Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat mag een hulp of sleepdienst kosten?

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 19:19 #663079

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Je zal daar de brandstof maar van moeten betalen zeg!

Oh wacht, dat doen we al ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 19:21 #663082

klopt staat er ook, ik bedoelde het in de strekking, nog even en je hebt voor je zitmaaier oookal een rijbewijs nodig..........motor rijd en maait....

En ik ageerde op dat het feit paar pagina's terug dat ik het raar vind dat een zeilboot daar nog steeds niet voor heeft onder de 15 meter.

En dat je zelfs voor een bootje opblaasbaar >20km/h een vaarbewijs nodig hebt.

Ik lees net even het hele topic door, wat iedereen geschreven heeft zodat ik de hele context snap van de discussie van vandaag hier weer .............

2 zinnen zijn niets als je de context waarin ze op doelen niet duiderlijk is


pffffff

En als wandenwind bij de KNRM werkt met veel plezier, en hij kan niet tegen mensen die, een bepaalde vorm van kritiek hebben, sorry dan moet je het niet lezen, en zeker niet zo reageren,

althans dat is mijn bescheiden mening!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 19:24 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 19:24 #663083

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
,,,pffff...

>loopt je snelle opblaasbootje leeg? :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 19:25 #663085

sy helios schreef :
,,,pffff...

>loopt je snelle opblaasbootje leeg? :laugh:

LOL
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 19:49 #663106

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Het is eigenlijk erg modern: burenhulp, crowd sourcing, open source, participatiemaatschappij.

Ja zo kijk ik er ook tegenaan. Plus het maximaal gebruiken van beschikbare resources. De schepen en bijbehorende infrastructuur zijn er toch en vrijwel alle vrijwilligers zien hun bijdrage meer als een hobby dan als een belasting. Dit is zo'n ijzersterke formule dat ik - ik heb het al eens eerder gemeld - mensen in mijn omgeving ken die al tientallen jaren donateur zijn zonder in de verste verte ook maar iets met watersport te hebben. Ik had niet verwacht dat er watersporters zijn die toch kans zien hier (in mijn ogen vergezochte) kritische kanttekeningen bij te plaatsen.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 20:09 #663123

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Michieltje schreef :
Stationsschip in de West Zr. Ms. van Amstel hielp 25 mijl uit de kust van Aruba op verzoek van de Kustwacht Caribisch Gebied de Belgische zeilboot Mama Lucie. Het zeilschip, dat een maand geleden van Sint Maarten vertrok, had door de aanhoudende oostenwind averij opgelopen aan het roer, lichten, tuigage en zeilen. De giek was afgebroken. Toen de Van Amstel arriveerde werd de Mama Lucia al 3 dagen gesleept door catamaran Nera. Het fregat sleepte de Mama Lucie naar Aruba.

Mag inderdaad wat kosten, zo'n sleep door Zijne Majesteits Grijze Boot. :whistle:
Dan maar in stijl, zou ik zeggen. :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 20:49 #663158

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
WADnWIND schreef :

In deze hele discussie draad komen geen professionele bergers voor, die hebben n.l. ook nooit problemen. Het toneelspel van verongelijkte lieden hier gaat alleen maar over de opportunisten met rubberboot.

"echte" bergers komen n.l. ook in aanmerking om een convenant te sluiten met het KWC, daar staat niets in de weg.

Misschien is het verstandig om het alleen bij feiten te houden en geen emotioneel gekrakeel.



Een ander verhaal is dat de z.g. bergers die zich wel opwerpen als bedrijf, maar geen SI, IVW of Illende gekeurde schepen hebben. Ook de arbeidsomstandigheden tijdens werk van de werknemers kunnen wel eens in twijfel getrokken worden als mede bemannings eisen en bijbehorende keuringen. Ik zie erg weinig PBM's behalve (vaak oude) overlevingspakken.

Waddenwind, zoals bekend spreek ik regelmatig diverse door jou als 'opportunisten met een rubberboot'benoemde bergers, zowel op Markermeer als IJsselmeer.

Als mensen, al is het gedeeltelijk, leven van dit werk zijn zij er dus per definitie professioneel mee bezig. Het is hun professie...
Ik zie bij deze bedrijven voor de vaste bemanningen uitsluitend vrijwel nieuwe overlevingspakken, bij mooi weer aangevuld met reddingsvesten.
De scheepjes waarmee zij varen zijn zonder uitzondering speciaal voor dit soort werk gebouwd en qua bouw totaal niet te vergelijken met de standaard verkrijgbare ribs. Ik kan me voorstellen dat het je wat ergert dat deze ribs inmiddels ook zonder uitzondering sneller zijn dan de schepen waar de KNRM mee vaart en ook nog eens beter uit de voeten kunnen met waterplanten en ijs. Goed, de schepen van de KNRM zijn voor een drenkeling veiliger, maar drenkelingen opvissen is niet de primaire taak van bergers.
Voorts hebben deze schepen inderdaad geen CVO (SI bestaat niet meer) omdat dat voor dit type schepen praktisch niet te doen is zonder erg veel in te leveren op snelheid. De bergers slepen, in tegenstelling tot de KNRM, dan ook geen schepen die zij met een klein schip ook niet mogen slepen. De KNRM heeft ook geen schepen met CVO (Althans niet op binnenwater, de zee specificaties ken ik niet.) maar sleept daarmee wel schepen die eigenlijk achter een echte sleepboot horen te hangen. Afgelopen maanden is daar door de diverse bergers regelmatig melding van gemaakt bij RWS en de mobiel verkeersleiders aldaar bekijken deze ontwikkeling met de nodige zorg. Als er eens een keer een politieagent optreed tegen dit illegaal slepen met een niet gekeurde boot is er wel weer een burgemeester (harlingen) die de KNRM de hand boven het hoofd houd.
Ik snap je frustratie doordat je regelmatig te laat komt, maar dat afreageren door de bergers als onprofessionele klungels met inferieur materiaal af te schilderen is denk ik niet de weg die tot een betere samenwerking leid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 16 sept 2015 21:40 #663193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Rikken schreef :
WADnWIND schreef :

In deze hele discussie draad komen geen professionele bergers voor, die hebben n.l. ook nooit problemen. Het toneelspel van verongelijkte lieden hier gaat alleen maar over de opportunisten met rubberboot.

"echte" bergers komen n.l. ook in aanmerking om een convenant te sluiten met het KWC, daar staat niets in de weg.

Misschien is het verstandig om het alleen bij feiten te houden en geen emotioneel gekrakeel.



Een ander verhaal is dat de z.g. bergers die zich wel opwerpen als bedrijf, maar geen SI, IVW of Illende gekeurde schepen hebben. Ook de arbeidsomstandigheden tijdens werk van de werknemers kunnen wel eens in twijfel getrokken worden als mede bemannings eisen en bijbehorende keuringen. Ik zie erg weinig PBM's behalve (vaak oude) overlevingspakken.

Waddenwind, zoals bekend spreek ik regelmatig diverse door jou als 'opportunisten met een rubberboot'benoemde bergers, zowel op Markermeer als IJsselmeer.

Als mensen, al is het gedeeltelijk, leven van dit werk zijn zij er dus per definitie professioneel mee bezig. Het is hun professie...
Ik zie bij deze bedrijven voor de vaste bemanningen uitsluitend vrijwel nieuwe overlevingspakken, bij mooi weer aangevuld met reddingsvesten.
De scheepjes waarmee zij varen zijn zonder uitzondering speciaal voor dit soort werk gebouwd en qua bouw totaal niet te vergelijken met de standaard verkrijgbare ribs. Ik kan me voorstellen dat het je wat ergert dat deze ribs inmiddels ook zonder uitzondering sneller zijn dan de schepen waar de KNRM mee vaart en ook nog eens beter uit de voeten kunnen met waterplanten en ijs. Goed, de schepen van de KNRM zijn voor een drenkeling veiliger, maar drenkelingen opvissen is niet de primaire taak van bergers.
Voorts hebben deze schepen inderdaad geen CVO (SI bestaat niet meer) omdat dat voor dit type schepen praktisch niet te doen is zonder erg veel in te leveren op snelheid. De bergers slepen, in tegenstelling tot de KNRM, dan ook geen schepen die zij met een klein schip ook niet mogen slepen. De KNRM heeft ook geen schepen met CVO (Althans niet op binnenwater, de zee specificaties ken ik niet.) maar sleept daarmee wel schepen die eigenlijk achter een echte sleepboot horen te hangen. Afgelopen maanden is daar door de diverse bergers regelmatig melding van gemaakt bij RWS en de mobiel verkeersleiders aldaar bekijken deze ontwikkeling met de nodige zorg. Als er eens een keer een politieagent optreed tegen dit illegaal slepen met een niet gekeurde boot is er wel weer een burgemeester (harlingen) die de KNRM de hand boven het hoofd houd.
Ik snap je frustratie doordat je regelmatig te laat komt, maar dat afreageren door de bergers als onprofessionele klungels met inferieur materiaal af te schilderen is denk ik niet de weg die tot een betere samenwerking leid.

Ik begrijp je verhaal, maar van Rooz mag ik niks zeggen, en hij heeft vaak gelijk... :)
Het onderhoud verhaal was ook meer voor de oostwal, niet voor LDS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 21:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 17 sept 2015 14:20 #663454

Een tijdje geleden al weer maar niets dan respect voor de bemanning van de (motorloze) Tres Hombres die al zeilend meer dan 100 mijl om moeten varen om zeilend een jacht op sleep te nemen:

Op Tweede Kerstdag heeft Tres Hombres op de Atlantische Oceaan de Duitse tweemaster Fidel op sleeptouw genomen. Het schip was stuurloos geraakt en is in het bezit van een solozeiler. Dit bericht komt nu pas door vanwege de beperkte communicatiemogelijkheden aan boord van Tres Hombres.

De melding kwam binnen via de kustwacht van Fort de France op Martinique. Op dit moment voer Tres Hombres h0nderd mijl ten noorden van Fidel, midden op de oceaan tussen Brava en bestemming Barbados. Het schip was echter de enige die enigszins in de buurt was. Tres Hombres heeft hierop de koers gewijzigd om het schip de volgende ochtend tegemoet te kunnen varen. De volgende ochtend vinden zij elkaar echter niet in schip Fidel is onbereikbaar. Via het kustwachtstation hoort de bemanning dat het om een stalen schip van twaalf meter gaat met een solozeiler aan boord. Het schip is het complete roer verloren en vaart al veertien dagen stuurloos rond.

Een paar uur later is het schip zichtbaar voor Tres Hombres en wordt het noodplan gemaakt: een noodroer is niet praktisch gezien de afmetingen van het schip en de zeiler wil graag een sleep op zijn sleeplijn van zestig meter. Het schip gaat als een gek tekeer en twee pogingen om een sleeplijn uit te gooien mislukken. Drie maal is scheepsrecht: Fidel wordt op de sleep genomen en een Duitssprekende matroos gaat aan boord bij de solozeiler om de situatie op te nemen. Solozeiler Moritz is opgelucht maar is niet verzekerd, maar Tres Hombres wil Fidel te hulp komen. Het schip zal tachtig mijl gesleept moeten worden voordat de dichtstbijzijnde haven in de Carieb bereikt is.

Een paar dagen later, 28 december, breekt de sleeplijn. Het duurt uren voordat Tres Hombres weer terug is bij Fidel, omdat ze met zeven knopen snelheid en flinke afstand creëert voordat de zeilen zijn gestreken en al kruisend Fidel tegemoet heeft kunnen varen. Deze keer wordt de sleeplijn dubbel bevestigd, beschermd tegen slijtage en staat de lijn nooit strak doordat het gedeeltelijk in zee hangt. De schepen zijn nog steeds onderweg naar de Carieb.

www.zeilen.nl/nieuws/tres-homb...urloze-solozeiler-2/
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 14:24 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 30 sept 2015 07:25 #668221

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Esprimo schreef :
slepen over 1,1 nm kostte ons 3000,- euro!
//
want als de verzekeraar het niet zou dekken dan zouden ze ons om een vrijwillige bijdrage vragen

14 pagina's verder (!!) en TS blijft stil. Zat nog te wachten op een "hoe het afliep" update.

Blijkbaar is alles met een sisser afgelopen?

Toch een beetje jammer dat mensen woedend een heel verhaal op het net slingeren voor men eigenlijk weet wat nu precies het verhaal is of hoe het af gaat lopen en vervolgens stil blijven.
Laatst bewerkt: 30 sept 2015 07:25 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 30 sept 2015 08:50 #668257

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Die 80 mijl die nog gesleept moet worden zal wel 800 mijl zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 30 sept 2015 16:49 #668364

Ik zie het topic nu pas:

In 2013 heb ik eens een nota van € 2.299 van Lima Delta afgekocht met € 600. 12 minuten werk en inclusief hun aanvaar en terugkomsttijd zeg maar 1 uur werk.

€ 600,- is wel een terecht tarief overigens omdat uit de Nl wet blijkt dat het tarief zodanig hoog mag/moet zijn om de motivatie tot investeren van en de paraatheid bij de bergers in tact moet houden. Hier heeft de verzekering en de verzekerde dus voordeel want bij te weinig bergers wordt geen boot meer gered.

Het opgepompte bedrag kwam voort door express verkeerd invullen van de dienst en de omstandigheden door Lima Delta. Ook het maximaal uitnutten van de wet inzake ingezet materieel werd benut. Boot in nood (tarief gerelateerd aan waarde schip) bij windkracht 5 ipv windkracht 2/3 (dienst op basis van kostprijs en winst) waarbij een bootje wat vast lag werd losgetrokken zodat die weer verder kon varen.

Indien mogelijk wachten we volgende keer op de knrmz, logischerwijs.
Laatst bewerkt: 30 sept 2015 16:51 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 11 dec 2015 11:09 #688492

  • samlwb
  • samlwb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Bij deze mijn bijdrage aan dit topic.

Afgelopen zomer wegens omstandigheden (lees vast gevaren op een zandbank )gebruik moeten maken van een bergingsbedrijf .
Niet op eigen kracht los kunnen komen en met een storm in het vooruitzicht besloten een bergingsbedrijf in te schakelen .
Vooraf was het niet mogelijk een prijsindicatie te verkrijgen toch besloten om gebruik te maken van berging die uiteindelijk succesvol verlopen is.Al met al een kleine 1,5 uur werk incl aan en afvaart.
Na een aantal maanden een voorstel ontvangen voor bergingsloon van 3000 euro ex btw.
Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en uiteindelijk de zaak geschikt en een bedrag van 900 euro incl btw betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 27 apr 2016 19:22 #730017

  • Esprimo
  • Esprimo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Onlangs is de zaak afgerond. De verzekeraar weigerde de claim van de berger (die ik verder niet meer bij name zal noemen). Ik kreeg alsnog een factuur van de berger. Deze factuur was voor mij nog steeds erg hoog, maar al veel redelijker dan de eerder genoemde bedragen.

Terugkijkende op de discussie heb ik er spijt van dat ik de berger bij name heb genoemd. Ik heb dat daarna, in overleg met de moderator, aangepast. Overigens ook op verzoek van de berger. Een verzoek waar ik op in ben gegaan omdat het het niet alleen bij de berger lag, maar ook deels bij mijn verzekeraar en mij zelf.

Uiteindelijk heb ik de factuur van de berger niet betaald. De berger gaf aan, voordat wij het touwtje aanpakte, dat indien het niet verzekerd zou zijn, wij geen factuur zouden krijgen. Ik heb de berger een 'vrijwillige bijdrage' betaald, een bedrag dat ik redelijk vond.

Ik ben blij met de aanwezigheid van zowel de bergers als de KNRM. Ik hoop dat met name de bergers doorzichtiger zijn over de kosten. Het is bij, niet complexe, omstandigheden in redelijke mate te verwachten dat de bedragen vooraf duidelijk duidelijk zijn. Maar goed, misschien is dat te simpel gedacht.

Wat mij verder opvalt is de soms agressieve toon (althans zo komt dat op mij over) op dit forum, daarbij steek ik hand in eigen boezem, al TS had ik beter moeten weten, door mijn bericht genuanceerder te brengen.

Een hele plezierige zeilperiode gewenst allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 27 apr 2016 19:31 #730021

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Tof van je dat je deze "afsluitende" posting plaatst. Jij ook een mooi zeilseizoen gewenst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 27 apr 2016 19:43 #730026

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
+1,

brengt even duidelijkheid in jouw situatie.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 27 apr 2016 21:10 #730055

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Dank voor deze update. Je ervaringen zijn leerzaam voor iedereen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 27 apr 2016 21:50 #730064

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Zie nu pas dit onderwerp.

Toch nog even het volgende uit de praktijk:

Hulp- en bergloon zijn zaken die bij een uitgebreide verzekering zijn gedekt.

Als hiermee schade kan worden voorkomen, dan is dit gewoon een gedekte oorzaak. Gebruikelijk is dat achteraf de gevaar situatie en het belang van het geborgen object worden beoordeeld alsmede de weersomstandigheden.

De verzekering schakelt hiervoor een expert in, die met de bergers gaat onderhandelen en tot een schadebedrag komt. Dat is geen taak voor een verzekerde om dit zelf te doen.

En uiteraard als iemand dringend hulp nodig heeft gaat men niet eerst onderhandelen.

Soms wordt er niet eens over gesproken en maakt de toegesnelde "hulp-verlener" vast en gaat tot actie over. Pas later blijkt het een berger te zijn.

Het is bekend dat bergers een fors bedrag kunnen claimen voor hun inzet van soms een korte duur. Hoge bedragen die veelal ook door de rechter worden toegewezen.

Er moet uiteraard wel een noodzaak zijn om hulp te verlangen.

De KNRM berekend geen kosten. Vandaar de lang slepende controverse tussen de bergers en de KNRM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 17:05 #1586995

  • Daly
  • Daly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Lima Delta BV schreef :
Beste forumleden,

Via deze weg zullen wij (Lima Delta), eenmalig een reactie geven op dit topic. We zijn niet voornemens om ons
uitgebreid in de discussie te mengen, maar een klein stukje wederhoor is waarschijnlijk wel zinvol om het een en ander uit de wereld te helpen.

Als professionele maritieme hulpverlener bestaan onze diensten uit tal van werkzaamheden. Het door middel van slepen in veiligheid brengen van vaartuigen en bemanningen, bergingswerkzaamheden, maar ook levensreddend handelen. Wij zijn het gehele jaar beschikbaar om uit te varen voor de plezier- en beroepsvaart, en gedurende de zomer zelfs preventief op het water. Dit stelt ons in staat om snel op te treden als er echt iets aan de hand is. Wij varen voor levensbedreigende situaties geheel belangeloos, op eigen kosten en initiatief uit. Zo waren wij in juni van dit jaar ook als eerste ter plaatse bij een jacht waar een reanimatie gaande was, om hier assistentie te verlenen. Dit is slechts een voorbeeld, we hebben meerdere malen per jaar inzetten waarbij wij een belangrijke toegevoegde waarde hebben door zeer snel ter plaatse te zijn, en mogelijk levens redden. Voor levensreddende inzetten zullen wij nooit een rekening sturen. Voor incidenten waar het om de redding van materiaal gaat worden kosten doorberekend, zodat wij onze inzet kunnen blijven doen.

Wat betreft deze hulpverlening kunnen wij het volgende melden. Omdat het nog een lopend dossier is, kunnen we geen inhoudelijke discussie aan gaan. We kunnen echter wel melden dat er vanuit onze kant nog helemaal geen bedrag genoemd is, laat staan een rekening gestuurd. Een onafhankelijke expert zal de zaak beoordelen en een (voor alle partijen) redelijke en billijke beloning vaststellen. Dat gebeurd in principe bij elke hulpverlening, juist om te zorgen dat er geen discussie ontstaat over de redelijkheid van die beloning.

Het bedrag wat hier de ronde gaat, komt in ieder geval niet bij ons vandaan. Uit welke koker en met welk doel dit bedrag dan wel komt, is ons een raadsel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 17:07 #1586997

  • Daly
  • Daly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hallo, in augustus van dit jaar heb ik gefaald op het IJsselmeer. Ik belde de KNRM via de KNRM hulpapplicatie en tegelijkertijd belde een boot die zag dat ik in de problemen zat de hulpdienst 112. Binnen ongeveer 10 minuten kwam er een reddingsboot met 2 Lima Delta mensen. Er stapte iemand uit die boot en kwam OP VOETEN met een sleepkabel naar ons toe. Hij bond het touw aan de boeg van de boten en ik werd weer drijvend gezet. De hele operatie duurde ongeveer 20 minuten. Ik vroeg die persoon hoeveel ik zou moeten betalen en hij zei dat hij dacht dat jouw verzekering dit zou dekken. Vandaag heb ik een factuur ontvangen van 2800 euro. Ik denk niet dat dit een eerlijk bedrag is en of iemand mij advies kan geven hoe verder te gaan. Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 17:41 #1587011

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Hoe laat was dit? De maximum wind die dag was 4 Bft, vlagen 5, rond 16:00 uur.
Dus die 6-7 Bft uit de factuur slaat nergens op.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 18:01 #1587016

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
Je bent net even sneller Menno :) Tot 16:00 een héél klein 4tje, je kan dus zonder meer aanvoeren dat de specifikatie van de rekening niet klopt.

Verder komt het bedrag grotendeels uit een grote duim, hoewel er wel een paar dingen zijn waar rekening mee wordt gehouden, zoals waarde schip, gevaar waarin het schip zich bevond, ingezet metrieel/manschappen ...

Wat je kan doen is bezwaar maken tegen de rekening en enkel een redelijk bedrag betalen. Zo mogelijk in overleg. Gaat LD daar niet mee akoord dan is het aan hun om een rechtzaak te beginnen wegens wanbetaling. (Maar jij staat dan al een stuk sterker omdat je wel je goede (betaal) wil hebt getoond)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 18:10 #1587018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Het hulploon in de factuur is geheel niet gespecificeerd, dat mag je wel verwachten tot op de cent en kan reden zijn om voorlopig niet te voldoen.

Als de commerciële berger/sleper in zijn factuur schrijft:
"Hulploon krachtens BW8:563"

Dan hebben we er nog wel een paar.....

(Speculatie:)

Er vanuit gaande dat het commercielle hulpvaartuig, en dus bedrijfsmatig gebruikt, volgens het ES-TRIN 2023 valt onder:
HOOFDSTUK 1
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1.01 Definities
1. Typen vaartuigen


1.8 "sleepboot": een schip dat speciaal is gebouwd om te slepen;


Dan dient dat vaartuig dus te zijn voorzien van een Certificaat van Onderzoek.
Als de sleper niet beschikt over een CVO dan kan je dat beschouwen dat de eigenaar het personeel blootstelt aan klaarblijkelijke risico's vanwege het ontbreken van een CVO.
De ARBO wet zegt dat een werkgever alles in het werk moet stellen om de arbeidsrisico's zo klein mogelijk te maken. (vrij vertaald). De werknemers hebben dus extra risico gelopen.

Daar bij is de vraag ook of het personeel aan boord wel de juiste kwalificaties heeft/had voor werkzaamheden aan boord van een CVO plichtig schip volgens CESNI ES-QIN2019 (europese Standaard voor kwalificaties in de Binnenvaart). Als het personeel niet aan deze kwalificaties voldoet zijn de te redden personen ook blootgesteld aan bovenmatige risico's m.b.t. tot het veilig handelen.

Ik zou even een knappe advocaat zoeken die ze rauw lust.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 18:18 #1587021

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Calidris schreef :
De werknemers hebben dus extra risico gelopen.

Daarom is het ook zo duur, ze moeten werknemers een risico-toelage betalen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 24 sept 2024 18:39 #1587028

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
Werknemers?? Ik gok ZZPers die op een percentage werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl