Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeluk op de oceaan.

Ongeluk op de oceaan. 19 okt 2023 21:15 #1517312

Afgelopen vrijdag ook van rif 1 naar 2 gegaan in 30 kn wind van achter. Dat ging, voor-de-wind varend, veel beter dan verwacht. Heb wel rechte zalingen en had de leuvers een paar weken daarvoor gedroogsmeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 04:23 #1517333

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
La Mavare schreef :
Wat een simplisme. Slecht advies voor de gemiddelde zeiler hier die niet veel verder komt dan het Kanaal.

Ik probeer reven te zien als schakelen in een auto of het aan- en uittrekken van een jas. Ik heb me op zee vaak bang (te groot woord: licht bezorgd?) gevoeld om het voordek op te moeten maar achteraf viel het mee. Het resultaat bijna altijd een opluchting. Waar ik wel een hekel aan heb, is bij zeegang mijn genua moeten binnenhalen, zoals dit jaar op de terugweg van Lowestoft. Mijn voordek is nog geen vierkante meter, er ligt een anker op, en zo’n genua vangt wind, en met 1 hand om de opgepropte genua die overal aan kan blijven haken mag ik over mijn smalle bakdekje terugkruipen, op de genua liggend als ik de veiligheidslijn omzet. Door het voorluik het vooronder in, maar ja, dan sta je de genua opproppend in een anderhalf meter diep gat te kijken. “Treacherous foredeck”, zeiden ze in ‘68 van de Nomad in de Yachting Monthly, en dat is het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 06:51 #1517345

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Erikdejong schreef :
Reven doe je gewoon voor de wind, je bent van de zotte als je je de boot (op zee met grote golven) tegen de wind in gaat varen en alles als een bezetene laat klapperen terwijl je boot in de golven ligt te stampen. Gewoon gecontroleerd reven op je ruime windse koers, veel veiliger, weel makkelijker, veel beter voor je boot en zeilen.

Reven op zee doe je pas wanneer het moet, het is hardstikke gevaarlijk en ook oncomfortabel om met te weinig zeil te varen als het ruig word/is.

deze discussie hebben we al vaker gevoerd. maar ik geloof dat iedereen die wat langere stukjes vaart gewoon voor de wind gaat reven. als het tijd is om te reven wil je je bootje helemaal niet etegen de wind in draaien
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 07:08 #1517349

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Afgelopen vrijdag ook van rif 1 naar 2 gegaan in 30 kn wind van achter. Dat ging, voor-de-wind varend, veel beter dan verwacht. Heb wel rechte zalingen en had de leuvers een paar weken daarvoor gedroogsmeerd.

wij hebben nu , en ook op ons vorige bootje, geen rechte zalingen, maar die staan wat naar achteren

de truuk is, althans wat ik doe, bij ons niet het grootzeil helemaal los gooien. maar gecontroleerd het zeil 10-15cm laten zakken, en dan de reef lijn aanhalen tot het zeil weer strak staat. dan nog een keer 10-15cm het grootzeil laten zakken en weer de reef lijn aanhalen. dit doe je net zo lang als nodig en het rif 'er in zit', dan grootzeil weer strak en ga je verder

deze manier voorkomt bij ons dat het grootzeil 'vast' gaat zitten tegen de zalingen en kun je de reef lijnen en grootzeil val gecontroleerd gebruiken en voor de wind een rif zetten

en wanneer gana we reven ? "sail bij numbers" wanneer de hoogste wind aanduiding (TWS of AWS) het getal aan tikt gaan we reven, of wordt de schipper/kapitein wakker gemaakt om een beslissing te nemen (beslissing is 'we gaan reven')

dit geeft een hoop rust en neemt het giswerk weg met onervaren crew


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 07:10 #1517352

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
ReneK schreef :
maar ik geloof dat iedereen die wat langere stukjes vaart gewoon voor de wind gaat reven.
Als het kan, val ik niet eens af. Grootschoot lossen, rif zetten en grootschoot aantrekken, hoe moeilijk kan het zijn, in 2 minuutjes gepiept.
als het tijd is om te reven wil je je bootje helemaal niet etegen de wind in draaien
Als ik het goed begrijp, is de standaard procedure voor het zetten van een rif met een rolgiek om op de motor in de wind te gaan liggen. Kan goed op vlak water met weinig wind, maar in helse omstandigheden is dit uiteraard een no-go, met gevaarlijk zwiepende gieken, blokken en schoten. Dit ongeluk bewijst het.

Wat ik nog niet begrijp, is hoe ze (beiden) door de grootschoot geraakt werden. Ja, een 66-voeter zal best wel een stevige lijn als schoot hebben, maar dat je er door weggebeukt wordt? Of bedoelen ze misschien de giek? Of een blok, als dat aan een verlenging ergens onder aan de giek zit te bungelen (alleen daarom wil je dit niet)?
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 07:11 door VegaMan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 07:18 #1517358

VegaMan schreef :
Wat ik nog niet begrijp, is hoe ze (beiden) door de grootschoot geraakt werden. Ja, een 66-voeter zal best wel een stevige lijn als schoot hebben, maar dat je er door weggebeukt wordt? Of bedoelen ze misschien de giek? Of een blok, als dat aan een verlenging ergens onder aan de giek zit te bungelen (alleen daarom wil je dit niet)?

Een wild zwiepende lijn is als een zweep of een knuppel. Daar kunnen heel ernstige ongelukken door ontstaan, zoals hier ook is gebeurt. Een kennis van mij heeft daardoor een verbrijzeld onderbeen opgelopen. Haar voet lag naast haar been.
Dus onderschat dat maar niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 07:22 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 07:22 #1517359

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
VegaMan schreef :
Wat ik nog niet begrijp, is hoe ze (beiden) door de grootschoot geraakt werden. Ja, een 66-voeter zal best wel een stevige lijn als schoot hebben, maar dat je er door weggebeukt wordt? Of bedoelen ze misschien de giek? Of een blok, als dat aan een verlenging ergens onder aan de giek zit te bungelen (alleen daarom wil je dit niet)?

Nou... op een 66-voeter is zo'n lijn ook niet heel licht. En er zit ONTZETTEND veel energie in vanwege de afmetingen van alles. Wat dat betreft is het German sheeting wat op deze boten vaak wordt toegepast ook nog een ding: Doordat de lijnen elkaar nauwelijks raken, worden ze ook nergens door afgeremd. Geen demping van niks. Piekkrachten lopen ontzettend op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 07:45 #1517366

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
La Mavare schreef :
Wat een simplisme. Slecht advies voor de gemiddelde zeiler hier die niet veel verder komt dan het Kanaal.

Zou je deze uitspraak wat kunnen uitdetailleren?

Ik heb je hoog zitten, en daarom zou ik graag weten wat je precies bedoelt.

Met vriendelijke groet,

Joop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 08:03 #1517375

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
Joop66 schreef :
VegaMan schreef :
Wat ik nog niet begrijp, is hoe ze (beiden) door de grootschoot geraakt werden. Ja, een 66-voeter zal best wel een stevige lijn als schoot hebben, maar dat je er door weggebeukt wordt? Of bedoelen ze misschien de giek? Of een blok, als dat aan een verlenging ergens onder aan de giek zit te bungelen (alleen daarom wil je dit niet)?

Nou... op een 66-voeter is zo'n lijn ook niet heel licht. En er zit ONTZETTEND veel energie in vanwege de afmetingen van alles ..... Piekkrachten lopen ontzettend op.
Ja, dat is wel een ding, krachten lopen zo ongeveer kwadratisch op met de lengte van het schip, totdat het onbeheersbaar wordt. Ergens in deze draad werd 40 voet genoemd. Wat mij betreft is de grens dat als je een elektrische lier echt nodig hebt (dus niet uit luxe/gemak), het einde verhaal is.

Nog even over de rolgiek, die door de daarvoor geëigende reefprocedure (op de motor in de wind liggen) kan lijden tot gevaarlijke of zelfs dodelijke situaties, is datzelfde van toepassing op mastrolsystemen?

P.S. Moet ze allebei niet. Pure horror als ergens op open water je zeil vast komt te zitten, natuurlijk net als het niet uitkomt, als je wilt reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 08:11 #1517380

Goede vragen: kun je dat soort systemen nog veilig en betrouwbaar reven zonder vergrote kans op vastlopers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 08:25 #1517386

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
VegaMan schreef :
Wat ik nog niet begrijp, is hoe ze (beiden) door de grootschoot geraakt werden. Ja, een 66-voeter zal best wel een stevige lijn als schoot hebben, maar dat je er door weggebeukt wordt?

Mijn vriendin heeft een keer een gekneusde rib opgelopen van de grootschoot bij een nonchalant en verkeerd uitgevoerde gijp. Dat was bij windkracht 2. Bij hardere wind moet de schoot echt niet de ruimte krijgen om heen en weer te slaan.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 08:30 #1517391

Nachtvlinder schreef :
Goede vragen: kun je dat soort systemen nog veilig en betrouwbaar reven zonder vergrote kans op vastlopers?

Is dat nog relevant gezien de huidige trend naar borrel boten ?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 08:31 #1517393

Ehhh, nee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:10 #1517406

Kock1964 schreef :
Erikdejong schreef :
Reven doe je gewoon voor de wind, je bent van de zotte als je je de boot (op zee met grote golven) tegen de wind in gaat varen en alles als een bezetene laat klapperen terwijl je boot in de golven ligt te stampen. Gewoon gecontroleerd reven op je ruime windse koers, veel veiliger, weel makkelijker, veel beter voor je boot en zeilen.

Reven op zee doe je pas wanneer het moet, het is hardstikke gevaarlijk en ook oncomfortabel om met te weinig zeil te varen als het ruig word/is.

Dat laatste denk ik dus ook.
René

En hoe werkt het in de praktijk ?

Met ruime wind kan ik gewoon mijn val losmaken hoor , gaat iets spanning af uiteraard , maar zie het zeil maar eens flink naar beneden te trekken voor je bij het rif bent .

Met de leuvers op ruime koers in de groef van de mast en reven bij flink wat wind (anders reef je niet) dus druk in het zeil ?

Kansloos B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:17 #1517409

Niet mijn ervaring dus, althans bij 25 kn over dek. Het naar beneden trekken (ik heb vaste lijnen aan de reefogen in het voorlijk) ging dusdanig licht, dat dit bij hardere wind ook nog wel lukt denk ik, op mijn boot (verwachting geen praktijkervaring bij hardere wind). Uiteraard houdt dit een keer op; ik weet nog niet wáár.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 09:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:19 #1517411

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1071
Zorgen dat de leuvers goed glijden, en het zeil naar beneden trekken met de smeerreep (zonodig op een liertje).

Zeker niet kansloos, werkt gewoon.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 09:20 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:25 #1517413

Nachtvlinder schreef :
Niet mijn ervaring dus, althans bij 25 kn over dek. Het naar beneden trekken (ik heb vaste lijnen aan de reefogen in het voorlijk) ging dusdanig licht, dat dit bij hardere wind ook nog wel lukt denk ik, op mijn boot (verwachting geen praktijkervaring bij hardere wind). Uiteraard houdt dit een keer op; ik weet nog niet wáár.

Ik weet niet waar VOOR de wind jouw zeil zit maar bij mij al tegen de zaling en dan met een forse wind druk in het zeil? , ik ga het niet eens proberen want sommige zaken zijn bij voorbaat kansloos .

Ik heb ook een 2 lijn's systeem even iets naar de wind toedraaien (tot het zeil bovenin begint te klapperen niet verder ) schoot snaar strak trekken amper gezwiept van de giek, val los reef lijnen aantrekken , val weer doorzetten wat ik al talloze keren heb gedaan , werkt bij mij toch echt het beste en zeker het snelste.

Gewoon in me uppie solo minder dan 1 minuut totaal
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 09:27 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:30 #1517417

Ik heb rechte zalingen en alles in goede conditie: in de praktijk glijdt het prima. Verschilt per boot blijkbaar. Ik ken ook boten van vergelijkbare lengte waar het grootzeil met de lier gehesen moet worden, piepend en knarsend. Zal bij jou niet het geval zijn, maar om aan te geven dat er verschillen kunnen zijn...

Als jouw methode voor jou werkt is dat ook prima!
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 09:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:39 #1517420

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Jeroen-Pion schreef :
Gewoon in me uppie solo minder dan 1 minuut totaal

Jij hebt leuvers in een rail of gleuf in de mast ? Dat maakt wel uit: ik kan prima op ruime koersen reven met een doorgelat grootzeil op karren. Zorgen dat je grootschoot redelijk 'aan' staat zodat je zeil niet vast loopt op de zalingen helpt overigens ook.

Bij een systeem met (kunststof/nylon) leuvers in de mast heb er ik wel eens paar stuk getrokken op die manier.

Ik laat trouwens bij reven op een hogere koersen vaak de bulletalie erop staan. Dat fixeert de giek tussen bulletalie en grootschoot zodat die niet heen en weer kan slaan terwijl wel de druk uit het zeil gaat. De giek komt dan ook niet omhoog (mijn bulletalies werken ook als neerhouder)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:41 #1517421

Nachtvlinder schreef :
Ik heb rechte zalingen en alles in goede conditie: in de praktijk glijdt het prima. Verschilt per boot blijkbaar. Ik ken ook boten van vergelijkbare lengte waar het grootzeil met de lier gehesen moet worden, piepend en knarsend. Zal bij jou niet het geval zijn, maar om aan te geven dat er verschillen kunnen zijn...

Als jouw methode voor jou werkt is dat ook prima!

Kijk daar gaan we al ik heb geprijsde zalingen , dus de door de heren geopperde " reven voor de wind is het enige juiste" is dus niet zo vanzelfsprekend als de berichtgeving zou doen vermoeden.

Ik denk dat LaMevare zijn opmerking daar ook op gericht was .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 09:49 #1517425

La Mavare schreef :
Wat een simplisme. Slecht advies voor de gemiddelde zeiler hier die niet veel verder komt dan het Kanaal.

Dat moet ie zelf maar uitleggen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 16:57 #1517576

Jeroen-Pion schreef :
Kijk daar gaan we al ik heb geprijsde zalingen , dus de door de heren geopperde " reven voor de wind is het enige juiste" is dus niet zo vanzelfsprekend als de berichtgeving zou doen vermoeden.

Ik denk dat LaMevare zijn opmerking daar ook op gericht was .
Ik heb heel wat wedstrijden gevaren met een Pion, inclusief NK zeezeilen (gewonnen ook, de Schaakmat met Ben de Nijs). Daar ging bij de bovenboei de spinnaker erop, zodra die stond ging het rif eruit. Net voor de beneden boei het rif er weer in voordat de spi er af gaat. Gaat echt prima. Op mijn eigen boot trek ik ook een rif in het zeil op de koers die ik voorlig, dat is een lap van 65m2. Ook met een grootzeil van 150m2 werkt het prima. Jij hebt zelf al aangegeven dat je het niet eens geprobeerd hebt. Bij iedere boot raakt het grootzeil de zalingen vanaf halve wind, of je nu gepijlde zalingen hebt of niet. En die van de Pion hebben zeker geen extreme pijling.

Laten we een situatie schets doen. Je vaart op het Engelse kanaal, van Cherbourg weer terug richting Nederland. De wind begint aan te nemen en je vaart voor de wind. De zee begint zich al op te bouwen en er staat nog een deining van harde(re) wind van een paar dagen terug. Je besluit om te reven, als je eerst in de wind moet gaan draaien dan lig je voor een korte periode dwars op de golven. Laten we zeggen dat het jouw Pion is, die gaat plat als die geraakt word door een brekende golf van 4.5m. Zo'n golf ontstaat heel makkelijk en volkomen uit het niets tijdens een opbouwende zee op oude deining met een gecombineerde significante golfhoogte van 2.5m. 2.5m significante golfhoogte is echt niet veel. Tijdens het reven vaar je op de fok aan de wind, daar hebben de meeste boten moeite met hoogte houden, zeker als je wat golfslag hebt wil de boeg teleksn opzij weg gezet worden en val je weer stil. door het stilvallen val je ook weer dwars op de golven. Dus ga je de motor bijzetten waardoor je nog harder tegen de golven in gaat liggen rammen. Daarbovenop heb je het oncomfortabel dat je ligt te stampen en te rollen met veel kortere amplitudes terwijl je reeft. Je zeil slijt nog eens veel sneller dan met voor de wind reven. Grootste punt is echter dat je onnodig risico loopt op platslaan. Een risico waar weinigen zich van bewust zijn tot het je een keer overkomt. Het is mij tweemaal overkomen en het risico is echt en groter dan wat je denkt. Het komt volledig uit het niets en je ziet het niet aankomen, zelfs niet als je goed oplet.

Dat een zeezeil instructeur dit bagataliseerd (en in een ander draadje zelfs adviseerd om eerst aan de wind te gaan liggen) is absoluut mind boggling. Op het IJsselmeer of de wadden is het uiteraard een prima techniek, op zee is dat het echt niet, en zeker niet op een water als het Engelse kanaal waar je last hebt van oude deining en opstuwwing vanwege ondieptes en vernauwingen.

Anyway, just my 2 cents, het is ook maar een mening.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 17:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 17:05 #1517579

koko schreef :
Dat lijkt mij toch ook afhankelijk van hoe het reven hebt georganiseerd, toch? Ik kan vanuit de kuip, desnoods staande in de kajuitingang reven en weer ontreven. Voor de wind viel me tegen, maar ook dat lukte.
Wat bedoel je met “ruig”? Wanneer begint dat?
Zolang je een smeerreep hebt om het zeil naar beneden te trekken dan zit het goed. Ik doe dat bij de mast, vanuit de kuip is ook prima. Ik laat de val los, trek de smeerreep aan en het zeil komt naar beneden. Ook als het windje 8-9 over dek waait.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 18:39 #1517599

Een extra lijn waarmee je het grootzeil of de voorzeilen naar beneden trekt? Ik heb er kennis mee gemaakt op de Eendracht, wel een stukje groter dan onze bootjes, maar vanaf welke maat heeft dat zin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeluk op de oceaan. 20 okt 2023 18:47 #1517601

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Ik ga dat voordewindsreven ook maar eens oefenen, was overigens al uitgebreid besproken rond zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=475#1447425



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl