Jeroen-Pion schreef :
Kijk daar gaan we al ik heb geprijsde zalingen , dus de door de heren geopperde " reven voor de wind is het enige juiste" is dus niet zo vanzelfsprekend als de berichtgeving zou doen vermoeden.
Ik denk dat LaMevare zijn opmerking daar ook op gericht was .
Ik heb heel wat wedstrijden gevaren met een Pion, inclusief NK zeezeilen (gewonnen ook, de Schaakmat met Ben de Nijs). Daar ging bij de bovenboei de spinnaker erop, zodra die stond ging het rif eruit. Net voor de beneden boei het rif er weer in voordat de spi er af gaat. Gaat echt prima. Op mijn eigen boot trek ik ook een rif in het zeil op de koers die ik voorlig, dat is een lap van 65m2. Ook met een grootzeil van 150m2 werkt het prima. Jij hebt zelf al aangegeven dat je het niet eens geprobeerd hebt. Bij iedere boot raakt het grootzeil de zalingen vanaf halve wind, of je nu gepijlde zalingen hebt of niet. En die van de Pion hebben zeker geen extreme pijling.
Laten we een situatie schets doen. Je vaart op het Engelse kanaal, van Cherbourg weer terug richting Nederland. De wind begint aan te nemen en je vaart voor de wind. De zee begint zich al op te bouwen en er staat nog een deining van harde(re) wind van een paar dagen terug. Je besluit om te reven, als je eerst in de wind moet gaan draaien dan lig je voor een korte periode dwars op de golven. Laten we zeggen dat het jouw Pion is, die gaat plat als die geraakt word door een brekende golf van 4.5m. Zo'n golf ontstaat heel makkelijk en volkomen uit het niets tijdens een opbouwende zee op oude deining met een gecombineerde significante golfhoogte van 2.5m. 2.5m significante golfhoogte is echt niet veel. Tijdens het reven vaar je op de fok aan de wind, daar hebben de meeste boten moeite met hoogte houden, zeker als je wat golfslag hebt wil de boeg teleksn opzij weg gezet worden en val je weer stil. door het stilvallen val je ook weer dwars op de golven. Dus ga je de motor bijzetten waardoor je nog harder tegen de golven in gaat liggen rammen. Daarbovenop heb je het oncomfortabel dat je ligt te stampen en te rollen met veel kortere amplitudes terwijl je reeft. Je zeil slijt nog eens veel sneller dan met voor de wind reven. Grootste punt is echter dat je onnodig risico loopt op platslaan. Een risico waar weinigen zich van bewust zijn tot het je een keer overkomt. Het is mij tweemaal overkomen en het risico is echt en groter dan wat je denkt. Het komt volledig uit het niets en je ziet het niet aankomen, zelfs niet als je goed oplet.
Dat een zeezeil instructeur dit bagataliseerd (en in een ander draadje zelfs adviseerd om eerst aan de wind te gaan liggen) is absoluut mind boggling. Op het IJsselmeer of de wadden is het uiteraard een prima techniek, op zee is dat het echt niet, en zeker niet op een water als het Engelse kanaal waar je last hebt van oude deining en opstuwwing vanwege ondieptes en vernauwingen.
Anyway, just my 2 cents, het is ook maar een mening.