Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.

Onderwerp: Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 28 sept 2021 13:58 #1328873

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 28 sept 2021 15:17 #1328897

Ja dat klopt dat is in het andere draadje waar ik naar verwijs al te lezen.
Ik weet wel zeker dat Pelagic, B&G/Simrad, Garmin en Raymarine allemaal bij Hy-Pro onderdelen halen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 28 okt 2021 12:15 #1335792

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Heeft iemand al een kapje voor de "control head" gevonden of geprint?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 28 okt 2021 12:17 #1335794

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
pieter2 schreef :
Heeft iemand al een kapje voor de "control head" gevonden of geprint?

Hoezo? De behuizing is toch volledig vlak en waterdicht? Wat is dan nog het nut van een kapje?
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 28 okt 2021 12:19 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 28 okt 2021 12:25 #1335796

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Dan blijft hij schoon en geen UV veroudering. Elk display dat ik heb heeft een kapje om die reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 29 okt 2021 07:37 #1335934

Het kapje staat ook bij mij hoog op de lijst samen met de afstandsbediening het is de bedoeling dat die beide deze winter wel beschikbaar komen.

Nu druk bezig voorraad in te slaan voor productie, dat is in deze tijden erg onzeker, de benodigde pi zero w is momenteel volledig uitverkocht en ik heb nog geen toezeggingen kunnen krijgen.
Ik heb nu nog maar voorraad voor 15 stuks.

Komt gisteren ineens de pi zero 2 uit de lucht vallen, dat is goed nieuws maar ook zeer beperkt leverbaar!

Dinsdag weer verder met de MotorController voor de onderdekse hydraulische variant, heb genoeg te doen!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 29 okt 2021 08:12 #1335937

Zeilprutser schreef :
Dinsdag weer verder met de MotorController voor de onderdekse hydraulische variant, heb genoeg te doen!

Spannend! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 31 okt 2021 17:16 #1336524

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Ik heb het eerste tochtje met de pcnautic stuurautomaat er op zitten. Ik heb jaren lang met de autohelm 2000 gevaren, andere ervaringen heb ik niet.
Vandaag 3 bf randmeren en markermeer. Voor de wind, halve wind en aan de wind. Niet echt stevig weer (ook wel eens lekker), maar ik ben vooralsnog dik tevreden met deze aankoop. Voor mijn bootje stukken beter dan die autohelm 2000.

Ik zie in de commentaren af en toe opmerkingen dat als je je boot maar goed trimt dat dan elke stuurautomaat het wel goed doet. Dat zal best waar zijn, maar mijn boot is lastig te trimmen (of ik kan niet zeilen danwel een combinatie van beiden). Bij mijn boot moet je echt alert sturen, anticiperen op windveranderingen en bij tijd en wijle zwaar aan de helmstok hangen.De 2000 lukt dat soms niet. Met de pcnautic ging het vandaag naar mijn gevoel veel beter.

Nu vraag ik mij af: Zijn er omstandigheden te noemen waaronder zo'n automaat echt zwaar getest wordt. Ik zeil door deze winter en ga hem dus verder aan de tand voelen. Jullie input is welkom!

PS: de 2000 bewaar ik als reserve, want je weet maar nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 31 okt 2021 17:58 #1336532

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
pieter2 schreef :
Nu vraag ik mij af: Zijn er omstandigheden te noemen waaronder zo'n automaat echt zwaar getest wordt. Ik zeil door deze winter en ga hem dus verder aan de tand voelen. Jullie input is welkom!

Vlagerige wind en achteroplopende korte steile golven.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 31 okt 2021 18:04 #1336535

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
pieter2 schreef :

Nu vraag ik mij af: Zijn er omstandigheden te noemen waaronder zo'n automaat echt zwaar getest wordt. Ik zeil door deze winter en ga hem dus verder aan de tand voelen. Jullie input is welkom!

PS: de 2000 bewaar ik als reserve, want je weet maar nooit.

Ruime wind op het ijsselmeer met 5-7Bf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 31 okt 2021 18:41 #1336543

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ruime wind met golven


En halve wind met golven en teveel zeil.

Na wat aanloopproblemen ben ik blij met de snelheid en kracht van de PCNautic autopilot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 31 okt 2021 19:10 #1336550

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Dat ziet er wel uit als een echter test jmarinis!
Kan je wat meer vertellen over de aanloop problemen en de oplossingen?
Welke instellingen heb je veranderd t.o.v. de standaard instellingen?

Ik zie op een ander filmpje van je dat je de winddata er ook op hebt zitten. Geeft dat duidelijk betere prestaties van de boot dan op kompas koers?
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 19:11 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 31 okt 2021 22:09 #1336597

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
pieter2 schreef :
Dat ziet er wel uit als een echter test jmarinis!
Kan je wat meer vertellen over de aanloop problemen en de oplossingen?
Welke instellingen heb je veranderd t.o.v. de standaard instellingen?

Ik zie op een ander filmpje van je dat je de winddata er ook op hebt zitten. Geeft dat duidelijk betere prestaties van de boot dan op kompas koers?

Ik heb één van de eerste exemplaren (een prototype) en moest twee keer de firmware updaten voordat de autopilot goed werkte. Ik gebruik eigenlijk altijd de default instellingen. Die zijn tamelijk "agressief". Maar ik vond het moeilijk om betere instellingen te vinden.

Verder hebben we moeite gehad met de stabikiteit van het kompas. Nu maak ik bij het uitvaren van de haven 1 of 2 rondjes en dan hebben we daar geen last meer van.

Winddata zitten er niet op, dat moet je verkeerd hebben gezien. Wel een windvaan stuurinrichting oo de boot die het meeste stuurwerk doet. Maar als het nodig is kan de electrische autopilot bijna alle omstandigheden aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 08:30 #1336634

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
jmarinis schreef :

Ik heb één van de eerste exemplaren (een prototype) en moest twee keer de firmware updaten voordat de autopilot goed werkte. Ik gebruik eigenlijk altijd de default instellingen. Die zijn tamelijk "agressief". Maar ik vond het moeilijk om betere instellingen te vinden.

Verder hebben we moeite gehad met de stabikiteit van het kompas. Nu maak ik bij het uitvaren van de haven 1 of 2 rondjes en dan hebben we daar geen last meer van.

Doel je daarmee op twee keer dezelfde firmware (omdat het de eerste keer niet goed ging) of twee keer een nieuwe firmwareversie?
Dat probleem met het kompas herken ik en ik ben al blij dat ik niet de enige ben. Het vreemde bij ons is dat bij de firmwareversies van kort na de release van de autopilot het kompas wel stabiel was, maar een afwijking van tot wel 30 graden kon hebben. Vroeg in de zomer verscheen er een versie waarbij het kompas vaak alle kanten op schoot en de autopilot onbruikbaar was. Toen heb ik zelfs een rollback gedaan.
Nu is het wisselend. Na het inschakelen van de unit kan het een tijdje goed gaan, waarna het kompas spontaan toch weer begint te dwalen. Tijdens een dagtochtje is dat geen probleem, maar voor bijvoorbeeld een nachtelijke oversteek kun je er niet op vertrouwen. De boot is nu in winterslaap, maar volgend seizoen zal ik ook eens experimenteren met meer dan één rondje om het kompas te kalibreren. Iedere keer opnieuw kalibreren zou toch niet nodig moeten zijn. Die data moeten toch vastgehouden worden, tot ze gewist worden bij een firmware-update.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 09:14 #1336643

@Eclips, ik heb uit de laatste communicatie van jou begrepen dat je geen problemen meer ervaarde?
Het is wel belangrijk dat problemen gemeld worden!

Als eerste is het heel belangrijk dat je naar de laatste firmware gaat er zijn verschillende oorzaken voor verschillende problemen die als snel op één hoop worden gegooid.

In de eerste versies bleek de lock functie in de webinterface niet te werken, vervolgens bleek daarna dat de kalibratie na elke herstart weg was omdat je de rechten niet had om de file aan te passen.
Dat kwam omdat Sean (de ontwerper van de open software) hem altijd op unlocked heeft staan, hij laat hem dus altijd verder kalibreren, dat gaat alleen goed als je met niets magnetisch langs de sensor gaat.
Op open water gaat dat prima maar dan moet je bijvoorbeeld niet de drive ontkoppelen en ff langs de kajuit ingang naar binnen leggen zodat hij met de grote magneten in de motor ff het kompas totaal ontregeld.
Je kan hem dus beter locken zodat tijdelijke afwijkingen van mobieltjes, tablets, laptops, schroevendraaier, airpod doosje, brillendoosje etc niet mee worden genomen in de kalibratie.
Daarnaast blijkt op binnenwater er unlocked gigantische afwijkingen te ontstaan door bruggen, sluizen, grondkabels en hoogspanningskabels, als je bijvoorbeeld van het buiten ij naar binnen gaat dan zie je bij de hoogspanningkabels en boven de tunnel het kompas gewoon ronddraaien.

Dan zijn er nog boten met veel deviatie, als je dan kalibreert in rustige omstandigheden dan kunnen in omstandigheden met veel pitch en roll weer afwijkingen bovenkomen, je moet hem dan tijdelijk unlocken om de kalibratie te verbeteren in die omstandigheden.

Los van bovenstaande dat mijn inziens ook gewoon goed moet zijn, speelt het probleem niet als je op GPS koers (COG) vaart, waarom zou je überhaupt op een kompas koers willen varen?

Ik heb van de zomer met een testtafel op wieltjes dagenlang rondjes gedraaid en onze sensoren vergeleken met de Raymarine EV-100 en de Simrad/B&G 9 precision kompas ze reageren allemaal het zelfde op tijdelijke afwijkingen, het voordeel van ons systeem is dat je hem dan indien gewenst kunt unlocken, bij Raymarine past hij na een tijdje zelf de kalibratie aan icm een waarschuwing als je dan bijvoorbeeld je brillendoosje weghaalt klopt hij weer niet.

PS kreeg vorige week een autopilot van ons onder ogen daar stond de pitch op 40 graden, de gebruiker had de uitlijnknop gebruikt toen de sensor gewoon los in de kuip lag..... Lijkt me niet bevorderlijk voor de kalibratie.....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 09:19 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 10:26 #1336661

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Op zee wil je niet altijd op gps sturen maar op kompas, ivm stroming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 10:33 #1336665

Shipping lane oversteken op 90 graden kompaskoers, zonder te corrigeren voor stroming idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 11:11 #1336676

En wat is daar het nut van?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 11:20 #1336677

Zeilprutser schreef :
En wat is daar het nut van?

Is verplicht....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 13:07 #1336696

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Op kompas koers varen is toch de meest low level manier..
Geen extra apparaten nodig die eventueel kapot kunnen gaan.

Nou ben ik nog niet zo thuis in op GPS koers varen, maar zie juist daarvan niet direct de meerwaarde.

De wind modus dat vind ik dan weer een handige extra. Helaas afgelopen jaar nog niet uit geprobeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 13:09 #1336698

Dit zijn de enige regels die ik ken:
A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.

c Een schip dient voor zover uitvoerbaar het kruisen van verkeersbanen te vermijden doch, indien het daartoe verplicht is, dient het zulks te doen met een voorliggende koers die zoveel mogelijk een rechte hoek ten opzichte van de algemene richting van de verkeersstroom benadert als uitvoerbaar is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 13:20 #1336703

zeilersforum.nl/index.php/foru...outes-kruisen#122134

maar goed dat is ook maar een ZF lid natuurlijk...
geen rekening houden met stroom..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 13:21 #1336704

baggah schreef :
Op kompas koers varen is toch de meest low level manier..
correct
Geen extra apparaten nodig die eventueel kapot kunnen gaan.
klopt, maar als je op GPS vaart die de meeste gebruikers toch al hebben mag je gerust ook nog steeds de kompas koers gebruiken mocht de GPS het niet meer doen.
Nou ben ik nog niet zo thuis in op GPS koers varen, maar zie juist daarvan niet direct de meerwaarde.
Op basis van je kompas koers zal je van af halve wind tot aan de wind naar een bezeild punt niet zonder overstag aankomen. Je ziet dat je door de drift steeds verder moet oploeven met een ongunstige stroming wordt dat nog veel erger.
De wind modus dat vind ik dan weer een handige extra. Helaas afgelopen jaar nog niet uit geprobeerd.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 13:51 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 13:31 #1336706

ISO788 Hans schreef :
zeilersforum.nl/index.php/foru...outes-kruisen#122134

maar goed dat is ook maar een ZF lid natuurlijk...
geen rekening houden met stroom..

Post van 2010? misschien was de wettekst toen niet duidelijk maar laten we ons nu maar gewoon aan de wet houden:
Geldend van 01-01-2016 t/m heden Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, Londen, 20-10-1972
Zeilprutser schreef :
Dit zijn de enige regels die ik ken:
A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.

c Een schip dient voor zover uitvoerbaar het kruisen van verkeersbanen te vermijden doch, indien het daartoe verplicht is, dient het zulks te doen met een voorliggende koers die zoveel mogelijk een rechte hoek ten opzichte van de algemene richting van de verkeersstroom benadert als uitvoerbaar is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 14:26 #1336730

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Evaluationcopy schreef :
Shipping lane oversteken op 90 graden kompaskoers, zonder te corrigeren voor stroming idd.

Dan vaar je dus niet haaks over, maar een vector afhankelijk van stroom en wind als jacht. De grap van GPS is dat je een grondkoers hebt. Aangezien niemand hier een kompas gekoppeld heeft aan zijn AIS ziet een ander groot schip toch niet dat je 30 graden anders voorligt met je AWB. De ander ziet alleen de haakse grondkoers van jou op de ECDIS.

En dat is heel duidelijk voor de ander.

De wet gaat uit van het feit dat je zo hard vaart dat stroom en wind niet van invloed zijn, maar als jij met 3 Kn 30 graden schuin door de lane dobbert op je kompasje, wordt niemand daar vrolijk van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 14:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.846 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl