Booty24 schreef :
Volgens mij konden ze prima reven, ook met z’n tweeen, maar ging het nu fout.
VegaMan schreef :
Niet dus, want blijkbaar is de standaard procedure voor reven met een rolgiek met de motor tegen de wind in gaan liggen. Dat lukt je wel onder normale omstandigheden, maar zo midden op de oceaan is het vragen om problemen. Met dodelijke uitkomst dus. Maw een mast/giek-rolsysteem heeft niets op een oceaan te zoeken omdat het standaard procedures dodelijk gevaarlijk kan maken. Vind het vreemd dat daar nog discussie over is, als je de linkjes uit dit draadje volgt, is iedereen het daar wel over eens.
Ik wist niet dat er op dit forum al meningen waren waar iedereen zich bij aan moet sluiten en reeds een gesloten boek zijn. Ruime ervaring met een rolgroot. Veel plezier van gehad om toch met een gezin met een grotere boot te zeilen ondanks mijn eigen beperkte ervaring daarmee toen. Geen oceaan ervaring, geen behoefte aan, maar leef me graag in en probeer het te vertalen naar Noordzee. De oceaan voor mijn boot (en mijzelf).
Daarnaast
graag de ruimte laten aan de ander door gebruik van “
ik vind …” “
naar mijn mening …” etc.
De trend
die ik zie is dat steeds kleinere bemanningen, koppels, in steeds grotere en luxere boten steeds uitdagender reizen maken.
Zoals
vaak helpt mechanisatie, elektrificatie en automatisering daarbij.
Het moet dan wel werken als je het nodig en je moet er dan ook wel mee kunnen werken als het nodig is.
Naar mijn mening is het
op dat moment in die situatie getoonde zeemanschap te kort geschoten en niet de giek.
En dat je op zo’n boot, bedoeld voor een koppel, naar de mast moet om te reven
vind ik een tekortkoming bij hun aankoop. De boot heeft het overleefd
Zoals ik zelf ook achteraf wel terugkijk op situaties waaraan ik alleen zelf debet was. Solo is de veroorzaker snel gevonden.
Er is een ander draadje “wat als het tegen zit”. Dat dus.
Maar in dit verhaal blijft voor mij: Waarom? Waarom moest er toch uitgevaren worden.