Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler boven Ameland zinkende

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 15:51 #1195421

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
4US, goed gehandeld man! Wat kan het je schelen of een Mayday of PanPan beter was! Weer een enorme ervaring rijker die je liever armer was geweest. Sterkte met het weer op adem komen.

Ik ben jou en je vader dankbaar voor het delen van de oorzaak.
Aangezien ik heilig geloof in Murphy gelijk koe bij de horens gevat en bij mijn loggever gekeken of alles nog goed zat.
Handvast: check.
Blindstop bij de gever: check
Meegeleverde borgdraadje gemonteeerd: uncheck :( Het lag er keurig bij, en dus maar gelijk de koe bij de horens gevat.

De borgring van de gever heeft 2 oortjes, de gever heeft een oortje EN de flens waarmee je de doorvoer monteert heeft 2 gaatjes.

Nu nog even de blindstop aan een touwtje vastmaken bij de loggever, zodat die niet door de boot kan drijven en onvindbaar is als je hem echt, echt, echt nodig hebt.
Blindstoppen liggen thuis klaar :(



Laatst bewerkt: 14 aug 2020 15:54 door koko.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 16:35 #1195443

Big Time schreef :
Een eventuele ‘koker’ om de transducer vind ik trouwens onzin mits er geen harde of zware dingen in hetzelfde compartiment liggen.
Die koker is bedoeld om waterdicht te zijn. Mocht de transducer loskomen/breken/kapot vriezen, dan loopt alleen die koker vol en niet je boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 16:37 #1195445

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Erikdejong schreef :
Big Time schreef :
Een eventuele ‘koker’ om de transducer vind ik trouwens onzin mits er geen harde of zware dingen in hetzelfde compartiment liggen.
Die koker is bedoeld om waterdicht te zijn. Mocht de transducer loskomen/breken/kapot vriezen, dan loopt alleen die koker vol en niet je boot.
In de beroepsvaart vrij gebruikelijk, of een pijp tot boven de waterlijn, of een speciale gekeurde shutoff valve.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 16:44 #1195450

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Ik snap de functie van zo’n buis maar vind het een beetje een overkill voor 99% van de zeilers indien je de normale maatregelen treft:

- borging
- jaarlijkse controle en evt. vervanging bij twijfel
- blindstop in de nabijheid van de transducer
- houten proppen in voorraad
- geen harde en of zware spullen in het compartiment van de transducer

Dat waren in elk geval mijn voorzorgsmaatregelen met de109 op zee
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 18:03 door Big Time.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 16:46 #1195453

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Het wordt ook een beetje lastig je wieltje schoon te maken.
Afgelopen vakantie was dit een bijna dagelijks terugkerend karweitje.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 16:48 #1195456

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Nou, dat is gelukkig weer een stoer verhaal voor bij de kachel, later. Toen opa bijna gezonken was.

Goed gehandeld. Complimenten en moed om dit quasi life te verslaan hier. En uiterst leerzaam voor ons ongezonkenen!

Sjees, man, wat zul jij t even dun door de broek hebben gehad. Dan is de zee, ook net boven de eilanden, ineens best groot.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 17:36 #1195481

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Overigens: bij onze raymarine st50 zit in de huiddoorvoer een soort van terugslagklep die de waterstroom zal moeten verminderen als de transducer eruit is. Volgens mij vrij standaard. Enig idee of die er in dit geval ook zit en of dat een gunstig effect heeft gehad op de waterhoeveelheid?
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 17:42 #1195484

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Even andersom denken... Waarom wil je persé je snelheid door het water weten?
Dat is alleen nog nuttig als je stroom tegen hebt en je gevoel van snelheid klopt niet met de snelheid over de grond uit de GPS.
Op stilstaand water of bij stroom mee is de GPS leidend lijkt me.
Waarom die sensor dan niet gewoon op een beugeltje achter tegen de boot aan schroeven. Geen risico op lekkage, makkelijker schoon te maken of te wisselen.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 17:46 #1195487

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Rikken schreef :
Even andersom denken... Waarom wil je persé je snelheid door het water weten?
Dat is alleen nog nuttig als je stroom tegen hebt en je gevoel van snelheid klopt niet met de snelheid over de grond uit de GPS.

Kijk inderdaad nooit naar deze instrumenten hangen bij de kaartentafel (toegevoegde waarde nihil)
Maar goed als de GPS eruit gaat heb je nog iets.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 17:56 #1195490

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Rikken schreef :
Even andersom denken... Waarom wil je persé je snelheid door het water weten?
Is mijn belangrijkste bron van informatie m.b.t. het resultaat van zeilteamzeiltrim.
Daarnaast onmisbaar om de ware wind te berekenen.
Persoonlijk vind ik SOG van zeer beperkte waarde.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 19:09 door PvO.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 18:19 #1195498

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Dank 4US.

Hoop dat als t mij ooit overkomt ik net zo helder kan blijven denken.
Stuurman aan wal ;-)
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 18:32 #1195502

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Anjo schreef :
Dank 4US.

Hoop dat als t mij ooit overkomt ik net zo helder kan blijven denken.
+1
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 19:37 #1195521

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575


Rikken schreef
Waarom die sensor dan niet gewoon op een beugeltje achter tegen de boot aan schroeven. Geen risico op lekkage, makkelijker schoon te maken of te wisselen.

Ik heb dat even gehad maar niet echt fijn zit altijd rommel bij zo'n spiegeltransducer.
Hij zit zoals ik al vermelde nu in zijn eigen waterdichte compartiment dus niks buis die ook kan falen als de hutkoffer er tegenaan schuift maar gewoon een compartiment dat nu deel uitmaakt van de constructie van de boot.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 19:44 door freek1970.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 19:48 #1195522

Transducer op de spiegel heeft alleen zin bij planerende boten.
Bij niet planerende boten is de flow veelste veel verstoord om
Zinnig te kunnen meten.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 20:05 #1195526

Gewoon ouderwets een sleeplog. Mijn kopie van Luce’s “Seamanship” biedt het “Bliss Patent Taffrail Log” en het “Negus Improved Patent Taffrail Log” als opties :laugh:
Bootloos, maar zoekende.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 20:52 #1195536

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
4US, goed gedaan. Dat is koelbloedig handelen als de adrenaline door je lichaam giert. Gefeliciteerd met de goede afloop.

Nog een vraag over de plaatsing van de transducer. In mijn vorige (polyester) boot zat die zonder gat in de (volglas) romp aan de binnenkant bevestigd (in vloeistof); zie eerdere post in dit draadje. Heeft altijd prima gewerkt, maar hoefde voor mij niet tot op de laatste centimeter nauwkeurig te zijn. Heb verschillende keren de resultaten nagemeten. Is er een bewuste reden dat velen (met een polyester schip) toch een gat in de romp maken of is plaatsing - mits het op een bepaald schip kan - zonder gat een prima alternatief?
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 14 aug 2020 20:59 #1195539

hnrts schreef :
Is er een bewuste reden dat velen (met een polyester schip) toch een gat in de romp maken of is plaatsing - mits het op een bepaald schip kan - zonder gat een prima alternatief?
Sommige dieptemeters werken door de romp heen. Voor zover ik weet heb je voor een log altijd een gat nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 03:07 #1195561

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jan Douwe & KApt Momo , dank jullie wel voor de feedback

Als ik het snel doorlees zou het volgende geholpen hebben (en dit doet niets af aan het meegemaakte , ik probeer voor te bereiden en voorkomen !)

1) de contramoer (die grote plastic moer aan de binnen zijde) regelmatig controleren
2) harde bilgepomp alarm
3) de ‘plug’ (de meegeleverde blank) op grijp afstand en klaar liggen
4) goed passende houten pluggen bij iedere afsluiter , niet de hele set maar 1 plug per afsluiter met een touwtje aan de afsluiter
5) 2x grote bilgepomp die dezelfde hoeveelheid water , per pomp, kunnen afvoeren als er door 1 defcte afsluiter / gat in de romp / afgebroken speed/depth log naar binnen kan stromen
6) akku’s , apparatuur en bedrading boven de vloerdelen monteren
7) lucht inlaat ve diesel hoog en waterdicht (zelfde als een snorkel van een 4x4 die een rivier oversteekt)

Verder hoor ik graag wat je nog meer zou willen voorstellen of wat de ‘lessons learned’ zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 06:51 #1195583

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hrnts schreef
Is er een bewuste reden dat velen (met een polyester schip) toch een gat in de romp maken of is plaatsing - mits het op een bepaald schip kan - zonder gat een prima alternatief?

Hout: moet wel met een gat in de romp, ik denk dat er tussen / in hout lucht zit dat de meting verstoort in elk geval geeft de handleiding van een dieptemeter aan dat dit niet door de romp heen kan worden gemeten.
Polyester: de sensor in een soort huls gevuld met een bepaald soort olie tegen de romp monteren werkt ook (althans wat de handleiding van de dieptemeter erover schrijft, voor polyesterjachten met een enkele schaal van niet meer dan 18 mm dik).
https://www.nauticgear.nl/navigatie-elektronica/meters-boot/nasa-marine/nasa-in-hull-montage-kit-voor-150khz-transducer.html?gclid=EAIaIQobChMI-9nIv8-c6wIVRZnVCh0H4ASoEAQYAiABEgJDq_D_BwE

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 06:55 door freek1970.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:22 #1195602

Goed opgelost!

Weer een gevalletje van RTFM. Een transducer moet geborgd. Garmin/Nexus doet dat met een clip zodat je de transducer kan trekken voor schoonmaken/inspectie.

Helemaal ironisch dat momo hier de eerste is die de vloer aan veegt met de Offshore Special Regulations als die ter sprake komen en hier open en bloot toegeeft dat hij niet van plan is zich aan die regels te Conformeren als hij meedoet aan een wedstrijd omdat het "onzin" is.

Als hij niet vals speelde in wedstrijden dan was de juiste maat plug bij de doorvoer aanwezig en lag er een complete set pluggen op een duidelijk gemarkeerde plek aan boord ipv 2x de verkeerde maat.



Pluggen hoor je niet "een flinke jetser" te geven met een hamer. Er staat een heel geringe waterdruk op die plug. Het idee is dat ze droog opgeborgen worden en zich vastklemmen door opzuigen van water.

Je mag er dus ook best een lap omheen doen om het lek de dichten. In het geval van een transducer gat is een vaatdoek ook een prima alternatief voor een zachthouten plug.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 07:25 door boarderbas.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:37 #1195607

Toch nog even een reactie op de transducers die een terugslag klepje hebben om water tegen te houden. Het idee is dat je dan de snelheidsmeter even eruit kunt trekken om hem schoon te maken en dan weer terug kunt plaatsen. Je stopt er in de tussentijd de bijgeleverde stop plug in. Dat heb ik eens gedaan. Ik raad het niet aan om het ook te doen. Er ontstond direct een fontein van water tot de hoogte van de waterlijn. Ik wist niet hoe snel ik hem weer terug moest plaatsen. Was al zeker 50 liter binnen voordat ik hem terug had. Die klepjes kon ik zien zitten, ze werkten voor geen meter.
Het resultaat was trouwens wel dat de snelheidsmeter het weer deed. Door de enorme waterstraal was hij schoon gespoeld.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 07:38 door Maarten-Jan.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:48 #1195610

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
boarderbas schreef :

Helemaal ironisch dat momo hier de eerste is die de vloer aan veegt met de Offshore Special Regulations als die ter sprake komen en hier open en bloot toegeeft dat hij niet van plan is zich aan die regels te Conformeren als hij meedoet aan een wedstrijd omdat het "onzin" is.

Zo zo wat een uitspraken op deze vroege morgen, boot voldoet aan alle denkbare veiligheidseisen.
Boot was eigenlijk zelfredzaam genoeg toen de plug er weer in zat.

Het is onbegrijpelijk dat de motor uitviel, stond in dat gebied 20> knts wind, met behoorlijke golven.
In de boot was het zeer moeilijk om te bewegen door golfbeweging in de boot.

Waren ook problemen met de stuurautomaat zitten twee systemen op 1x hoepel 1x hydrailisch beiden systemen stonden in storing dit is ook onbegrijpelijk.

Reken maar dat er heel wat voorluikjes opengaan van ZF leden om de rompdoorvoeren te controleren en spullen aan te brengen om direct te kunnen reageren in het geval van lekkage en dat is precies de bedoeling van dit topic
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:50 #1195613

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Momo, v.w.b. het uitvallen van de motor.
Is het geen rommel in de tank geweest door de schommeling van de boot ?
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:53 #1195615

Kapiteinmomo schreef :

Zo zo wat een uitspraken op deze vroege morgen...

Het zijn jouw woorden...


Als een plug er spontaan weer uit plopt als je hem terugplaatst, dan zijn de o-ringen stokoud en ruim over de houdbaarheidsdatum.
Net als de installatievoorschriften is dus ook het onderhoud in gebreke. Er waren volgens het verslag maar 2 pluggen aan boord te vinden.

Ik zeg niet dat als je bij mij aan boord komt alles altijd piekfijn is, maar je kunt niet een heel topic wijden aan hoe jij niet van plan bent je aan enig veiligheidsvoorschriften te houden en dan hier snoeven over hoe fantastisch het voor elkaar was om kritiek te vermijden.

Als het gaat om leerzaam, dan is dat wel de les.
Laatst bewerkt: 15 aug 2020 08:00 door boarderbas.
Discussie gesloten.

Dehler boven Ameland zinkende 15 aug 2020 07:54 #1195616

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Zou kunnen JD heeft de motor weer in Lauwersoog gestart en de motor sloeg meteen aan weliswaar met wat horten en stooten, ga zeker het brandstoffilter controleren voor dat ik weer de zee op ga.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl