Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Moderniseren Maxi 77

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 19:14 #90771

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Iets geheel anders: waarom heb ik eigenlijk een wantspanner in m'n voorstag?
Ken genoeg boten die dat niet hebben, en de rolfok trommel zou best een eind omlaag kunnen als die er niet zat. Da's natuurlijk wel iets wat ik zou moeten doen voordat ik zeilen ga bestellen...

Ik zal eens meten hoeveel winst er te behalen is, ik vrees eigenlijk dat een centimeter of tien extra voorlijk al die moeite niet waard gaat zijn, op een voorlijk van bijna 9 meter, zeker als de genua dan ook nog die 10cm extra uit z'n vorm gedrukt gaat worden door de zeerailing.

Voor de HA/fok speelt dat minder, die blijft in ieder geval aan de wind helemaal binnen de zeerailing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 20:50 #90779

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vwb het genuaprobleem, zoals je 'm groen getekend hebt is het mooiste, dat kan je inderdaad bereiken door met een boompje te spelen. Alternatief is een schoot ver naar achteren zodat ie uit kan waaien en een tweede schoot heel ver naar voren zodat je wel een driehoekje krijgt om de boel omlaag te houden zodat je niet te veel twist krijgt. Als je niet moeilijk wilt doen lijoog heel ver naar voren en de genua onderaan wat te strak schoten (trimmen op telltale ih midden vh voorlijk). Onderin buigt het achterlijk dan wat naar loef, wat niet zo effectief is, maar in het midden en boven - daar waar de wind zit - staat de genua goed. Beetje terugslag onderin het grootzeil moet je dan voor lief nemen, zeker niet zo strak trekken dat die verdwijnt.

Mooiere oplossing is om flink te oefenen in het reachen (met goede spi-trim en goed sturen kan je hoger) en / of tzt investeren in een echte reacher, die vlakker is en minder schouders heeft dan een allround of voordewindse spi.


Vwb de spanner in je voorstag, daarmee kan je je mast voor en achterover trimmen en daarmee de loefgierigheid en dus je roerdruk beinvloeden. Idealiter zet je die in licht weer losser (mast achterover, beetje roerdruk meer lift en makkelijker te sturen) en in zwaarder weer strakker (mast rechtop, minder roerdruk minder weerstand en hoger zeildragend vermogen). Als je iets minder fanatiek bent en een compromis zoekt kan je deze spanner net zo goed bovenin de mast doen in plaats van onderin. Genua kan dan dichter boven dek en bovenin houdt je toch altijd wat profiellengte over doordat je val lager moet zitten dan je voorstag aangrijpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 24 sept 2009 22:23 #90792

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ah, jij dacht dat ik een spi had? :) Alleen een fokkeboompje, en een ophouder. Geen neerhouder, geen (voorziening voor) schootblokken of wat ook. Dus waarom er dan wel een ophouder door de mast loopt...

Ik had dus het "reachen" losjes geinterpreteerd als "gewoon" ruime wind varen :) Voor de wind doet 22m2 uitgezeilde genua het trouwens heel goed, maximaal uitgeboomd met de uitschuif boom van maximaal een meter of vijf...

Als ik de rest van de boot en tuig op orde heb, mag ik van mezelf gaan nadenken over een gennaker + boompje o.i.d. :) Omdat dat toch wat makkelijker shorthanded te varen is dan een spi, zeker als ik er nog een furler bij verzin ook. Tot die tijd doe ik het even met de reguliere zeilen.

Wat betreft de voorstag... spanner bovenaan lijkt me niet zo zinnig, kan ik 'm net zo goed helemaal weglaten (met nieuwe voorstag dan wel - wat gezien de onbekende leeftijd van de verstaging waarschijnlijk sowieso geen raar idee is) en eventueel een pen-gat onderaan met een paar gaten om uit te kiezen. Neemt veel minder plek in dan een wantspanner, en je kan toch de masthoek varieren als dat nodig is. Zo zit het op een Kelt waar ik laatst de voorstag van heb helpen vervangen.

Aan de andere kant, zou die paar centimeter staglengte nu een wezenlijk verschil in roerbalans maken? Ik geloof dat ik die eigenlijk liever met de zeilen balanceer bij zwaar weer (dus de roer-trim de keuze laat bepalen of ik het voorzeil inrol, of het grootzeil nog een trapje reef).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 29 sept 2009 16:31 #91426

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nieuwe voorzeilen

Ben bij Hagoort geweest. Zeer goeie indruk, leerzaam verhaal, ook een paar nieuwe en (interessanter!) oudere zeilen in reparatie bekeken. Heel mooi werk allemaal. Sterk wedstrijd georienteerd met alle foefjes om het meeste uit je rating te halen, maar doet ook toerzeilen.

Ook is hij de eerste die me kort en helder kon uitleggen wat nu precies het verschil tussen een HA en de even grote (en soms ook even hoge/brede) Genua 3 is.

Advies was ongeveer als volgt:
- Geen UV-band ; dit zou het achterlijk van zo'n relatief klein zeil teveel verzwaren. Dat gaat alleen goed op grotere zeilen.
- Zeillatten mogelijk tegen een bescheiden meerprijs. Op de boot wordt bij het inmeten aan de hand van de plaats van de rails bekeken of een High Aspect mogelijk is. Zelf vermoed ik van wel, de (aparte) fokrails zitten behoorlijk ver naar voren.
- Geen shapetape ; zou kortweg zinloos zijn op dit formaat zeil. Hij moest weinig hebben van zo'n "Pamper in je voorlijk"... ook zonder kon ik wel een paar slagen wegrollen.
- Centimeters winnen door de rolinstallatie te verlagen of verwijderen
- Telltale venstertje.
- Veel andere toeters en bellen standaard, zoals camberstripes en reguleerlijn ook in het onderlijk

=======================
Vervolgens bij de Vries Lemmer geweest (niet te verwarren met de grotere De Vries / UK Halsey ), die me ook met een helder advies te woord stond. Echter deze raadde me juist aan om absoluut wel shapetape in het voorlijk te doen, omdat dat de vorm van het zeil een mooi stuk vlakker trekt als je gereefd vaart... ook in dit formaat. Altijd doen, luidde het advies...

========================
Lastig, tegenstrijdige adviezen. Okay, voor de zeilvorm-purist is rolreven ongetwijfeld een vies woord, en de Vries Lemmer richt zich toch meer op toerzeilen dan het wedstrijdgebeuren : ze plakken slechts zeer zelden een laminaatje.

Maar ook gisteren, in een tocht IJsselmeer waar de wind langzaam aantrok (niet met de Maxi overigens), was in een reis die met de genua aan het profiel en nog geen tien graden helling begon, later toch reven noodzakelijk. De weersverwachting was constant, een knoopje of twee toename of zelfs een afname (afhankelijk van welk weerbericht je las), de werkelijkheid was een toename van vijf tot tien knopen.

Misschien kan je met een wedstrijd van een uurtje of twee nog wel vooraf het goeie zeil voor de gehele wedstrijd hijsen, maar op langere tochten lukt dat duidelijk niet...

Om het idee te geven ; een slag of vier ingerold liepen we op de golven nog af en toe uit het roer. De enige goeie manier om dat op te lossen? Kop in de wind en lekker in de spray op het voordek gaan liggen klooien om de genua te strijken, in de zak te frotten (waar ie later weer uit moet om te drogen) en de fok te hijsen.

Het verschil met shapetape: schoot vieren, reeflijntje iets aantrekken, schoot weer aantrekken en nog voordat je koppie soep koud is weer doorvaren, is toch wel erg groot. Het is nog een flink stuk veiliger ook: niemand hoeft het voordek op. En aangezien je bij dat soort winden toch tegen je rompsnelheid vaart, is een inefficiente zeilvorm ook geen nationale ramp op alle behalve aandewindse koers, zolang die zeilvorm maar niet in onnodig veel druk resulteert die je juist kwijt probeerde te raken door in te rollen. Vlak trekken is dus eigenlijk het enige onmisbare onderdeel van reven...

In een korte wedstrijd voer je in principe het juiste zeil en hoef je dus niet te reven. Maar zit die "pamper" dan nog zo in de weg dat je snelheid kwijtraakt, of ligt dat meer aan de afwijkende vorm van een echt rolreefzeil an sich? Het lijkt me dat je ook een niet-reefbaar gesneden zeil van shapetape zou kunnen voorzien, met die concessie dat het gereefd toch nog beroerd presteert, maar in ieder geval vlakker trekt dan een zeil waar helemaal geen luiers in zitten...

Die vraag leg ik nog even bij Hagoort neer....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 30 sept 2009 07:50 #91585

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
De vraag is, wil je veel en fanatiek wedstrijd zeilen? In dat geval, geen shapetape...
Wil je toeren, wel shapetape.

in wedstrijden kan je (tijdens spirakken) makkelijk je voorzeil wisselen als de weersomstandigheden wisselen, tijdens toeren doe je dit alleen als je in de haven ligt..... en heb je meer aan een reefbaar voorzeil.

moet ik er wel bij zeggen dat een HA/Genua3 natuurlijk al een zeil is dat je eigenlijk alleen met veel wind zet... Dus dan ben je al gereefd. Als je met HA en twee reven vaart kan je echt wel 6 bft hebben hoor!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 30 sept 2009 09:10 #91612

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Uit ervaring kan ik vertellen dat een HA voor wat zwaarder weer ook een stuk ingerold heel behoorlijk staat zonder pamper. Zo'n HA is voorin veel minder bol dan een zeil voor lichter weer en heeft de pamper dus ook veel minder nodig.

Bovendien zal je met toeren vanaf een mooie 4 bft die HA er al opzetten, als de wind in de 6 komt een rifje trekken en als ie 7 wordt je tweede rifje trekken. Gaat het nog harder waaien kan je kiezen, of 3e rif, of een vd zeilen neer, of HA stukje inrollen. Kleine verschil in hoogte die je kan lopen maakt je dan nog weinig uit, je moet toch flink op snelheid varen dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 30 sept 2009 16:31 #91717

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Daar hebben jullie ook wel weer gelijk in - een HA hoeft dus in principe niet ingerold, al moet het effect van twee rifjes in een grootzeil van slechts 10m2 niet overschat worden, als de HA in z'n eentje al anderhalf keer zo groot is (15m2). Een derde rif heb ik niet. Zoveel reefstappen in maar 10m2 heeft ook bar weinig zin vermoed ik.

Maar Trotti, shapetape sluit fanatiek wedstrijdzeilen toch niet uit? Zolang je het niet inrolt "doet het niks" toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 30 sept 2009 19:55 #91760

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het stoort dan de luchtstroom waardoor de lift van je zeil vermindert. Effect lijkt misschien klein, maar als je iets weet van aerodynamica dan huiver je van dit soort gigantische stoorzenders, scheelt echt een boel in de efficiency van je zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 06:55 #91812

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ook is hij de eerste die me kort en helder kon uitleggen wat nu precies het verschil tussen een HA en de even grote (en soms ook even hoge/brede) Genua 3 is.


En wil je dat ook met anderen delen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 11:55 #91856

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ook is hij de eerste die me kort en helder kon uitleggen wat nu precies het verschil tussen een HA en de even grote (en soms ook even hoge/brede) Genua 3 is.
En wil je dat ook met anderen delen??
Willen natuurlijk, kunnen is wat anders. Het werd me voorschetst op papier, maar ik zal een poging doen het onder woorden te brengen.

De uitleg die ik kreeg, of wat ik ervan onthouden heb, is dat een Genua 3 zeilend(!) een hol achterlijk heeft, een bol onderlijk en een wat hogere schoothoek. Het lei oog / genuarail zit wat verder naar achteren.

De High Aspect daarentegen, heeft een recht achterlijk (vandaar de zeillatten!), lage schoothoek, minder bol onderlijk en het lei oog / genuarail vlak onder de schoothoek. Rails vlak achter de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 13:05 #91861

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het stoort dan de luchtstroom waardoor de lift van je zeil vermindert. Effect lijkt misschien klein, maar als je iets weet van aerodynamica dan huiver je van dit soort gigantische stoorzenders, scheelt echt een boel in de efficiency van je zeil.
Ook als je bedenkt dat de pampers 'in het zog' van het toch al iets storende rolprofiel zitten? Hebben we het niet over fracties van procenten efficiency verlies, voor een paar millimeter dikke shapetape in 15 vierkante meter zeil? Als ik zo kijk hoe dik de mast is, als stoorzender voor het grootzeil... 8O

In feite draait dit zo uit op aparte setjes toer- en wedstrijdzeilen, die ik dan bij verschillende zeilmakers zou moeten laten maken, door de zo uiteenlopende specialismen van de 'zelfsnijders'. Bij de China/Thailand zeilmakers kun je gewoon bestellen wat je hebben wil, klant is koning...

Maar het budget strekt niet tot drie-vier nieuwe zeilen deze winter, dus ik zal toch ergens een werkbaar compromis moeten zoeken met twee. Het zou ook een beetje raar zijn om meer aan zeilen uit te geven dan aan de boot zelf...

Gisteravond nog een rif in m'n grootzeil getrokken om de genua volledig uitgerold te kunnen varen. Dat ging eigenlijk best, zij het met weinig hoogte. Ook spannend is dat de klitteband bevestiging van de reguleerlijn telkens loswaaide, dat klitteband pakt niet meer. Voor de volgende tocht zet ik de reguleerlijn wel even aan de schoothoek vast, dan is dat ook weer even 'opgelost'...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 13:37 #91866

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Wederom de afweging, zijn de wedstrijden belangrijker, of het toeren...

ik denk idd dat het in de marge zit, dat shapetape. en zeker in het begin van de wedstrijdcarriere kan je veel meer winnen met boothandeling, goede zeiltrim, scherp starten en goede taktiek.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 14:10 #91872

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Heb het nog even opgezocht en was een beetje in de war moet ik bekennen. Een zeil is boven de pak 'm beet 10 knopen al niet meer 'aerodynamisch glad' doordat de stiknaden al voor een te grote verstoring zorgen. Je hebt dan dus te maken met een turbulente luchtstroom ipv een laminaire wat eea een stuk minder kritisch maakt. Bovendien zal je met een HA erop als 't flink waait toch vrijwel altijd een beetje knijpen waardoor je hoe dan ook al separatie hebt aan de loefzijde, alleen aan lij dan nog een beetje storing.

Voor een HA die je met behoorlijk wat wind gebruikt maakt 't dus allemaal een stuk minder uit dan voor een genua welk je ook onder de 10 knopen wind gebruikt. Wat niet wegneemt dat ik 'm lekker zonder zou nemen, ook voor toeren, mijn ervaring daarmee zijn prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 14:14 #91874

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Trotti, inderdaad... tegen de tijd dat ik consistent en behendig vaar met voldoende behendige crew, zijn de nu nieuw te kopen zeilen versleten. Toch leer ik wel snel bij qua trim en kan ik ook wel wat met een jaar of 8 zwaardboot wedstrijd ervaring. De basics zijn dus wel aanwezig, nu nog 'even' een twintig keer zwaardere boot in de vingers krijgen ;)

Reven is bijvoorbeeld nog een uitdaging. Achterlijk is prima geregeld, reeflijntje trekken en klaar. Maar dan de rest nog. Ik zit met een systeem waarbij ik allemaal leuvertjes uit de mast moet gaan zitten prullen om het oog om de reefhaak te krijgen, daarna op de goeie plek het stopje er weer in. En die leuvers moet ik er ook weer allemaal terug in frutten als ik het rif eruit wil halen. Dan het zeil nog enigszins netjes plooien zodat de bindtouwtjes eromheen passen. Dat is dus meer een haven-klusje.

Dat het grootzeil reven een hele klus is, speelt wel mee in de wens om het voorzeil te rolreven. Ik moet nog eens experimenteren met de giek een heel eind omhoog schuiven in het mastprofiel (haal ik het dan wel?) of anders eens bij een zeilmaker informeren of de leuvers zodanig te verplaatsen zijn dat ze in het mastprofiel kunnen blijven bij een rif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 14:34 #91883

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vaar je veel alleen? Met 3 getrainde bemanningsleden hebben wij 'm er tijdens wedstrijden binnen 30 seconden in liggen. Stuurman blijft sturen, voordekker gaat als eerste uit de rail en maakt mastgroef open, pit gaat iets later uit de rail en viert zodra de mastsleuf open is de val, tegelijkertijd laat stuurman de schoot (verder) vieren. Voordekker trekt zeil naar beneden en leuvers eruit en haakt in. Pit trekt smeerreep aan en zet deze door na 'call' van voordekker, tot slot zet de pit de val weer door en trimt de stuurman het grootzeil weer.

Zoals met alle boothandling een kwestie van oefenen dus, waar je hard mee bezig bent. Als je veel alleen vaart kan je overwegen tzt te voorzien in een eenlijns-reefsysteem met een daaraan aangepast grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 15:57 #91909

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
FMJ, je vakkennis blijft verbazen :!:

Ik vaar nooit alleen, maar een derde bemanningslid heb ik ook zelden. En ik ben eigenlijk vrijwel altijd de enige aan boord die weet wie er bedoeld wordt met "pit", om het niveau aan te geven. Dus doortimmerde procedures zoals jij hier post... volledig onbekend.

Die procedure zie ik nog wel lukken inderdaad, ga ik onthouden. Met giekophouder of kraanlijn en een pitman kan het losnemen van de leuvers zo wel heel efficient, omdat je exacte controle over de val hebt. Zodra je die controle mist (shorthanded) is het best wel gepruts. Ach, echte valstoppers (nog steeds niet binnen) in plaats van kikkers zullen ook al wel verschil maken, veel meer controle over de val. Verder kan ik de val natuurlijk ook merken, voor shorthanded varen. Dan ziet het er zo uit:

- Voordekker naar de mast, trekt de pin eruit.
- Voordekker naar de kuip, laat het zeil zakken tot het reefmerk op de val
- Voordekker naar de mast, haakt het reefoog erin.
- Voordekker naar de kuip, smeerreep aan en de val doorzetten.

Je zou bijna met open mastgroef gaan varen, maar dat lijkt me ook weer niet verantwoord. Grote gebakken peren als de val eens losschiet. Een helmstokverlenger is ook een optie, dan kan de stuurman de val laten zakken.

In de procedure die je aangeeft mis ik trouwens de opbind-touwtjes nog, maar met 3 man aan boord mag dat ook geen probleem zijn. Of heb je daar een ander opbergsysteem voor? Ik heb aan m'n giek ook van die dunne plastic haakjes maar het is me niet duidelijk wat ik daarmee moet. Ik bind het restant dus enigszins opgevouwen om de giek met de bindtouwtjes die in het zeil zitten, anders gaat die flap alle kanten op behalve de goeie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 01 okt 2009 21:33 #91985

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Opbindtouwtjes (reefknuttels) doen we niet aan, kost veel te veel tijd om weer los te maken als je wilt ontreven en er moeten allemaal gaatjes voor in je zeil gemaakt. De flap laten we of gewoon hangen of rollen we even op en stoppen 'm tussen de 'broek'.

Haakjes op de giek is een heel handig systeem. Werkt icm een stuk elastiek (shockcord) dat van voor naar achter door je zeil heen zigzagt. Elastiek haak je dan in de haakjes en het zeil is netjes opgebonden. Voor het 2e rif gebruik je de andere helft vd haakjes.

Een helmstokverlenger is een must, zeker als je shorthanded vaart, aanrader is een Ronstan Battlestick. Buiten het feit dat je dan altijd op de goede plaats kan zitten te sturen is je bewegingsvrijheid veel hoger. Stuurman kan dan val vieren en smeerreep op de hand doortrekken, waarna voordekker 'm achter even op de lier doorzet. Kan met wat oefening vrij handig en snel met z'n 2'en, alleen blijft een crime.

Dit soort mindmappen werkt trouwens heel goed voor boathandling, als je alle handelingen achter elkaar op moet schrijven ben je verplicht om na te denken over volgorde en timing. Best verbazend ook om te zien hoe complex sommige handelingen eruit kunnen zien als je ze zo opschrijft terwijl je het volstrekt automatisch doet!


Tjaah en die 'vakkennis', niets meer dan heel veel jaren enthousiast zeilen, wat zeilboeken, -bladen en -sites lezen en wat boerenverstand hoor, zelf kom je ook een heel eind :wink:


edit: snel kunnen typen helpt ook, dan schrijf je wat sneller een lang verhaal op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 03 okt 2009 22:06 #92202

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Leuk project trouwens, ik mag dat wel .... beetje pimpen :D

Gr Michel
And the pimping continues...



Okay, nieuwe fok-blokken erop zetten die er wel op horen, maar verdwenen waren, is nog niet zo spannend natuurlijk. Maar ik heb ze straks voor de HA wel nodig, dus dan zitten ze er maar alvast. Netjes op veertjes tegen het rammelen/beschadigen. Draaibare ongelagerde HYE's. Niet alleen minder dan de helft van de prijs van Harken carbo's, maar ook passen hier tenminste de grootste maat veertjes die ik vinden kon omheen. Heb nog even aan Lewmars gedacht (past mooi bij de lieren), maar kon zo gauw geen bijpassende sluiting vinden die in een 25mm veertje past, en ook geen grotere veertjes. Hopelijk worden de schijven van de HYE's gauw wat minder melkwit, dan valt het iets verschoten dek niet meer zo op :wink:

Maar nu verder. Ter herinnering, dakbezetting WAS:



(plus nog zo'n kikker in het midden)

Sinds vanmiddag eindelijk de camcleats voor de trimlijnen:



De geleideblokjes op de rail zijn nog niet de definitieve, heb in feite met de oude versleten rolfokblokjes een proefopstelling gemaakt.

Ook de oude boutgaten van de lier en de kikkers zijn weer gevuld met epoxy, van de kikkergaten heb ik er eentje hergebruikt voor de meest linkse cleat. Oplettende kijkers zien rechts op de foto al viltstift stipjes waar de nieuwe vallier gaat komen :wink:



En daar staat-ie dan. Tussen de buien door in de harde wind toch netjes gemonteerd en afgekit gekregen. Het is nog niet donker, dat lijkt maar zo door de flits. 2-speed vallier, 3 millimeter van de rand van de buiskap gemonteerd (die op de rand van het kajuitdak zit), en ruimte over voor een vierde camcleat links. Je weet immers maar nooit.

In de nieuwe positie kan de pitman of stuurman tenminste bij de lier... en op de oude plek komt straks de 3-voudige valstopper. Die was nu helaas nog niet binnen. Wordt volgende week verwacht.

Morgen misschien een stukkie varen nog, ben benieuwd. Het zal wel een verademing zijn om niet meer alle trimlijnen op kikkers te hoeven beleggen... en zowaar de vallier te kunnen bereiken vanuit de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compliment 04 okt 2009 09:43 #92244

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
mn complimenten. je bent imho echt bezig om wat van die boot te maken.
mocht je eens zin hebben om onze maxi te bekijken (ligplaats hasselt) geef even een berichtje. heel misschien heb je er iets aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 04 okt 2009 19:24 #92309

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Lijkt me zeker leuk om eens een andere Maxi te bekijken. Er zijn intussen best een aantal details aan de boot waar ik me van afvraag of dat wel zo hoort. Zo zijn m'n voorste scepters gebogen (waardoor de zeerailing tegen de verstaging loopt), de afwatering en rand van de bakboord bakskist zitten een beetje vreemd (gevolg: water in de bakskist en altijd algen in de rand achter het deksel) enzovoorts.

Ga je binnenkort op de kant of overwintert de jouwe in het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 12 okt 2009 14:53 #93561

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Deze week hak ik de knoop door, waar ik nieuwe voorzeilen bestel en in welke uitvoering. De besluiteloosheid is nog niet weg, maar ik moet: de tijd voor het noodzakelijke meetwerk raakt op.

Korte detailvraag nog, wat zouden jullie doen: oprolbare horizontale latten (behoorlijk dik, oprolbaar volgens het "rolmaatband" principe en niet het eeuwige leven), of schuine latten, die veel dunner zijn maar wel bijna haaks op de luchtstroom staan?

Eens per zoveel jaar vernieuwen van de rollatten boeit niet zo voor die paar tientjes, dus ik ben vooral benieuwd wat het meeste afremt: dunne latten 'dwars op de wind' of dikke latten in de lengte?

Zaterdag nog een klein stukje gevaren met pa, die de boot nog niet gezien had. Leuk tochtje met weinig wind voor de verandering, maar een blik omhoog doet me nu ook wel een beetje aan het grootzeil twijfelen. Constructief prima, maar de profielstrepen verraden dat de bolling niet meer voorin zit. Maarja, da's voor het volgende seizoen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 12 okt 2009 15:03 #93562

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
het lijkt mij dat verticale latten iets meer stijfheid geven dan de rolmaat-latten. Ik zou voor de verticale latten geen...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 12 okt 2009 20:27 #93621

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zelf zou ik voor de rollatten gaan, die verticale moeten extreem lang zijn willen ze een beetje serieus steun geven. Dat beinvloed je achterlijk-curve toch een beetje heb ik het idee, zeilen met horizontale latjes vind ik er net even beter op staan. Wel iedere paar jaar vernieuwen inderdaad, maar dat is zoals je zelf ook zegt niet zo'n probleem.

Vwb het grootzeil, de bolling van een grootzeil hoort vrijwel in het midden te liggen, niet ruim voor het midden zoals bij een genua. Belangrijker om naar te kijken is de verticale verdeling van de bolling, als het zeil in het midden veel boller is dan boven en onder dan ben je aan meer mastbuiging (prebend) toe. Kan je het met mastbuiging niet meer goed krijgen of gaat het achterlijk uitwaaien dan is het grootzeil echt aan vervanging toe.

Zeker op een boot als de jouwe met heel klein grootzeil en hele grote voorzeilen is het belangrijker dat je voorzeilen heel vormvast zijn. Een hoop IOR-boten varen dan ook met Kevlar genua's en dacron grootzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 12 okt 2009 23:00 #93646

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Rolmaat-latten dus. Thanks! De mindere stevigheid neem ik voor lief, zolang ze niet 'knakken' zijn ze recht, dus het is eenvoudig te zien of ze aan vervanging toe zijn.

Ik kijk kritisch naar het grootzeil omdat ik gemerkt heb dat met name aan de wind het grootzeil waardeloos presteert. Op andere koersen loopt het naar verhouding nog best op alleen het grootzeil, maar aan de wind krijgt-ie er niet voldoende vaart in om prettig weg te komen van lagerwal (bv. fokloos de havenkom uit kruisen duurt eeeeeeeuwen).

Zet ik daarentegen bij hetzelfde windje alleen een gedeeltelijk ingerolde (en volkomen aan gort gezeilde) genua van (dan) hetzelfde oppervlak, dan loop ik fluitend met een knoopje of 3-4 het gat door. En dan hebben we het over een windje waar ik gewoon (net) vol tuig zou kunnen voeren (en dan een knoop of 5-6 aan de wind zou lopen). Die rolgenua trekt zelfs in deze deplorabele staat nog verrekte goed.

Maar ook bij hardere wind loopt het grootzeil aan de wind totaal niet. Telltales goed, koers zo optimaal mogelijk, trim zo goed mogelijk, vanalles geprobeerd maar het wil gewoon niet lopen. Technisch mankeert er niets aan het zeil. Geen UV-schade, stiksels prima, zeiltje staat er mooi op zonder plooien of klapperende lijken.

Ik ben gewend van eenmansboten dat de bolling in het grootzeil daar wel een aardig eind voorin moet zitten. Is dat anders bij een jacht of sowieso als er een voorzeil voor zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moderniseren Maxi 77 13 okt 2009 21:49 #93813

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vwb de latten als je op mijn mening af wilt gaan rolmaat-latten inderdaad. Objectieve feiten zijn er niet echt, in de Melges 24 wordt door elkaar met oprol en verticaal gevaren beide soorten presteren goed. De meest recente wereldkampioen voer zelfs met een UK-fok zonder latten, maar die fok hoeft dan ook maar 1 wedstrijdserie mee te gaan.

Vwb het grootzeil, die snit is inderdaad anders als er een voorzeil voor zit. Lekker zeilen op alleen een grootzeiltje doen maar weinig boten, zeker bij de ontwerpen met een klein grootzeiltje en de mast ver achterop. Zeiltje is al klein en heeft dan ook nog eens veel storing van de mast die ervoor zit. Voorste 50 cm - als 't niet meer is - heb je iig al geen stroming langs het zeil maar alleen een 'separatie-bubble'.

Post anders eens een foto van het grootzeil, dan kunnen we het gezellig met alle forummers afkraken of ophemelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl