Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: registratie vaartuigen

registratie vaartuigen 22 mei 2023 06:42 #1480971

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Wadloper schreef :
ReneK schreef :
ik denk te weten dat het UK systeem van registratie 1 op 1 te vergelijken is met het NL systeem ?

waarbij "Part 1 registration for commercial or pleasureboats" 'onze' kadaster registratie met vlaggebrief is , en de "Part 2 or "SSR" (small ships registration)" vergelijkbaar is met 'ons' ICP

Er is ook een "Part 3". Dat is speciaal bedoeld voor kleine jachten met een particuliere eigenaar. En dat lijkt me niet rechtstreeks vergelijkbaar met het ICP, omdat Part 3 door de Britse overheid wordt verstrekt en als zodanig een officieel document is, dat de nationaliteit bevestigt en recht geeft op het voeren van de Britse vlag.

Part 3 registration - small boats
Use Part 3 of the register (small ships register) if:

your boat is less than 24 metres long
your boat is a pleasure vessel
you live in the UK for at least 185 days of the year
You cannot use Part 3 of the register if you’re a business.

Registering on Part 3 of the register means you’ll be able to prove your boat’s nationality when sailing outside UK waters.

It costs £35 for 5 years.

You’ll be sent a renewal notice when it’s time to renew.

ik heb het veranderd en je was me net even te snel, moest idd 'part 3' zijn ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 06:48 #1480973

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
ReneK: voor de inschrijving in het NL Kadaster is volgens mij geen notaris nodig. Wel voor een volgende overdracht. Voor het weer uitschrijven weet ik het op dit moment niet. Mvg Jan
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 06:56 #1480976

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
ReneK schreef :
ik heb het veranderd en je was me net even te snel, moest idd 'part 3' zijn ;)

Er lopen op dit moment twee draadjes waarin dit onderwerp speelt. In deze pots:

zeilersforum.nl/index.php/foru...wad?start=50#1480575

verwees ik ook al naar 'Part 3'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 06:58 #1480978

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Voor de Britten is op zee varen veel meer dan bij ons een onderdeel van hun actieve cultuur. Die ze ook in leven willen houden. Bij ons is de zee vooral een economisch en niet een cultureel verhaal. Wij vinden vooral dat we op zee varen aan de professional, economische activiteit, moeten overlaten. Eén blik op de actuele kaart van de Noordzee maakt in één keer duidelijk met welk narratief we ons deel van de Noordzee hebben ingedeeld. Het is keurig opgedeeld naar soort economische activiteit.

Dat verhaal klopt wel grotendeels, denk ik. Er is voor de Britten betrekkelijk weinig ander zeilwater dan de zee. Binnen het totaal is het percentage zeezeilers in het VK ongetwijfeld veel groter dan in Nederland.

Wel duidelijk dat ook jij een Nederlander bent en een indeling blijft hanteren naar economische activiteit. Binnenwater is voor recreatie. Terwijl voor de Brit het om iets cultureels gaat. Namelijk Freedom of the seas. Dat werkt in best veel aspecten door. Niet alleen dat er geen onnodige financiële barrières moeten zijn. Maar ook bijvoorbeeld het marifoon verkeer. Om maar iets te noemen. Er wordt op zodanige weise gebruik gemaakt van de marifoon dat iedereen er evenveel recht op heeft en zonder problemen aan het marifoon verkeer deel kan nemen.
Maar ook de doorvaart van windmolen parken komt voort uit het zelfde principe. Iedereen heeft recht om van de zee gebruik te maken. Dat is een cultureel historisch recht wat niet zomaar ontnomen kan worden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:03 #1480981

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
3Noreen schreef :
... een indeling blijft hanteren naar economische activiteit. Binnenwater is voor recreatie. Terwijl voor de Brit het om iets cultureels gaat. Namelijk Freedom of the seas. Dat werkt in best veel aspecten door.

Tsja. Ieder zo z'n rechten en gewoontes. en.m.wikipedia.org/wiki/Rivers_Access_Campaign

"There are 4,540 kilometres (2,820 mi) of inland river and canal in England and Wales with navigation rights, and over 65,000 kilometres (40,400 mi) of inland rivers with no access.

England and Wales are unusual in the level of restriction upon their waterways and are considered two of the most difficult places in the world to gain access to rivers."
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 07:06 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:16 #1480986

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
JotM schreef :
3Noreen schreef :
... een indeling blijft hanteren naar economische activiteit. Binnenwater is voor recreatie. Terwijl voor de Brit het om iets cultureels gaat. Namelijk Freedom of the seas. Dat werkt in best veel aspecten door.

Tsja. Ieder zo z'n rechten en gewoontes. en.m.wikipedia.org/wiki/Rivers_Access_Campaign

"There are 4,540 kilometres (2,820 mi) of inland river and canal in England and Wales with navigation rights, and over 65,000 kilometres (40,400 mi) of inland rivers with no access.

England and Wales are unusual in the level of restriction upon their waterways and are considered two of the most difficult places in the world to gain access to rivers."

Het kanalen stelsel in de UK is veelal aangelegd / gegraven door privé ondernemingen. Dat lijkt me duidelijk een economische activiteit. Het lijkt me dan ook logisch dat je dan ook de eigenaarsrechten krijgt. De Zee is dacht ik niet aangelegd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:25 #1480992

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Rivieren zijn voor zover ik weet meestal ook niet aangelegd.

Daarentegen zijn sloten en kanalen in ons landje wel aangelegd. Toch is veel daarvan toegankelijk en bevaarbaar. Niet alles en het is ook niet in alle streken hetzelfde. Maar de verhouding is totaal anders dan in Engeland.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 07:29 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:27 #1480993

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
3Noreen schreef :
Wel duidelijk dat ook jij een Nederlander bent en een indeling blijft hanteren naar economische activiteit.

Uhh.. Mag ik even voor mezelf spreken? Ik hanteer geen indeling naar economische activiteit. Misschien dat de nederlandse regering of de politiek dat wel doet, maar ik niet. En de meeste Nederlandse zeilers ook niet, denk ik.
Binnenwater is voor recreatie.

Je vergeet even dat transport over water, meer dan in andere landen van Europa, een aanzienlijke factor is in Nederland.
Terwijl voor de Brit het om iets cultureels gaat. Namelijk Freedom of the seas. Dat werkt in best veel aspecten door. Niet alleen dat er geen onnodige financiële barrières moeten zijn. Maar ook bijvoorbeeld het marifoon verkeer. Om maar iets te noemen. Er wordt op zodanige weise gebruik gemaakt van de marifoon dat iedereen er evenveel recht op heeft en zonder problemen aan het marifoon verkeer deel kan nemen.
Maar ook de doorvaart van windmolen parken komt voort uit het zelfde principe. Iedereen heeft recht om van de zee gebruik te maken. Dat is een cultureel historisch recht wat niet zomaar ontnomen kan worden.

Kun je voorbeelden geven van gevallen waarin het marifoonverkeer van de Britten verschilt van dat van ons?
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 07:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:30 #1480994

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
JotM schreef :
Rivieren zijn voor zover ik weet meestal ook niet aangelegd.

Je hebt gelijk public rights of way is in de UK slecht geregeld. In NL veel beter. ;)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:36 #1480996

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Wadloper schreef :
Kun je voorbeelden geven van gevallen waarin het marifoonverkeer van de Britten verschilt van dat van ons?

Net als bij ons is geregeld hoe je een ander schip aanroept. 3X aanroepen enz. Dat wordt in de UK ook over het algemeen ook gedaan. Niemand kijkt daar raar van op. Immers zo officieel afgesproken. In NL daarentegen heeft de groep professionele gebruikers het gebruik van de marifoon toegeëigend en officieus bepaalt dat er slecht 1X aangeroepen moet worden. Dat vinden wij in onze volksaard ook terecht. Economische belangen gaan immers voor.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:46 #1481000

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
3Noreen schreef :
Je hebt gelijk public rights of way is in de UK slecht geregeld. In NL veel beter. ;)

Altijd gedacht dat dit precies andersom was.
Er zijn in de UK heel veel wandelpaden die over boerenland en boerenerven lopen en die door iedere burger vrij mogen worden gebruikt. Moet je bij de Nederlandse boeren om komen.. Dat fenomeen bestaat in Nederland nauwelijks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:49 #1481001

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:50 #1481002

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Kun je voorbeelden geven van gevallen waarin het marifoonverkeer van de Britten verschilt van dat van ons?

Net als bij ons is geregeld hoe je een ander schip aanroept. 3X aanroepen enz. Dat wordt in de UK ook over het algemeen ook gedaan. Niemand kijkt daar raar van op. Immers zo officieel afgesproken. In NL daarentegen heeft de groep professionele gebruikers het gebruik van de marifoon toegeëigend en officieus bepaalt dat er slecht 1X aangeroepen moet worden. Dat vinden wij in onze volksaard ook terecht. Economische belangen gaan immers voor.

Ach ja; als dat het is, dan zal ik in de toekomst daar rekening mee proberen te houden.
Maar de Nederlandse cultuur op dat front (zal dan niet uit een officiële bron komen, maar een cultuur is wèl) hindert mij totaal niet. In de praktijk werkt het gewoon en de verkeerposten (wel officieel) doen er gewoon aan mee.
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 07:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 07:52 #1481005

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
JotM schreef :
Negen paden in heel Zuid-Holland. De uitzonderingen op de regel.
Maar goed: beter dan het twintig jaar geleden was. Toen was er helemaal niets, op dat gebied.

Bovendien: we hadden het hier over culturele aspecten. In het VK bestaan dergelijke 'public foothpaths' en het recht om die te belopen al eeuwen. Hier is het een nieuwigheidje. Nog niet echt een cultureel fenomeen.
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 07:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 09:05 #1481033

Wadloper schreef :
OldSailor-klaus schreef :
Deze meneer waar je op reageert belt vermoedelijk elke 3 maanden met de belastingdienst en wijst ze fijntjes op het feit dat de jaarlijkse houderschap belasting inmiddels de dagwaarde van het voertuig overschrijd en dat inmiddels in geen enkele verhouding meer staat .

Je toon wordt nu wel èrg onaangenaam. Volledig onterecht, want je blijft zèlf de plak misslaan, zoals zal blijken.
Om te beginnen: een kadasterregistratie plus registratie door ILENT is geen belasting. De vergelijking is er dus opnieuw één van appels en peren.
Ten slotte wijst hij erop dat het systeem hier in NL veel te duur is , vervolgens wijst hij naar de Oosterburen waar hij even voor rekent dat wat deze meneer hier per 3 maanden betaald daar per jaar ongeveer het af te rekenen bedrag is .

Je vergist jezelf opnieuw. Het lijkt alsof je hier over wegenbelasting schrijft en dan Nederland met Duitsland vergelijkt. Ik heb daar niet over geschreven. Ik verwees naar de Britse situatie wat betreft registratie van kleine particuliere jachten. De Britten wonen trouwens, als ik me niet vergis, ten westen van ons. Waar het verhaal over 3 maanden versus een jaar in dit verband vandaan komt, ontgaat me derhalve totaal.

Desalniettemin lijkt me duidelijk dat de Britse regeling voor kleine bootjes-bezitters een stuk goedkoper uitvalt dan de Nederlandse. Dat was mijn punt er daar gaat niks vanaf.
Over de situatie

Ik vermoed dat de gedachte van meneer Wadloper zo werkt , immers redeneert hij hier ten aanzien van de dagwaarde van zijn bootje immers op dezelfde manier.
Ik denk dat elke registratie voor meneer Wadloper weggegooid geld is , als het aantal geposte berichten gelijk stond aan het aantal mijlen, kon het makkelijk uit . Ik vrees dat het aantal mijlen dit jaar van meneer wadloper meer bij mijn aantal berichten overeenkomt.

Je bent een slechte verliezer, Old Sailor-Klaus.

Waarom ben ik een slechte verliezer ? Het gaat mij niet om winnen of verliezen vreemd dat jij denkt dat dat hier van belang is wie wint en wie verliest.

Men pikt altijd zaken uit het buitenland of dat een registratie is of een benzine prijs en vervolgens gaat het over de zorg pakt men Zweden erbij. Vervolgens gaat men wel AL die zaken met elkaar vergelijken zonder context en ook de nadelen.
Kortom je kunt niet alles uit het buitenland opzoeken wat je goed past en dat hier ook maar invoeren. Kam allemaal wel maar wie gaat dat betalen? Benzine kan ook voor bijna niets, en bij een boot registratie zou je zelfs geld toe kunnen krijgen nogmaals de vraag is hoeveel zijn wij met z'n allen daar bereid toe omdat te financieren dat is de enige vraag.

Jij vind bijvoorbeeld dat een registratie goedkoop moet zijn gezien de dagwaarde van je boot. Maar als we die registratie afstemmen op jouw boot zou wel wat vreemd beeld opleveren nietwaar?

Voorts kun je je boot onder elke vlag laten registeren die je maar wilt, dus ook dat begrijp ik niet helemaal van je . Omdat je toevallig in Nederland woont wil niet zeggen dat je boot ook in NL geregisseerd moet zijn.
In dat opzicht hoeven we dus niet heel neurotisch te doen en zijn er vele mogelijkheden en oplossingen.
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 09:06 door OldSailor-klaus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 11:13 #1481055

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Wadloper schreef :
Bovendien: we hadden het hier over culturele aspecten. In het VK bestaan dergelijke 'public foothpaths' en het recht om die te belopen al eeuwen. Hier is het een nieuwigheidje. Nog niet echt een cultureel fenomeen.

Ook in Nederland bestaan dergelijke paden al eeuwen. Alleen hier heten ze vaak "kerkepaden". nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerkpad

Overigens zie ik die public footpaths niet per se als een ideaal, zeker niet in vergelijking met het "right to roam" zoals dat in bijvoorbeeld Schotland en Zweden bestaat.
Maar ook in vergelijking met Nederland trouwens, waar het verboden is je op de grond van een ander te bevinden *als je dat verboden is* (art 461 WvS) en niet, zoals in Engeland, verboden tenzij de toegang is toegestaan.

Inderdaad een cultuurverschil.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 11:20 #1481058

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
JotM schreef :
Wadloper schreef :
Bovendien: we hadden het hier over culturele aspecten. In het VK bestaan dergelijke 'public foothpaths' en het recht om die te belopen al eeuwen. Hier is het een nieuwigheidje. Nog niet echt een cultureel fenomeen.

Ook in Nederland bestaan dergelijke paden al eeuwen. Alleen hier heten ze vaak "kerkepaden". nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerkpad

Overigens zie ik die public footpaths niet per se als een ideaal, zeker niet in vergelijking met het "right to roam" zoals dat in bijvoorbeeld Schotland en Zweden bestaat.
Maar ook in vergelijking met Nederland trouwens, waar het verboden is je op de grond van een ander te bevinden *als je dat verboden is* (art 461 WvS) en niet, zoals in Engeland, verboden tenzij de toegang is toegestaan.

Inderdaad een cultuurverschil.

Begrijp me niet verkeerd de Britse situatie is alles behalve ideaal. Veel rechten van deze rechten zijn bittere noodzaak omdat anders de grote economische ongelijkheden volledig uit de bocht zouden vliegen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 12:18 #1481061

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
ik blijf dit zò'n rare kwestie vinden hé... als ik naar Frankrijk of Engeland of Duitsland rijden wil met de auto of de (motor)fiets hoe ik toch ook niet aan te tonen dat ik eigenaar ben van het voertuig? Als ik met een vaartuig / voertuig over water de andere landsgrens aan doe dan ineens wél??? Als je kan aantonen dat je het kocht, met rekening, betalingsbewijzen, BTW certificaat... wat dan nog meer?
Misschien klopt er iets niet in mijn redenering maar vertel het me maar :blush:



quote="JB-NL" post=1480494]Benieuwd hoe dat opgelost gaat worden idd voor boten waar de eigenaar de btw betaling en het eigendom (paper trail) niet van kan aantonen..

Benieuwd ook hoe lang dit gaat duren, de bestaande affaires worden ook telkens uitgesteld. 2030? Of dichter bij 2035?
JB[/quote]
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 13:12 #1481068

Wadloper schreef :
[...]

Het gegeven dat je als Nederlander met een klein jacht een Vlaggenbrief moet hebben om legaal Franrijk te bezoeken vanaf zee blijft echter een raar fenomeen. Zeker omdat er gereisd wordt binnen Europa, waar een vrij verkeer van personen en goederen geldt.
[...]
Wadloper, dat geldt niet voor Nederlanders alleen, maar voor ieder schip, ongeacht nationaliteit, dat door de Franse kustwateren vaart. Dus ieder schip moet een zeebrief hebben (of de ander genoemde tegenhanger hiervan).

Een ICP wordt door meerdere landen uitgegeven, niet alleen door Nederland. Al deze ICP's zijn niet geldig in Franse kustwateren.
De huidige impasse met betrekking tot het ICP wordt ook door niets anders veroorzaakt dan door gedoe met hulp aan bootvluchtelingen. Waren die er niet geweest, dan had het ICP nog gewoon gefunctioneerd als het voorheen deed. Een On-officieel document (de ANWB-versie had nog een zekere uitstraling) dat desondanks door ieder Europees land werd geaccepteerd.
Je zou zeggen: los dat vluchtelingen-probleem eens fatsoenljk op, dan hoeft er over het ICP ook niet zo moeilijk te worden gedaan.

[...]
Ik heb het al vaak hier op ZF gezegd: Die landen die het ICP momenteel niet (meer) gedogen, hebben het ICP nooit officieel erkend en hebben ook niet de bijbehorende UN regeling ondertekent (ook niet deels of onder voorwaarden zoals Frankrijk)!

Ga je varen in Italië en wil je zekerheid mbt papieren, dan zul je ook zonder vluchtelingenstroom en misbruik van het ICP officieel nog steeds een zeebrief nodig hebben. Ook 10 jaar geleden.

Verder zie ik geen relatie tussen te dagwaarde van een boot en de kosten voor de registratie. Het is immers de registratie wat je koopt. Die blijft in waarde gelijk ongeacht de boot. Het zou ook gek zijn als de prijs voor een persoonlijk paspoort afhankelijk is van je inkomen. Het is een reisdocument, net als de zeebrief. Neemt natuurlijk niet weg dat €1000,- wel wat stevig is...
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 13:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 13:38 #1481078

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Orange Sunset schreef :
Wadloper schreef :
Het gegeven dat je als Nederlander met een klein jacht een Vlaggenbrief moet hebben om legaal Franrijk te bezoeken vanaf zee blijft echter een raar fenomeen. Zeker omdat er gereisd wordt binnen Europa, waar een vrij verkeer van personen en goederen geldt.

Wadloper, dat geldt niet voor Nederlanders alleen, maar voor ieder schip, ongeacht nationaliteit, dat door de Franse kustwateren vaart. Dus ieder schip moet een zeebrief hebben (of de ander genoemde tegenhanger hiervan).

Ik denk dat je het anders moet zeggen: ieder schip moet in Frankrijk zijn identiteit/nationaliteit kunnen aantonen door middel van een officiële registratie in het land van herkomst. Maar bijvoorbeeld kleine Engelse jachten hebben daarvoor geen zeebrief met kadaster-inschrijving nodig. Een wezenlijk verschil.
Ik heb het al vaak hier op ZF gezegd: Die landen die het ICP momenteel niet (meer) gedogen, hebben het ICP nooit officieel erkend en hebben ook niet de bijbehorende UN regeling ondertekent (ook niet deels of onder voorwaarden zoals Frankrijk)

Ga je varen in Italië en wil je zekerheid mbt papieren, dan zul je ook zonder vluchtelingenstroom en misbruik van het ICP officieel nog steeds een zeebrief nodig hebben. Ook 10 jaar geleden.

Wat die tien jaar geleden betreft: kan je dat aantonen?
Van de periode voor dat het probleem met die hulpverlenersboot (ik geloof in Italië) zich voordeed en vervolgens het opschrift "vlag: Nederland" van het Nederlandse ICP verdween, kan ik me geen probleem met het ICP in Frankrijk en Italië herinneren. Die landen erkenden het document misschien niet officieel, maar naar mijn idee werd het gedoogd. Er werden géén bekeuringen uitgedeeld aan wie geen zeebrief had, maar alleen een ICP.
Verder zie ik geen relatie tussen te dagwaarde van een boot en de kosten voor de registratie. Het is immers de registratie wat je koopt. Die blijft in waarde gelijk ongeacht de boot. Het zou ook gek zijn als de prijs voor een persoonlijk paspoort afhankelijk is van je inkomen. Het is een reisdocument, net als de zeebrief. Neemt natuurlijk niet weg dat €1000,- wel wat stevig is...

Je moet hier alles goed uitleggen om te voorkomen dat er verkeerde interpretaties worden gehangen aan wat je zegt. OldSailorKlaus ging daar ook al mee aan de haal. Maar goed, daar gaat ie nog een keer: natuurlijk is er geen formele relatie tussen de dagwaarde van de boot en de kosten van ILENT-registratie plus Kadasterinschrijving.
Maar een eigenaar zoals ik kan wel vinden dat de kosten van zo'n inschrijving in geen redelijke verhouding staan tot de waarde van mijn eigen boot. Meer dan € 1000,- kosten voor het registreren van een boot van € 5000,- (waar je ook langs de kust mee naar Frankrijk kan) is een rare verhouding.
Een rode broek met een boot van € 200.000,- kan de inschrijvingskosten kattepis vinden; de man met de boot van € 5000,- vindt dat niet. En terecht wat mij betreft.
Misschien is er wat empatisch vermogen nodig om dat te snappen. Het lijkt bij sommigen hier te ontbreken.

Nou, ik geloof dat ik mezelf weer eens terugtrek uit deze discussie. Wat ik wilde zeggen is wel weer gezegd. We zijn zo langzamerhand weer bij het herhalen van zetten uitgekomen. Veel plezier nog verder.
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 13:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 13:47 #1481081

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
De waarde na de aanschaf van de registratie (zeebrief) is gelijk na aanschaf nul.

Je kunt met de boot de registratie immers niet verkopen?
Overschrijven is, zo dacht ik gelezen te hebben, nog duurder dan de registratie doorhalen en een nieuwe aanvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 14:04 #1481085

Wadloper "Meer dan € 1000,- kosten voor het registreren van een boot van € 5000,- (waar je ook langs de kust mee naar Frankrijk kan) is een rare verhouding.
Een rode broek met een boot van € 200.000,- kan de inschrijvingskosten kattepis vinden; de man met de boot van € 5000,- vindt dat niet. En terecht wat mij betreft.
Misschien is er wat empatisch vermogen nodig om dat te snappen. Het lijkt bij sommigen hier te ontbreken."

Dit blijf je inderdaad eindeloos herhalen, je hoeft geen boot te bezitten , je hoeft de zee niet op en je hoeft al helemaal niet naar Frankrijk of elders te varen . Dat is je keuze en aan die keuze hangt een prijskaartje .
Dit zijn de kosten in NL op dit moment en vind je dat prima dan doe je het vind je het belachelijk duur dan doe je het niet en laat je voor wat het is .
Je kunt alsnog naar Frankrijk zeilen en als je gecontroleerd wordt altijd nog zeggen sorry dit is mijn boot en ik heb geen enkel document en je ziet wel waar je bootje en jij strand wellicht gaat het goed .

Tip een marifoon ben je ook niet verplicht , gooi dat ding van boord scheelt je weer onderhoud aan kabels etc, uitluister plicht vervalt en bespaart je maar zo weer tig tientjes per jaar . AIS ontvager erin nou wat wil je nog meer ?

En als ik hier kijk naar de 5K bootjes en wat daar door de jaren heen veel aan is verbouwd en in wordt geïnvesteerd in de vele projecten hier ten overvloede aanwezig ontbreekt elke correlatie tussen "het is het niet waard want de dagwaarde is maar 5K " en al het vele werk en geld wat aan deze projecten wordt besteed !

Dat jij wellicht de grote uitzondering daar in bent dat zou kunnen, maar maakt jou dan ook meteen de grote uitzondering dat wel de hele wet regelgeving met bijbehorend prijskaartje moeten omgooien ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 14:14 #1481086

lschip schreef :
De waarde na de aanschaf van de registratie (zeebrief) is gelijk na aanschaf nul.

Je kunt met de boot de registratie immers niet verkopen?
Overschrijven is, zo dacht ik gelezen te hebben, nog duurder dan de registratie doorhalen en een nieuwe aanvragen.

Het is bijna tenenkrommend hoe matig de kennis is , maar men wel zomaar van alles loopt te beweren .

Kosten Kadaster niets !
Blijven over wat Notaris kosten , een WTTF check en een gelegaliseerde handtekening van de partijen , dure Notaris <150,00

Het uitschrijven van een teboekgesteld schip kosteloos , slechts 18 euro en dat is als je een bewijs wilt ontvangen !

Kadaster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 14:27 #1481090

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
JotM schreef :
Wadloper schreef :
Bovendien: we hadden het hier over culturele aspecten. In het VK bestaan dergelijke 'public foothpaths' en het recht om die te belopen al eeuwen. Hier is het een nieuwigheidje. Nog niet echt een cultureel fenomeen.

Ook in Nederland bestaan dergelijke paden al eeuwen. Alleen hier heten ze vaak "kerkepaden". nl.m.wikipedia.org/wiki/Kerkpad

Het merendeel van de paden over boerenland, ook de kerkepaden, zijn verdwenen in de ruilverkavelingen. Nu worden er enkele opnieuw ontsloten, maar niet zonder jaarlijkse subsidie.
Overigens zie ik die public footpaths niet per se als een ideaal, zeker niet in vergelijking met het "right to roam" zoals dat in bijvoorbeeld Schotland en Zweden bestaat.
Maar ook in vergelijking met Nederland trouwens, waar het verboden is je op de grond van een ander te bevinden *als je dat verboden is* (art 461 WvS) en niet, zoals in Engeland, verboden tenzij de toegang is toegestaan.

Voor mijn werk heb ik me regelmatig op boerenland begeven. Het feit dat dat niet verboden is, is bij de meeste boeren niet bekend, zoals vaak is gebleken is hun reactie :S
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 22 mei 2023 14:29 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 14:39 #1481092

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
OldSailor-klaus schreef :
lschip schreef :
De waarde na de aanschaf van de registratie (zeebrief) is gelijk na aanschaf nul.

Je kunt met de boot de registratie immers niet verkopen?
Overschrijven is, zo dacht ik gelezen te hebben, nog duurder dan de registratie doorhalen en een nieuwe aanvragen.

Het is bijna tenenkrommend hoe matig de kennis is , maar men wel zomaar van alles loopt te beweren .

Kosten Kadaster niets !
Blijven over wat Notaris kosten , een WTTF check en een gelegaliseerde handtekening van de partijen , dure Notaris <150,00

Het uitschrijven van een teboekgesteld schip kosteloos , slechts 18 euro en dat is als je een bewijs wilt ontvangen !

Kadaster


Ik denk dat je mij niet begrijpt (of wil begrijpen).
Oranje sunset gaf aan dat registratie waarde aan je boot toevoegt.

Registratie doe je, lijkt mij, alleen om een zeebrief te verkrijgen.

Van de totale investering voor die zeebrief (incl vastlegging in het kadaster)is de waarde daarvan nul omdat de zeebrief overdragen aan de nieuwe eigenaar evenveel of misschien zelfs meer kost dan de eerste registratie en zeebrief.

Of zie ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl