger voor de oude VDO, maar zal voorlopig even moeten voldoen. De lokale watersportzaak bleek er nog een plastic thru-hull speed/temp sensor voor te hebben met plug en alles erop en eraan. Nu nog een splitterkabeltje zoeken zodat er ook een dieptesensor bij kan. En natuurlijk is een splitterkabeltje weer idioot duur: drie stekkertjes en twee decimeter snoer moet ruim veertig euro opbrengen. Zou bijna de stekker van de transom mount triducer afknippen om daar zelf een adaptertje van te prutsen, maar da's ook weer een beetje zonde.

Iemand trouwens een idee waar ik de pinout van de blauwe LT8 triducer-stekker op de Navman 4431 visvinder kan vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 04 apr 2010 18:57 #122069

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De LT8 is een connector van Liang Tei uit taiwan. Ik heb ergens hgevonden dar RBS electronics de producten van Liang tei levert maar ik kan dat op hun site niet terugvinden.

Als iemand ze kan vinden houd ik mij aanbevolen want die dure snioertjes van Navman/Northstar ben ik ook een beetje zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 04 sept 2011 21:49 #219560

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
... heb uiteindelijk voor iets minder geld zo'n splitterkabeltje gevonden.

En zo vis ik deze draad weer op, na lange stilte. Het was een zware bevalling, maar ik heb inmiddels de mast weer overeind staan met de nieuwe eigenbouw masttop erop.

Waarom doe je zoiets?
- brede schijven voor touwvallen, geen aangesplitst staaldraad meer.
- vlakke top (was schuin) met voldoende ruimte voor accessoires.
- spinnaker kraan, iets uit het midden geplaatst, zodat de val en het blok in alle richtingen goed vrij lopen van de voorstag. Origineel had ik een veredeld sleepoog, met een blok wat zelfs in rust al tegen de voorstag aan hing. In het oude (geheel metalen) blok was al een flinke gleuf gesleten - dat terwijl de vorige eigenaar er niet meer mee hees dan een rolfokhoesje!
- de mogelijkheid om de achterstag te isoleren, om 'm als kortegolf antenne te gebruiken. Een soort ingebouwde "backstay insulator" is voorzien, zonder compromissen aan sterkte/betrouwbaarheid van de stagbevestiging.

Foto's volgen uiteraard, al moet je je er niet teveel van voorstellen: het is vooral functioneel, niet zozeer mooi.
Laatst bewerkt: 04 sept 2011 21:51 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 04 sept 2011 22:06 #219564

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zo kon ik ook eindelijk m'n nieuwe HA-fok voor het eerst uit de zak halen en hijsen. Staat er prachtig op! Gaat vast een heel fijn mid/zwaar zeil worden. En voor 't eerst sinds ik de boot heb, gebruik ik de fokrailtjes!

Dat brengt me op een dilemma. Bij de boot kreeg ik alleen een knots van een 14mm schoot. Leuk, maar da's niks. Veel te zwaar, veel te dik en nog rafelig ook. Sindsdien leen ik een 12mm schoot. Ook nog aan de dikke kant, maar nog te doen. Tijd voor nieuwe schoten dus ; 10mm omdat dat nog net lekker in de hand ligt. Even gekeken naar 8, maar dat wordt wat te gek (dun) voor een schoot.

Nu wil ik relatief dure lijn gebruiken, dus wordt de afweging... 1 schoot voor alles, dus telkens omsteken van genuarails naar HA rails, of aparte schoten per zeil? Aparte schoten heeft voordelen, maar wegen die op tegen de kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 05 sept 2011 03:41 #219568

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
- Meerdere schoten is duur
- die extra schoten zitten altijd in de knoop waneer je ze nodig hebt, dus geen tijdswinst (ipv schoten wisselen)
- bij overstag gaan heeft die fok geen last van het knopentouwtje, raakt de zalingen toch niet, dat doet alleen de genua
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 03:42 door Toxicated.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 05 sept 2011 04:25 #219572

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb op de huidige boot aparte schoten voor de HA en de genua's, en er tot nu toe geen enkel voordeel in gezien. Sterker nog, zo'n dikke schoot droogt veel langzamer dan het zeil op, en moet je dus regelmatig buiten de zeilzak houden. Dan maar gewoon één schoot...

Je kunt dat geld voor die extra schoten beter steken in goede beschermers voor stagen en zalingen.

Een hele dikke schoot ligt idd wel prettig in de hand, merk ik (heb ook 14 mm) maar is wel wat lastiger te handelen in de ST lieren etc. Als je een relatief grote voorzeilen hebt dan zou ik toch een vrij dikke schoot nemen, er gaan dan immers nogal wat meters schoot door je handen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 05 sept 2011 05:25 #219595

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Eerst maar eens 2 schoten kopen en die beiden met een eigen 'ballentouwtje' aan de fok / genua maken. Dan kan je je ongebruikte schoot al omleggen terwijl het voorzeil nog z'n werk blijft doen. Mocht dan in de praktijk blijken dat je echt vaak wisselt en die schoten mist kan je ze altijd nog een keer aanschaffen.

Op de 'workshop splitsen' komt Web dus z'n eigen Dyneema schootjes van een mooi oogje voorzien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 05 sept 2011 07:35 #219653

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Overigens heet zo'n "ballentouwtje" gewoon een fokkeschootknoop.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 05 sept 2011 10:58 #219735

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Verjongen en splitsen heb ik geen geduld voor ;) Gewoon simpel houden dus. Wel dyneema met mantel, 10mm polyester zou wat teveel rek hebben. Geen al te duur soort, dan zit er tenminste niet zo veel dyneema in dat je er de blokken mee uit het dek rukt ;)

Goed punt wel, van de nattigheid die je ervan weerhoudt de schoot in de zeilzak te stoppen ; daar had ik niet aan gedacht. Dat haalt bij slecht weer wel een voordeel weg.

FMJ, jij bedoelt dus aparte BB/SB schoten? Is wel een wat zwaarder bundeltje aan de schoothoek, maar wel een goeie voor het wisselen inderdaad (niet dat ik DAT zo vaak varend zal doen).

Wilde eigenlijk vooral aparte schoten omdat de genuaschoot voor de fok veel te lang zal zijn, en dat is vervelend (al dat touw in de kuip). De genuarail (achter de lier) heeft een schoot van zo'n 17 meter nodig, de fokrail (voor de lier) maar 13. Gebruik je de genuaschoot dus voor de fok, dan heb je altijd 4 meter overtollig touw in de kuip rondslingeren (plus de marge die ook in die 13 meter al zit). Vind ik hinderlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 05:22 #219980

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar als je de genua aangehaald hebt heb je dus bijna 17 meter lijn in je kuip. Dan maakt die 4 meter extra bij je fok niet zoveel meer uit toch?

btw, hoe kom je aan 17 meter genuaschoot? Je maxi is een meter of 8, toch? Dan is je genuaschoot 2 keer je bootlengte???

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 05:23 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 07:23 #220038

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Hoe meet jij je genuaschoot? We hebben gemeten met de genua zo ver mogelijk uitgeboomd, en vervolgens de loefschoot nog net zodanig dat je 'm kunt aantrekken. Doordat de genuarails bij de maxi achter de lier, naast de kuip zitten is dat inderdaad een best eind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 08:08 #220051

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Rails achter de lier? Is dat dan een genua, of een complete tent??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 08:42 #220067

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Een goed IOR ontwerp, zo'n Maxi. Genua van 24m2, grootzeil van 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 09:31 #220076

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
... wat een 150% genua is, op een voordriehoek van zowat een halve bootlengte. Die komt dus echt tot iets naast de kuip.

Maar de clou is misschien ook dat ik de TOTALE lengte van de schoten noemde, dus loef- en lijschoot bij elkaar opgeteld. Per helft is het dus voor de genua nog 'maar' 8,5 meter, en voor de fok 6,5.

Door de genuarails achter de lier zit er ook zo'n groot lengteverschil tussen fok- en genuaschoten. Zonder dat verschil was het niet zo zinvol om aparte schoten te hebben.
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 09:33 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 11:04 #220099

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Dan heb je dus per kant (BB/SB) een verschil van 2 meter... Ik denk niet dat dat de moeite van verschillende schoten waard is!

je kunt altijd ook nog iets bedenken om de eindjes van je schoot door een luikje naar binnen te doen, of in je kajuitingang te gooien (en dan het eindje aan een dun lijntje vastknopen) dan kan die ook gelijk niet meer in de knoop raken)

roeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 06 sept 2011 13:07 #220152

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Toch is 2+2 meter nog best een hoop, plus wat er normaal al overschiet. Ik heb het nu met de geleende schoot (die 10,75m per kant lang is) ook op de genua, en dat is best wel een beetje vervelend. In de kajuitingang gooien is geen optie, daar loopt de grootschoot/overloop voorlangs. In een zijvak van de kuip proppen ging nog redelijk, zolang je dat consequent doet. Het is wel een stuk gemakkelijker als het niet hoeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl