En zo maken ze zich nog geliefder
Feit is dat de OP echt geen sleep aanvaard had als hem vooraf verteld was dat de factuur 3000 euro zou bedragen. Men heeft vooraf een prijsopgaaf expliciet geweigerd. Tegelijkertijd is er voor aanvaarding door de klant een verwachting uitgesproken over de kosten, namelijk dat die ca EUR 150 zouden bedragen. Op dat moment was er alle gelegenheid geweest om die verwachting bij te stellen. Daarvoor is niet gekozen. Wel stuurt men later een factuur van 3000 euro. Netjes en ethisch zaken doen is anders, en ik betwijfel de juridische houdbaarheid.
Zie BW 6 art 228:
1. Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;
c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.
Dan de vraag wat het kost om twee mensen en een bootje in het water te houden. Ik zeg, pak 'm beet, een ton per jaar, ruim geschat. Tja, dan hoort daar dus een bijpassend verdienmodel bij. Als aasgier profiteren van onfortuinlijke situaties en op een schimmige manier 30 watersporters per jaar geld afhandig maken is een optie.
Op een eerlijke manier voor normale prijzen diensten aanbieden is een andere. Meer werk voor dezelfde omzet, maar wel op een eerlijke en ethische manier. Ik geloof dat er nog iemand een sleep zocht op dit forum van Hoorn naar Stavoren. Voor een normaal tarief is daar best wat geld te verdienen. Geen duizenden euro's, maar wel gewoon arbeid, brandstof, afschrijving en een beetje marge.