Wadloper schreef :
[...]
Ik denk dat je het anders moet zeggen: ieder schip moet in Frankrijk zijn identiteit/nationaliteit kunnen aantonen door middel van een officiële registratie in het land van herkomst. Maar bijvoorbeeld kleine Engelse jachten hebben daarvoor geen zeebrief met kadaster-inschrijving nodig. Een wezenlijk verschil.
Een officiële registratie in het land van herkomst zegt 0,0 over de geldigheid in het land waar gecontroleerd wordt. Het land dat het document controleert zal het moeten erkennen of gedogen. Bij een zeebrief en ICP zijn die verdragen er al waardoor er niet (of zeer beperkt) aan de geldigheid van die documenten getoornd kan worden.
Een RDW registratie voor een boot is bijv alleen in België en Duitsland officieel erkend in Europa, doch een officieel document van Nederland.
Dat in Engeland geen kadasterinschrijving nodig is is niet relevant voor de geldigheid, slechts een manier zoals ze dat daar hebben ingeregeld (ik zeg zeer zeker niet dat het hier beter is geregeld).
Ik heb het al vaak hier op ZF gezegd: Die landen die het ICP momenteel niet (meer) gedogen, hebben het ICP nooit officieel erkend en hebben ook niet de bijbehorende UN regeling ondertekent (ook niet deels of onder voorwaarden zoals Frankrijk)
Ga je varen in Italië en wil je zekerheid mbt papieren, dan zul je ook zonder vluchtelingenstroom en misbruik van het ICP officieel nog steeds een zeebrief nodig hebben. Ook 10 jaar geleden.
Wat die tien jaar geleden betreft: kan je dat aantonen?
Van de periode voor dat het probleem met die hulpverlenersboot (ik geloof in Italië) zich voordeed en vervolgens het opschrift "vlag: Nederland" van het Nederlandse ICP verdween, kan ik me geen probleem met het ICP in Frankrijk en Italië herinneren. Die landen erkenden het document misschien niet officieel, maar naar mijn idee werd het gedoogd. Er werden géén bekeuringen uitgedeeld aan wie geen zeebrief had, maar alleen een ICP.
ik zeg toch officieel erkennen, dat heeft Italië nooit gedaan, ze hebben namelijk niet het VN resolutie 13 ondertekend die sinds 1986 bestaat:
International Certificate (international card) for Pleasure Craft - Resolution No. 13
De landen die ondertekend hebben (evt met kanttekeningen zoals Frankrijk) kun je hier vinden:
annual report on the acceptance of the resolutions.
Als je dit rapport terug kunt vinden van 10 jaar geleden (wat mij even niet lukt) dan zou dat het bewijs zijn. Maar ik kan het ook omdraaien en aan jouw vragen bewijs te leveren dat Italië deze resolutie 13 wel ondertekend heeft
Zoals het nu staat heeft Italië de resolutie niet ondertekend en lijkt mij niet waarschijnlijk dat ze door Nederlandse ICP misbruik eruit gestapt zijn en daarmee ook alle andere ICP varianten van andere landen officieel niet meer erkennen...
Verder zie ik geen relatie tussen te dagwaarde van een boot en de kosten voor de registratie. Het is immers de registratie wat je koopt. Die blijft in waarde gelijk ongeacht de boot. Het zou ook gek zijn als de prijs voor een persoonlijk paspoort afhankelijk is van je inkomen. Het is een reisdocument, net als de zeebrief. Neemt natuurlijk niet weg dat €1000,- wel wat stevig is...
Je moet hier alles goed uitleggen om te voorkomen dat er verkeerde interpretaties worden gehangen aan wat je zegt. OldSailorKlaus ging daar ook al mee aan de haal. Maar goed, daar gaat ie nog een keer: natuurlijk is er geen formele relatie tussen de dagwaarde van de boot en de kosten van ILENT-registratie plus Kadasterinschrijving.
Maar een eigenaar zoals ik kan wel vinden dat de kosten van zo'n inschrijving in geen redelijke verhouding staan tot de waarde van mijn eigen boot. Meer dan € 1000,- kosten voor het registreren van een boot van € 5000,- (waar je ook langs de kust mee naar Frankrijk kan) is een rare verhouding.
Een rode broek met een boot van € 200.000,- kan de inschrijvingskosten kattepis vinden; de man met de boot van € 5000,- vindt dat niet. En terecht wat mij betreft.
Misschien is er wat empatisch vermogen nodig om dat te snappen. Het lijkt bij sommigen hier te ontbreken.
[...]
Gelukkig is een zeebrief geen verplichting. En met diezelfde redenatie zo zou je ook kunnen stellen dat de brandstofprijs te hoog is omdat je voor een auto van €1000,- per jaar meer kwijt bent dan de dagwaarde aan brandstof. En daar bovenop nog verzekering, wegenbelasting, onderhoud, apk, overschrijfkosten etc. Zeer veel dingen die ook niet met de dagwaarde van de auto te maken hebben.
Empathie bewaar ik liever voor de mensen die geen jachtje + jaarlijks onderhoud kunnen veroorloven èn daarmee persé naar de Franse kust (of verder oostelijk) op vakantie willen gaan. Rest van Noord-Europa is met een ICP prima te doen. Sommige landen zijn nu eenmaal duurder om op vakantie te gaan dan andere.
lschip schreef :
De waarde na de aanschaf van de registratie (zeebrief) is gelijk na aanschaf nul.
Je kunt met de boot de registratie immers niet verkopen?
Overschrijven is, zo dacht ik gelezen te hebben, nog duurder dan de registratie doorhalen en een nieuwe aanvragen.
Hetgeen wat je koopt is dat je vrijwel overal ter wereld heen kunt reizen met een officieel erkend document voor de boot. Dat is wat je koopt met de zeebrief. Maak je er geen gebruik van dan is het simpelweg weggegooid geld. In praktijk heb je in Noord-Europa alleen voor de Franse kust een zeebrief nodig en voor de rest van Noord-Europa is het ICP voldoende (officieel of gedoogd).
Overschrijven is duur omdat het juist zo dicht getimmerd en betrouwbaar is, zowel voor de eigenaar, koper als eventuele hypotheekverstrekkers, zodat het goed niet vervreemd kan worden. Net als een huis.
De waarde van je boot wordt er niet echt meer van, maar volgens mij kun je met wat shoppen (keuze notaris) de overschrijfkosten wel iets lager krijgen dan de kosten voor doorhalen en opnieuw het traject in gaan.
Voornaamste voordelen voor de koper komen tot uiting dat de doorlooptijd bij overschrijven korter is en een ander voordeel is dat als de boot zich in het buitenland bevindt, geen hoge kosten zijn voor het brandmerken van de boot. Verkoper heeft eigenlijk geen voordeel tijdens de verkoop.
Dat te hebben gezegd is het volgens mij ook toegestaan om ipv de Nederlandse vlag een "flag of convenience" te kiezen van een ander land waar de registratie goedkoper is. Maar dat weet ik niet 100% zeker voor pleziervaart en hoe dit zit met de "buitenlandse" boten met Nederlandse eigenaren die dan in Nederland liggen.
Dat de EU BTW status gehandhaaft moet worden is nogal wiedes (anders moet het schip na x maanden de EU geimporteerd worden). Dus het zal een EU land moeten betreffen. Daarmee zal de boot niet naar buiten de EU geëxporteerd zijn. Geen expert, geen advies, maar wellicht een goede mogelijkheid om kosten te besparen.