Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat mag een hulp of sleepdienst kosten?

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 25 sept 2024 22:11 #1587299

Op de Avior, het slepertje/moederschip, die altijd bij Makkum naast een van de havenhoofden ligt is altijd een persoon aan boord. Uiteraard kan hij in zijn eentje weinig uitvoeren bij echte problemen. Een touwtje vastmaken aan een vastgelopen zeilboot naast de geul is dan ook het enige. In het begin van de avond vaart hij altijd weer terug naar zijn ligplaats.
Als oud KNRM-bemanningslid helaas genoeg te maken gehad met deze mannen op het wad.
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 22:12 door haringlogger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 04:12 #1587305

holtere schreef :
Misschien zou je het beter wel een keer over ethiek kunnen hebben want daar gaat het over en daar ging het altijd al over.
Over schreeuwers gesproken :S
de titel van het topic is: wat mag het kosten, het word een jaar later weer nieuw leven ingeblazen omdat iemand 2800 euro veel te veel vind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 04:40 #1587306

Laatmaarwaaien schreef :
Dit draait volledig om ethiek en je raming slaat kant noch wal. KNRM redt 24/7 365 dagen lang. Met alle omstandigheden op elke locatie. Daar zijn de schepen op gebaseerd en de volledige bemanning met alle training en faciliteiten om op elke locatie , samen met strand voertuigen en de meest zeewaardige vaartuigen op volle zee met stormkracht te kunnen redden. Gebouwen, onderhoud, training en noem maar op.
Gebouwen en training hebben ze bij Lima Delta ook, de RIBS die ze gebruiken zijn identiek aan die van de KNRM en volgens hun website kun je ze 24/7/365 bellen voor hulp. Volgens hun website is dit gelimiteerd tot IJsselmeer, Markereer en de randmeren. De KNRM ligt niet te wachten, ook niet op 'mooie dagen' en die moet je us ook gewoon bellen voor ze op komen dagen. Ik zie het verschil dus niet zo (ethiek daar gelaten) en zoals ik in mijn vorige post schreef, dit topic was niet mbt ethiek, maar was een vraag (meerdere vragen zelfs) over wat het mag kosten.
Met een goedkope rib in een zonnetje tussen 10 em 17 op vastlopers wachten staat in geen vergelijk.
Komen LD en verwanten ook opdraven als er midden inde nacht en midden op de Noordzee met stormkracht dagen lang werkelijk mensen gered moeten worden?
Zo goedkoop zijn die RIBS van LD niet, ze zijn zelfs hetzelfde als wat de KNRM gebruikt voor de randmeren en het IJsselmeer, voor de branstof moeten zij het volle portie betalen waar de KNRM dat niet hoeft te doen (goed doel), ze hebben betaald persooneel waar de KNRM werkt met vrijwilligers. Dat ze liggen te wachten is een extra 'service' die de KNRM niet geeft, die moet je eerst uit hun bed of van hun werk bellen voor ze op het station zijn. De KNRM heeft ook allerhande ontheffingen nodig om te mogen opereren zoals ze doen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vrijstelling van binnenvaart radar in bijlage 9 vaarwateren en nog zo wat dingen.

I get it. Het zijn een stelletje profiteurs die op een ongelukkig moment argeloze slachtoffers een heel groot bedrag in rekening brengen. Maar kom niet met de lulkoek dat het te duur is, en zolang niemand ze een telefoontje om 2 uur in de ochtend op een stormachtige zondag in januari heeft gegeven weet je helemaal niet of ze niet 24/7/365 klaar staan om te helpen. Ze claimen op hun website dat ze dat wel doen namelijk.

Nogmaals, ik heb helemaal niets tegen de KNRM (in tegendeel zelfs), maar zo goedkoop zijn ze niet, hun materiaal voldoet op vele vlakken niet aan de wet, ze werken met niet betaald personeel. Het enige verschil is dat ze geen rekening sturen omdat voldoende mensen ze ieder jaar op vrijwillige basis een bedrag overmaakt. Omdat er geen rekening gestuurd word is het ook niet nodig om een 'pijnlijk' gesprek te hebben voor er een lijntje vastgemaakt word. Een commercieel bedrijf hoeft niet te rekenen op een nalatenschap van een een of andere rijke weduwe, ondanks dat ze hetzelfde werk doen.

Voor de laatste maal, want sommige van jullie lijken het niet te kunnen lezen: IK HEB NIETS TEGEN DE KNRM, als ik dit soort hulp nodig zou hebben zou ik ze bellen voor ik een berger vraag. Maar dat betekend neit dat het dieven en oplichters zijn. Het ijtk erop dat jullie geen idee hebben wat er allemaal bij komt kijken. Het is niet voor niets dat de KNRM meer dan €10K per redding kost.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 04:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 05:09 #1587308

Ton Mitz schreef :
Hogerwaller schreef :
Dus als ze de hele dag turen en er gebeurt niks dan kunnen ze ook niet factureren.

Linksom of rechtsom zullen de kosten toch betaald moeten worden. En nog wat winst als het even kan.

Ze liggen er alleen als ze klantjes verwachten
De mannen in de ven bijvoorbeeld gingen om 1700 naar huis en kwamen rond 10 uur weer terug, zelf gezien
De oncourante tijden mag de knrm opknappen

Dat is het voordeel van een eigen bedrijf, je mag zelf je openingstijden bepalen.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 05:18 #1587309

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
@erik,

ik ben het helemaal met je eens. Niks aan toe te voegen.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 05:23 #1587310

Ben het helemaal eens met je Erik.
En ik lees dat ook....dat ethiek / gevoel en de simpele zakelijke vraag in dit topic behoorlijk door elkaar en tegen elkaar worden gegooid.

Voor wat die mensen doen, kan het niet voor minder. Ze hebben die kosten nu eenmaal.

Of je het moet willen doen, dat is een heel andere discussie.
Dat mensen kiezen voor dit beroep is logisch, er is een directe of indirecte vraag. Zie de Heilige Marktwerking.

Maar zo zijn er meer beroepen ontstaan, die verschillende mensen vanuit hun ethiek niet wensen uit te voeren en anderen weer wel.

Daar mag je allemaal wat van vinden. Ik zelf vind het ver gaan om de verschillende diensten voor rovers uit te maken. Hun praktijken vallen immers binnen onze wetgeving en dan nog niet eens in een gedoogzone.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 05:51 #1587312

Het verschil is echter dat de KNRM je slechts vraagt om donateur te worden, en geen duizenden euro's vraagt.
En ook belazerd de KNRM de boel niet door de windkracht zwaar te overdrijven, heet een sleepje een sleepje, en geen berging.

Alsof er langs de snelweg ineens Wegenwacht-look-alikes-auto's opduiken, je wat laten tekenen 'nee da's alleen om de situatie vast te leggen', en je vervolgens duizend euro uit de zak proberen te kloppen. "Ja, dat kost het nou eenmaal".
Barst, ik ben lid van de ANWB, ik wil de echte wegenwacht, en geen oplichter in een look-alike.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 05:52 #1587313

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27533
Barre Skik schreef :
Ben het helemaal eens met je Erik.
En ik lees dat ook....dat ethiek / gevoel en de simpele zakelijke vraag in dit topic behoorlijk door elkaar en tegen elkaar worden gegooid.

Het rare is dat het nu net lijkt alsof je, redenerend vanuit een zakelijke opvatting, je niks gelegen hoeft te laten liggen aan ethiek. Als of die dingen helemaal niks met elkaar te maken hebben. En dat dan onder het motto: het gaat hier over wat redelijke kosten zijn.

Mijn persoonlijke mening is dat om te beginnen je businessmodel fatsoenlijk moet zijn.
Het verdienmodel van deze roofredders is niet fatsoenlijk. Men speelt bij aanvang geen open kaart over de kosten en maakt gebruik van het gebrek aan ervaring en de paniek bij degene aan wie de hulp wordt aangeboden.
In dat licht is elke discussie over "redelijk" bij voorbaat boter aan de galg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 05:53 #1587314

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
grappig, laatst in het nieuws geweest. ADAC look a likes in PL etc
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:01 #1587315

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14896
Barre Skik schreef :

Dat is het voordeel van een eigen bedrijf, je mag zelf je openingstijden bepalen.

Als je kosten gaat vergelijken moet je appels en peren niet naast elkaar leggen. De KNRM heeft volgens met de overheid, ons allemaal dus, afgesloten convenant een verplichting altijd open te zijn. Net zoals een hulpdienst op het land. Het zou onacceptabel zijn als een ambulance alleen op kantoor tijden uitrukt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:16 #1587319

Wat ik positief vind aan dit draadje is dat steeds meer mensen begrijpen dat je beter de KNRM kan bellen als je hulp nodg hebt. Ook als het niet levensbedreigend is…

En dat je niet zomaar iets moet tekenen, en niet zomaar betaalde helpers aan boord moet vragen, of een lijntje aannemen…. En niet die “betaalde” helpers geloven als ze zeggen “dat je verzekering wel betaalt)

Er lezen hier heel veel mensen mee, die hopelijk hier wat van opsteken, dus dat is fijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:24 #1587322

Erikdejong schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
Dit draait volledig om ethiek en je raming slaat kant noch wal. KNRM redt 24/7 365 dagen lang. Met alle omstandigheden op elke locatie. Daar zijn de schepen op gebaseerd en de volledige bemanning met alle training en faciliteiten om op elke locatie , samen met strand voertuigen en de meest zeewaardige vaartuigen op volle zee met stormkracht te kunnen redden. Gebouwen, onderhoud, training en noem maar op.
Gebouwen en training hebben ze bij Lima Delta ook, de RIBS die ze gebruiken zijn identiek aan die van de KNRM en volgens hun website kun je ze 24/7/365 bellen voor hulp. Volgens hun website is dit gelimiteerd tot IJsselmeer, Markereer en de randmeren. De KNRM ligt niet te wachten, ook niet op 'mooie dagen' en die moet je us ook gewoon bellen voor ze op komen dagen. Ik zie het verschil dus niet zo (ethiek daar gelaten) en zoals ik in mijn vorige post schreef, dit topic was niet mbt ethiek, maar was een vraag (meerdere vragen zelfs) over wat het mag kosten.
Met een goedkope rib in een zonnetje tussen 10 em 17 op vastlopers wachten staat in geen vergelijk.
Komen LD en verwanten ook opdraven als er midden inde nacht en midden op de Noordzee met stormkracht dagen lang werkelijk mensen gered moeten worden?
Zo goedkoop zijn die RIBS van LD niet, ze zijn zelfs hetzelfde als wat de KNRM gebruikt voor de randmeren en het IJsselmeer, voor de branstof moeten zij het volle portie betalen waar de KNRM dat niet hoeft te doen (goed doel), ze hebben betaald persooneel waar de KNRM werkt met vrijwilligers. Dat ze liggen te wachten is een extra 'service' die de KNRM niet geeft, die moet je eerst uit hun bed of van hun werk bellen voor ze op het station zijn. De KNRM heeft ook allerhande ontheffingen nodig om te mogen opereren zoals ze doen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vrijstelling van binnenvaart radar in bijlage 9 vaarwateren en nog zo wat dingen.

I get it. Het zijn een stelletje profiteurs die op een ongelukkig moment argeloze slachtoffers een heel groot bedrag in rekening brengen. Maar kom niet met de lulkoek dat het te duur is, en zolang niemand ze een telefoontje om 2 uur in de ochtend op een stormachtige zondag in januari heeft gegeven weet je helemaal niet of ze niet 24/7/365 klaar staan om te helpen. Ze claimen op hun website dat ze dat wel doen namelijk.

Nogmaals, ik heb helemaal niets tegen de KNRM (in tegendeel zelfs), maar zo goedkoop zijn ze niet, hun materiaal voldoet op vele vlakken niet aan de wet, ze werken met niet betaald personeel. Het enige verschil is dat ze geen rekening sturen omdat voldoende mensen ze ieder jaar op vrijwillige basis een bedrag overmaakt. Omdat er geen rekening gestuurd word is het ook niet nodig om een 'pijnlijk' gesprek te hebben voor er een lijntje vastgemaakt word. Een commercieel bedrijf hoeft niet te rekenen op een nalatenschap van een een of andere rijke weduwe, ondanks dat ze hetzelfde werk doen.

Voor de laatste maal, want sommige van jullie lijken het niet te kunnen lezen: IK HEB NIETS TEGEN DE KNRM, als ik dit soort hulp nodig zou hebben zou ik ze bellen voor ik een berger vraag. Maar dat betekend neit dat het dieven en oplichters zijn. Het ijtk erop dat jullie geen idee hebben wat er allemaal bij komt kijken. Het is niet voor niets dat de KNRM meer dan €10K per redding kost.

Jou hele betoog is lulkoek en volgens mij weet jij dat zelf ook wel.
Je kan kosten technisch een LD niet gelijk stellen aan de KNRM. Natuurlijk heeft knrm ook ribs maar ik vergelijk met alle grote zeegaande schepen zoals de van wijk klasse, waar 7 á 8 man aan boord zijn.

KNRM is gratis voor de geredde schepen, de bergers liggen enkel strategisch te wachten on de KNRM te snel af te zijn.
En jij weet ook wel dat de knrm er bij een melding uit MOET gaan, ook al wten ze dat er een berger op af racet en dan veelal ongedane zaken terug gaan omdat LD ze weer te snel af is, dat pas kosten verhogend, extra milieu vervuilend en dergelijke.
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 06:26 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:43 #1587325

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
In mijn beleving is het simpel. Er ligt een business case. Daar zien mensen brood in. Aan die business case hangen kosten. En daar moeten opbrengsten tegenover staan. Dat is geen roofridderen, maar common sense.

En de KNRM bellen omdat de motor niet start en je niet kunt zeilen, dat is gewoon werk voor een berger en niet waar de KNRM voor is.

Als je daar ligt en er is geen gevaar, dan ben je er zelf bij om afspraken te maken met de berger. Als je dat dan niet doet, heb je het zelf gedaan. Er is hier heel veel te vinden dat je alert moet zijn met bergers. Als er wel gevaar is, maakt geld niet meer uit. Zo simpel is het in mijn beleving.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:44 #1587326

  • JasperJ
  • JasperJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Op een gegeven moment moet je accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt. We hoeven het gelukkig ook niet met elkaar eens te zijn.

Feit blijft dat de KNRM op zee en groot binnenwater de club is die altijd op komt dagen om te redden en eventueel ook voor minder dringende zaken. Zonder kosten in rekening te brengen (en in dit geval betalen we er niet eens belasting voor). Deze mensen verdienen hulde en lof, zoals iedereen hier ook aangeeft.

De bergers hebben een commerciële insteek, maar zullen ook redden, als dat nodig is. Je mag de prijs te hoog vinden (vind persoonlijk de boodschappen ook te duur worden), maar het marktmodel zou er voor moeten zorgen dat ze vanzelf van het water verdwijnen, als ze te duur zijn of de boel belazeren (heb ik ook ervaring mee).
Dus verzekeraars en rechters kunnen hier een rol in spelen.

Maar wat moet je dan, als je bent vastgelopen, motorpech hebt en het allemaal niet meer weet? Het duurt wat vaartochtjes totdat je de ervaring, kennis en kunde hebt om de meeste problemen zelf op te lossen en rustig te blijven. En te weten of je een groot probleem hebt of even kunt wachten (op de KNRM). Zoals @Sjoerd1981 zegt: laten we deze kennis delen.

Dus voor iedereen die nog niet zo vaak op het water is geweest: let op als je een probleem hebt en er komt een oranje boot aan. Heb je echt onmiddellijk assistentie nodig? Of kan je een anker uit gooien en even wachten (of proberen het op te lossen)? Misschien eerst je verzekering bellen.
Gebruik de KNRM Helpt-app en zij kunnen je in ieder geval informeren over wat zij voor je kunnen doen.

Geniet van het water mensen!
JasperJ

_/))_
Loesoe

Optima 106 ('86)
Monnickendam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:56 #1587331

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14896
Dekadent schreef :
En de KNRM bellen omdat de motor niet start en je niet kunt zeilen, dat is gewoon werk voor een berger en niet waar de KNRM voor is.

Waarom ? Kun je dat niet overlaten aan de KNRM en de schipper in kwestie ? De KNRM is best bereidt daar afspraken over te maken. Daar hebben ze zelfs een app voor gemaakt. Of hun alarm centrale bellen, +31 592 39 04 51
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 06:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:56 #1587332

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7633
Ik heb niets tegen bergers die hun werk goed en fatsoenlijk uitvoeren.
Dat er veel wrevel is tegen de commerciële bergers is voor een groot deel hun eigen schuld.
Sommigen onder hen maken er een schandalig winstbedrijf van.

- Als een berger bij een schip komt en een duidelijke prijs kan opgeven voor het binnenslepen of los slepen van een schip, zal er veel minder wrijving zijn.
- Als een berger als hij te horen krijgt dat zijn hulp niet gewenst is, gewoon terug weg gaat zonder met machtsvertoon te proberen alsnog de sleep binnen te krijgen.
- Als een berger mensen verwittigd van gevaarlijke situaties zoals zandbanken en ondieptes in plaats van er vlak in de buurt stilletjes te gaan wachten tot iemand vastloopt.
- Als de prijs van het slepen meer redelijk is tegenover de benodigde tijd.
10 minuten slepen a 2000 euro, of 1 hr werken om het schip vlot en in de haven te krijgen.

Ja als al die voorwaarden voldaan zijn, zullen mensen minder slecht over bergers gaan denken.
En ongetwijfeld zitten er bergers tussen die deze voorwaarden wel in acht nemen.
Maar er zijn er ook die walgelijke praktijken ten toon spreiden en de hele groep in een kwaad daglicht stellen.

Tot het op dat gebied beter wordt, probeer ik wanneer mogelijk geen beroep op dergelijke firma's te doen. Door zo min mogelijk risico's te nemen en de kaart en de situatie goed in te schatten.
En als ik kan anderen die vastgelopen zijn te helpen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:57 #1587333

Je kunt je ook vragen hoe “ethisch” het is om vrijwilligers uit hun bed of van hun betaalde baan te trekken wanneer je diesel op is… Los daarvan heeft het redden van mensenlevens andere prioriteit dan het bergen van materiaal; goed dat daar specifieke organisaties voor bestaan.

Transparantie vooral is wel hard nodig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 06:59 #1587334

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
sjoerd1981 schreef :
Wat ik positief vind aan dit draadje is dat steeds meer mensen begrijpen dat je beter de KNRM kan bellen als je hulp nodg hebt. Ook als het niet levensbedreigend is…

En dat je niet zomaar iets moet tekenen, en niet zomaar betaalde helpers aan boord moet vragen, of een lijntje aannemen…. En niet die “betaalde” helpers geloven als ze zeggen “dat je verzekering wel betaalt)

Er lezen hier heel veel mensen mee, die hopelijk hier wat van opsteken, dus dat is fijn!
Op zich is er niets tegen commercieele hulp, maar dan wel redelijk. Er is een verschil tussen nood, bergen en slepen. Al zijn er wel overlappen.
Eigen ervaring: Heb ze eens langzij gehad met stuurproblemen. (Sturen met de zeilen ging prima) LD komt langzij en vraagt of ik hulp nodig ben. "Nou een sleepje de haven in zou wel prettig zijn, wat gaat dat kosten?" "Dat regelen we wel met de verzekering" "Nee dat regel je hier en nu met mij, dit is geen berging maar een sleepje. Ik ben niet in gevaar maar jullie kunnen me wel een oncomfortabele nacht buiten voor anker besparen".
De mannen wilden geen uurtarief geven en gingen weer weg.
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 07:00 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:01 #1587335

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14896
Nachtvlinder schreef :
Je kunt je ook vragen hoe “ethisch” het is om vrijwilligers uit hun bed of van hun betaalde baan te trekken wanneer je diesel op is… Los daarvan heeft het redden van mensenlevens andere prioriteit dan het bergen van materiaal; goed dat daar specifieke organisaties voor bestaan.

De KNRM communiceert hier toch anders over. Ze geven zelf aan ook niet spoedeisende hulp te bieden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:03 #1587336

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7633
rooiedirk schreef :
sjoerd1981 schreef :
Wat ik positief vind aan dit draadje is dat steeds meer mensen begrijpen dat je beter de KNRM kan bellen als je hulp nodg hebt. Ook als het niet levensbedreigend is…

En dat je niet zomaar iets moet tekenen, en niet zomaar betaalde helpers aan boord moet vragen, of een lijntje aannemen…. En niet die “betaalde” helpers geloven als ze zeggen “dat je verzekering wel betaalt)

Er lezen hier heel veel mensen mee, die hopelijk hier wat van opsteken, dus dat is fijn!
Op zich is er niets tegen commercieele hulp, maar dan wel redelijk. Er is een verschil tussen nood, bergen en slepen. Al zijn er wel overlappen.
Eigen ervaring: Heb ze eens langzij gehad met stuurproblemen. (Sturen met de zeilen ging prima) LD komt langzij en vraagt of ik hulp nodig ben. "Nou een sleepje de haven in zou wel prettig zijn, wat gaat dat kosten?" "Dat regelen we wel met de verzekering" "Nee dat regel je hier en nu met mij, dit is geen berging maar een sleepje. Ik ben niet in gevaar maar jullie kunnen me wel een oncomfortabele nacht buiten voor anker besparen".
De mannen wilden geen uurtarief geven en gingen weer weg.

Kijk dat bedoel ik nou, dit soort fratsen laat een heel slechte smaak achter in je mond.
Terwijl ze ongetwijfeld gemakkelijk een redelijk bedrag hadden kunnen vragen en krijgen.
Dat zijn geen bergers, dat zijn aasgieren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:05 #1587338

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14896
rooiedirk schreef :
sjoerd1981 schreef :
Wat ik positief vind aan dit draadje is dat steeds meer mensen begrijpen dat je beter de KNRM kan bellen als je hulp nodg hebt. Ook als het niet levensbedreigend is…

En dat je niet zomaar iets moet tekenen, en niet zomaar betaalde helpers aan boord moet vragen, of een lijntje aannemen…. En niet die “betaalde” helpers geloven als ze zeggen “dat je verzekering wel betaalt)

Er lezen hier heel veel mensen mee, die hopelijk hier wat van opsteken, dus dat is fijn!
Op zich is er niets tegen commercieele hulp, maar dan wel redelijk. Er is een verschil tussen nood, bergen en slepen. Al zijn er wel overlappen.
Eigen ervaring: Heb ze eens langzij gehad met stuurproblemen. (Sturen met de zeilen ging prima) LD komt langzij en vraagt of ik hulp nodig ben. "Nou een sleepje de haven in zou wel prettig zijn, wat gaat dat kosten?" "Dat regelen we wel met de verzekering" "Nee dat regel je hier en nu met mij, dit is geen berging maar een sleepje. Ik ben niet in gevaar maar jullie kunnen me wel een oncomfortabele nacht buiten voor anker besparen".
De mannen wilden geen uurtarief geven en gingen weer weg.

Niet aangeven wat de kosten zullen zijn wekt wrevel. Maar is niet veel anders dan wat bijvoorbeeld ziekenhuizen doen. Ook daar krijg je achteraf pas de kosten te horen. Ook bij simpele routine ingrepen.
Niet duidelijk zijn van te voren over de kosten verstoort de marktwerking.

Het financieringsmodel van de KNRM is vele malen effectiver en wint het in de markt. Vermits er ook echt marktwerking is met een goede mogelijkheid voor de afnemer om een overwogen keuze te maken.

Wij doneren graag vrijwillig aan de KNRM. Waardoor zij € 10K per uitruk aan kosten kunnen maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 07:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:14 #1587339

3Noreen schreef :
De KNRM communiceert hier toch anders over. Ze geven zelf aan ook niet spoedeisende hulp te bieden.

Prima “gratis” service inderdaad en draagt vast veel bij aan de goodwill die ze (terecht) verdienen. Blijft nog steeds de vraag of het etisch is iemand bij z’n baas weg te roepen voor een sleepje…

Ik dacht overigens dat er afspraken waren gemaakt waardoor nu deze strategie aangeraden wordt?

Calidris schreef :
Zo lang je maar in je hulpvraag aangeeft dat je vreest voor de veiligheid van de opvarenden krijg je onverwijld altijd een KNRM boot via het KWC!
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 07:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:14 #1587340

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27533
Dekadent schreef :
In mijn beleving is het simpel. Er ligt een business case.
Daar zien mensen brood in. Aan die business case hangen kosten. En daar moeten opbrengsten tegenover staan. Dat is geen roofridderen, maar common sense.

Misschien moet ik het nog een keer herhalen, want de verstokte marktdenkers hier blijven verblind door het vrije ondernemersverhaal en het idee dat daarbinnen ethiek geen enkele rol speelt.

Wat ontbreekt aan het bovenstaande is dat niet alleen kosten en opbrengsten het verdienmodel haalbaar moeten maken, maar dat je ook fatsoenlijk te werk gaat.
LimaDelta is geen fatsoenlijk bedrijf. Ze gokken op de weerloosheid van sommige watersporters en maken daar misbruik van.
Als je dit soort praktijken gaat verdedigen met een verhaal als dit, dan zit je zelf moreel op een hellend vlak, wat mij betreft.
Verhalen over de sleephulp van de KNRM, de eigen verantwoordelijkheid en "er zelf bij zijn" doen er verder niet toe. Misbruik maken van de onbenulligheid en de angst van onervaren watersporters is onethisch.
Met dezelfde argumenten kun je het oplichten van een bejaarde door vrije jongens die die tuin 'winterklaar' komen maken verdedigen. Moet die stomme bejaarde er maar niet in trappen.

De werkwijze van LD deugt gewoon niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:21 #1587342

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14896
Nachtvlinder schreef :
Blijft nog steeds de vraag of het etisch is iemand bij z’n baas weg te roepen voor een sleepje…

De "baas" is niet verplicht mee te werken maar doet dat geheel vrijwillig. Blijkbaar vind de "baas" het een goede deal.

Het probleem wat "men" heeft met het "gratis" uitrukken van de KNRM heeft een psychologie oorsprong. De KNRM is namelijk niet gratis. Het wordt betaald met onze vrijwillige bijdragen. Maar wij willen niet betalen voor in onze ogen uitvreters en klaplopers. Die uitvreters en klaplopers moeten maar eens een lesje geleerd worden. In de vorm van een gepeperde rekening. :evil:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 07:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat mag een hulp of sleepdienst kosten? 26 sept 2024 07:44 #1587351

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
wat ik mis in deze schrijfsels is; elkaar helpen..

in 20 jr, 2 keer een kort sleepje gevraagd en gekregen
(sportvisser en DE zeiljacht, jawel..)

en zelf genoeg zeilers geholpen, zelfs van de keien getrokken bij Trintel havenhoofd
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl