Ronaldl schreef :
Je kan een mening hebben over voor of tegen de wind in reven,
Ja die heb ik, in de zin dat je een potentieel gevaarlijke situatie dient te vermijden. Maar als jouw rolgieksysteem jou dwingt in die gevaarlijke situatie, dan mag je je afvragen of je dat risico wilt nemen (persoonlijk: nee).
Dat het goed kán gaan, als-als-als doet daar niets aan af, het blijft diezelfde gevaarlijke situatie. In dit geval is de als de niet-aangetrokken grootschoot. Maar zelfs als die al wel aangetrokken zou zijn? Als het schip gegrepen wordt door een golf en dwars gezet wordt, dan ga je met een aangetrokken grootschoot gegarandeerd plat met alle gevolgen van dien. Bovendien moest ook nog de genua ingerold worden tijdens deze procedure. Alweer een extra stap waar van alles fout kan gaan, zeker in die omstandigheden.
Voor mij is de les: vermijden dat je überhaupt in de wind moet gaan reven, dus geen rolsysteem aan boord opteren. 2e is nadenken hoe dan wel te reven in die (helse) omstandigheden. Voor mijn boot (langkieler) is de voorkeur om dat middels bijliggen te doen.
maar als je dan voor de wind reeft, en je dondert dan op een drijvende container, dan denk je ook, had ik maar bijgedraaid, dan had ik die container gemist
Nogal een dooddoener, want in de wind kun je ook tegen die fictieve container aanvaren.
Booty24 schreef :
De tweede dominosteen was snel te kiezen voor een vroeger windgaatje dat eerst niet gekozen zou zijn.
Snap wat je zegt, maar dit zit in de categorie "prepare for the worst hope for the best". Oftewel, het is goed om altijd de intentie te hebben slecht weer te vermijden, maar als slecht weer je overkomt, dan dien je voorbereid te zijn.