Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.

Onderwerp: Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 14:44 #1336744

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Desalniettemin is dat tóch de snelste manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 15:13 #1336755

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
:)
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 16:43 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 15:43 #1336772

Dus...
de afgelopen jaren is de regelgeving veranderd wat dit betreft of de interpretatie? Haaks op de AIS is nu maatgevend, niet zo snel mogelijk aan de overkant komen? Want je gaat als AWB dus flink tegen sturen om die haakse koers te behouden..

Interessant OT inzicht in dit draadje..

gr Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 16:12 #1336782

It Paradyske schreef :
Zeilprutser schreef :
En wat is daar het nut van?

Is verplicht....

Met de orientatie (heading) van je boot dwars op het aankomend verkeer geef je met je navigatieverlichting het duidelijkst aan dat je een kruisende koers aangenomen hebt.

Doe je dat niet doordat je bijvoorbeeld sterk aan het opsturen (de stroom dood varen) bent, dan zou je per abuis je heklicht ipv een van je boordlichten kunnen tonen en de indruk kunnen wekken dan je voornemens bent de lane te gaan volgen.

Buiten dat ben je ook sneller uit de lane als je heading daar dwars op ligt.
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 16:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 16:23 #1336787

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Als je een paar keer wisselende stroming dwars op je koers hebt (bijv oversteek naar Engeland) kom je er met sturen op kompas sneller dan met sturen op gps (in dat laatste geval ben je steeds bezig de stroming weg te varen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 16:28 #1336791

ja, lijkt me logisch inderdaad. Gewoon haaks oversteken op basis van COG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 16:37 #1336793

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
AndreAzuree schreef :
ja, lijkt me logisch inderdaad. Gewoon haaks oversteken op basis van COG.
Helaas Andre, haaks met HDG (heading).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 16:48 #1336802

Ronaldl schreef :
AndreAzuree schreef :
ja, lijkt me logisch inderdaad. Gewoon haaks oversteken op basis van COG.
Helaas Andre, haaks met HDG (heading).

:-) Dat is dus idd de discussie.. Ik begreep uit eerdere post dat we nu geacht worden de stroom dood te varen omdat we geacht worden geen last meer van de stroming te hebben...
zo iets.. Maar ik ben al 2 jaar niet meer naar de overkant gevaren. Er kan een hoop gebeuren in de tussentijd. Het is belangrijk om te weten hoe de spelregels zijn los van wat snelst is ...
deze is ook wel leuk in dat kader: www.rvdj.nl/2009/3
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 16:52 #1336806

Wat een boel contradicties in één stuk:


De internationale regulations spreken over haakse “heading”. Dat is je kompaskoers dus. De behouden koers hoeft dan niet haaks te zijn, maar dat verwacht men wel!?
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 16:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 17:57 #1336833

Idd.. als dit de basis is dan word je geacht het ene te doen ( heading) maar afgerekend op de cog bij de bekeuring…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 18:00 #1336834

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Geen enkele contradictie....
Pas toen jij "koers" interpreteert als "behouden koers" gaat het mis.
De term "koers" in het stuk slaat op "kompas"-koers ofwel heading.
Dus als je toch scheef vaart, dan moet dat te verklaren zijn uit drift en stroming.

Helder toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 18:03 #1336836

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
ISO788 Hans schreef :
Idd.. als dit de basis is dan word je geacht het ene te doen ( heading) maar afgerekend op de cog bij de bekeuring…

Controlerende zoetwater matrozen hebben deze regel aardig de vernieling in geholpen.


Haaks, ja dat is niet meegaan liggen, niet een beetje er op aan sturen, maar wel een zo kort mogelijk oversteek maken.

Dat laatste lijkt bij controles, geen maatgeving van een streek je meer of minder, maar mugge ziften over een paar graden te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 18:35 #1336845

ISO788 Hans schreef :
Idd.. als dit de basis is dan word je geacht het ene te doen ( heading) maar afgerekend op de cog bij de bekeuring…

Dat was ook mijn idee, want sturen op COG levert het meest "haakse" resultaat achteraf op. Vandaar mijn interpretatie om voor COG te gaan. En nu ik over nadenk: het levert in de praktijk toch ook de snelste en dus meest veilige oversteek op? Of zie ik dat verkeerd?
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 18:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 19:02 #1336857

Het lijkt me dat als je tegen de stroom op moet sturen om haaks over te steken, dat snelheid kost, en dus niet het snelste gaat. Van de andere kant is op de kaart haaks oversteken (cog dus) wel weer de kortste afstand…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 19:03 #1336858

ja, ik doelde op de kortste afstand inderdaad. Met tegenstroom wordt het een ander verhaal inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 20:17 #1336883

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Ja, dat zie je verkeerd.
Teken de vectoren bootafstand en stroomafstand in de driehoek en reken dan met Pythagoras.
Als je tegen de stroom opvaart om met COG hssks pver te steken, vaar je zelf de hypotenusa.
Als je heading haaks is, dan is de resultante COG de hypotenusa, maar zeil je de aanliggende zijde. Scheelt dus factor cosinus van de hoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 20:37 #1336885

ja, je hebt gelijk, je legt dan dus een langere weg af. Vraag blijft wel wat er achteraf gecontroleerd wordt: een screenshot van je plotter waar er puur gekeken wordt naar een haakse hoek ten opzichten van het stelsel? of wordt de HDG gecontroleerd die je gevaren hebt?
Laatst bewerkt: 01 nov 2021 20:37 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 20:50 #1336887

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Je hebt niks aan de plotter want daar staat, als je op HDG haaks aanhoudt, de hypotenusa stroomafwaarts.
Je moet dus je drift en stroom kunnen aantonen. Het vervelende hier is dat nergens je HDG geregistreerd wordt, ook niet in je class B AIS.
(Ten minste voor zover ik de electronica ken).
Misschien dat de autopilot software hier iets kan (gaan) betekenen, want de AP is degene die wel op HDG stuurt uiteindelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 21:33 #1336899

De wereld op z’n kop zo! Dan toch maar op een haakse COG gaan varen en die extra mijlen afleggen?

Dat duurt wat langer, maar dat zou het bij minder wind of minder gas ook duren. Koopvaardij ziet jou op hun radar en/of AIS ook haaks varen. Enige nadeel zou dat heklicht kunnen zijn, maar dat is toch hooguit 1-2 mijl zichtbaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 21:46 #1336901

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Nee, het is niet de wereld op zn kop. Het is voor jou de veiligste manier want de snelste manier. Jij wilt toch ook snel uit die shipping lane zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 21:52 #1336902

Haaks met stroming is helaas niet de veiligste wan langzaamste manier omdat je stroom aan het verkavelen bent en je sog terugloopt. Maar op de plotter of ais track ziet het er wel kort uit…
Maar goed. Voorlopig kan het überhaupt niet met de COVID ontwikkelingen..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 01 nov 2021 22:16 #1336907

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Maar goed. Voorlopig kan het überhaupt niet met de COVID ontwikkelingen...


:( is de shipping lane rood gekleurd ? :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 02 nov 2021 08:43 #1336959

Ronaldl schreef :
Je hebt niks aan de plotter want daar staat, als je op HDG haaks aanhoudt, de hypotenusa stroomafwaarts.
Je moet dus je drift en stroom kunnen aantonen. Het vervelende hier is dat nergens je HDG geregistreerd wordt, ook niet in je class B AIS.
(Ten minste voor zover ik de electronica ken).
Misschien dat de autopilot software hier iets kan (gaan) betekenen, want de AP is degene die wel op HDG stuurt uiteindelijk!

hmm mijn plotter registreert HDG ook niet, terwijl dat eigenlijk makkelijk zou moeten kunnen. Idem voor de software van de AP. Wat wel kan: screenprintje maken tijdens het oversteken van HDG en/of drift/stroom (verschil tussen COG/SPD , etc.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 02 nov 2021 08:58 #1336960

  • baggah
  • baggah's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Een Openplotter, maar ook OpenCPN kan je data loggen. Maar je kan natuurlijk ook manueel loggen, logboek van de trip. Heeft een Raymarine dan wel ander merk plotter, geen data dump mogelijkheid?

Maar ontopic:
Ik ging er vanuit dat de GPS mode vooral nut heeft bij een route sturen die je vooraf getekend hebt en dan waypoints naar de Pypilot stuurt.
Maar doet de GPS mode iets (meer/anders) als je die modus selecteert ipv kompas mode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Autopilot Tiller Drive icm Pypilot controller 02 nov 2021 09:20 #1336965

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
baggah schreef :
Maar doet de GPS mode iets (meer/anders) als je die modus selecteert ipv kompas mode?

In GPS mode zou hij het verlopen van het interne kompas compenseren door het te vergelijken met de cog van de gps.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 09:22 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.748 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl