Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: registratie vaartuigen

registratie vaartuigen 22 mei 2023 15:02 #1481095

Wellicht kan WL een rode broek aanschaffen, en daar mee op de fiets naar Frankrijk lang de kust fietsen over publik footpaths?
Is het ff rustig hier.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 15:25 #1481098

lschip schreef :
OldSailor-klaus schreef :
lschip schreef :
De waarde na de aanschaf van de registratie (zeebrief) is gelijk na aanschaf nul.

Je kunt met de boot de registratie immers niet verkopen?
Overschrijven is, zo dacht ik gelezen te hebben, nog duurder dan de registratie doorhalen en een nieuwe aanvragen.

Het is bijna tenenkrommend hoe matig de kennis is , maar men wel zomaar van alles loopt te beweren .

Kosten Kadaster niets !
Blijven over wat Notaris kosten , een WTTF check en een gelegaliseerde handtekening van de partijen , dure Notaris <150,00

Het uitschrijven van een teboekgesteld schip kosteloos , slechts 18 euro en dat is als je een bewijs wilt ontvangen !

Kadaster


Ik denk dat je mij niet begrijpt (of wil begrijpen).
Oranje sunset gaf aan dat registratie waarde aan je boot toevoegt.

Registratie doe je, lijkt mij, alleen om een zeebrief te verkrijgen.

Van de totale investering voor die zeebrief (incl vastlegging in het kadaster)is de waarde daarvan nul omdat de zeebrief overdragen aan de nieuwe eigenaar evenveel of misschien zelfs meer kost dan de eerste registratie en zeebrief.

Of zie ik dat verkeerd?

Excuus, dat ben ik zeker met je eens ! Ik denk niet dat de boot er veel meer waard door wordt. Dat je dit zo stelde had ik even gemist.

De waarde van een boot zou wel toe kunnen nemen als het nog veel duurder zou gaan worden in de toekomst of ingewikkelder , maar dat zie ik niet snel gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 22 mei 2023 16:07 #1481105

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
prima, wordt gekoppeld aan belasting systeem en ook de vervuilende dieselmotor eigenaar zal flink moeten betalen in de nabije toekomst, we zijn toch een stelletje elite sporters, we kunnen het makkelijk betalen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 23 mei 2023 09:17 #1481324

Wadloper schreef :
[...]

Ik denk dat je het anders moet zeggen: ieder schip moet in Frankrijk zijn identiteit/nationaliteit kunnen aantonen door middel van een officiële registratie in het land van herkomst. Maar bijvoorbeeld kleine Engelse jachten hebben daarvoor geen zeebrief met kadaster-inschrijving nodig. Een wezenlijk verschil.
Een officiële registratie in het land van herkomst zegt 0,0 over de geldigheid in het land waar gecontroleerd wordt. Het land dat het document controleert zal het moeten erkennen of gedogen. Bij een zeebrief en ICP zijn die verdragen er al waardoor er niet (of zeer beperkt) aan de geldigheid van die documenten getoornd kan worden.

Een RDW registratie voor een boot is bijv alleen in België en Duitsland officieel erkend in Europa, doch een officieel document van Nederland.

Dat in Engeland geen kadasterinschrijving nodig is is niet relevant voor de geldigheid, slechts een manier zoals ze dat daar hebben ingeregeld (ik zeg zeer zeker niet dat het hier beter is geregeld).
Ik heb het al vaak hier op ZF gezegd: Die landen die het ICP momenteel niet (meer) gedogen, hebben het ICP nooit officieel erkend en hebben ook niet de bijbehorende UN regeling ondertekent (ook niet deels of onder voorwaarden zoals Frankrijk)

Ga je varen in Italië en wil je zekerheid mbt papieren, dan zul je ook zonder vluchtelingenstroom en misbruik van het ICP officieel nog steeds een zeebrief nodig hebben. Ook 10 jaar geleden.

Wat die tien jaar geleden betreft: kan je dat aantonen?
Van de periode voor dat het probleem met die hulpverlenersboot (ik geloof in Italië) zich voordeed en vervolgens het opschrift "vlag: Nederland" van het Nederlandse ICP verdween, kan ik me geen probleem met het ICP in Frankrijk en Italië herinneren. Die landen erkenden het document misschien niet officieel, maar naar mijn idee werd het gedoogd. Er werden géén bekeuringen uitgedeeld aan wie geen zeebrief had, maar alleen een ICP.

ik zeg toch officieel erkennen, dat heeft Italië nooit gedaan, ze hebben namelijk niet het VN resolutie 13 ondertekend die sinds 1986 bestaat:

International Certificate (international card) for Pleasure Craft - Resolution No. 13

De landen die ondertekend hebben (evt met kanttekeningen zoals Frankrijk) kun je hier vinden:

annual report on the acceptance of the resolutions.

Als je dit rapport terug kunt vinden van 10 jaar geleden (wat mij even niet lukt) dan zou dat het bewijs zijn. Maar ik kan het ook omdraaien en aan jouw vragen bewijs te leveren dat Italië deze resolutie 13 wel ondertekend heeft ;)

Zoals het nu staat heeft Italië de resolutie niet ondertekend en lijkt mij niet waarschijnlijk dat ze door Nederlandse ICP misbruik eruit gestapt zijn en daarmee ook alle andere ICP varianten van andere landen officieel niet meer erkennen...
Verder zie ik geen relatie tussen te dagwaarde van een boot en de kosten voor de registratie. Het is immers de registratie wat je koopt. Die blijft in waarde gelijk ongeacht de boot. Het zou ook gek zijn als de prijs voor een persoonlijk paspoort afhankelijk is van je inkomen. Het is een reisdocument, net als de zeebrief. Neemt natuurlijk niet weg dat €1000,- wel wat stevig is...

Je moet hier alles goed uitleggen om te voorkomen dat er verkeerde interpretaties worden gehangen aan wat je zegt. OldSailorKlaus ging daar ook al mee aan de haal. Maar goed, daar gaat ie nog een keer: natuurlijk is er geen formele relatie tussen de dagwaarde van de boot en de kosten van ILENT-registratie plus Kadasterinschrijving.
Maar een eigenaar zoals ik kan wel vinden dat de kosten van zo'n inschrijving in geen redelijke verhouding staan tot de waarde van mijn eigen boot. Meer dan € 1000,- kosten voor het registreren van een boot van € 5000,- (waar je ook langs de kust mee naar Frankrijk kan) is een rare verhouding.
Een rode broek met een boot van € 200.000,- kan de inschrijvingskosten kattepis vinden; de man met de boot van € 5000,- vindt dat niet. En terecht wat mij betreft.
Misschien is er wat empatisch vermogen nodig om dat te snappen. Het lijkt bij sommigen hier te ontbreken.
[...]
Gelukkig is een zeebrief geen verplichting. En met diezelfde redenatie zo zou je ook kunnen stellen dat de brandstofprijs te hoog is omdat je voor een auto van €1000,- per jaar meer kwijt bent dan de dagwaarde aan brandstof. En daar bovenop nog verzekering, wegenbelasting, onderhoud, apk, overschrijfkosten etc. Zeer veel dingen die ook niet met de dagwaarde van de auto te maken hebben.

Empathie bewaar ik liever voor de mensen die geen jachtje + jaarlijks onderhoud kunnen veroorloven èn daarmee persé naar de Franse kust (of verder oostelijk) op vakantie willen gaan. Rest van Noord-Europa is met een ICP prima te doen. Sommige landen zijn nu eenmaal duurder om op vakantie te gaan dan andere.
lschip schreef :
De waarde na de aanschaf van de registratie (zeebrief) is gelijk na aanschaf nul.

Je kunt met de boot de registratie immers niet verkopen?
Overschrijven is, zo dacht ik gelezen te hebben, nog duurder dan de registratie doorhalen en een nieuwe aanvragen.

Hetgeen wat je koopt is dat je vrijwel overal ter wereld heen kunt reizen met een officieel erkend document voor de boot. Dat is wat je koopt met de zeebrief. Maak je er geen gebruik van dan is het simpelweg weggegooid geld. In praktijk heb je in Noord-Europa alleen voor de Franse kust een zeebrief nodig en voor de rest van Noord-Europa is het ICP voldoende (officieel of gedoogd).

Overschrijven is duur omdat het juist zo dicht getimmerd en betrouwbaar is, zowel voor de eigenaar, koper als eventuele hypotheekverstrekkers, zodat het goed niet vervreemd kan worden. Net als een huis.

De waarde van je boot wordt er niet echt meer van, maar volgens mij kun je met wat shoppen (keuze notaris) de overschrijfkosten wel iets lager krijgen dan de kosten voor doorhalen en opnieuw het traject in gaan.

Voornaamste voordelen voor de koper komen tot uiting dat de doorlooptijd bij overschrijven korter is en een ander voordeel is dat als de boot zich in het buitenland bevindt, geen hoge kosten zijn voor het brandmerken van de boot. Verkoper heeft eigenlijk geen voordeel tijdens de verkoop.

Dat te hebben gezegd is het volgens mij ook toegestaan om ipv de Nederlandse vlag een "flag of convenience" te kiezen van een ander land waar de registratie goedkoper is. Maar dat weet ik niet 100% zeker voor pleziervaart en hoe dit zit met de "buitenlandse" boten met Nederlandse eigenaren die dan in Nederland liggen.

Dat de EU BTW status gehandhaaft moet worden is nogal wiedes (anders moet het schip na x maanden de EU geimporteerd worden). Dus het zal een EU land moeten betreffen. Daarmee zal de boot niet naar buiten de EU geëxporteerd zijn. Geen expert, geen advies, maar wellicht een goede mogelijkheid om kosten te besparen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 23 mei 2023 09:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 23 mei 2023 12:56 #1481412

ik citeer even een stukje van je "Dat te hebben gezegd is het volgens mij ook toegestaan om ipv de Nederlandse vlag een "flag of convenience" te kiezen van een ander land waar de registratie goedkoper is. Maar dat weet ik niet 100% zeker voor pleziervaart en hoe dit zit met de "buitenlandse" boten met Nederlandse eigenaren die dan in Nederland liggen."

Dat klopt helemaal ! Een vlag of een Kadaster registratie met zeebrief enzovoorts zegt ook helemaal niets over de BTW status van het vaartuig.

Daarom heb je ten alle tijde een btw verklaring nodig van de douane in Nederland is dat ; team jachten in Vlissingen , of je nu een zeebrief hebt of niet want die zeebrief verteld niets over de BTW want als het jacht in een bedrijf zit kan de btw teruggevorderd zijn en toch een zeebrief hebben . Ook het eigendom en waar dat ligt en wie dat is zegt niets over de btw status een bedrijf wat de btw heeft teruggevorderd is nog steeds de eigenaar van de boot immers.

Met betrekking tot deze BTW verklaring is het in de eerste instantie vrij eenvoudig ; als je de EU wateren verlaat dan is de verklaring nog 3 jaar geldig daarna niet meer . Vandaar dat veel wereld omzeilers soms een eiland aantikken om die termijn weer naar 3 jaar te zetten dat kun je oneinidig doen zonder weer in Nederland aan te komen.

Doe je dat niet en kom je de haven in varen in Ijmuiden na 5 jaar , en wordt je gecontroleerd dan is het nog niet meteen heel duidelijk dat je ook 5 jaar bent weggeweest die nuance hoort er natuurlijk wel bij. Echter bouwt de bewijslast wel op door bonnentjes marina's AIS enzovoorts . Maar er is in Ijmuiden geen enkele controleur te vinden die exact weet hoelang jij weg bent geweest immers zou deze bij vertek je moeten registeren en in de gaten moeten gaan houden wanneer je weer in de EU wateren bent . Met de pinkstertrip kun je immers ook 3 jaar en 1 dag in de UK blijven liggen theoretisch volgens de letter van de wet zou je opnieuw het schip moeten invoeren.

Wel is het zo dat als je gecontroleerd wordt jij degene bent die moet aantonen dat je binnen die 3 jaar weer terug bent vanuit de UK , met de Pinkster trip is dat eenvoudig en laat de track van je AIS zijn bijvoorbeeld en wat meer zaken dus dat is vrij eenvoudig om aan te tonen dat je echt maar paar dagen in de UK bent geweest.

Zo vaar ik met een niet in de EU geregisteerde boot maar wel met een BTW verklaring dat het schip hier ooit btw heeft betaald niet is teruggevorderd en dus "returning goods" zijn. De vlag heeft dus niets te maken met de BTW status , wel de verklaring dat er in de EU btw is betaald en niet terug gevorderd en blijf je binnen de EU hoef je je dus ook geen zorgen te maken dat je btw verklaring verloopt je bent immers niet weggeweest uit de EU en heb je niets te maken met de 3 jaar.

Dus wil je een andere vlag op je boot is dat geen probleem bewaar wel heel goed je btw verklaring en hou een goed logboek bij waar je allemaal bent geweest . Maar dat logboek bij houden doen we allemaal al als het goed is .
Laatst bewerkt: 23 mei 2023 12:59 door OldSailor-klaus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 23 mei 2023 14:06 #1481421

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1347
Wat zijn dan precies die opties van een andere vlag?
Daar zullen vast ook nadelen aan kleven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 23 mei 2023 15:03 #1481435

lschip schreef :
Wat zijn dan precies die opties van een andere vlag?
Daar zullen vast ook nadelen aan kleven?

Voor veel wereld zeilers is bijvoorbeeld het Kadaster geen optie , want een teboekstelling met zeebrief etc kan alleen voor mensen die ook daadwerkelijk in Nederland wonen , vaak zie je dat deze nederlanders juist net even geen woonadres hebben. En dat ook niet willen ivm met de kosten en inschrijven bij de ouders ook geen optie is , bovendien loop je al snel tegen het feit aan dat als je langer dan 8 maanden uit NL bent je je ook uit dient te schrijven naar het NRI register. Ook hier geldt weer , het valt en staat met controle ik ken 3 boten die al jaren onderweg zijn en waarbij de opvarenden bij familie staan ingeschreven. Ik ken ook een geval waar bij controle bleek dat het niet goed zat uitgeschreven door de gemeente tja dan wordt het lastig.

Die richten dan een LTD op in de UK of op Gibraltar en gaan onder die vlag varen. Op het moment dat deze zeezeilers bij de gemeente zich uitschrijven geven ze dat adres op , controleert geen enkele ambtenaar net als dat niemand in Gibraltar controleert of ze nog wel in Nederland wonen , dat was een vereiste bij de oprichting ervan , anoniem kan niet. Zo lang niemand controleert is er niet veel aan de hand voor deze groep zeilers, tot er een incident komt dan kan het weer ineens totaal anders liggen, recentelijk zijn de eisen voor een Gibraltar LTD al weer moeilijker geworden. Veel Spanjaarden stappen ook weer over naar strengere regelgeving van Spaanse schepen .

Het heeft onder deze groep in principe nooit te maken met BTW ontwijking etc maar meer uit praktische overwegingen.

Maar een buitenlandse registratie kan ook voor een 10K bootje interessant zijn, stel je komt in de schulden etc is deze niet zo direct zichtbaar, bij het Kadaster meteen. uiteindelijk vinden ze hem wel hoor maar niet zo eenvoudig .

Dus er zijn talloze redenen om onder een bepaalde vlag te varen. Aan alle vlaggen ook de Nederlandse versie kleven nadelen.
Laatst bewerkt: 23 mei 2023 15:06 door OldSailor-klaus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 07:22 #1481573

Bijzonder deze draadjes en onvermogen van de lobby voor registratie van pleziervaartuigen om basis juridische zaken te begrijpen... Er worden steeds 4 zaken door elkaar gehaald:

1: Eigendomsbewijs
2: Bewijs dat aan BTW verplichtingen is voldaan
3: Nationaliteit van het vaartuig
4: Registratie van de houder (niet eigenaar) van het vaartuig (zoals bijvoorbeeld een kentekenbewijs zoals al bestaat voor snelvarende boten)

Deze 4 zaken zijn verschillend. Een registratie (4) zal dus geen eigendoms bewijs, bewijs btw betaald of nationaliteit boot zijn. Wat betreft eigendomsbewijs volstaat een koopcontract en kwitantie na een basis standaard onderzoekje dat door elke makelaar wordt gedaan naar eventuele lasten (bv hypotheek).

Nationaliteit vaartuig heb je eigenlijk alleen "nodig" ten zuiden van België en voor die kleine groep (0,1% tot 1% ? geen cijfers...) van de 160.000 pleziervaartuigen in NL is er de vlaggenbrief die niet duurder is dan een goede AIS transponder installatie, hoort misschien gewoon bij zo'n vaargebied.

Niet zo over zemelen en een vlaggenbrief en boot registratie opdringen aan 99%
- 99.9% van de pleziervaarders die niet ten zuiden komt van België op eigen kiel en waarvoor het ICP ruim voldoende is. Tenzij je vindt dat er een vaarbelasting en extra makkelijk in te voeren heffingen moeten komen natuurlijk (diesel toeslag? zegelheffing? heffing voor toegang Waddenzee?, heffing SMR, heffing AMS, CO2 heffing et cetera). Er zijn genoeg technisch werkloze BOA's nu die daar voor ingezet kunnen worden na de corona gekte.

Zelf heb ik trouwens een trailerbaar bootje en heb plannen voor vakantie in Frankrijk maar maak me totaal geen zorgen over documentatie nationaliteit vaartuig en anders betaal ik die boete van 90 euro wel. Ik heb een eigendomsbewijs (koopcontract en betaalbewijs), BTW factuur en VBII plus MarcomB en zo'n mooi ICP papiertje vers van de pers ;)

Als Nederland een registratie voor vaartuigen in gaat voeren (dus bewijs houderschap) dan zul je net als op de weg ook op het water meer Poolse vlaggen gaan zien ;) Want dat is wel een verband tussen registratie met bijbehorende belastingen en nationaliteit boot als in oorzaak & gevolg (en zoals nu al praktijk in Z Europa). Dat is dan wel weer humor, ik mag de Polen wel, harde werkers.
Laatst bewerkt: 24 mei 2023 09:25 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 11:06 #1481628

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3024
dehler31abc schreef :
Een registratie (4) zal dus geen eigendoms bewijs, bewijs btw betaald of nationaliteit boot zijn.

Laat dat "dus" maar weg. Het lijkt me prima mogelijk om al die zaken in een registratie te combineren. Of dat ook gebeurt is natuurlijk een tweede.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 12:39 #1481647

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8866
holrobert schreef :
In het artikel:

‘’ Onder voorwaarden zijn wij het ermee eens, want het is onaanvaardbaar, dat je met je hobby in crimineel vaarwater terecht komt. Dus als een registratiesysteem effectief de georganiseerde misdaad kan helpen bestrijden, is daaraan mee werken een burgerplicht.’’

Naief, onder dat adagium zijn al heel veel maatregelen doorgevoerd die de vrijheid van een grote groep of zelfs een heel land aantasten ten behoeve van ‘veiligheid’ of ‘bestrijden criminaliteit’. Ik persoonlijk vind dat heel onaangenaam omdat meer en meer in de controle van de overheid belandt. Tel daarbij op dat de overheid een rupsje nooitgenoeg is en voila: een maatregel die niets gaat oplossen, veel geld kost en vrijheidsbeperkend werkt.

Naïef is een veel te klein woord voor een organisatie die dat criminele deel door wantstaltig slechte regels en administratie zelf voor een flink deel veroorzaakt heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 15:33 #1481673

Het is crimineel dat mensen blijkbaar nog steeds niet doorhebben dat het ICP gewoonweg niet is bedoeld voor waar sommige het hier voor willen gebruiken (kustwateren aandoen van landen die niet de VN resolutie ondertekend hebben) en dan organisaties gaan beschuldigen dat ze het niet meer kunnen gebruiken waar het sowieso nooit officieel geldig is geweest.

Maw het is de zeiler die niet de officiële regels volgt van het land dat ze aandoen als ze daar met een ICP verwachten te mogen varen terwijl dit niet erkend wordt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 mei 2023 15:35 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 16:27 #1481683

Arcadia schreef :
dehler31abc schreef :
Een registratie (4) zal dus geen eigendoms bewijs, bewijs btw betaald of nationaliteit boot zijn.

Laat dat "dus" maar weg. Het lijkt me prima mogelijk om al die zaken in een registratie te combineren. Of dat ook gebeurt is natuurlijk een tweede.

Oké, geen probleem hoor:

"Een registratie (4) zal geen eigendoms bewijs, bewijs btw betaald of nationaliteit boot zijn."

In dit draadje en andere is al tot in den treure uitgelegd wat het verschil is en waarom combineren niet mogelijk is . Of je dat ook begrijpt is natuurlijk een tweede.

zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=125#1481573
Laatst bewerkt: 24 mei 2023 16:42 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 17:09 #1481699

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
dehler31abc schreef :
In dit draadje en andere is al tot in den treure uitgelegd wat het verschil is en waarom combineren niet mogelijk is . Of je dat ook begrijpt is natuurlijk een tweede.

Dat laatste zinnetje is onnodig vervelend doen en werkt daarom niet in je voordeel.

Wat je beweert geldt voor het eigendom en de vraag of de BTW betaald is. Maar niet voor de nationaliteit. Een registratie gedaan door de overheid van een staat kan (moet?) wel degelijk ook een bewijs van Nationaliteit zijn.

Dat de houder een auto-kentekenbewijs niet automatisch ook de eigenaar van de auto is, is inmiddels overtuigend aangetoond. Maar op dat kentekenbewijs staal wel heel duidelijk 'NL' en 'RDW'.
Dat kan toch weinig anders beteken dan dat het hier om een Nederlandse auto gaat.

En dat lijkt me nu juist voor buitenlandse autoriteiten die het ICP niet erkennen het essentiële ding om zo'n registratie wel te erkennen.
Laatst bewerkt: 24 mei 2023 17:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 17:42 #1481709

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Wadloper schreef :
Dat de houder een auto-kentekenbewijs niet automatisch ook de eigenaar van de auto is, is inmiddels overtuigend aangetoond. Maar op dat kentekenbewijs staal wel heel duidelijk 'NL' en 'RDW'.
Dat kan toch weinig anders beteken dan dat het hier om een Nederlandse auto gaat.

En dat lijkt me nu juist voor buitenlandse autoriteiten die het ICP niet erkennen het essentiële ding om zo'n registratie wel te erkennen.

Waar iedereen overheen kijkt is het grote verschil in regelgeving tussen een boot en een auto.

Een boot met een geldige vlag valt onder de UNCLOS regels en daarmee heeft de vlaggenstaat zelf ook verantwoordelijkheden. Bij een auto is dat niet het geval.

De ICP discussie laaide enkele jaren geleden op door een Duitse boot op de MED met NL ICP en vluchtelingen aan boord. Wanneer in een land een auto/bestelbus met vluchtelingen wordt aangetroffen is het aan dat land waar dit voertuig zich bevindt om eventuele problemen op te lossen, ongeacht het kenteken. Bij een boot onder (geldige) NL vlag die met vluchtelingen - waar ook ter wereld - wordt aangetroffen, heeft de NL overheid ineens verantwoordelijkheden. Bij de Duitse vluchtelingenboot heeft de Italiaanse regering ook tegen de NL overheid gezegd om die vluchtelingen te accepteren. Hetzelfde verhaal geldt voor criminaliteit, zoals drugs smokkel.

Als er geen NL vlag op een boot staat, heeft de NL overheid ook geen verantwoordelijkheden/aansprakelijkheid. Het is een keuze van de NL overheid om de lat voor een NL vlag hoog te leggen, zodat de overheid er voor zichzelf de minste problemen mee krijgt. Wanneer het gemakkelijker is om een andere vlag aan te vragen dan een NL vlag, zullen met name de "probleemgevallen" niet zo snel voor een NL vlag kiezen. Dat sommigen van ons last hebben van dit beleid is (helaas voor ons) niet het probleem van de NL overheid.
Laatst bewerkt: 24 mei 2023 17:46 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 17:54 #1481712

dehler31abc schreef :
....vlaggenbrief die niet duurder is dan een goede AIS transponder
Kleine correctie: lees voor "vlaggenbrief" "zeebrief".
NL kent geen vlaggenbrief en heeft deze ook nooit gekend. Frankrijk kende dit tot een aantal jaren geleden. Maar dat was net zo'n onbeduidend papiertje als ond ICP, alleen zat er dan ook nog een foto van je boot op.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:03 #1481716

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
SimondeDanser schreef :
NL kent geen vlaggenbrief en heeft deze ook nooit gekend.

In Nederland heette dat een vlaggebrief.
wetten.overheid.nl/BWBR0004006/2002-01-01
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:08 #1481717

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
hnrts schreef :
Waar iedereen overheen kijkt is het grote verschil in regelgeving tussen een boot en een auto.

Een boot met een geldige vlag valt onder de UNCLOS regels en daarmee heeft de vlaggenstaat zelf ook verantwoordelijkheden. Bij een auto is dat niet het geval.

De ICP discussie laaide enkele jaren geleden op door een Duitse boot op de MED met NL ICP en vluchtelingen aan boord. Wanneer in een land een auto/bestelbus met vluchtelingen wordt aangetroffen is het aan dat land waar dit voertuig zich bevindt om eventuele problemen op te lossen, ongeacht het kenteken. Bij een boot onder (geldige) NL vlag die met vluchtelingen - waar ook ter wereld - wordt aangetroffen, heeft de NL overheid ineens verantwoordelijkheden. Bij de Duitse vluchtelingenboot heeft de Italiaanse regering ook tegen de NL overheid gezegd om die vluchtelingen te accepteren. Hetzelfde verhaal geldt voor criminaliteit, zoals drugs smokkel.

Als er geen NL vlag op een boot staat, heeft de NL overheid ook geen verantwoordelijkheden/aansprakelijkheid. Het is een keuze van de NL overheid om de lat voor een NL vlag hoog te leggen, zodat de overheid er voor zichzelf de minste problemen mee krijgt. Wanneer het gemakkelijker is om een andere vlag aan te vragen dan een NL vlag, zullen met name de "probleemgevallen" niet zo snel voor een NL vlag kiezen. Dat sommigen van ons een probleem hebben met dit beleid is (helaas voor ons) niet het probleem van de NL overheid.

Tja. Die Italianen waren in het genoemde geval met die Duitse vluchtelingenboot ook niet consequent, want van meet af aan is duidelijk geweest dat de Nederlandse overheid niets van doen had met het uitgegeven ICP en dat het ICP altijd een officieus document is geweest. Dus leuk geprobeerd van die Italianen om Nederland die vluchtelingen te laten opnemen, maar tamelijk kansloos.

We moeten achteraf ook constateren dat het ICP gewoon een tamelijk slecht idee is geweest.
Wie het ooit heeft verzonnen mag zich gaan schamen, wat mij betreft. Dat het ooit in Nederland is uitgegeven aan een Duits schip, tekent de gewichtloosheid van het ICP.

Wat betreft makkelijk aan te vragen door "probleemgevallen"; het lijkt me niet dat een hulpverleningsorganisatie, die sowieso over de nodige fondsen moet beschikken om die hulp überhaaupt te kunnen bieden, in alle gevallen terugschrikt voor een het aanvragen van een zeebrief, ook al kost dat meer dan € 1000,-

En aan de andere kant kun je als overheid, zoals de Britten doen bij hun Small Ships Register (Part 3), een maximum te stellen aan een bootmaat en aan de status van de houder van de boot (een particulier individu) en daar eventuele verdere aanscherpingen aan toevoegen. Daarmee zijn de geschetste risico's grotendeels uit te sluiten.
Dus of er nu een parallel is met een kentekenbewijs voor een auto of niet, ik twijfel er niet aan dat er in de zin van een nationaliteitbewijs voor kleine jachten iets anders mogelijk is dan de ILENT plus Kadaster inschrijving, zonder dat dit voor de Nederlandse overheid grote riscio's oplevert.

Maar men moet het willen, hè. En onder het motto: die paar duizend zeezeilers die zo nodig naar Frankrijk, Spanje of Italië willen zeilen en géén zeebrief willen aanvragen, houden we ons wel van het lijf (die bekijken het maar), doet men voorlopig gewoon niks.
Laatst bewerkt: 24 mei 2023 18:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:16 #1481720

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14609
knuppel in het hok
het hele gedoe was er niet zonder
criminelen en vluchtelingen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:20 #1481723

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Wadloper schreef :
Wat betreft makkelijk aan te vragen door "probleemgevallen"; het lijkt me niet dat een hulpverleningsorganisatie, die sowieso over de nodige fondsen moet beschikken om die hulp überhaaupt te kunnen bieden, in alle gevallen terugschrikt voor een het aanvragen van een zeebrief, ook al kost dat meer dan € 1000,-

Die hadden er waarschijnlijk geen gekregen, omdat ze niet aan de voorwaarden voor kadaster en zo voldoen. Voor zover ik me dat herinner konden/mochten ze ook geen eigen Duitse vlag voeren. Met geld zal dat inderdaad minder te maken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:25 #1481724

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Dat schip, de Sea Watch 3, heeft na dat incident nog een aantal jaar - met zeebrief - onder Nederlandse vlag gevaren.

nos.nl/artikel/2313408-redding...er-onder-duitse-vlag
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:30 #1481726

hnrts schreef :
Die hadden er waarschijnlijk geen gekregen, omdat ze niet aan de voorwaarden voor kadaster en zo voldoen. Voor zover ik me dat herinner konden/mochten ze ook geen eigen Duitse vlag voeren. Met geld zal dat inderdaad minder te maken hebben.
Mee eens. Ze hadden als sleepboot ook aan allerlei technische eisen moeten gaan voldoen. En aangezien het niet bepaald "de laatste nieuwe" sleepboot was denk ik dat ze in geen velden of wegen aan alle eisen hadden kunnen voldoen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:36 #1481734

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
SimondeDanser schreef :
dehler31abc schreef :
....vlaggenbrief die niet duurder is dan een goede AIS transponder
Kleine correctie: lees voor "vlaggenbrief" "zeebrief".
NL kent geen vlaggenbrief en heeft deze ook nooit gekend. Frankrijk kende dit tot een aantal jaren geleden. Maar dat was net zo'n onbeduidend papiertje als ond ICP, alleen zat er dan ook nog een foto van je boot op.
Mvg Felix

een vlaggenbrief is als een icp, online aanvragen met dezelfde papieren, het enige verschil in Belgie bijvoorbeeld is dat je echt hier moet wonen of Belg moet zijn, met een ICP kon je vroeger je sunameese buurman een boot geven, nu ICP gelijk getrokken, dus ICP is wel degelijk een oficieel document, gewoon gaan met de banaan, en verhalen met aan de ketting gellegde boten geloof ik niet, beter haven geld betalen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 18:37 #1481735

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29211
JotM schreef :
Dat schip, de Sea Watch 3, heeft na dat incident nog een aantal jaar - met zeebrief - onder Nederlandse vlag gevaren.

nos.nl/artikel/2313408-redding...er-onder-duitse-vlag

Hahaha.. het wordt nu zo langzamerhand toch wel een wat vreemde vertoning.

Begrijp ik het nu goed dat die Sea Watch 3 aanvankelijk met een ICP voer, daarna een Zeebrief heeft gekregen van de Nederlandse overheid en dat vervolgens de Nederlandse overheid de verantwoordelijkheden die daaraan vastzitten niet nakomt, zodat de houder/eigenaar van de SeaWatch 3 (die toch een Nederlander moet zijn geweest) uiteindelijk zijn heil zoekt bij een Duitse registratie, wat de vraag oproept of er dan inmiddels een Duitse houder c.q. eigenaar voor de Nederlander in de plaats is gekomen.

Hoe zat dat precies?

En jullie maar beweren dat zo'n Zeebrief de beste dekking is die je als jacht in het buitenland kunt hebben. Dat valt kenneljk dus soms ook tegen.
Laatst bewerkt: 25 mei 2023 04:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 19:06 #1481738

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hou het er maar op dat de organisatie ook geen vriendjes met de Nederlandse overheid was.

www.ad.nl/binnenland/sea-watch...iepolitiek~ad63b73d/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

registratie vaartuigen 24 mei 2023 19:24 #1481741

Wadloper schreef :
JotM schreef :
Dat schip, de Sea Watch 3, heeft na dat incident nog een aantal jaar - met zeebrief - onder Nederlandse vlag gevaren.

nos.nl/artikel/2313408-redding...er-onder-duitse-vlag

Hahaha.. het wordt nu zo langzamerhand toch wel een wat vreemde vertoning.

Begrijp ik het nu goed dat die Sea Watch 3 aanvankelijk met een ICP voer, daarna een Zeebrief heeft gekregen van de Nederlandse overheid en dat vervolgens de Nederlandse overheid de verantwoordelijkheden die daaraan vastzitten niet nakomt, zodat de houder/eigenaar van de SeaWatch 3 (die toch een Nederlander moet zijn geweest) uiteindelijk zijn heil zoekt bij een Duitse registratie, wat de vraag oproept er dan inmiddels een Duitse houder c.q. eigenaar voor de Nederlander in de plaats is gekomen.

Hoe zat dat precies?

En jullie maar beweren dat zo'n Zeebrief de beste dekking is die je als jacht in het buitenland kunt hebben. Dat valt kenneljk dus soms ook tegen.
Voor een NL vlag hoeft de eigenaar sinds een aantal jaren geen Nederlander meer te zijn. Maar het moet wel een EU ingezetene of EU rechtspersoon zijn. Een Duitser kwalificeert dus ook gewoon. Wel moet er in NL een vertegenwoordiger zijn die zelfstandig de belangrijkste beleidsbeslissingen mag/kan nemen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl