Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.

Onderwerp: Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 16:06 #1568020

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wil je er toch op doorgaan ?

Dank NV voor het opzoeken van de pots van Aswin.

Volgens mij heeft de boot van NV last van een systematische en persistente koersafwijking door de AP bij helling.
Dat is niet iets wat met 200 Hz, 10 Hz of zelfs maar 1 Hz te maken heeft.
En als je weet wat bij welke kompaskoers en welke helling (SB en BB apart) de optredende fout is dan kun je dat corrigeren met een simpel tabelletje.

Bij mijn weten doen NKE-automaten dat; die hebben per boeg (BB en SB) en voor veel punten op de kompasroos (om de 30 graden of zo) en voor helling van 0, 10, 25 en 40 graden een correctie-waarde voor de gemeten Heading. En met die correctie erbij kun je prima sturen zonder last van de helling.

In SPD kun je ook zo'n tabel gebruiken (met net zoveel kompaskoersen als je wil en dezelfde helling als NKE gebruikt). Niet te gebruiken om op te sturen (1 Hz output en 1 seconde na de feiten).
Wel bruikbaar om de tabel mee te maken.
Zou mooi zijn als elke AP zo'n tabel zou kunnen gebruiken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 juni 2024 16:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 16:11 #1568022

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15630
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wil je er toch op doorgaan ?

Dank NV voor het opzoeken van de pots van Aswin.

Volgens mij heeft de boot van NV last van een systematische en persistente koersafwijking door de AP bij helling.
Dat is niet iets wat met 200 Hz, 10 Hz of zelfs maar 1 Hz te maken heeft.
En als je weet wat bij welke kompaskoers en welke helling (SB en BB apart) de optredende fout is dan kun je dat corrigeren met een simpel tabelletje.

Bij mijn weten doen NKE-automaten dat; die hebben per boeg (BB en SB) en voor veel punten op de kompasroos (om de 30 graden of zo) en voor helling van 0, 10, 20 en 40 graden een correctie-waarde voor de gemeten Heading. En met die correctie erbij kun je prima sturen zonder last van de helling.

In SPD kun je ook zo'n tabel gebruiken (met net zoveel kompaskoersen als je wil en dezelfde helling als NKE gebruikt). Niet te gebruiken om op te sturen (1 Hz output en 1 seconde na de feiten).
Wel bruikbaar om de tabel mee te maken.
Zou mooi zijn als elke AP zo'n tabel zou kunnen gebruiken.

Precies. Gewoon een uitgebreidere deviatie tabel met helling hoeken correcties.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 16:20 #1568023

Zeilprutser schreef :
Ik heb wel gebruikers gesproken die van Pelagic zijn overgestapt naar ons systeem en eentje heeft zelfs ongevraagd mij het Pelagic systeem gestuurd met de opmerking "misschien heb je er iets aan ik hoef hem niet meer!" Dus ik weet nu wel hoe het systeem werkt!
Nee zelf heb ik de oceaan er nog niet mee overgevaren, maar ik weet van tientallen die dat wel hebben gedaan!
Ik ga niet zomaar namen ongevraagd op het web gooien, eentje wil ik wel benoemen dat is Guy de Boer die is solo van GB naar de Azoren gevaren, zonder maar 1 instelling aan te passen, hij wist niet eens hoe je überhaupt verbinding kon maken met de webinterface, zie facebook: www.facebook.com/watch/?v=881348220247828&ref=sharing
Wat jij goed stuurgedrag noemt dat is onze basis instelling, als je beter stuurgedrag wenst dan is dat mogelijk maar dan is daar wel basis kennis voor nodig, bij Pelagic heb je de optie beter stuurgedrag niet.

Ik doel op dergelijke berichten:
Ik krijg een beetje de balen van dit apparaat. Ik heb de nieuwste versie van de firmware geinstalleerd en heb na veel gedoe het kompas weer gecalibreerd. Maar nu stuurt hij in de default instellingen als een dronken aap. De uitslag is naar beide kanten 20 tot 30 graden. Hoe kan dat nou? Hij reageert te traag en overstuurt ook te veel.
Vervolgens een 2e instelling gemaakt en die stuurt wel beter, maar maakt zoveel bewegingen dat het lijkt of er een drone boven hangt. Vervelend veel lawaai dus.
Ik zou graag een goed overzicht hebben wat nou precies die verschillende instellingen doen, want ik raak het spoor bijster.
Wat me ook goed lijkt is een soort cursus of webinar die mij leert hoe een en ander goed is in te stellen.
Ben ik nou de enige die moeite heeft dit apparaat goed in te stellen?

En je eigen woorden:
@Martin: Troost je bent niet de enige!
Maar het is eenvoudiger dan je denkt, er zijn maar 4 relevante instellingen op de tuning pagina.
Heb je al op de info icoontjes geklikt voor de informatie?

I rest my case.

Succes met ontwikkelen!
Laatst bewerkt: 22 juni 2024 16:23 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 16:27 #1568027

Wat ik niet snap is dat, rechtopvarend met alle deviatie die er op de plek van de imu is, dit tot een prima 2D resultaat leidt: blijkbaar is de software in staat om deviatiefouten veroorzaakt door de boot weg te calibreren. Waarom kan dat onder statische helling dan niet?

Als ik een deviatietabel (SPD of andere loggingtool) op zou kunnen stellen, dan zou dat toch ook in de AP ingevoerd moeten kunnen worden?

Net weer even aangezet: calibratieplot ziet er zó uit. Wat zegt dat!?





8 getallen… is dat alles waar de 2D/3D calibratie toe leidt?

Laatst bewerkt: 22 juni 2024 16:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 16:57 #1568036

Nachtvlinder schreef :
8 getallen… is dat alles waar de 2D/3D calibratie toe leidt?

8 is al erg weinig voor 1D-calibratie. Is om de 45 graden.

Ik gebruik er 8 (helling) * 25 (koersen)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 17:03 #1568038

Zal iets anders betekenen dan denk ik (geen idee). Kan ze wel wijzigen in een .conf file, maar zonder kennis…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 19:27 #1568058

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
8 getallen… is dat alles waar de 2D/3D calibratie toe leidt?

8 is al erg weinig voor 1D-calibratie. Is om de 45 graden.

Ik gebruik er 8 (helling) * 25 (koersen)
Niet te vergelijken. Een deviatietabel gebruikt een aantal punten om te calibreren. Deze 8 cijfers zijn parameters van een functie waarmee wordt gecalibreerd. Met die functie kan je oneindig veel punten calibreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 19:35 #1568063

Oplossing is simpel. Dan moet je je boot lamgzaam over alle 3 assen helemaal ronddraaien.
Uitvoeren zelf is wat lastiger, dat is waar.
Maar dan werkt t wel!
Laatst bewerkt: 22 juni 2024 19:36 door Hogerwaller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 21:10 #1568073

Aswin schreef :
Deze 8 cijfers zijn parameters van een functie waarmee wordt gecalibreerd. Met die functie kan je oneindig veel punten calibreren.


Zal eens kijken of ik die fit in de software terug kan vinden. Mss dan handmatig aanpassen om mijn restfouten (die ik eerst moet loggen) te verdisconteren?
Laatst bewerkt: 22 juni 2024 21:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 22 juni 2024 21:38 #1568076

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15836
Thomas; SPD heeft toch een deviatie postprocesor waar je desgewenst al je logs doorheen kan trekken en een deviatietabel mee kan maken, inclusief deviatie onder helling?
Kan dat samenwerken met de PC-Nautic software?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 04:59 #1568077

@koko:
Aswin schreef :
Niet te vergelijken. Een deviatietabel gebruikt een aantal punten om te calibreren. Deze 8 cijfers zijn parameters van een functie waarmee wordt gecalibreerd. Met die functie kan je oneindig veel punten calibreren.

Hier een beschrijving door de geestelijk vader:
www.cruisersforum.com/forums/f...2-6.html#post2714944
Laatst bewerkt: 23 juni 2024 05:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 05:41 #1568078

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15630
Iets eerder in het zelfde draadje schrijft seandepagnier
it depends on on a lot of factors, like the actual sensors, and what metal is around, but typically 2-3 degrees. There is not a deviation table used (yet)

Geen deviatie tabel dus. Alleen een sensor calibratie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 05:50 #1568079

Begrijp ik nu, ook uit je eerdere posts hier, dat een automatische calibratie (2D of 3D) nóóit voor deviatie kan compenseren…

…en dat mijn boot rechtop varend blijkbaar geen noemenswaardige deviatie heeft maar onder helling wél…

…en dat de automatische 2D en 3D compensatie alleen gericht is om interne onnauwkeurigheden in lineariteit en orientatie van de 9 assen te minimaliseren?

Dan zou, analoog aan traditionele compensatie zoals je linkte in het wikipedia stuk, het verzoek moeten zijn om in de firmware van de AP een deviatietabel op te kunnen nemen ?

(dan snap ik nog niet waarom calibratie ín de boot zou moeten gebeuren, en niet al door bv de fabrikant)
Laatst bewerkt: 23 juni 2024 05:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 06:00 #1568080

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15630
Nachtvlinder schreef :

Dan zou, analoog aan traditionele compensatie zoals je linkte in het wikipedia stuk, het verzoek moeten zijn om in de firmware van de AP een deviatietabel op te kunnen nemen ?

Dat zou een optie kunnen zijn.
Eerder in het draadje over de wenselijkheid van een deviatie tabel





Ik zou zelf als dwarsdenker de verleiding niet kunnen weerstaan te experimenteren een klein staafmagneetje verticaal met wat plakband 20-30 cm onder de sensor. Afstand variëren en mogelijk omdraaien.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 06:04 #1568082

Dankje, leerzaam dit :)

Zeilprutser, Onno,

Het lijken op dit moment inderdaad deviatiefouten in mijn boot te zijn die de hellingfout veroorzaken; het blijkt ook zo te zijn dat deze per definitie niet op de huidige (2D noch 3D) manier weg te calibreren zijn.

In fijte hang ik in met het installeren van de PCN control head dus een heel precies en nauwkeurig magnetisch kompas op die plek die precies aangeeft wat een heel goed mechanisch schotkompas óók zou weergeven. Maar ongecompenseerd voor deviatie dus.

Voor de AP performance is dat effect gering, al helemaal wanneer je deze op COG laat sturen en weinig filtering van de HDG nodig hebt.

Maar tweede effect is naar andere boordinstrumenten, kaarplotters etc. Deze berekenen onder helling nu een verkeerde drift, in mijn geval bij bepaalde koers/helling combinaties tegen de wind in!

Bij deze (zie email) een feature request: het inbouwen van de mogelijkheid voor een gebruiker om een deviatietabel in te voeren om restfouten na automatische 2D/3D calibratie te corrigeren.

Bv een 2D tabel zoals waar je je polar mee vastlegt: koers 0, 22.5, 45 graden etc en per koers -15 gr, 0 gr en 15 gr helling. Per coördinaat kun je een correctie opgeven. Tussen die punten dient de software te interpoleren. Buiten 15 graden helling wellicht extrapoleren, maar mss beter gewoon limiteten op die correctie.

Gecorrigeerd resultaat dient door de AP zélf gebruikt te worden, maar ook naar buiten gestuurd te worden zoals nu al, zodat de rest van de boordapparatuur ook kan profiteren hiervan.

Is dit iets dat in de ontwikkeling past; op welk moment in jullie ontwikkelingsplan (jullie waren zelf ook nog aan het zoeken maar issues hieromtrent?)?
Laatst bewerkt: 23 juni 2024 07:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 08:36 #1568096

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
Nachtvlinder schreef :
Begrijp ik nu, ook uit je eerdere posts hier, dat een automatische calibratie (2D of 3D) nóóit voor deviatie kan compenseren…
Nee, dat begrijp je verkeerd. Dat kan wel degelijk. Calibratie compenseert zowel voor deviatie als voor afwijkingen in het kompas. Ik probeer het uit te leggen op twee manieren.
Eerst het verschil tussen een tabel en een calibratiefunctie. Een deviatietabel bestaat uit losse punten. Als je deze punten in een grafiek zet en werkelijke koers tegen afgelezen koers uitzet dan krijg je een sinuscurve. Die kan je gebruiken om koersen die niet in de tabel staan toch te kunnen corrigeren. Je kunt die curve wiskundig beschrijven met een functie. Die functie heeft maar 2 parameters nodig, de start, of offset, van de sinus en de hoogte van de sinus. Als die bekend zijn dan kan je met de functie voor elke koers omzetten naar een afgelezen koers. Met de inverse van de functie kan je het andersom.
Je hebt dus maar twee calibratie parameters nodig om voor deviatie te kunnen corrigeren in een 2D vlak. Je hebt natuurlijk wel veel meer waarnemingen nodig om de parameters te kunnen bepalen.
In het echt werkt het iets anders. Een kompassensor bestaat eigenlijk uit 3 onafhankelijke haaks op elkaar staande sensoren die de kracht van het magnetisch veld in één richting meten. Met wat meetkunde kan je daaruit de kracht en richting van het magnetisch veld uitrekenen. De calibratie functies zijn nu lineaire correcties voor elk van de 3 sensoren. Bijvoorbeeld yc = a + b * x. Daarbij is x de gemeten waarde op een as en y de gekalibreerd waarde. Je calibreerd eerst de 3 sensoren en daarna pas je meetkunde toe om kracht en richting van het magnetisch veld te berekenen.
Je hebt dus maar 6 parameters nodig om een een voor deviatie gecorrigeerde Imu te hebben. Deze is tegelijkertijd voor bepaalde interne fouten gecorrigeerd. Dat kan omdat die hetzelfde effect hebben als deviatiefouten en daardoor samen gecorrigeerd kunnen worden. (Er is een soort fout dat je hiermee niet gorrigeerd. Namelijk dat de sensoren niet haaks op elkaar staan. Maar die fout is vaak maar heel klein.)
Waarom dan 8 parameters en geen 6 voor kompascalibratie. Dat heeft te maken met de gebruikte wiskunde. De formules gebruiken quarternions in plaats van 3 assen. Een quarternion laat zich door 4 ipv 3 cijfers beschrijven. Dat lijkt en is ingewikkeld maar je kunt daarmee heel efficiënt rekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 09:44 #1568103

Dankje. Hoe maakt het optimalisatie algoritme tijdens de parameter-fit dan onderscheid tussen het échte magnetische noorden en dat (evt., al of niet door helling, verstoorde) op de plaats van de imu?

Welke error-functie wordt tijdens de 2D calibratie geminimaliseerd? En welke tijdens de 3D calibratie?
Laatst bewerkt: 23 juni 2024 09:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 12:06 #1568128

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
Het onderscheidt is dat het echte magnetische noorden een vaste plek in het vlak of de ruimte heeft terwijl deverstoringen meedraaien met het kompas.

2D calibratie werkt als volgt. Tijdens het draaien van een hele cirkel meet je per as de hoogste waarde en de laagste waarde. Daarna pak je het gemiddelde van de twee, dat is je offset. Het verschil tussen de twee is je range. De correctiefunctie is dan gecorrigeerde waarde = - offset + gemeten waarde / range. Let op, dat doe je voor elke as. Pas uit de twee gecorrigeerde waarden bereken je de koers met de tangens functie.

Je zou dezelfde techniek ook met 3D correctie kunnen toepassen, ware het niet dat het onhandig is om je boot op zijn kop te houden. Daarom wordt een iets geavanceerdere methode gebruikt, dat wordt ellipsiod fitting genoemd. De basis hiervan is dat de metingen in een ruimte een ellipsoide vormen. Een volmaakt storingsvrij kompas zou een bol geven. Je probeert dan de ellipsoide op de bol te projecteren dmv je calibratiefunctie. Je hebt hiervoor geen min en max waarde nodig maar wel voldoende waarnemingen met een zo groot mogelijke spreiding.
Ik denk dat het in praktijk voldoende is om een tijdje naast een drukke vaarroute te gaan liggen om een 3D calibratie te doen. Een dagje op zee is natuurlijk nog mooier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 12:14 #1568130

Helder! Dankje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 13:16 #1568135

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1435
Kortom, zeilen met je donder!!!

@Aswin, is wat je vertelt, waarvoor dank, nu de algemene theorie mbt IMU's, is dit de aanpak binnen RTIMU.lib, of is dit pypilot-specifiek?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 13:38 #1568140

ironman schreef :
Kortom, zeilen met je donder!!!

Ja precies :)
En dat calibreren aan het ding zelf overlaten, niet onder windstille “laboratorium condities” maar juist vrijgeven in condities waar je niet met het ding bezig zou willen zijn. En wat dus ook niet hóeft.

Jij ook bedankt voor je geduld trouwens.
Laatst bewerkt: 23 juni 2024 13:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 23 juni 2024 22:42 #1568194

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
ironman schreef :
Kortom, zeilen met je donder!!!

@Aswin, is wat je vertelt, waarvoor dank, nu de algemene theorie mbt IMU's, is dit de aanpak binnen RTIMU.lib, of is dit pypilot-specifiek?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Algemeen is dat je een elipsiode op een bol moet fitten. Er zijn verschillende methoden om de optimale parameters te achterhalen. En ook kan je de parameters op verschillende manieren uitdrukken, in een matrix of in quarternions. Maar wat ik beschreef is voor alle methoden waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 24 juni 2024 02:26 #1568195

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15630
Nachtvlinder schreef :
ironman schreef :
Kortom, zeilen met je donder!!!

Ja precies :)
En dat calibreren aan het ding zelf overlaten, niet onder windstille “laboratorium condities” maar juist vrijgeven in condities waar je niet met het ding bezig zou willen zijn. En wat dus ook niet hóeft.

Jij ook bedankt voor je geduld trouwens.

Elk meet systeem heeft een onnauwkeurigheid. Het gaat er om een voor jou die klein genoeg te maken dat je een bruikbare meting overhoudt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 juni 2024 04:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 24 juni 2024 04:51 #1568199

Ik heb zelf sinds kort de pcnautic en nu 5 tochtjes gebruikt, De eerste gingen perfect in default instellingen tot afgelopen weekend.
De Pcnautic bleef continu doordraaien naar stuurboord.
Getest op vrijdag en zaterdag. Gekke is dat vrijdag dat eerst aan de hand was en toen ik het een uur later weer probeerde (na hand sturen) hij het wel gewoon deed.

Op zaterdag had ik dat geluk niet en heb mijn oude autohelm 4000 er mar weer tussen gezet. Op zondag ben ik de handleiding ingedoken en ben gaan tweaken in een nieuw profiel. En toen deed hij het wel betrouwbaar.

Nu heb ik twee vragen:
1. Kan er niet gewoon een downloadbare handleiding in het Nederlands komen? Je hebt tenslotte een Nederlands bedijf.

2 Hoe kan dit gebeuren in default?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 24 juni 2024 06:25 #1568211

1: Weet niet welke versie je hebt of je al de info marks hebt? Daar moet alle benodigde informatie in staan. Helaas voor jou wel in het Engels.
2: Niet als de omstandigheden het zelfde zijn.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.379 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl