WADnWIND schreef :
In deze hele discussie draad komen geen professionele bergers voor, die hebben n.l. ook nooit problemen. Het toneelspel van verongelijkte lieden hier gaat alleen maar over de opportunisten met rubberboot.
"echte" bergers komen n.l. ook in aanmerking om een convenant te sluiten met het KWC, daar staat niets in de weg.
Misschien is het verstandig om het alleen bij feiten te houden en geen emotioneel gekrakeel.
Een ander verhaal is dat de z.g. bergers die zich wel opwerpen als bedrijf, maar geen SI, IVW of Illende gekeurde schepen hebben. Ook de arbeidsomstandigheden tijdens werk van de werknemers kunnen wel eens in twijfel getrokken worden als mede bemannings eisen en bijbehorende keuringen. Ik zie erg weinig PBM's behalve (vaak oude) overlevingspakken.
Waddenwind, zoals bekend spreek ik regelmatig diverse door jou als 'opportunisten met een rubberboot'benoemde bergers, zowel op Markermeer als IJsselmeer.
Als mensen, al is het gedeeltelijk, leven van dit werk zijn zij er dus per definitie professioneel mee bezig. Het is hun professie...
Ik zie bij deze bedrijven voor de vaste bemanningen uitsluitend vrijwel nieuwe overlevingspakken, bij mooi weer aangevuld met reddingsvesten.
De scheepjes waarmee zij varen zijn zonder uitzondering speciaal voor dit soort werk gebouwd en qua bouw totaal niet te vergelijken met de standaard verkrijgbare ribs. Ik kan me voorstellen dat het je wat ergert dat deze ribs inmiddels ook zonder uitzondering sneller zijn dan de schepen waar de KNRM mee vaart en ook nog eens beter uit de voeten kunnen met waterplanten en ijs. Goed, de schepen van de KNRM zijn voor een drenkeling veiliger, maar drenkelingen opvissen is niet de primaire taak van bergers.
Voorts hebben deze schepen inderdaad geen CVO (SI bestaat niet meer) omdat dat voor dit type schepen praktisch niet te doen is zonder erg veel in te leveren op snelheid. De bergers slepen, in tegenstelling tot de KNRM, dan ook geen schepen die zij met een klein schip ook niet mogen slepen. De KNRM heeft ook geen schepen met CVO (Althans niet op binnenwater, de zee specificaties ken ik niet.) maar sleept daarmee wel schepen die eigenlijk achter een echte sleepboot horen te hangen. Afgelopen maanden is daar door de diverse bergers regelmatig melding van gemaakt bij RWS en de mobiel verkeersleiders aldaar bekijken deze ontwikkeling met de nodige zorg. Als er eens een keer een politieagent optreed tegen dit illegaal slepen met een niet gekeurde boot is er wel weer een burgemeester (harlingen) die de KNRM de hand boven het hoofd houd.
Ik snap je frustratie doordat je regelmatig te laat komt, maar dat afreageren door de bergers als onprofessionele klungels met inferieur materiaal af te schilderen is denk ik niet de weg die tot een betere samenwerking leid.