Hans V schreef :
Nu draai je de bewijslast om. Jij beweert iets en moet je stelling naar mijn idee zelf onderbouwen. Als jij de totale kosten- en opbrengsten van watersport voor de gemeenschap helder hebt ontvang ik graag een overzicht.
Ik draai niks om, natuurlijk. Ik meen iets te weten en jij meent iets anders te weten. Ik noem man en paard en jij spreekt over "meebetalen aan de hobbies van anderen".
Dat laatste lijkt me aanzienlijk vager en geen argument waarmee kan worden aangetoond dat er aan die hobbies van anderen evenveel geld wordt uitgegeven als aan de watersport. Ik vraag ook niet om cijfers, maar om voorbeelden. Het enige dat je noemt is voetbal.
Maar wat wordt er dan bedoeld? Politie-inzet bij supportersrellen?
De KNVB heeft 1,2 miljoen leden, waarvan het grootste deel actief voetbalt. Gelukkig zijn er niet zoveel hobbymatige gebruikers van de vaarwegen in Nederland. De bruggen op de staande mastroute zouden continue openstaan!
Ik denk dat er enorme bedragen worden uitgegeven voor een relatief kleine groep gebruikers. Dat is niet te vergelijken met sportvoorzieningen. Niet qua gebruikers en ook niet qua kosten. 's Winters gaat er bijna geen kip door die jachtensluizen, bijvoorbeeld. Voetbalvelden worden heel wat intensiever gebruikt.
Watersportbelasting moet ook slim geheven worden als het er komt. Met name de gebruikers van de grotere infrastructuur moeten worden belast. Liefst nog op gebruik en niet op bezit. Niet de open bootjes die nooit van hun plasje afkomen. Volgens de HISWA waren er in 2010 - 2011 194.000 kajuitzeiljachten. Daarvan valt een aanzienlijk deel nog in de categorie die altijd op Loosdrecht blijven of op z'n best op de Grevelingen.
De jachtensluizen en naviducten zijn in de praktijk aangelegd voor een groep van minder dan 100.000 boten, denk ik.
Dat zijn hele andere verhoudingen dan bij voorzieningen voor een miljoen voetballers.